Murale w branży fashion, czyli jak marka może wykorzystać ręcznie malowaną reklamę

24.06.2016 AUTOR: Katarzyna Piasecka

W erze digital praktycznie wszystkie marki zaczynają przywiązywać coraz większą uwagę do działań i komunikacji z konsumentami właśnie w tym obszarze. Najlepsze efekty przynoszą jednak zintegrowane kampanie oparte o wiele narzędzi i kanałów komunikacji. Outdoor jest jednym z nich. Jak w ciekawy sposób wpisać go w strategię komunikacji? Warto spojrzeć na niego w niekonwencjonalny sposób. Globalne marki z branży fashion szczególnie upodobały sobie ręcznie malowaną reklamę, jako alternatywę dla zwykłego outdooru, która wzbudza zainteresowanie i zaangażowanie konsumentów. Jak sprawić, aby mural był czymś więcej niż pomalowaną ścianą?

Outdoor, pomimo rozwoju ery digital nadaj jest jedną z popularniejszych form komunikacji z konsumentami. Wyróżnić się wśród setek kreacji innych marek jest coraz trudniej. Dlatego też wiele marek szuka niestandardowych możliwości wykorzystania outdooru i wpisania go w swoją strategię komunikacji. Do tej grupy należą marki z branży fashion, które skutecznie wykorzystują ręcznie malowaną reklamę w komunikacji z określonymi grupami docelowymi. Murale mogą ciekawie uzupełniać działania w innych kanałach, nawiązywać do określonych wydarzeń, mocno współgrać ze specyfiką grupy docelowej, bezpośrednio angażować konsumentów lub stać się dla nich stałym elementem określonej lokalizacji.

Mural może angażować w social mediach i być częścią zintegrowanej kampanii

Dla wielu marek mural to nie tylko pomalowana ściana, ale także ciekawy nośnik i format komunikacji. Może on „żyć” także w social mediach, skutecznie angażować konsumentów i łączyć działania online z offline. Jednym z ciekawszych przykładów na polskim rynku włączenia ręcznie malowanych reklam w zintegrowaną strategię komunikacji marki może być akcja Converse pod nazwą #CLASHWALL. Mural był istotną częścią kampanii jeszcze przed jego powstaniem.  Kampania rozpoczęła się w social mediach, poprzez które fani marki mogli przesyłać swoje pomysły i inspiracje na mural oznaczając wszystko #CLASHWALL. Ideą było przesłanie ciekawego zdjęcia, które oddałoby klimat marki Converse. Już podczas tego etapu kampanii mural sam w sobie, jak i proces jego tworzenia był w centrum uwagi i wzbudzał zaangażowanie konsumentów. Następnie ilustrator Dawid Ryski przeniósł przesyłane w social mediach pomysły na projekt muralu. Efektem końcowym była ręcznie malowana reklama w centrum Warszawy zrealizowana przez Good Looking Studio. Ważny jest fakt, że konsumenci byli zaangażowani w tworzenie muralu, który „żył” w social mediach zarówno przed powstaniem, jak i po.

murale

murale

ŹRÓDŁO: http://www.goodlooking.pl/

Performance i współpraca z artystą – jako czynnik wzbudzający zainteresowanie

Mural może wzbudzać zainteresowanie i zaangażowanie na długo przed ukończeniem prac. Marka Ray Ban pokazuje, jak można w ciekawy sposób wykorzystać cały proces powstawania murali i zrobić z tego performance bezpośrednio angażujący konsumentów i zwracający uwagę na nowy produkt. W Nowym Jorku premierze nowych okularów Ray Ban towarzyszył uliczny event podczas, którego najważniejszym elementem było malowanie muralu na żywo. Dodatkowym czynnikiem budującym zainteresowanie konsumentów i mediów było zaangażowanie znanego muralisty Matta v. Moore’a. Przygotował on projekt muralu w oparciu o design najnowszych oprawek okularów. Warto zwrócić uwagę na fakt, że cały key visual kampanii podporządkowany był właśnie nowemu modelowi okularów.

Jak powstawanie muralu może wzbudzić zainteresowanie można zobaczyć poniżej:

Znane twarze jako ambasadorzy marki

Zaangażowanie znanej i rozpoznawalnej osoby do działań komunikacyjnych marki nie jest niczym nowym, jednakże nadal przynosi efekty. Jedną z marek, która za pomocą ręcznie malowanej reklamy i znanych twarzy stara się wzbudzić zainteresowanie konsumentów jest H&M. W 2013 roku twarzą marki i jej najnowszej kolekcji została Lana Del Rey. Mural został włączony w strategię marki i tym samym podobizna Lany znalazła się także i na nim. Piosenkarce tak bardzo spodobał się mural z jej wizerunkiem, że postanowiła przy okazji wizyty w Polsce zobaczyć go na własne oczy i zrobić sobie na jego tle zdjęcie. Przykład ten pokazuje, że wykorzystanie niestandardowego i mniej popularnego nośnika komunikacji może szczególnie także zaangażować twarz marki, za którą w social mediach stoją setki tysięcy fanów. Także odpowiednie dopasowanie nośnika komunikacji i ambasadora do grupy docelowej może uwiarygodnić markę i jej przekaz.

murale

źródło: http://www.goodlooking.pl/

Komunikacja z Millenialsami – czyli nośnik i design mają znaczenie

Wiele już mówi się i pisze o pokoleniu Y, o tym czego oczekują od marek i czym się różnią od pozostałych generacji. Millenialsi chcą doświadczać i być indywidualnie traktowani przez marki. Zwracają szczególną uwagę na dobrane do nich kanały komunikacji, jej styl oraz autentyczność marki w tym wszystkim. Ręcznie malowane murale, ich cechy wyróżniające, proces powstawania, specyficzny klimat i estetyka bardzo często wpisują się w filozofię postrzegania świata Millenialsów, jako grupy docelowej. Wiele marek, szczególnie sportowych ma tego świadomość i często wpina ręcznie malowane murale w strategie komunikacji.

Poniżej kilka przykładów.

NIKE AIR MAX DAY – premiera nowego modelu butów i performance muralowy

NIKE – Moskiewska kampania w nurcie Femvertising i murale gify

źródło: http://www.adweek.com/adfreak/nike-celebrates-real-girls-moscow-empowering-ads-murals-and-gifs-165748

CONVERSE i akcja #SNEAKERSWOULD

murale

murale

Źródło: http://www.goodlooking.pl/

Powyższe przykłady pokazują, że kampanie outdoorowe nie muszą być prowadzone w standardowy sposób. Mogą być spójne z całościowymi działaniami marek, mogą stanowić istotny element kampanii i być łącznikiem między offline a online, mogą z ulicy naturalnie przenikać do internetu i tam żyć dalej. Murale, które wychodzą poza postrzeganie zwykłego outdooru mogą przy użyciu ciekawego i kreatywnego pomysłu stanowić główną oś komunikatu oraz być interesujące i angażujące nawet w postaci jednorazowej akcji.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/biznes/jak-sprzedawac-mlodym-ludziom-6-faktow-o-millenialsach

Jak zarabiać na marketingu afiliacyjnym?

Pięć kroków do e-sprzedaży, czyli jak gromadzić klientów i zwielokrotniać sprzedaż – content pipeline marketing

Do góry!

Polecane artykuły

27.11.2020

Jaki powinien być program kadrowy?

26.11.2020

Ładowarka do samochodów elektrycznych – jak wybrać model odpowiedni dla miejsc ...