Czy Google lubi stary content? Jest to bardzo często zadawane pytanie, a odpowiedź wbrew pozorom nie jest oczywista. Większość specjalistów branży uważa, że Google lubi stary content. Poniższą analizą przypadku postaram się pokazać, że nie do końca tak jest.
Jeden z szablonów stron w ramach dużego portalu zawierał datę urodzenia konkretnej osoby. Robot Google pomylił datę publikacji treści z datą urodzenia danej osoby co dawało efekt w wyszukiwarce jak poniżej.
Efekt wyszukiwania dotyczył większości stron działających na tym szablonie, więc według Google niektóre z treści zostały opublikowane przez 60 latami. Jaki był skutek tej sytuacji? Taki sposób przeindeksowania wpłynął na radykalny spadek pozycji (słowa kluczowe obniżyły swoją pozycję ze średnio pozycji 3-4 do pozycji 40-50). Widoczne to było także w ruchu na stronie.
Liczba sesji na tym typie podstron spadła z ponad 300 tysięcy do około 150 tysięcy miesięcznie.
Jak zatem rozwiązać taki problem?
W takiej sytuacji można było zastosować dwie możliwości:
- Zastosowanie mikroformatów, które określają datę publikacji danego wpisu (dostępne mikroformaty: tu – https://schema.org/Article).
- Zastosowanie markera danych dostępnego w search console w celu wskazania wyszukiwarce właściwej daty publikacji – w tym przypadku data publikacji treści musi być widoczna na stronie, a dodatkowo w każdym typie podstrony znajdować się w tym samym miejscu by marker danych mógł powiązać ze sobą kolejne podstrony.
W tym przypadku wybrano drugą możliwość i zastosowano rozwiązanie z markerem danych. Google zaindeksował ponownie całą witrynę po około tygodniu.
Efekt?
Po rozwiązaniu problemu słowa kluczowe wróciły na swoje pierwotne pozycje, ruch do stanu pierwotnego wrócił po około 2-3 miesiącach przy czym już w pierwszym miesiącu witryna odzyskała jego większość.
Dlaczego warto było o tym napisać?
Analizując ten jeden konkretny przypadek można zaobserwować kilka ciekawych kwestii. Po pierwsze, stara treść wg. Google to treść starsza niż 5-6 lat. Po tym czasie Google może (nie za każdym razem to robi) obniżyć pozycję serwisu ze względu na przestarzałe treści. Po drugie, wyszukiwarka często myli się indeksując daty – zwłaszcza urodzin, czy wydarzeń – jeśli macie takie serwisy sprawdźcie czy nie są błędnie zaindeksowane. Po trzecie i być może najważniejsze – egzekucja i wprowadzenie zmian jest szybkim procesem. W zależności od wielkości serwisu po około tygodniu od rozwiązania problemu Google powinien wyświetlać już prawidłową datę.
Zatem czy Google lubi stary content?
Czy Google lubi starą treść? Nie jest to prawdą. Co więcej – Google za bardzo starą treść może obniżyć pozycję serwisu. Prawdą jest jednak, że lubi stare serwisy, które od dawna są w wyszukiwarce. Warto jednak aktualizować bardzo starą treść, aby utrzymywała ona swoją pozycję przez długi czas.
Czytaj również:
https://marketingibiznes.pl/content-marketing/wokol-content-marketingu
Promocja firmy w Internecie od A do Z (marketing internetowy)
Zostaw komentarz