Marketing i Biznes Luźne Jak stworzyć biznesplan dla firmy?

Jak stworzyć biznesplan dla firmy?

Biznesplan to jeden z podstawowych dokumentów, który jest potrzebny nie tylko do starania się o dofinansowanie nowego projektu, ale również do skutecznego planowania kolejnych posunięć organizacji. Sprawdźmy, dlaczego biznesplan jest tak ważny i z jakich elementów powinien się składać.

Jak stworzyć biznesplan dla firmy?

Biznesplan – co to jest i dlaczego warto go zrobić? 

Biznesplan stanowi obecnie integralny element, który pomaga, a w wielu sytuacjach warunkuje rozpoczęcie nowego biznesu lub realizację pomysłu na nowy biznes. Wielu przedsiębiorców wciąż uważa, że jedynym czynnikiem gwarantującym sukces w biznesie są pomysły na biznes.

Oczywiście to istotne, by nasz produkt lub usługa były innowacyjne i przydatne pod pewnym aspektem, jednak nawet najbardziej genialna idea spali na panewce, jeśli nie zostanie odpowiednio zaplanowana pod kątem zaplecza finansowego i organizacyjnego. Wiedzą o tym instytucje finansowe finansujące projekty przedsiębiorstw, wiedzą o tym inwestorzy i anioły biznesu czyli podmioty, które bardzo często angażują się w finansową pomoc start-upów. 

Weź kredyt gotówkowy na rozwój firmy i zakup sprzętu – brzmi to jak świetny pomysł, jednak nie zawsze jest to możliwe, jeśli nasza firma nie ma jeszcze odpowiedniego doświadczenia. Dlatego też biznesplan stanowi podstawowy dokument, na podstawie którego zapadnie decyzja o dofinansowaniu danego projektu

Z czego powinien składać się biznesplan?

Biznesplan to dokument, który powinien być odpowiednio zorganizowany w ramach poszczególnych sekcji opisujących najważniejsze elementy związane z naszym przedsiębiorstwem, ale również nowym produktem czy usługą. Poniżej opisane jest, z czego powinien składać się każdy biznesplan. 

Streszczenie

Rozpoczniemy od streszczenia, przez wielu określanego jako najważniejszy element całego Biznesplanu. Dlaczego? Przede wszystkim jest to wizytówka naszej firmy, nas jako autorów biznesplanu oraz naszego pomysłu. W wielu przypadkach decyzja o odrzuceniu pomysłu lub jego zaakceptowaniu kształtuje się już na etapie przeglądania streszczenia przez inwestora, lub podmiot, który ma finansować nasze działania. 

Dlatego też w zwięzły sposób powinniśmy zawrzeć wszystkie najważniejsze informacje, które są następnie rozwijane w poszczególnych sekcjach biznesplanu. Streszczeniem najlepiej zająć się na sam koniec, kiedy reszta szczegółów jest już odpowiednio opisana. Jak długie powinno być streszczenie? Przyjmuje się, że nie więcej niż 4 strony. Pamiętajmy jednak, że nawet na jednej stronie możemy umieścić wszystkie niezbędne informacje o naszej firmie i projekcie, jaki przedstawiamy. 

Charakterystyka naszej organizacji

Na początku warto przedstawić swoją firmę lub biznes, jaki prowadzimy. Jakie elementy należy zawrzeć w podstawowych informacjach o nas? 

Przede wszystkim nazwę i formę prawną naszej organizacji. Dodatkowo należy umieścić informacje o branży, w jakiej działamy, przedmiocie działalności oraz dołączyć krótką notkę o założycielach i właścicielach firmy. Charakterystyka naszej firmy powinna zawierać również informacje o dotychczasowych sukcesach, naszej strategii, misji oraz wizji dalszego rozwoju. 

Wydaje się, że z punktu widzenia naszego biznesplanu nie są to informacje istotne dla inwestora. Jest to błędne przeświadczenie. Osoba czytająca biznesplan, zawierający informacje o naszej wizji wie, że nie spoczywamy na laurach, dążymy do realizacji pewnych celów, a przez co wydajemy się organizacją bardziej zmotywowaną. 

Opis nowego pomysłu

Czas na szczegółowy opis naszego nowego pomysłu. Bez względu na to, czy jest to produkt, czy usługa, niezbędne jest opisanie w najmniejszych detalach, jak dane rozwiązanie będzie funkcjonować, czym będzie wyróżniać się od innych, podobnych rozwiązań na rynku, a także, dlaczego ktoś miałby w ogóle z naszego pomysłu skorzystać.

W ramach szczegółów opisywanego produktu bądź usługi nie możemy zapomnieć o zawarciu informacji o strategii cenowej i jej odniesieniu do cen konkurencji, opisie rynku i kliencie docelowym, do którego produkt lub usługa będzie kierowana. Na tym jednym podpunkcie nie kończy się opis naszego nowego pomysłu. Będzie on szczegółowo rozwijany w kolejnych, bardzo istotnych sekcjach jak analiza finansowa czy analiza marketingowa. 

Analiza finansowa 

Analiza finansowa to bardzo istotny punkt naszego biznesplanu, który ukazuje, czy produkcja lub zaprojektowanie nowego produktu bądź usługi jest w ogóle dla inwestora rentowne. Co powinna zawierać sekcja analizy finansowej?

Przede wszystkim sprawozdanie finansowe na kilka ostatnich lat, wraz z bilansem, rachunkiem zysków i strat oraz rachunkiem przepływów pieniężnych. Na etapie analizy finansowej powinniśmy wykazać koszty produkcji oraz wyliczyć wszystkie istotne z punktu widzenia podjęcia decyzji wskaźniki, które mogą ułatwić identyfikację niejednokrotnie bardzo skomplikowanych danych finansowych. Nie zapomnijmy również o prognozowanych przychodach, a co za tym idzie, udziale w zysku inwestorów, który zostanie przekazany w przypadku potwierdzenia się prognoz finansowych. 

Analiza marketingowa i sprzedażowa

Strategia marketingowa to część, która ma omówić nasze plany względem promowania i reklamowania naszego nowego produktu czy usługi. Kto jest docelowym odbiorcą naszego rozwiązania? Jaki kanał promocji będzie najefektywniejszy? Jak długo i w jakim nakładzie będziemy promowali nasz produkt? To bardzo ważne pytania, od których zależy, czy nasz produkt zdaniem inwestorów w ogóle się sprzeda.

Dobrze na tym etapie powinniśmy też scharakteryzować plan sprzedaży – począwszy od nakładu produkcyjnego, przez plan dystrybucji i kanały sprzedaży. Czy produkt będzie dostępny tylko za pomocą sprzedaży internetowej? Jaka będzie cena minimalna, poniżej której produkcja będzie generowała straty? To wszystko istotne informacje, które z pewnością są dla inwestorów niezbędne do podjęcia decyzji o finansowaniu. 

Harmonogram działań

Biznesplan powinien zakończyć się krótką sekcją informującą o zaplanowanym harmonogramie działań. Kiedy rozpoczynamy produkcję? Kiedy usługa bądź produkt ma być dostępny dla klientów? Kto zajmuje się poszczególnymi elementami wdrożenia? 

Te informacje dają inwestorom horyzont czasowy, w jakim mogą spodziewać się pierwszych wyników sprzedażowych, co jest dla nich tak naprawdę priorytetowym znakiem, czy inwestycja okazała się trafiona.


Artykuł sponsorowany

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl