Marketing i Biznes E-commerce Analiza konkurencji dla e-commerce w 3 krokach

Analiza konkurencji dla e-commerce w 3 krokach

Analiza konkurencji dla e-commerce w 3 krokach

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Analiza konkurencji dla e-commerce to jedno z podstawowych działań, które musimy wykonać, aby dobrze zaplanować przyszłe kroki lub zweryfikować skuteczność tych, które podjęliśmy w przeszłości. Z jednej strony istotne jest, aby porównać te obszary, w których działamy jednocześnie z konkurencją, z drugiej – aby znaleźć nowe kierunki rozwoju.

Analiza konkurencji: Krok 1 – Identyfikacja

Pierwszym krokiem, jaki musisz wykonać, jest zidentyfikowane swojej konkurencji. Sprzedaż internetowa różni się w znaczący sposób od tej w kanale offline. Tutaj twoim konkurentem będzie nie tylko ta firma, która oferuje podobny asortyment. Będzie nim również sklep czy strona zaspokajająca te same potrzeby klientów, ale dzięki innym produktom czy usługom. Jeszcze inaczej jest w przypadku wyszukiwarki, gdzie konkurentem staje się także firma spoza twojej branży, ale pozycjonowana w oparciu o te same słowa kluczowe. Od czego więc zacząć? Najlepiej będzie, jeśli na początek zdefiniujesz swoją grupę docelową. Nie skupiaj się tylko na danych demograficznych, uwzględnij także zainteresowania czy styl życia przykładowego klienta. To pozwoli ocenić, które sklepy sprzedające podobny asortyment są rzeczywiście twoimi konkurentami.

analiza konkurencji

Źródło: Internet

Ilustracje powyżej zestawiają przykładowy asortyment dwóch różnych sklepów internetowych z biżuterią – naturalną (niebieska ramka) i sztuczną (różowa ramka). Mimo podobieństwa asortymentu i klientów w obrębie tej samej grupy demograficznej, sklepy nie są dla siebie konkurencją, choć na pierwszy rzut oka mogłoby się tak wydawać. Jeden z nich celuje w segment użytkowników nabywających dobra luksusowe, podczas gdy drugi – w klasę średnią.

Najprostszym sposobem jest wyznaczenie kilku najważniejszych dla twojego biznesu fraz i sprawdzenie, które strony pojawiają się w top 10 wyników wyszukiwania – to twoi najwięksi konkurenci. Istnieją też narzędzia, które pomogą w szybki sposób dotrzeć do danych dotyczących rywali czy parametrów ich witryn. Wówczas pozostanie jedynie ich analiza.

Analiza konkurencji: Krok 2 – Przegląd działań konkurencji

Następnym krokiem, po zidentyfikowaniu konkurencji, jest analiza jej działań. Pozwoli ona zaplanować najbardziej korzystną strategię oraz weryfikować ją w zależności od zmian na rynku i potrzeb klientów. Bieżący monitoring umożliwi ci zdobycie informacji o aktualnych promocjach i działaniach marketingowych konkurencji, a także o ich mocnych i słabych stronach. Uzyskane dane możesz wykorzystać w modyfikowaniu własnej oferty – postaraj się, aby była bardziej atrakcyjna i widoczna dla klientów.

Nasi specjaliści będą dynamicznie zarządzać ofertą Twojego sklepu na Ceneo, tak abyś znalazł się zawsze na wybranych pozycjach przy jak najniższym CPC za każdy produkt.

Kluczem do sukcesu jest pilnowanie stawki za przeklik oraz ceny każdego produktu osobno. Przy tak dynamicznie zmieniającym się asortymencie u Ciebie i u konkurencji, wykonanie tego manualnie jest niemożliwe, dlatego stworzyliśmy unikalne narzędzie ConveRISE.
Z nami Twoja oferta będzie:

Wyżej niż konkurencja za minimalną możliwą kwotę

Zawsze na kluczowych pozycjach

Zawsze opłacalna biznesowo

    Mimo że w dalszym ciągu koszt zakupu jest podstawowym kryterium wyboru sklepu internetowego, klient musi do ciebie najpierw trafić, aby zapoznać się z ofertą. Dlatego przyjrzyj się metodom, źródłom i strategii pozyskiwania użytkowników wykorzystywanym przez konkurentów. Nie skupiaj się wyłącznie na jednym źródle ruchu, masz przecież do dyspozycji:

    • porównywarki cen,
    • social media,
    • mailingi,
    • kampanie AdWords,
    • Product Listing Ads (Google Zakupy),
    • programy partnerskie,
    • budowanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania na najczęściej wyszukiwane frazy.

    E-handel charakteryzuje się tym, że internauta bez problemu może znaleźć i porównać te same produkty oferowane przez różnych sprzedawców. Dlatego zastanów się, czy nie odstajesz pod tym względem na tle innych. Ponadto zwróć uwagę na to, czym twoi konkurenci próbują przekonać do siebie klientów.

    analiza konkurencji

    Źródło: Google.pl

    Równie ważne są funkcjonalność oraz zawartość serwisu. Sprawdź, co inni umieszczają na swoich stronach – opisy produktów, jakość zdjęć, czy prowadzą bloga, może jakiś videoporadnik. Dobrym pomysłem jest przejście przez ścieżkę zakupową u konkurenta – sprawdzisz, w jaki sposób funkcjonuje sklep od strony technicznej. Ponadto możesz zapisać się na newslettera rywala – to świetne źródło informacji na temat działań promocyjnych, ale również sposobu komunikacji, podobnie profile w mediach społecznościowych. Poznasz wtedy słabe punkty konkurencji bądź pewne luki, o które możesz uzupełnić swoją stronę.

    Analiza konkurencji: Krok 3 – Analiza konkurencji – widoczność witryny w wynikach wyszukiwania

    analizie konkurencji pomocne będą również dane dotyczące tego, jaki ruch pozyskują serwisy oraz jakie pozycje zajmują w wynikach wyszukiwania w Google. Możesz to zrobić, ustalając, dzięki jakim słowom rywal znajduje się na pierwszej stronie wyników, a ty nie.

    analiza konkurencji

    Źródło: pl.semstorm.com

    Na powyższym przykładzie, który prezentuje wyszukiwanie na stronach dwóch różnych sklepów jubilerskich, widać, że pierwszy z nich znajduje się znacznie niżej w wynikach wyszukiwania niż jego konkurent – dla frazy „srebrna bransoletka” pierwszy sklep zajmuje pozycję 18, natomiast jego konkurent 1.

    Listę cennych fraz zbudujesz również, docierając do informacji mówiących o tym, co rzeczywiście wyszukuje internauta. Analiza ta powinna objąć zarówno naturalne, jak i płatne wyniki wyszukiwania – otrzymane wówczas hasła będą stanowić dla ciebie dobrą bazę do wykorzystania w treściach oraz opisach produktów. Wyznaczenie słów kluczowych oraz obserwację fraz konkurencji pod tym kątem możesz zlecić wybranej agencji SEO bądź wykonać ją samodzielnie w oparciu o dostępne na rynku narzędzia.

    Analiza konkurencji – podsumowanie

    Prowadząc własny biznes w Internecie, powinieneś zwracać szczególną uwagę na działania konkurencji. Pamiętaj, że codziennie powstają nowe sklepy, które mogą być twoimi potencjalnymi rywalami. Analiza konkurencji pozwoli ci przede wszystkim pozyskać informacje o słabych i mocnych stronach innych serwisów, z którymi walczysz o pozycję lidera na rynku. Monitoruj, wyciągaj wnioski i działaj. Zmieniaj swoją ofertę, sprawiając, że stanie się ona bardziej atrakcyjna dla konsumentów.

    Czytaj również:

    Ecommerce od podstaw, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć w jednym miejscu!

    Wywiad z Andrzejem Gruszką (Mind Progress Group) – Content marketing opiera się na dialogu marki z konsumentami!

    Wywiad z przedstawicielami Allegro – o content marketingu słów klika

    Podziel się

    Zostaw komentarz

    Najnowsze

    Powered by: unstudio.pl