Często słychać opinie, że dobry PR jest domeną dużych firm z ugruntowaną pozycją na rynku. Nic bardziej mylnego – działania zmierzające do budowana relacji dotyczą także małych przedsiębiorców, którzy dopiero raczkują. To właśnie te podmioty mają szansę zebrać wokół siebie lojalnych odbiorców.
Różnice między działaniami PR dużej i małej firmy sprowadzają się zazwyczaj do tego, że mały przedsiębiorca nie ma tak znacznej siły przebicia. Ponadto większa marki zatrudniają odpowiednie i wyspecjalizowane działy, które czuwają nad procesami oraz działaniami reklamowymi.
Aby zainteresować swoich odbiorców, zbudować relację i wartościowy dialog, postaw na kilka elementów:
1/ Bądź otwarty. Komunikuj z mediami, udzielaj wywiadów. Twoje opinie, komentarze i poglądy są istotne dla osób, z którymi współpracujesz lub będziesz współpracował. Postawa, jaką prezentujesz, buduje twój wizerunek i pokazuje osobowość, która ma znaczący wpływ w każdej relacji.
2/ Intryguj. Nie wykładaj wszystkich asów z rękawa. Jeśli jesteś pionierem w jakiejś dziedzinie, przygotuj swoich odbiorców na dobrą wiadomość. Może zaplanujesz strategię albo kampanię reklamową, której finałem będzie ogłoszenie o innowacyjnym pomyśle/produkcie? W tym miejscu warto postawić także na standardowe działania outdoorowe.
3/ Zwracaj uwagę. Organizowanie konkursów, spotkań, wydarzeń czy sponsorowanie lokalnych inicjatyw – rób wszystko, aby zwracać na siebie uwagę. Umiejętność „bycia w dobrym miejscu i w dobrym czasie” jest dziś na wagę złota. Warto pamiętać, że czasem więcej można zyskać jako partner akcji niż jej uczestnik czy nawet organizator.
4/ Bądź wiarygodny. W public relations postaw na dobrą komunikację i wartościową rozmowę, a nie reklamę samą w sobie. Nie bądź nachalny, bo tylko sobie zaszkodzisz. Wartościowy przekaz to taki, z którego odbiorca czerpie jak najwięcej wiarygodnych, efektywnych informacji. Bądź ich źródłem.
5/ Bądź krytyczny. Na wizerunek marki wpływa wiele elementów, dlatego musisz wziąć szczególną odpowiedzialność za treści, które jej dotyczą. Etyczne działania w biznesie są dziś mocno zachwiane, dlatego tak trudno o lojalność konsumentów i zbudowanie wartościowej społeczności.
6/ Nie łam się. Jeśli twoją firmę dopadnie kryzys – bierz z niego jak najwięcej. To dobry moment, aby ulepszyć ofertę, popracować nad strategią i produktem, stworzyć nowy plan reklamowy i… działać.
Jak każde działanie, tak też PR, oparty jest na różnorodnych rozwiązaniach, mniej lub bardziej technologicznych i nowoczesnych. Ważne jest jednak, aby nie przeoczyć głównego celu, do którego zmierzasz – trwałej, solidnej i wartościowej relacji z klientem.
„Szkoda, że tak późno założyłem firmę” – wywiad z Piotrem Chmielewskim (Social Media Now)
Zostaw komentarz