Marketing i Biznes Marketing Jak zarabiać na marketingu afiliacyjnym?

Jak zarabiać na marketingu afiliacyjnym?

Jak zarabiać na marketingu afiliacyjnym?

Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i wyjedź w gronie innych przedsiębiorców na Founders Camp

Wypełnij niezobowiązujący formularz już teraz

Marketing afiliacyjny to zyskująca popularność technika marketingu internetowego, w której reklamodawca przekazuje odpowiedzialność za wykonanie działań marketingowych licznym niezależnym partnerom. W tym wypadku wysokość wynagrodzenia uzależniona jest efektu kampanii. Afilianci, motywowani prowizyjnym wynagrodzeniem, sprowadzają potencjalnych klientów na witrynę internetową właściciela programu partnerskiego. Dzięki afiliacji można niezależnie zarabiać na blogu lub stronie internetowej nie trzeba czekać, aż zgłosi się do nas marka, która będzie chciała nawiązać współpracę. Marketing afiliacyjny to także doskonała opcja dla przedsiębiorców, którzy w ten sposób są w stanie poszerzyć zasięg marki oraz zyskać nowe grono zaufanych klientów.

Marketing afiliacyjny

Marketing afiliacyjny trochę historii

Pierwsze Programy Afiliacyjne powstały w USA już w połowie lat 90-tych. Pierwszy oficjalny program został uruchomiony w 1994 roku, zaś jego twórcą był sklep online CDNOW. Za ojca marketingu afiliacyjnego uznaje się jednak Jeffa Bezosa, założyciela firmy Amazon. W roku 1996 Bezos poznał kobietę, która na swoim portalu chciała sprzedawać książki o rozwodach. Przedsiębiorca wymyślił wówczas metodę „podpięcia” jej strony do Amazon.com, w zamian za co pobierał prowizję od sprzedanych książek. Program polegał na umieszczaniu przez partnerów na swych stronach banerów, prowadzących do konkretnych produktów.

Marketing afiliacyjny jest popularny na całym świecie. Ciężko oszacować liczbę działających obecnie sieci, jednak według danych zgromadzonych przez portal afiliacje.pl, na rynku funkcjonuje aż 3 tysiące programów afiliacyjnych.

Marketing afiliacyjny – kto może być wydawcą?

Co to jest marketing afiliacyjny? 

Pierwsze Programy Afiliacyjne powstały w USA już w połowie lat 90-tych. Pierwszy oficjalny program został uruchomiony w 1994 roku, zaś jego twórcą był sklep online CDNOW. Za ojca marketingu afiliacyjnego uznaje się jednak Jeffa Bezosa, założyciela firmy Amazon. W roku 1996 Bezos poznał kobietę, która na swoim portalu chciała sprzedawać książki o rozwodach. Przedsiębiorca wymyślił wówczas metodę „podpięcia” jej strony do Amazon.com, w zamian za co pobierał prowizję od sprzedanych książek. Program polegał na umieszczaniu przez partnerów na swych stronach banerów, prowadzących do konkretnych produktów.

Marketing afiliacyjny jest popularny na całym świecie. Ciężko oszacować liczbę działających obecnie sieci, jednak według danych zgromadzonych przez portal afiliacje.pl, na rynku funkcjonuje aż 3 tysiące programów afiliacyjnych.

Marketing afiliacyjny – kto może być wydawcą?

Wydawcą może zostać każdy, kto posiada własne kanały komunikacji internetowej, takie jak blog, strona czy konto na portalu społecznościowym. Najwięcej jednak zarabiają Ci, którzy są w stanie prowadzić affiliate swoich produktów profesjonalnie. Takie osoby potrafią analizować dane, znają różne kanały pozyskiwania ruchu oraz wiedzą jak ten ruch kupić i zmonetyzować. Warto podkreślić, że jedną z największych grup są tutaj blogerzy, którzy według badań whitepress.pl stanowią od 2% aż do nawet 40% wydawców w zależności od sieci. Aby rozpocząć przygodę z programami afiliacyjnymi, wystarczy zarejestrować się na jednej z działających na rynku platform. Przed przystąpieniem do programu warto jednak porównać oferty różnych firm – często proponowane przez nich kwoty różnią się w zależności od wybranej kategorii. Zdecydowana większość sieci rozlicza się z wydawcami w modelu CPS (prowizja za sprzedaż), CPA (prowizja za działanie użytkownika na stronie reklamodawcy), lub CPL (prowizja za pozyskanie danych kontaktowych potencjalnego klienta).

Polecam nie skupiać się na reklamie banerowej, a wykorzystywać linki tekstowe pod wartościowymi merytorycznie artykułami tematycznymi (np. recenzje, autorskie zestawienia itd.), wtedy nie zaśmiecamy swojego bloga reklamami, a możemy więcej zarobić w modelu rozliczanym za sprzedaż – mówi Bartosz Kowalczyk z SalesMedia.

W szerszej perspektywie najważniejszym aspektem przy wyborze powinna być stabilność i wiarygodność sieci. Warto zwrócić uwagę na platformy afiliacyjne takie jak BUY.BOX. Przed przystąpieniem do programu warto również zapoznać się z proponowanymi przez sieć rodzajami komunikatów reklamowych, takimi jak slidery czy packshoty. Jednym z najczęściej wybieranych przez afiliantów formatów reklamowych jest widget produktowy z miniporównywarką cen, przedstawiającą ofertę z wielu sklepów współpracujących z siecią. To rozwiązanie poleca się szczególnie blogerom – dostają gotowe narzędzie o wysokiej skuteczności, dodatkowo wpisujące się w estetykę bloga. Dzięki miniporównywarce odbiorcy znają cenę i dostępność produktu, zaś obecność wielu sklepów sprawia, że przekaz staje się bardziej wiarygodny i nienachalny. Później można już przejść do sedna, czyli wyboru programów, które chce się reklamować.

Marketing afiliacyjny

Marketing afiliacyjny – jak zacząć?

Przede wszystkim należy mieć pomysł na swoją działalność. Warto stworzyć dobrze przemyślaną strategię, tak aby wybrane programy partnerskie pasowały do kategorii naszego portalu. Dopasowanie przekazu reklamowego do treści oferowanej na stronie to podstawowy krok do zarabiania poprzez sieci afiliacyjne. Szansa, że czytelnicy zdecydują się na zakup tylko dlatego, że zamieściliśmy link we wpisie, jest raczej znikoma. Jeśli dobrze znamy grupę docelową, łatwiej będzie nam zaproponować jej konkretne produkty. Należy tak tworzyć treści, by były one przydatne dla użytkownika – dzięki temu wzrośnie szansa, że zainteresuje się on reklamowanymi produktami, co przełoży się bezpośrednio na wyniki ze sprzedaży. W marketingu afiliacyjnym ważne jest również zaangażowanie: śledzenie trendów w programach partnerskich, wyszukiwanie specjalnych ofert czy też porównywanie stawek w konkurencyjnych sieciach. Żeby efektywnie korzystać z afiliacji trzeba także poszerzać wiedzę na temat marketingu internetowego – warto zainteresować się tematami takimi jak content marketing czy reklama natywna. Mimo że z początku korzystanie z programów afiliacyjnych może wydawać się trudne, nie należy się poddawać. Wysokiej jakości treści, wiarygodność, systematyczność i zaangażowana społeczność są kluczowymi czynnikami, które powinna zawierać kampania afiliacyjna. Najlepsi partnerzy, posiadający popularną stronę internetową lub dużą bazę mailingową, zarabiają na afiliacji nawet kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie.

Czy warto zostać reklamodawcą?

Uczestnictwo w programie afiliacyjnym to dobry wybór również dla reklamodawców. Opłacenie licznych niezależnych partnerów może wygenerować zyski większe niż klasyczna kampania w mediach społecznościowych, przy jednoczesnej redukcji kosztów. Sieci afiliacyjne pozwalają bowiem kontrolować skuteczność komunikatów, czemu służy narzędzie zwane miernikiem efektywności kampanii. Wykorzystuje się w nim między innymi ECPM (szacunkowe zarobki z wybranego kanału w przeliczeniu na 1000 wyświetleń reklamy), ROI (zwrot z inwestycji), CTR (współczynnik klikalności) oraz CR (współczynnik konwersji). Do analizy i optymalizacji prowadzonych kampanii efektywnościowych służy specjalistyczne oprogramowanie jakim jest tracking. Korzystając z sieci afiliacyjnej, możemy także dokładnie określić kwotę, jaką płacimy za daną akcję, jak na przykład przejście na określoną stronę serwisu, wypełnienie formularza, kliknięcie w baner czy złożenie zamówienia.

Każdy program afiliacyjny pozwala dotrzeć do użytkowników urządzeń mobilnych, których liczba wzrasta niezmiennie od kilku lat. Efektywność reklam display’owych z roku na rok spada, ponieważ użytkownicy nie są zainteresowani typowymi reklamami banerowymi. Z pomocą wydawców można zaprezentować nowoczesną kreację, wyróżniającą się na tle popularnych komunikatów reklamowych. Reklamy zamieszczane przez afiliantów są także bardziej wiarygodne – częściej wzbudzają zainteresowanie użytkowników i zachęcają ich do działania, a samą reklamę pokazuje się w wielu miejscach jednocześnie.  Badanie „Sharing Information – The rise of consumer influence” udostępnione przez portal nf.pl pokazuje, że 38% internautów dokonuje zakupów produktów rekomendowanych w Internecie.Marketing afiliacyjny

Marketing afiliacyjny. Jak zacząć zarabiać na afiliacji, będąc reklamodawcą?

Rozpatrując problem warunków wstępnych przystąpienia do sieci takich jak sieci afiliacyjne, należy pamiętać o wyborze takiej sieci, która będzie odpowiadała naszemu modelowi sprzedaży. Należy rozpatrzyć własne możliwości i preferowane sposoby działania, a dopiero później szukać najlepszego dla nas rozwiązania partnerskiego. Właściwa treść proponowana właściwemu odbiorcy znosi temat analizy wejść na stronę na dalszy plan.

Podczas podpisywania umowy warto zwrócić uwagę na to, by w jasny sposób definiowała ona obowiązki partnera oraz konsekwencje, wynikające z przystąpienia do programu. Szczególną uwagę należy zwrócić na zapisy takie jak ograniczenia dotyczące podejmowanych działań promocyjnych, na przykład zakaz uruchamiania własnych kampanii Adwords lub wykorzystywanie znaków własnych marki. Jednym z ważniejszych punktów każdej umowy jest także wysokość prowizji, dookreślająca zarabianie na afiliacji

Tutaj należy szczególnie uważać, bowiem niektóre firmy oferują zawyżoną prowizję, korzystając jednocześnie ze sztuczek regulaminowych, takich jak: naliczanie prowizji od pierwszej płatności poleconego klienta lub naliczanie prowizji od danego klienta przez pewien z góry określony czas – ostrzega Kamil Sikora z firmy Freshmail.

Warto skoncentrować się także na samych kreacjach reklamowych, ponieważ kanał afiliacyjny ma dla reklamodawcy szczególną estetykę. Należy najpierw opracować strategię, a dopiero później stworzyć dopasowane treści graficzne, najlepiej w kilku wersjach – tak, by wydawca mógł wybrać element komponujący się z wyglądem jego strony. Marketing afiliacyjny sprawi, że zarobki wzrosną, gdy przekaz reklamowy będzie idealnie pokrywał się z tym, co konsument znajdzie na stronie docelowej (Landing Page). Wtedy istnieje większe prawdopodobieństwo, że dokona zakupu.

Artykuł powstał przy merytorycznej współpracy z BuyBox – platforma native e-commerce łącząca wartościowe treści ze sklepami internetowymi.

 

Czytaj również: 

Zakładanie sklepu internetowego. 3 rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę

Efekt odwróconego ROPO w ecommerce – wszystko co musisz wiedzieć

https://marketingibiznes.pl/e-commerce/regulamin-sklepu-internetowego-odpowiedzi-na-najczestsze-pytania

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl