Copywriting – co to jest i jakie są rodzaje tekstów SEO?

03.04.2020 AUTOR: REDAKCJA

Merytoryczne, angażujące treści na stronie internetowej są niezmiernie ważne. Prezentują produkty lub usługi, budują wizerunek firmy i dostarczają użytkownikom odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Unikalne teksty na stronie znacząco podnoszą jej wartość i pozytywnie wpływają na pozycjonowanie. W tym artykule omówiliśmy istotę copywritingu oraz pokrótce przedstawiliśmy jego rodzaje.

Co to jest copywriting?

Według definicji, copywriting jest sztuką pisania tekstów o charakterze marketingowym, które mają realny wpływ na sprzedaż produktów lub usług. To kreatywne i efektywne teksty sprzedażowe, budujące ekspercki wizerunek marki. Copywriter ma za zadanie stworzyć treści, które zainteresują użytkownika, a co za tym idzie – skłonią do zakupu.

Copywriting – kim jest copywriter?

Copywriter jest osobą, która tworzy treści marketingowe wspierające wizerunek firmy i zwiększające sprzedaż. Zapotrzebowanie na profesjonalne treści wciąż rośnie, dlatego dobry copywriter jest obecnie na wagę złota. Jakie cechy powinien posiadać dobry tekściarz?

  • wiedza z zakresu marketingu i SEO – teksty muszą mieć zachowaną odpowiednią strukturę
  • terminowość – profesjonalny copywriter nigdy nie powinien przekroczyć określonego deadline’u
  • kreatywność – nieszablonowe podejście do opisywanego tematu to szansa na wyróżnienie się z tłumu
  • doskonała znajomość języka – teksty marketingowe powinny być pozbawione błędów językowych, ortograficznych i stylistycznych
  • lekkie pióro – pisarz powinien umieć swobodnie wyrażać myśli w niebanalny sposób
  • umiejętność przeprowadzania skutecznego research’u – niezbędna, by pisać tematyczne i skuteczne treści

Copywriter zajmuje się nie tylko tworzeniem tekstów na strony internetowe czy social media, ale również pisze teksty wykorzystywane w prasie, radiu, telewizji czy zamieszczane na ulotkach. Może być zatrudniony w agencji copywriterskiej lub pracować jako wolny strzelec, tzw. freelancer. Wybór odpowiedniego kandydata zależy ściśle od działań marketingowych, jakie firma zamierza prowadzić.

Copywriting – rodzaje tekstów SEO

Przeznaczenie tekstów marketingowych jest bardzo zróżnicowane. Pojawiają się więc pytania – po co tworzy się różne rodzaje treści? Czym różnią się poszczególne podtypy? Poniższe informacje przedstawiają rodzaje tekstów i ich przeznaczenie.

Artykuły blogowe

Prowadzenie bloga firmowego to skuteczny sposób na dotarcie do potencjalnych klientów, kreowanie pozytywnego wizerunku firmy i przedstawienie swoich produktów lub usług. Treści na bloga powinny cechować się wysoką jakością, by nieść odwiedzającym merytoryczne i wartościowe informacje. Artykuły powinny być dodawane systematycznie, by nie zaniedbywać firmowego bloga i nie dać się zdominować przez konkurencję. Ponadto, teksty powinny być co jakiś czas aktualizowane, by zawsze dostarczać czytelnikom aktualnych informacji. 

Ghostwriting

Ghostwriting to rodzaj copywritingu cechujący się tym, że pisarz zrzeka się autorstwa i w pełni anonimowo tworzy treści dla zleceniodawcy. To świetne rozwiązanie, gdy chcesz zdobyć uznanie w oczach odbiorców i wykreować pozytywny wizerunek swojej firmy, ale niekoniecznie dobrze czujesz się w roli pisarza.

Teksty na stronę WWW

Skuteczne treści na stronę internetową przyciągają uwagę odbiorców i zwiększają sprzedaż. Co cechuje teksty na stronę WWW? Ważnym elementem jest odpowiedni dobór słów kluczowych, które są niezbędne, by witryna była dobrze widoczna w Internecie. Odpowiedni podział tekstu na nagłówki i akapity jest również niezwykle istotny, gdyż w znaczący sposób wpływa na pozycjonowanie. Teksty na stronę powinny być napisane językiem korzyści, zachęcającym do zakupu lub kontaktu. Nie możemy zapomnieć o bezbłędnej pisowni i dostosowaniu słownictwa do konkretnej grupy odbiorców.

Treści sprzedażowe

W obecnych czasach sprzedaż internetowa i sprawne zarządzanie witryną są niemalże nieodłącznym elementem prowadzenia własnej działalności. Treści sprzedażowe to kreatywne teksty, które przykuwają uwagę potencjalnych klientów. Wyróżniają się unikalną treścią i bezpośrednim zwrotem do klienta. Motywują, przekonują i zachęcają do zakupu. W dobrych tekstach sprzedażowych stosuje się techniki perswazji, potęgujące w kliencie chęć posiadania danego produktu. Odpowiednio napisany tekst reklamowy działa na klienta jak magnes.

Teksty zapleczowe

Charakter takiego tekstu najłatwiej wyjaśnić jako funkcjonalny i tematyczny utwór, mający na celu zwiększenie ruchu na pozycjonowanej stronie poprzez zamieszczanie ich na dedykowanych zapleczach pozycjonerskich. Treść powinna być na tyle ciekawa i atrakcyjna dla odbiorcy, by przeczytał treść, a następnie kliknął link przekierowujący do strony docelowej.

Precle

Nazwa pochodzi od angielskich słów presell pages – są to strony internetowe wątpliwej jakości, na których umieszczane są różnego rodzaju treści. Precle to krótkie opisy zawierające słowa kluczowe i link do witryny docelowej. Pisze się je z myślą o robotach Google’a, jednak nie można zapominać o zasadach poprawnej pisowni oraz odpowiedniej długości tekstu. Teksty preclowe tworzy się po to, by wypozycjonować stronę. Proces ten polega na pozyskiwaniu linków z Internetu. Warto jednak nad preclami zastanowić się dwa razy, ponieważ wykrycie takich działań przez Google może skutkować obniżeniem pozycji witryny i nałożeniem kar.

Oczywiście to nie wszystkie rodzaje tekstów, jakie mogą stworzyć copywriterzy. Wybraliśmy 6 najczęściej występujących zleceń. Mamy nadzieję, że nasz artykuł przybliżył Ci nieco, czym charakteryzują się poszczególne rodzaje copywritingu.


Artykuł został opublikowany przy współpracy contentwriter.pl

Do góry!

Polecane artykuły

28.05.2020

Pluginy do Chrome – niedoceniana nisza ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam