Marketing narracyjny, czyli inaczej storytelling, to wykorzystanie inspirujących historii w kampanii. Może być przekazywany jako artykuł prasowy lub spot reklamowy – warto mieć przy tym na uwadze, że artykuł prasowy pozwala na zawarcie dłuższych treści, a spot na dotarcie do szerszego grona. Można też korzystać z innych mediów, by zwiększyć zasięg kampanii. Historia ma wzbudzić emocje i pomóc nawiązać więź, a co za tym idzie, zachęcić do zakupu danego produktu lub usługi. Ponadto wpływa na budowę wizerunku firmy, zwłaszcza, jeśli wykorzystuje treści związane z działalnością społeczną lub misją. Marketing narracyjny wyróżnia markę pośród innych, standardowych reklam i bezpośrednio wpływa na zwiększenie sprzedaży. Jak to jednak dokładnie działa i co można w ten sposób zyskać?
Na czym polega marketing narracyjny?
Odbiorcy nie są już podatni na standardową perswazję w reklamie. Widzą, że tradycyjny marketing wykorzystuje techniki manipulacji, a także wiedzą, że wiele produktów nie różni się niczym poza marką i ceną. Właśnie dlatego marketing narracyjny, jako praktyka bardziej etyczna, jest tym bardziej skuteczny. Podstawową cechą marketingu narracyjnego jest wykorzystanie historii. Używa się więc różnych opowieści – z dziejów marki, o właścicielu lub założycielu, o etycznym traktowaniu pracowników, o wartościach, o działalności społecznej, o produkcie, którego wprowadzenie na rynek ułatwiło życie klientów.
Storytelling – przykłady
Jakie są przykłady storytellingu? Dorota Salus, specjalistka w dziedzinie marketingu narracyjnego, napisała m.in. inspirujący reportaż „Ręka superbohatera” o twórcy protez 3D. Mamy tu więc produkt, który odmienił życie klientów. Do tej samej kategorii zaliczają się reklamy Coca-Coli, w których napój przełamuje bariery społeczne i łagodzi napięcia. Z kolei w popularnych ostatnio reklamach Lecha z bardem, pojawia się bohater, który korzysta z produktów firmy, by przynosić radość swoim przyjaciołom.
Jakie korzyści może przynieść storytelling?
Najważniejszą zaletą marketingu narracyjnego jest budowanie więzi i wzbudzanie emocji u ludzi. Dobra opowieść dostarcza wiedzy i wrażeń, a co za tym idzie, chętnie przekazujemy historię dalej. Dlatego reklamy z wykorzystaniem storytellingu oglądamy z przyjemnością, a także opowiadamy o nich znajomych. Ułatwia to stworzenie pewnej formy komunikacji między potencjalnym klientem, a marką. Odpowiednio dobrany temat pozwala także na budowanie wizerunku marki jako odpowiedzialnej społecznie i jako etycznego pracodawcy.
Storytelling sprawdza się zarówno w przypadku światowych gigantów, jak i małych, rodzinnych przedsiębiorstw – często nawet tym najmniejszym pozwala osiągnąć sukces. Można go wykorzystywać też w innych formach marketingu, jak content marketing. Jest więc metodą uniwersalną i łatwą w dostosowaniu do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa.
Co też istotne, potencjalny klient ma raczej niewiele do czynienia z marketingiem narracyjnym. Nadal najczęściej spotykamy standardowe reklamy, a opowieści stanowią jedynie niewielką część strategii marketingowych. Przez to takie spoty i artykuły zapamiętujemy zdecydowanie lepiej – są po prostu oryginalne i niepowtarzalne, dlatego łatwiej zapamiętuje się nazwę firmy, która wykorzystuje opowieść.
Czy warto skorzystać ze storytellingu? Jest to bez wątpienia skuteczne rozwiązanie, które przynosi wymierne korzyści. Teraz, kiedy dopiero zdobywa popularność, dobrze jest go wykorzystać w swojej kampanii.
Artykuł sponsorowany
Zostaw komentarz