Napotykając problem zwiększenia odwiedzin i sprzedaży w sklepie internetowym natrafisz zapewne na dwa rozwiązania: kampania AdWords lub pozycjonowanie sklepu. W tym artykule skupię się jednak na często pomijanym aspekcie, a mianowicie – optymalizacja sklepu internetowego: pod kątem technicznym jak i semantycznym. Teoretycznie taka optymalizacja powinna być wykonana przed pozycjonowaniem – niestety jest często traktowana po macoszemu.
Mechanizmy działania użytkowników
Aby zrozumieć sens i konieczność wdrożenia odpowiednich zmian w strukturze sklepu, warto wczuć się w potencjalnego klienta w Internecie. Szukamy odpowiedniego telewizora do domu, zatem rozpoczynamy wyszukiwanie. Tak, wpiszemy do wyszukiwarki Telewizory LCD, ale w celu zapoznania się z nowościami rynkowymi, artykułami i poradami na temat jaki wybrać telewizor. Po krótkim researchu, czyli zapoznaniu się z kilkoma artykułami czas na dalszą wędrówkę. Już wiem że interesuje mnie jedynie telewizor LCD z tylnym podświetleniem LED z wysokim kontrastem.
Rozpoczynam kolejne „googlowanie” w poszukiwaniu opinii o poszczególnych modelach, testach porównawczych. Wytypowałem dwa telewizory i dopiero teraz rozpoczynam wyszukiwanie z intencją zakupową, która może wyglądać tak: „telewizor sony led kdl-50w808c”. Natrafiam wówczas zazwyczaj na listę sklepów z dostępnym towarem.
Optymalizacja sklepu internetowego: Słowa kluczowe i intencje wyszukiwania
Na podstawie krótkiego eksperymentu już wiesz, że pozycjonowanie się na tak ogólne hasła jak „telewizor” czy „telewizory LCD” jest zupełnie bezcelowe, a osiągnięcie realnych pozycji na te hasła jest niemal nieopłacalne dla startującego sklepu.
Tak ogólne hasła nie są nacechowane intencją zakupową – nie wiemy, czy ktoś kto wpisuje frazę „telewizory LCD” nie szuka nowości rynkowych, artykułów czy ogólnego rozeznania na rynku.
Optymalizacja sklepu internetowego: Strategia w doborze słów kluczowych
Aby prowadzić skuteczne działania w pozyskiwaniu ruchu z wyników wyszukiwania musimy skupić się na frazach wielowyrazowych, które są coraz częściej używane przez użytkowników. Według badań comScore, użytkownicy coraz częściej używają dłuższych zapytań do wyszukiwarek:
- 1 słowo: 20% wszystkich zapytań
- 2 słowa: 26% wszystkich zapytań
- 3 słowa: 20% wszystkich zapytań
- 4 słowa: 16% wszystkich zapytań
- 5 i więcej słów: 18% wszystkich zapytań.
Jak widzimy o ponad połowę więcej jest wyszukań z użyciem co najmniej 3 słów kluczowych.
Kolejnym argumentem jest również wykres na temat popularności wybranych, ogólnych słów kluczowych z Google Trends:
Prócz tego, że telewizory są najchętniej pożądane w okresie przedgwiazdkowym widzimy również, że liczba zapytań o telewizory spada z roku na rok, jednak dotyczy to jedynie tych ogólnych zapytań. Pozostałe, nieujęte na wykresie to właśnie frazy Long-Tail złożone z co najmniej 3, 4 słów kluczowych.
Optymalizacja sklepu internetowego
Bazując na wiedzy, jak potencjalni klienci szukają produktów w Internecie czas na odzwierciedlenie tego w naszym sklepie. Wyświetlony link w wynikach organicznych musi być odpowiedzią na potrzebę szukającego – zatem do dzieła!
Optymalizacja sklepu internetowego: Treści w sklepie
Niezależnie czy kupujemy, przeglądamy prasę czy przesiadujemy na portalach społecznościowych – zawsze szukamy informacji. Jeśli zatem, Twój sklep będzie ubogi w treści to będzie nieprzydatny dla poszukiwaczy informacji, czyli kupujących.
Dbaj o dokładne opisy kategorii, podkategorii ale przede wszystkim o bogate i wyczerpujące opisy produktów, wzbogacone ilustracjami, filmami wideo i opiniami zadowolonych klientów. Każda strona produktowa powinna być niczym Landing Page – wszystko o produkcie na jednej, zgrabnej podstronie.
Unikalność treści w sklepie
Tak samo jak poszukiwacze informacji również i Google nie lubi czytać tych samych informacji na dziesiątkach stron. Zatem przyłóż się i zaoferuj klientom coś, czego nie znajdą w żadnym innym sklepie. Pamiętaj – dlaczego Twój zduplikowany opis produktu ma być wyżej niż dziesiątki innych sklepów, którzy mają oryginalnie stworzone opisy produktów?
Optymalizacja sklepu internetowego: Linkowanie wewnętrzne
Poprawnie zrealizowane linkowanie wewnętrzne jest przydatne zarówno dla użytkowników jak i dla robotów wyszukiwarki. Korzystaj z możliwości polecania innych, podobnych produktów nie zapominając również o prezentacji asortymentu dodatkowego – to przełoży się zarówno na lepszą pozycję w Google jak i na lepszą sprzedaż.
Optymalizacja sklepu internetowego: Szybkość wczytywania sklepu
Nikt nie lubi czekać, dlatego tak bardzo upodobaliśmy sobie zakupy w Internecie – bez kolejek, męczących dojazdów w korkach. To nas rozleniwia i jeśli mamy czekać na załadowanie się strony sklepu dłużej niż 3 sekundy to po prostu rezygnujemy i korzystamy z 9 innych, zasugerowanych przez wyszukiwarkę linków do sklepów. Nie denerwuj i nie trać użytkowników – dbaj o dobrą kompresję zdjęć, zadbaj o prawidłowe ustawienia serwera oraz o porządek w kodzie HTML sklepu.
Optymalizacja sklepu internetowego: Struktura semantyczna
Bądź pomocny dla użytkowników i robotów wyszukiwarek – stosuj nagłówki Hx, pamiętając aby zachować ich odpowiednią hierarchię z jednym głównym nagłówkiem H1. Pamiętaj również o konkretnych nagłówkach title i meta opisach, tak aby zarówno tytuł jak i opis dobrze opisywały produkt i co ważniejsze – zachęcały do kliknięcia!
Teraz już wiesz, dlaczego tak ważną rolę pełni optymalizacja, na którą składa się część techniczna i semantyczna sklepu online. Te 5 punktów można rozciągnąć do kilku innych, które jeszcze bardziej szczegółowo omawiają poruszone aspekty. Jednak pierwszą i najważniejszą zasadą są bogate i unikalne treści, które po prostu są uwielbiane zarówno przez wyszukiwarkę jak i samych użytkowników!
Zostaw komentarz