Jedynym negatywnym aspektem było to, że miejscem spotkań z klientami przestały być sauny. Oprócz tego, odnotowano wzrost na wszystkich szczeblach działalności. Tak można określić to, co działo się w 2020 roku w SaunaGrow.com. Zapytaliśmy 7 Foundersów o to, jak podsumowują miniony rok, który był dla wielu przedsiębiorców trudnym czasem. Ale jak się okazuje, nie dla Bolesława Drapelli właściciela marki SaunaGrow.
Sauna Grow to nietypowe połączenie dwóch ważnych w prowadzeniu biznesu aspektów: doradztwa w zakresie dynamicznego rozwoju firmy oraz tego, na co przedsiębiorcy mają coraz mniej czasu, czyli relaksu. Ideą SaunaGrow są spotkania mentorskie oraz mentoring biznesowy w saunie.
Jak podsumujesz mijający rok – z perspektywy własnej i swojego biznesu?
Na pracę zdalną przeszedłem już dwa lata temu, więc można powiedzieć, że pracowałem z domu zanim to było modne. Natomiast nowością zdecydowanie była piątka dzieci na nauczaniu zdalnym w tym samym domu, w tym samym czasie. Przy żonie pracującej jako lekarz, faktycznie dołożyło to wyzwań. Biznesowo SaunaGrow w 2020 tylko rosła. Wbrew pozorom, jest wiele firm i branż, które rozwijały się w czasie pandemii, a te które ucierpiały również często wybierały wsparcie naszych mentorów. Także pracy nam przybyło, a nie ubyło. Nie ukrywam też, że dywersyfikacja przez posiadanie klientów z różnych branż pozwoliła nam na przejście przez ten rok obronną ręką.
Jakie problemy wywołane przez pandemię, napotkała firma i jak sobie z nimi poradziliście?
SaunaGrow.com nabierała coraz większego rozpędu, ale faktycznie niektórzy klienci zwracali się do nas z prośbą o wsparcie w związku z pandemią. Dla części z klientów wyzwaniem było przeorganizowanie wielu procesów, w tym sprzedaży, na zdalne oraz wzmocnienie ich pozycji w internecie. Na szczęście to są obszary, które rozwijamy w firmach od 20 lat, więc kierunki działań były oczywiste.
Czy w jakiś sposób pandemia wpłynęła pozytywnie na rozwój Twojego biznesu / pracę Twojego zespołu?
Pandemia dodatkowo poszerzyła horyzonty i pomogła w pozyskiwaniu klientów odległych geograficznie. Dawniej najczęściej spotykaliśmy się z klientami na żywo (często w saunie, taka natura SaunaGrow.com), z powodu pandemii znacznie chętniej klienci umawiali się na wideokonferencje i dystans przestał mieć znaczenie.
W jakim stopniu nowe technologie pomogły Ci w walce z kryzysem gospodarczym związanym z COVID-19?
Pracując od 20 lat w internecie nie mogę powiedzieć, że dla nas jako mentorów SaunaGrow.com covid oznaczał jakąś istotną zmianę w tempie i sposobie konsumpcji nowych technologii. Natomiast dla wielu naszych klientów z branż bardziej offline’owych, te zmiany były bardziej odczuwalne. Myślę, że największym zwrotem akcji dla jednego z naszych klientów było przearanżowanie procesu sprzedaży. Przed covidem konieczne były spotkania offline w całej Polsce. Pandemia spowodowała, że “nagle” okazało się możliwe, aby wielu klientów obsłużyć zdalnie. To zwiększyło efektywność, ponieważ odpadł czas marnowany na przemieszczanie się między klientami.
Jakie macie plany na 2021r.?
SaunaGrow.com to przede wszystkim praca z ludźmi, mentoring i wsparcie managerów tak, aby ich zespoły i firmy rosły mądrze. Pojawia się jednak coraz częściej potrzeba bardziej sformalizowanych audytów wewnętrznych z różnych obszarów działalności organizacji. Takie audyty, jak np. działań marketingowych, procesów operacyjnych czy sprzedażowych, analiza struktury organizacyjnej i modeli biznesowych są potrzebne naszym klientom. W 2021r. planujemy wdrożyć taką usługę jako odrębny element tego, czym jest SaunaGrow.com dla mądrego wzrostu firm.
Zainteresowała Cię historia Bolka? Na Founders.pl mozesz poznać go osobiście. Ale nie tylko jego, spotkasz tam innych przedsiębiorców, C-level managerów, startupowców i inwestorów. Founders.pl to także szkolenia, wrasztaty, networking i sesje z psychologiem – wszystko czego potrzebujesz aby stale rozwijać swoją wiedzę w zakresie prowadzenia biznesu. Dołącz do społeczności Founders.pl.
Zostaw komentarz