“Pandemia dała nam pozytywnego kopa” – Krzysztof Stola, właściciel Blue Owl [Founersi podsumowują rok]

“Pandemia dała nam pozytywnego kopa” – Krzysztof Stola, właściciel Blue Owl [Founersi podsumowują rok]

To był czas trudnych decyzji i wyzwań, którym nie każdy biznes był w stanie sprostać. Zapytaliśmy siedmioro Foundersów o to, jak podsumowują rok 2020. Dziś rozmawiamy z Krzysztofem Stolą, właścicielem agencji interaktywnej Blue Owl z Poznania. 

Jak podsumowałby Pan “rok pandemii” z perspektywy prowadzenia biznesu?

Ciężko stwierdzić jednoznacznie, czy był to dobry, czy zły rok, na pewno… dziwny. Spółka, którą zarządzam – Blue Owl, pod względem przychodów, urosła o ponad 37% w porównaniu do roku 2019, więc można powiedzieć, że na tym polu odnieśliśmy sukces, natomiast, w międzyczasie wydarzyło się kilka niespodziewanych rzeczy, w tym oprócz pandemii: odejście jednego ze wspólników, przejście na częściową pracę zdalną od kwietnia, która trwa do teraz oraz przyspieszenie specjalizacji w zakresie wdrażania projektów platform e-commerce.

Miało to realny wpływ na kształt Blue Owl i de facto spowodowało przyspieszenie procesów, które ciągnęły się za nami od dłuższego czasu. Z punktu widzenia biznesowego oceniam, że wydarzenia związane z pandemią miały ostatecznie pozytywny wpływ na obecny kształt organizacji. W sposób perfekcyjny ujawniły silne i słabe strony i wymusiły określone działania.

Dzięki pandemii przyspieszyliśmy decyzje związaną ze specjalizacją usług przedsiębiorstwa, wdrożyliśmy szereg działań usprawniających pracę zespołu, regularne spotkania całej organizacji, wypracowaliśmy standardy obowiązujące na każdym etapie obsługi klienta, nawiązaliśmy także szereg wartościowych kontaktów. Śmiem twierdzić, że bez sytuacji pandemicznej, która niejako zmusiła nas do podjęcia dodatkowego wysiłku w zakresie usprawnienia organizacji, całość zrealizowanych działań nie miałaby miejsca przez brak motywacji zewnętrznej. Uważam więc, że pandemia dała pozytywnego kopa spółce, którą zarządzam.

A z perspektywy własnej?

Z mojej perspektywy, cóż… Szereg błędnych decyzji podjętych przez władze, wielokrotne lockdowny, zamykanie wszystkiego co się da przez wirus, który de facto jest o 8 pkt. procentowych bardziej śmiertelny niż grypa… Posiadając wiedzę dotyczącą rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych, można było podjąć lepsze decyzje. Szkoda mi tylko wielu naszych klientów, zwłaszcza z gastro, fitness, którzy niesamowicie dostali w tym roku po tyłku…

A jakie problemy, wywołane przez pandemię, napotkała Blue Owl?

Oprócz konieczności przejścia na zdalny tryb pracy, która wymagała wdrożenia garści zmian organizacyjnych, pojawiły się problemy czysto finansowe związane z zawieszeniem przez dużą część naszych klientów projektów… Niestety wydarzenia te doprowadziły do konieczności głębokich zmian w organizacji oraz poza nią, w tym: czasowa obniżka czynszu wynajmu powierzchni biurowej, czasowa obniżka pensji pracowników, która uzależniona była od realizacji celów finansowych, intensyfikacja kontroli finansów oraz przerobu, restrukturyzacja sytuacji spółki (poprzez odejście jednego ze wspólników), rewizja planów dotyczących zatrudnienia.

Jakie narzędzia, rozwiązania technologiczne, pomogły Wam w radzeniu sobie z tymi problemami?

To co pozwoliło nam zwycięsko przejść przez miniony rok, to wykorzystanie takich narzędzi jak: Slack – do komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, Clickup do zarządzania projektami, Google Hangouts do bieżącej komunikacji wideo-głosowej, Headless CMS opartego o React i WordPress na naszej stronie internetowej celem przyspieszenia jej działania i lepszego docierania do klientów, kampania Google Ads, która pozwoliła nam na wygenerowanie pokaźnej ilości wartościowych leadów.

Nowy rok, nowe otwarcie… Jakie macie plany na 2021?

Na początku roku będziemy wdrażać zadania operacyjne, na które zabrakło czasu w 2020. Obecnie jesteśmy także w trakcie tworzenia dokumentu strategicznego w perspektywie 2021 – 2025, który jasno będzie precyzował dalszy rozwój spółki z uwzględnieniem celów biznesowych i kluczowych pchnięć, które chcemy jako organizacja wykonać na rynku. Strategia jest także określona dla 2021 roku. Z kluczowych celów finansowych, w roku 2021 chcemy osiągnąć 50% wzrostu firmy jeśli chodzi o poziom przychodów w porównaniu z 2020 rokiem. Ciekawostką może być tutaj fakt, iż pracujemy nad strategią z użyciem wytycznych z książki Scaling Up 2.0 Verne’a Harnisha – miejmy nadzieję, że wytyczne okażą się skuteczne.

***

Krzysztof Stola jest członkiem społeczności Founders.pl – platformy zrzeszającej biznesmenów z całej Polski. Founders to zamknięta zbiorowość przedsiębiorców, dla których organizowane są szkolenia, warsztaty, networking, sesje psychologów, wsparcie mentorów i ekspertów w zakresie prowadzenia własnej działalności.

 

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl