Reklama wielkoformatowa – od starożytnego Egiptu po XXI wiek

28.01.2020 AUTOR: REDAKCJA

Reklama wielkoformatowa, czyli np. billboard lub instalacja na elewacji budynku to nośnik reklamowy, którego historia sięga tysiąca lat temu! Przykłady treści przekazywanych w formie obrazkowej na dużej powierzchni różnych budowli były powszechnie stosowane już wśród starożytnych Egipcjan. Wraz z upływem wieków i zmiany zasad funkcjonowania wielu cywilizacji, duże powierzchnie i umieszczane na nich informacje zaczynały być wykorzystywane do celów komercyjnych. Co sprawiło, że reklama wielkopowierzchniowa stała się jedną z najpopularniejszych metod marketingu zewnętrznego na świecie?

Starożytna reklama wielkoformatowa?

Popularność reklamy zewnętrznej – tej w formie niedużych plakatów, ale również (później) wielkopowierzchniowej, która zawiera treści i ilustracje, zaczęła rosnąć stopniowo już od czasu wynalezienia druku (ok. 1450 roku). W kolejnych latach – twórcy reklam poszukiwali nowych rozwiązań, które miały sprawić, że nośnik reklamowy będzie jeszcze lepiej widoczny, a co za tym idzie – będzie docierał do większej liczby odbiorców. Zaczęto budować wysokie konstrukcje z tablicami, do których mocowano plakaty złożone z kilku części, które po naklejeniu układały się w jeden, duży plakat – odpowiednik nowoczesnego billboardu.

Rozkwit billboardów – reklama wielkoformatowa o dużych rozmiarach

Reklama wielkoformatowa i nośnik reklamowy typu billboard rozpoczęły swój rozkwit w latach 30. XIX wieku. Kolebką ich narodzin były Stany Zjednoczone. To właśnie tam, przy legendarnej Route 66 i innych autostradach zaczęła pojawiać się klasyczna reklama wielkoformatowa, która wyglądem nie odbiega od tych, które wykorzystywane są w przestrzeni publicznej do dnia dzisiejszego. Z samego początku, reklama przydrożna była malowana. Potem, sprzedawcy i lokalni przedsiębiorcy zaczęli również przyklejać plakaty – duże i mniejsze, na ulicach miast, przy witrynach sklepowych, na elewacjach budynków, a także na ogrodzeniach. Pierwsza reklama wielkopowierzchniowa w formie dużego plakatu powstała w 1835 roku i liczyła ponad 3 metry długości na około 2 długości, co daje nośnik reklamowy o łącznej powierzchni 6 metrów kwadratowych (była to reklama nowojorskiego cyrku).

Cyfrowa reklama wielkoformatowa

W latach 70 rozpoczęła się moda na produkcję billboardów, które były drukowane w nowoczesnej formie papierowej za pomocą komputera. Był to okres, który zapoczątkował popularną do dziś metodę wydruku cyfrowego na specjalnych drukarkach wielkoformatowych. W 2005 roku zaczęły pojawiać się reklamy interaktywne – cyfrowe billboardy, które mogą wyświetlać treści komercyjne zamieszczone przez kilka firm na jednej powierzchni! Obecnie – reklama cyfrowa obejmuje nie tylko wyświetlane po sobie komercyjne informacje, ale również całe spoty reklamowe, które jeszcze do niedawna można było oglądać wyłącznie w telewizji.

Reklama wielkopowierzchniowa – czemu nadal jest tak popularna?

Świat bardzo szybko się zmienia – tak samo jak potrzeby społeczeństwa. Mimo tego, reklama wielkoformatowa cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, a jej popularność nie spada, mimo wprowadzenia alternatywnych, nowoczesnych nośników reklamowych (np,. nośnik reklamowy typu AdWalk). Co prawda nośnik reklamowy jakim może być powierzchnia budynku ma dość prostą konstrukcję, ale wymagania zarówno reklamodawców jak i odbiorców wzrastają kiedy mowa o jakości wydruku. Reklama wielkoformatowa powinna mieć ostre, żywe kolory i wyraźne kontury. Specjalne technologie drukarek cyfrowych umożliwiają drukowanie reklam w wysokiej rozdzielczości. Reklama wielkopowierzchniowa nie tylko przyciąga uwagę, ale umożliwia również reklamodawcom szeroki wachlarz możliwości. Na dużym formacie można umieścić instalacje 3D (bardzo popularne rozwiązanie wśród marek samochodów), reklama może być podświetlana, dzięki czemu będzie dobrze widoczna nawet o zmroku itp. Chociaż reklamy w gazetach są nadal bardzo popularne, trzeba przyznać, że wiele osób (szczególnie młodych), coraz rzadziej sięga po czasopisma i gazety. Ich miejsce zajmują e-wydania gazet, internetowe portale informacyjne i ebooki. Reklamodawcy stawiają więc bardziej na obecny praktycznie wszędzie nośnik reklamowy – reklamę wielkoformatową, a także reklamy online. W świecie marketingu, reklama wielkoformatowa zawsze będzie w czołówce. Billboardy to wypróbowana i metoda reklamy, która funkcjonuje na ulicach miast od prawie 200 lat i dopóki ludzie będą korzystać z przestrzeni publicznej – będzie przynosić zyski inwestorów jeszcze przez wiele dekad. Obecnie, firmy zainteresowane wynajmem powierzchni pod reklamę wielkoformatową mają do dyspozycji naprawdę szeroki wachlarz lokalizacji – od najbardziej pożądanych powierzchni budynków w samym centrum miasta, po osiedlowe bloki i reklamę wielkoformatową umiejscowioną
przy drogach o dużym natężeniu ruchu pojazdów.


Artykuł opublikowany przy współpracy z: https://www.znajdzreklame.pl/

 

Do góry!

Polecane artykuły

19.10.2020

Sklepy internetowe w dobie ...