Remarketing – co to jest i jak to działa?

15.04.2016 AUTOR: REDAKCJA

Co to jest remarketing?

Remarketing to pojęcie, które coraz częściej pojawia się w kontekście prowadzenia kampanii Google AdWords i możliwości, jakie w niej drzemią. Charakterystyczne dla remarketingu jest miejsce na wyświetlanie reklam – pojawiają się one w sieci reklamowej partnerów Google czyli po prostu na popularnych stronach internetowych i portalach takich jak YouTube, pudelek.pl, OLX, gazeta.pl, interia.pl, wp.pl, wizaz.pl, gratka.pl i… wielu, wielu innych. Trudno nie trafić na te reklamy, biorąc pod uwagę fakt, że sieć partnerów w Google to największa sieć reklamowa w Polsce. Statystyki wskazują, że dociera do niej aż 92% polskich użytkowników, którzy korzystają z sieci! Ta liczba robi wrażenie!

Drugą charakterystyczną dla remarketingu cechą jest to, że reklamy zazwyczaj mają postać reklam graficznych – tzw. banerów. Możliwe jest także sięgnięcie np. po reklamy multimedialne czy video, jednak banery są najczęściej spotykaną formą reklam w remarketingu m.in. ze względu na koszty ich przygotowania. Oczywiście możliwy jest także remarketing oparty na reklamach tekstowych, nie wypada on jednak efektownie w porównaniu z reklamami graficznymi – po prostu nie przykuwa wzroku.

Jak działa remarketing?

Pierwsze pytanie: skąd brać internautów, którzy będą odbiorcami reklam w remarketingu? Technicznie rozwiązuje się tę kwestię poprzez zainstalowanie na stronie internetowej prostego kodu, dzięki któremu możliwe jest zapisanie każdej odwiedzającej naszą stronę internetową osobie „ciasteczka” w przeglądarce. W efekcie ten internauta odwiedzający stronę jest dodawany do listy remarketingowej. To właśnie osobom zapisanym do list remarketingowych można wyświetlać reklamy graficzne. Przeglądając zasoby Internetu będą one natrafiać na banery reklamowe w „udostępnionych miejscach reklamowych Google” czyli właśnie na stronach internetowych wchodzących w skład sieci reklamowej. Atutem remarketingu jest to, że pozwala on określić i kontrolować ilość wyświetleń reklamy dla każdej osoby z listy remarketingowej. W ten sposób unikamy nieprzyjemnej i niepożądanej sytuacji, że nasza reklama robi wrażenie wszechobecnej i przytłaczającej potencjalnych klientów. Osaczenie reklamą może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego.

Jak długo działa remarketing?

Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Okres obecności jednej osoby – jednego „ciasteczka” – może wynosić nawet do 540 dni. Zależy to od indywidualnych ustawień list marketingowych, które powinny odzwierciedlać strategię promocji i docierania do klienta. Z innych ustawień list remarketingowych będziemy korzystać w przypadku promocji marki, a z innych gdy zależy nam na nagłośnieniu sezonowej promocji. Remarketing w sieci reklamowej odzwierciedla te różnice w potrzebach. Dlatego bez problemu możemy tworzyć listy „odbiorców/klientów” pod kątem ich specyficznych zachowań czy preferencji. Jak to wygląda w praktyce? Możemy mieć listy remarketingowe obejmujące osoby, które: oglądały ofertę jaką ma sklep (lub jej poszczególny dział – np. sukienki w sklepie z odzieżą damską), dokonały zakupu, zrezygnowały z koszyka, przeglądały promocje itp. Możliwości jest tu naprawdę dużo. Do każdej z tych list możemy zaadresować wyjątkowy przekaz reklamowy, przygotować reklamę odpowiadającą ich zachowaniom na stronie. Osobom, które dokonały zakupu i są na odpowiedniej liście remarketingowej możemy wyświetlać baner z informacją, że doceniamy stałych klientów i dajemy im np. 10% zniżki na kolejne zakupy. To wpływa korzystnie na sprzedaż. Taki przekaz niekoniecznie powinien się znaleźć jednak na banerach adresowanych do listy „porzuconych koszyków”.

Skąd brać banery remarketingowe?

Najprościej byłoby je zlecić grafikowi, który ma już doświadczenie w ich tworzeniu, jeśli jednak z różnych powodów nie możemy sobie na to pozwolić, to zawsze pozostaje ulepszone narzędzie do tworzenia reklam graficznych Google Ads, dzięki któremu możemy samodzielnie i za darmo – to warto podkreślić – przygotować reklamy graficzne pod konkretne kampanie remarketingowe. Mechanizm działania tego narzędzia jest nieskomplikowany: korzysta ono z grafik znajdujących się na naszej stronie internetowej i wykorzystuje firmowe logo. Stworzone w ten sposób reklamy są dość proste, jednak spełniają swoją funkcję.

Największą zaletą tego rozwiązania to, że nie wiąże się z dodatkowymi kosztami na kampanię remarketingową, a bezpłatne reklamy można modyfikować, wyłączać bez żalu, tworzyć nowe itp. Zmieniając banery reklamowe lub korzystając z kilku zestawów możemy dowiedzieć się, które podobają się najbardziej naszym potencjalnym klientom.

Ile kosztuje kampania remarketingowa?

Tak jak w przypadku typowych kampanii Google AdWords, koszty kampanii zależą przede wszystkim od ilości kliknięć. Nie ma płatności za wyświetlenie reklamy, a za kliknięcia i rzeczywiste wejścia na stronę internetową. Wejścia na stronę, które nie dokonują się za pomocą kliknięć w banery, nie wiążą się z płatnościami. Jak to w przypadku Google AdWords można swobodnie zarządzać kampanią, ustawiać budżety dzienne itp., tak by kampania była jak najbliższa naszym potrzebom. Taki remarketing w Google będzie trafiony. 

Do kosztów kampanii remarketingowej należy doliczyć koszt przygotowania banerów (jeśli nie planujemy użyć darmowego narzędzia do ich stworzenia albo nie wynegocjowaliśmy banerów w pakiecie) i honorarium za prowadzenie kampanii (jeśli zlecamy to komuś).

[ABTM id=2778]

Promocja firmy w Internecie od A do Z (marketing internetowy)

Do pięciu razy sztuka, czyli historia sukcesu firmy PayPal

Do góry!

Polecane artykuły

22.09.2020

Comarch e-Sale, jako e-commerce na dobry ...