Branża retail. Wszystko co musisz wiedzieć

10.04.2017 AUTOR: Joanna Wójcik

Powszechność urządzeń mobilnych, dostępność nowych technologii oraz rosnąca świadomość konsumentów sprawia, że branża retail w Polsce dynamicznie się zmienia. Coraz więcej Polaków decyduje się na zakupy przez Internet. Zgodnie z badaniami Retail Research udział rynkowy sprzedaży online w handlu ogółem ma trend wzrostowy i w 2016 wyniósł 3.7 punkta procentowego.

Choć na tle Europy jesteśmy jeszcze bardziej przywiązani do tradycyjnego handlu, to zmiany już są widoczne i nieuchronne. Euromonitor International potwierdza, że e-commerce jest najbardziej dynamiczną gałęzią polskiego handlu. W 2016 roku odnotował 22% stopę wzrostu, a na terenie Polski działało 23 tysiące sklepów online.

08/11/2019 - Warszawa

Naucz się sprzedawać więcej na Allegro [szkolenie]

Szkolenie dla osób, które chcą zwiększyć skuteczność swoich aukcji Allegro

Polacy coraz częściej wybierają tę formę zakupów. Dodatkowo coraz mocniej obserwujemy zachodzącą wielokanałowość. Migracja klienta pomiędzy offline i online sprawia, że handlowcy stoją przed koniecznością podjęcia strategicznego wyzwania i przejścia na model omnichannel. Handel nie powinien być już dzielony na kanały, a główny cel każdej marki to zapewnienie konsumentom spójności w kontakcie z nią samą w każdym miejscu: sklepie stacjonarnym, mobile i desktop.

Trendy konsumenckie

Dzięki zjawisku “always online” decyzje zakupowe podejmujemy, gdzie i kiedy chcemy. Konsumenci są coraz bardziej świadomi przy wyborze produktów i coraz częściej korzystają z dostępnych na wyciągnięcie ręki informacji. 81% konsumentów szuka opinii, rekomendacji i referencji na temat produktów, które planują zakupić, a aż 35% robi to przed każdym zakupem.

Obserwujemy też zjawisko zwane “webrooming”. Polega ono na komplementarnym korzystaniu z dostępnych kanałów zakupu, a konkretnie na oglądaniu poszukiwanych produktów w sieci, a kolejno dokonywaniu zakupu w tradycyjnym sklepie.

E-commerce to nie szansa, a wymóg

Firmy z branży retail, jeśli jeszcze nie uruchomiły własnych sklepów internetowych, powinny o tym myśleć, gdyż po prostu przestaną być konkurencyjne. Pomijając ten kanał dystrybucji mogą podzielić głośny z ubiegłego roku los Almy czy Marks&Spencer.

Skuteczne dotarcie do indywidualnego klienta

Współczesny konsument to tzw. „smart shopper”. Szuka informacji w internecie, a decyzje zakupowe podejmuje świadomie. Nie wystarczy mu już zachęta do zakupu w postaci oferty promocyjnej czy rabatu. Wyzwaniem dla handlowców staje się dobre poznanie swoich indywidualnych klientów oraz konsekwentnie realizowana strategia oferowania zachęt do zakupu.

E-commerce oferuje szereg narzędzi, które ułatwiają promocję zarówno dużego  jak i lokalnego biznesu. Między innymi dzięki takim narzędziom jak mailing, czy powiadomienia web push, właściciele e-sklepów mogą poznać potrzeby swoich indywidualnych konsumentów, a kolejno odpowiednio na nie odpowiedzieć. Narzędzia te zapewniają przede wszystkim:

  • Możliwość poznania potrzeb indywidualnych osób dzięki ankietom i badaniom satysfakcji.
  • Obserwację rzeczywistego zachowania użytkownika na stronie i dopasowanie komunikacji do jego konkretnych akcji.
  • Budowanie rozpoznawalności marki i lojalności odbiorców, którzy przyzwyczaja się do stałej komunikacji okołosprzedażowej i sprzedażowej.
  • Finalnie wzrost ruchu, konwersji i wyższą sprzedaż.

Klienci zawsze chcą być traktowani indywidualnie. W momencie, gdy mają ogromny wybór towarów, a dodatkowo kopalnię informacji o produktach i sprzedawcach, dostępną na wyciągnięcie ręki w sieci, strategia cenowa przestaje być decydującym elementem w walce o klienta. W fizycznym sklepie częściej liczy się styl komunikacji personelu z klientem. Ale taka profesjonalna obsługa i komunikacja odgrywa jeszcze bardziej istotną rolę w sieci. Oba te obszary zazębiają się, stanowiąc wyzwanie, by w jak najlepszym stopniu spersonalizować sprzedaż i zadowolić indywidualnego konsumenta.

Wyzwania branży retail

Aby sprostać rosnącym wymaganiom klientów, handel detaliczny powinien być bardziej mobilny i innowacyjny. Największe wyzwanie przed którym stoją handlowcy, to zapewnienie spójnego i wygodnego procesu zakupu, bez względu na urządzenie, z jakiego korzysta klient i bez względu na miejsce dokonywania zakupu.

Ale to nie wszystko. Mobilność i innowacyjność, nie oznacza jedynie stworzenia struktur e-commerce i m-commerce. Zdaniem ekspertów Deloitte światowym handlem detalicznym rządzi także „szybkość”. Trend już na rynku obecny, który w nadchodzących latach ma być bardziej widoczny. Obejmuje on:

  • Jak najszybsze udostępnienie produktu do sprzedaży, szczególnie dotyczy to branży mody. Obecnie trendy prezentowane są już na wybiegach, kolejno dostępne są prawie natychmiast, najpierw dla wybranych, kolejno dla szerokiej grupy konsumentów.
  • Limitowane czasowo kolekcje i linie produktów, które powodują, że towary sprzedają się prawie natychmiastowo.
  • Sklepy tymczasowe tzw. pop-up stores, dzięki którym możliwe jest bardzo szybkie wprowadzenie produktów i usług na rynek
  • Kasy samoobsługowe skracające kolejki.

Czytaj również:

 

Prasówka start-upy i innowacje #3 – jaki wpływ ma rozwój robotyki na utratę pracy?

Jak maksymalizować zyski poprzez kampanie rabatowe?

Produkt niezgodny z opisem. Co robić?

Do góry!

Polecane artykuły

09.10.2019

Grupa SARE zmienia nazwę na Digitree Group i przedstawia nowy ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam