Właściwa optymalizacja sklepu internetowego kluczem do sukcesu – 5 rad

09.05.2016 AUTOR: Pawel Nowacki

Napotykając problem zwiększenia odwiedzin i sprzedaży w sklepie internetowym natrafisz zapewne na dwa rozwiązania: kampania AdWords lub pozycjonowanie sklepu. W tym artykule skupię się jednak na często pomijanym aspekcie, a mianowicie – optymalizacja sklepu internetowego: pod kątem technicznym jak i semantycznym. Teoretycznie taka optymalizacja powinna być wykonana przed pozycjonowaniem – niestety jest często traktowana po macoszemu.

Mechanizmy działania użytkowników

Aby zrozumieć sens i konieczność wdrożenia odpowiednich zmian w strukturze sklepu, warto wczuć się w potencjalnego klienta w Internecie. Szukamy odpowiedniego telewizora do domu, zatem rozpoczynamy wyszukiwanie. Tak, wpiszemy do wyszukiwarki Telewizory LCD, ale w celu zapoznania się z nowościami rynkowymi, artykułami i poradami na temat jaki wybrać telewizor. Po krótkim researchu, czyli zapoznaniu się z kilkoma artykułami czas na dalszą wędrówkę. Już wiem że interesuje mnie jedynie telewizor LCD z tylnym podświetleniem LED z wysokim kontrastem.

Rozpoczynam kolejne „googlowanie” w poszukiwaniu opinii o poszczególnych modelach, testach porównawczych. Wytypowałem dwa telewizory i dopiero teraz rozpoczynam wyszukiwanie z intencją zakupową, która może wyglądać tak: „telewizor sony led kdl-50w808c”. Natrafiam wówczas zazwyczaj na listę sklepów z dostępnym towarem.

Optymalizacja sklepu internetowegoSłowa kluczowe i intencje wyszukiwania

Na podstawie krótkiego eksperymentu już wiesz, że pozycjonowanie się na tak ogólne hasła jak „telewizor” czy „telewizory LCD” jest zupełnie bezcelowe, a osiągnięcie realnych pozycji na te hasła jest niemal nieopłacalne dla startującego sklepu.

Tak ogólne hasła nie są nacechowane intencją zakupową – nie wiemy, czy ktoś kto wpisuje frazę „telewizory LCD” nie szuka nowości rynkowych, artykułów czy ogólnego rozeznania na rynku.

Optymalizacja sklepu internetowegoStrategia w doborze słów kluczowych

Aby prowadzić skuteczne działania w pozyskiwaniu ruchu z wyników wyszukiwania musimy skupić się na frazach wielowyrazowych, które są coraz częściej używane przez użytkowników. Według badań comScore, użytkownicy coraz częściej używają dłuższych zapytań do wyszukiwarek:

  • 1 słowo: 20% wszystkich zapytań
  • 2 słowa: 26% wszystkich zapytań
  • 3 słowa: 20% wszystkich zapytań
  • 4 słowa: 16% wszystkich zapytań
  • 5 i więcej słów: 18% wszystkich zapytań.

Jak widzimy o ponad połowę więcej jest wyszukań z użyciem co najmniej 3 słów kluczowych.

optymalizacja sklepu internetowego

Kolejnym argumentem jest również wykres na temat popularności wybranych, ogólnych słów kluczowych z Google Trends:

optymalizacja sklepu internetowego

Prócz tego, że telewizory są najchętniej pożądane w okresie przedgwiazdkowym widzimy również, że liczba zapytań o telewizory spada z roku na rok, jednak dotyczy to jedynie tych ogólnych zapytań. Pozostałe, nieujęte na wykresie to właśnie frazy Long-Tail złożone z co najmniej 3, 4 słów kluczowych.

Optymalizacja sklepu internetowego

Bazując na wiedzy, jak potencjalni klienci szukają produktów w Internecie czas na odzwierciedlenie tego w naszym sklepie. Wyświetlony link w wynikach organicznych musi być odpowiedzią na potrzebę szukającego – zatem do dzieła!

 

Optymalizacja sklepu internetowego: Treści w sklepie

Niezależnie czy kupujemy, przeglądamy prasę czy przesiadujemy na portalach społecznościowych – zawsze szukamy informacji. Jeśli zatem, Twój sklep będzie ubogi w treści to będzie nieprzydatny dla poszukiwaczy informacji, czyli kupujących.

Dbaj o dokładne opisy kategorii, podkategorii ale przede wszystkim o bogate i wyczerpujące opisy produktów, wzbogacone ilustracjami, filmami wideo i opiniami zadowolonych klientów. Każda strona produktowa powinna być niczym Landing Page – wszystko o produkcie na jednej, zgrabnej podstronie.

Unikalność treści w sklepie

Tak samo jak poszukiwacze informacji również i Google nie lubi czytać tych samych informacji na dziesiątkach stron. Zatem przyłóż się i zaoferuj klientom coś, czego nie znajdą w żadnym innym sklepie. Pamiętaj – dlaczego Twój zduplikowany opis produktu ma być wyżej niż dziesiątki innych sklepów, którzy mają oryginalnie stworzone opisy produktów?

Optymalizacja sklepu internetowegoLinkowanie wewnętrzne

Poprawnie zrealizowane linkowanie wewnętrzne jest przydatne zarówno dla użytkowników jak i dla robotów wyszukiwarki. Korzystaj z możliwości polecania innych, podobnych produktów nie zapominając również o prezentacji asortymentu dodatkowego – to przełoży się zarówno na lepszą pozycję w Google jak i na lepszą sprzedaż.

Optymalizacja sklepu internetowegoSzybkość wczytywania sklepu

Nikt nie lubi czekać, dlatego tak bardzo upodobaliśmy sobie zakupy w Internecie – bez kolejek, męczących dojazdów w korkach. To nas rozleniwia i jeśli mamy czekać na załadowanie się strony sklepu dłużej niż 3 sekundy to po prostu rezygnujemy i korzystamy z 9 innych, zasugerowanych przez wyszukiwarkę linków do sklepów. Nie denerwuj i nie trać użytkowników – dbaj o dobrą kompresję zdjęć, zadbaj o prawidłowe ustawienia serwera oraz o porządek w kodzie HTML sklepu.

Optymalizacja sklepu internetowegoStruktura semantyczna

Bądź pomocny dla użytkowników i robotów wyszukiwarek – stosuj nagłówki Hx, pamiętając aby zachować ich odpowiednią hierarchię z jednym głównym nagłówkiem H1. Pamiętaj również o konkretnych nagłówkach title i meta opisach, tak aby zarówno tytuł jak i opis dobrze opisywały produkt i co ważniejsze – zachęcały do kliknięcia!

Teraz już wiesz, dlaczego tak ważną rolę pełni optymalizacja, na którą składa się część techniczna i semantyczna sklepu online. Te 5 punktów można rozciągnąć do kilku innych, które jeszcze bardziej szczegółowo omawiają poruszone aspekty. Jednak pierwszą i najważniejszą zasadą są bogate i unikalne treści, które po prostu są uwielbiane zarówno przez wyszukiwarkę jak i samych użytkowników!

Czytaj również:

Więcej niż 1000 znaków

Generowanie leadów dla opornych

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail