Marketing i Biznes Start-up zone Jak skutecznie wprowadzić start-up na rynek?

Jak skutecznie wprowadzić start-up na rynek?

Jak skutecznie wprowadzić start-up na rynek?

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Każdego roku powstaje 100 000 nowych start-upów. Co roku tylko dwa z nich osiągają wycenę na poziomie 1 mld dolarów. By odnieść sukces potrzebujesz pięciu rzeczy: pomysłu, zespołu, rynku, klienta i kontekstu. Czterech musisz się nauczyć, piąty musisz mieć.

Zespół – buduj drużynę, nie gwiazdy

Twój Dream Team nie musi mieć struktury jak w korporacji, a nawet jak w małej firmie. Wiesz, że nie dysponujesz też nieograniczonymi funduszami na nowe etaty. Musisz mieć więc swojego “hackera zespołu”. Czym charakteryzuje się taka osoba? Przede wszystkim wierzy w produkt, potrafi przekazywać wiedzę i wychowuje dla ciebie pokolenie nowych developerów.

Jeżeli serwery zaczną padać albo nikt nie potrafi naprawić drobnego błędu, to właśnie doprowadziłeś do sytuacji, w której stoisz na granicy katastrofy. W start-upie nie możesz pozwolić sobie na taką sytuację. Dotyczy to każdego działu, w tym supportu. Buduj zespół w sposób, w którym będziecie mogli wzajemnie się zastępować. Nie promuj superbohatera, który zawsze przybędzie na ratunek.

Rynek – sprawdź wielkość rynku

Masz pomysł na produkt i to bardzo konkretny. Czas sprawdzić rynek. Co wziąć po uwagę? Przede wszystkim czy rynek, na którym chcesz funkcjonować istnieje oraz czy wzrasta? Co będzie miarą? Liczba firm, które robią to co ty lub coś podobnego. Jeżeli nie ma jeszcze dużego gracza, który zagospodarował większą część rynku, ale widzisz wiele mniejszych przedsiębiorstw, które próbują zaistnieć na tym rynku – spokojnie, ty też masz szansę. Takie informacje możesz sprawdzić na portalu Angel.co lub CrunchBase. Jeśli w Twoim segmencie pojawia się coraz więcej firm, to znaczy, że coraz więcej osób potwierdza sens twojego przedsięwzięcia. Przeanalizuj finansowanie i rozwój tych start-upów.

Klient – pierwszego pozyskaj jak najszybciej

Czas na ocenę własnego pomysłu. Jak sprawdzić sens start-upu? Po pierwsze spróbuj sprzedać swój produkt matce, rodzeństwu i znajomym. Jeśli oni go nie kupią, to nikt inny tym bardziej go nie kupi. Problem, który rozwiązuje twój start-up to nie wszystko. Musisz jeszcze umieć stworzyć odpowiedni produkt i model sprzedażowy.

Masz pomysł na technologię? Zacznij od beta testerów (narzędzie to np. na Beta-list.com). Beta testerzy powiedzą ci kiedy wyjść z prototypem. To ludzie z większą tolerancją na możliwości produktu, ale też bardziej wymagający. Nie będą “bawić się” byle czym. Od nich dowiesz się też, czy Twój produkt jest innowacyjny. Ile powinien trwać okres testowania? Tyle ile potrzebujesz. Efektem powinno być jednak uzyskanie jasnego produktu ze zdefiniowanymi możliwościami.

I uwaga – pozyskuj klientów nawet, gdy produkt nie jest kompletny. Jeżeli dojdzie do sytuacji, że zniechęcisz do siebie klienta i nie będzie on chciał z tobą więcej współpracować – to świetnie! Bo dzięki niemu dowiesz się, co jest nie tak z twoim produktem i nie pozwolisz sobie na kolejne błędy.

Kontekst – nie startuj bez niego

Tworząc start-up wyrośnij ze swoich umiejętności i swojego otoczenia. Umiejętności sprzedażowych, biznesowych czy managerskich możesz się nauczyć. Ale nie oszukuj się, że zrozumiesz potrzeb miłośników psów, jeżeli sam nie darzysz tych zwierząt sympatią. Anna Lewandowska, polska sportsmenka i specjalista do spraw żywienia, właśnie stworzyła nową markę Food By Ann. Pod tym szyldem sprzedaje już batony energetyczne i liofilizowane owoce i warzywa. Lewandowska wykorzystuje całą swoją wiedzę i doświadczenie, tworząc nowe produkty do swojego sklepu. Zna potrzeby osób aktywnych sportowo, ponieważ sama do nich należy.

Inny przykład to edrone – pierwszy CRM dla e-commerce. Edrone powstał dlatego, że współzałożyciele start-upu pracowali nad różnymi projektami dla e-sklepów. Obracając się w tej branży poznali dobrze potrzeby e-commerce managerów. Znaleźli swoją kategorię i stworzyli przyjazne rozwiązanie do zarządzania kontaktami z klientami sklepów internetowych. Dziś są stabilnym start-upem. Mogli to jednak osiągać dzięki kontekstowi, w którym działali…

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/start-up-zone/wywiad-z-mateuszem-pospiesznym-failurepodcast-pl

 

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl