Marketing i Biznes Social media Komunikacja kobiet i mężczyzn w Internecie

Komunikacja kobiet i mężczyzn w Internecie

Komunikacja kobiet i mężczyzn w Internecie

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Nie od dziś wiadomo, że różnic pomiędzy kobietami a mężczyznami jest sporo. Rozbieżności pomiędzy przedstawicielami obu płci można również odnaleźć w Internecie. Warto je sobie uświadomić, by wyciągać wnioski do prowadzonych działań marketingowych. Komunikacja kobiet i mężczyzn – poznaj różnice.

Jak wykazały badania Megapanelu, w Polsce jest ponad 21 milionów internautów, czyli 40% naszych rodaków. Kobiety dużo częściej niż mężczyźni angażują się w komunikację z markami na Facebooku, o czym mówi raport przygotowany przez Sotrender w 2015 roku. Zagłębiając się w temat demografii profili na Facebooku, można odnaleźć potwierdzenie wielu stereotypów dotyczących zainteresowań obu płci. W przypadku mężczyzn są to takie branże jak motoryzacja, polityka czy sport. Kobiety interesują się na ogół tematami dotyczącymi macierzyństwa, kosmetyków i domu.

Komunikacja w Internecie: różnice w wyborze treści

Kobiety wolą platformy wizualne, mężczyźni preferują treści przeznaczone do czytania. Ma to swoje odbicie w kanałach social media, z których korzystają. Większość pań korzysta z takich serwisów jak Instagram, Pinterest, Facebook. Więcej mężczyzn niż kobiet można spotkać na wykop.pl czy w serwisie Reddit.

Kontrast w zachowaniu przedstawicieli płci można również dostrzec u nastolatków. Podczas budowy własnych kanałów społecznościowych często wykorzystują stereotypy płciowe. Młode kobiety publikują uwodzicielskie zdjęcia, często pokazują sylwetki i twarze. Wielu chłopców przedstawia utrwalone na fotografiach ryzykowne zachowania czy sceny związane z piciem alkoholu. W przeciwieństwie do swoich rówieśniczek, nie mają zwyczaju pokazywania zdjęć słodkich kotów. Badacze z Northwestern University udowodnili, że użytkownicy mediów społecznościowych są obecnie nastawieni na promocję własnej osoby. W social media pokazują swoją twórczość artystyczną, dzielą się muzyką. Dwie trzecie mężczyzn pokazuje obrazy przedstawiające ich pracę. Dla porównania, to samo robi zaledwie połowa kobiet.

Komunikacja w Internecie: mężczyźni bardziej hejtują

Zespół badawczy Facebooka przeanalizował 1,5 mln aktualizacji opublikowanych przez kobiety i mężczyzn w statusach. Jego spostrzeżenia dowodzą, że kobiety chętniej niż mężczyźni dzielą się w sieci swoimi uczuciami i sprawami osobistymi. Preferują również różne tematy. Dzięki temu treści udostępniane przez żeńskie przedstawicielki płci cieszą się większą liczbą pozytywnych reakcji i zyskują większą sympatię odbiorców.

Kobiety częściej niż mężczyźni dostają w Internecie negatywny feedback. Marcin Belam, brytyjski dziennikarz przeprowadził eksperyment na Twitterze, aby to zbadać. Stworzył fałszywe konta, na których raz udawał kobietę, innym razem mężczyznę. Kiedy przedstawiał się żeńskim nazwiskiem, dostawał więcej negatywnych komentarzy. Podobne badania przeprowadzone przez The Guardian na bazie 70 milionów komentarzy czytelników wykazują, że 8 na 10 pokrzywdzonych dziennikarzy to kobiety.

Mężczyźni są także bardziej skłonni do stosowania agresywnego języka w sieci. Psycholog Mark Griffiths połączył to zjawisko z faktem, że wielu ludzi daje w Internecie upust swojej agresji. W dużej mierze wynika to z faktu, że mężczyznom trudniej niż kobietom jest zakomunikować coś twarzą w twarz. Przedstawiciele płci męskiej często używają zaimka moja w stosunku do swojej żony czy dziewczyny. Kobiety stosują rzadziej takie określenia w odniesieniu do swojego męża czy chłopaka.

Komunikacja w Internecie: język formalny vs emocjonalny

W wypowiedziach kobiet częściej pojawiają się cieplejsze słowa i emocjonalne zwroty niż w przypadku mężczyzn. Oni są bardziej skłonni do stosowania formalnego języka.

Badając styl wypowiedzi osób korzystających z mediów społecznościowych można stwierdzić, jaką mają płeć. Naukowcy z Hopkins University analizowali język użytkowników Twittera. Z badania wynikło, że kobiety częściej niż mężczyźni używają emotikonów w wypowiedziach oraz większą wagę przywiązują do interpunkcji niż mężczyźni. Ci drudzy stosują najczęściej krótkie i lakoniczne wyrażenia typu Tak/Nie. Ich język jest po prostu oszczędniejszy w słowach. Kobiety często używają słów określających ich relację z innymi. Badacze D. Bamman, J. Eisenstein i T. Schnoebelen identyfikowali na Twitterze 10 000 najczęściej używanych elementów leksykalnych (zarówno pojedynczych słów, jak i emotikonów i znaków interpunkcyjnych). Dzięki badaniom odkryli, że kobiety stosują więcej zaimków osobowych typu ty, ja.

Podsumowując, różnice w komunikacji kobiet i mężczyzn przenikają z realnego życia do Internetu. Mają również swoje odbicie w języku, jakiego używają w mediach społecznościowych.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl