Kelnerzy i barmani stanowią „wizytówkę” lokali i często mają decydujący wpływ na pierwsze wrażenia gości; estetyczna odzież gastronomiczna z firmowym nadrukiem przyczynia się do tego, aby wrażenia te były pozytywne. Odpowiednio dobrany strój ma także kluczowe znaczenie dla komfortu pracy personelu. Jaka odzież najlepiej spełni obie funkcje? Zapraszamy do lektury.
Jak Cię widzą, tak Cię piszą, czyli marketingowa funkcja odzieży gastronomicznej
Kelnerzy i barmani są pierwszymi, a niejednokrotnie nawet jedynymi członkami personelu restauracji, z którymi stykają się goście. Ich prezencja odgrywa niebagatelną rolę w całościowym doświadczeniu klientów: schludny strój z estetycznym firmowym emblematem już na pierwszy rzut oka przekonuje, że zostaniemy obsłużeni profesjonalnie, z dbałością o najdrobniejsze szczegóły.
Znakowanie odzieży gastronomicznej poprawia również zapamiętywalność marki. Klient widzi logo restauracji przy każdym kontakcie z kelnerem lub barmanem, mimowolnie utrwalając je sobie w pamięci. Jeśli cała wizyta będzie udana, widok znajomego brandu – np. podczas poszukiwań miejsca na następny posiłek lub wyboru z listy przy zamówieniu online – wzbudzi w nim pozytywne skojarzenia i podświadomie skłoni go do ponownego skorzystania z Twojej oferty.
Walory funkcjonalne odzieży gastronomicznej
Wybierając ubrania gastronomiczne należy wziąć także pod uwagę specyfikę pracy kelnerów i barmanów. Pracownicy pozostają w ruchu niemal przez cały czas trwania zmiany, który sięga czasem nawet kilkunastu godzin. Stały kontakt z żywnością zwiększa także ryzyko zaplamienia koszul kelnerskich.
Ubrania gastronomiczne powinny więc swobodnie przepuszczać powietrze, zapewniać pełną swobodę ruchów, a także zachowywać swoje właściwości i estetykę przy częstym noszeniu i wielu praniach.
Odzież dla kelnerów: T-shirt, koszula czy koszulka polo?
Odzież kelnerska Hotelu SPA Podklasztorze – https://hotelpodklasztorze.pl/
W restauracjach typu fine dining czy lokalach w wielogwiazdkowych hotelach kelnerzy i barmani noszą eleganckie, bawełniane koszule, na ogół w kolorze białym lub – nieco rzadziej – czarnym.
W pubach, ogródkach kawiarnianych, sieciowych lokalach fast food czy pizzeriach najlepiej prezentują się T-shirty i koszulki polo. Walory funkcjonalne obu fasonów są takie same; tradycyjny kołnierzyk „polówki” nadaje jej jednak pewnej elegancji. Ubierając kelnerów i barmanów w casualowe koszulki, sygnalizujesz gościom nieformalny charakter lokalu i zapraszasz do swobodnego spędzenia czasu.
T-shirty i koszule kelnerskie – o czym pamiętać przy zamówieniu?
Nawet odzież najlepszej jakości nie spełni swojej funkcji, jeśli nie będzie precyzyjnie dopasowana do sylwetki właściciela. Przed złożeniem zamówienia zaproś pracowników na przymiarkę: sprawdźcie, czy T-shirty nie wpijają się pod pachami, a guziki koszul nie rozchodzą się na torsie.
Pamiętaj także, że każdy pracownik potrzebuje co najmniej 2-3 sztuk odzieży. Zapasowa koszula lub T-shirt powinna czekać w szafce na zapleczu, by po ewentualnym wypadku z kawą, czerwonym winem lub sosem pomidorowym można było szybko się przebrać i kontynuować pracę w komfortowych warunkach.
Zapaski kelnerskie – funkcje i zasady wyboru
Zapaski kelnerskie (https://sklep-logos.pl/pl/c/Zapaski/35) chronią dolną część odzieży przed zaplamieniem, a ich kieszenie usprawniają pracę kelnerów i barmanów: to właśnie tam chowa się bloczki i długopisy do notowania zamówień czy drobne do wydawania reszty.
Dostępne są zarówno zapaski krótkie, okrywające uda, jak i długie, lubiane zwłaszcza przez barmanów, którzy poruszają się na znacznie mniejszej powierzchni, niż kelnerzy. Praktycznym rozwiązaniem dla barmanów są także fartuchy gastronomiczne, okrywające także tułów. Materiał zapasek i fartuchów gastronomicznych powinien mieć właściwości plamo- i wodoodporne oraz wysoką odporność na zagniecenia.
Metody znakowania odzieży gastronomicznej
Haft, kojarzony z elegancją i prestiżem, często gości na koszulach personelu restauracji segmentu premium. Dodatkowym atutem jest tu fakt, że haftowane logo pozostanie nienaruszone przy zetknięciu z gorącą wodą i żelazkiem. W przypadku emblematów o dużej szczegółowości lub wielkonakładowych zamówień lepiej zdecydować się na nadruk. Szczególnie godna polecenia jest tu metoda sitodruku, wyróżniająca się wysoką odpornością na pranie i ścieranie.
Ubrania gastronomiczne – wybór miejsca pod znakowanie
Nadruki lub hafty należy nanosić na powierzchniach gładkich, bez załamań ani marszczeń, pozostających w zasięgu wzroku klienta. Elementy tekstowe – nazwę lokalu czy imię kelnera – standardowo umieszcza się po lewej stronie klatki piersiowej. Na ramionach i plecach często umieszcza się także dodatkowe znaki graficzne. Jeśli chodzi o znakowanie zapasek, najlepszym miejscem na firmowe logo jest zewnętrzna, wyeksponowana kieszeń.
Artykuł został opublikowany przy współpracy z sklep-logos.pl
Zostaw komentarz