Google Analytics w godzinę

18.08.2016 AUTOR: Krzysiek Nowakowski

Jak przejść drogę od zera do bohatera i w ciągu jednej godziny poznać możliwości Google Analytics?

Google Analytics jest jednym z ulubionych narzędzi analitycznych wśród marketingowców, analityków i przedsiębiorców.

Na jego powodzenia składa się jednocześnie prostota, intuicyjność oraz mnogość dostępnych materiałów szkoleniowych (oraz gotowych raportów, o których później). Jak jednak z morza e-booków, kursów i szkoleń Google Analytics wybrać to odpowiednie?

Prawdę powiedziawszy, znajomość tego narzędzia w 20% pozwala wyciągnąć z niego 80% korzyści. Wystarczy znać kilka podstawowych raportów i funkcji… a będziesz w stanie śledzić zmiany kluczowych wskaźników efektywności, skuteczność źródeł ruchu oraz stron docelowych.

Ten artykuł nie jest kompleksowym przewodnikiem po Google Analytics. Zamierzam w nim zawrzeć trzy hacki, dzięki którym w minimum poświęconego czasu wyciśniesz maksimum z tego świetnego narzędzia. Polecam go wszystkim przedsiębiorcom, właścicielom startupów, osobom zajmującym się marketingiem w Internecie oraz chcącym zacząć przygodę z Google Analytics.

Podstawowe raporty standardowe

Zaloguj się do swojego konta i wybierz jeden z widoków, a Twoim oczom po chwili ukaże się pierwszy raport Google Analytics: Odbiorcy > Ogółem.

Poświęć teraz 5 minut za zapoznanie się z interfejsem Google Analytics.

Na samej górze znajdziesz menu Google Analytics. Aktualnie zaznaczoną zakładką będzie Raportowanie – w tej chwili tylko ona nas interesuje.

Jeśli nie jesteś administratorem konta Google Analytics, nie będziesz miał dostępu do zakładki Administracja.

menu Google Analytics

Po lewej stronie znajdziesz menu z raportami standardowymi oraz wyszukiwarką.

menu raporty standardowe

Tutaj znajdziesz podstawowe raporty, z których będziesz korzystał. Poniżej opisuję najważniejsze z nich. Poznanie każdego z nich powinno zająć Ci nie więcej niż kolejne 5 minut.

Zachowanie > Zawartość witryny > Strony docelowe

strony docelowe (1)

To bardzo istotny raport z kilku względów.

Znajdziesz w nim podstawowe dane dotyczące ruchu na wszystkim Twoich stronach. Sprawdzisz dzięki temu takie wskaźniki jak liczba sesji, współczynnik odrzuceń, wskaźnik konwersji oraz

przychody z poszczególnych stron. Dzięki temu zweryfikujesz, które strony przynoszą Ci najwięcej zysku oraz które strony wymagają optymalizacji.

Raport można pogłębić w jeden bardzo prosty sposób:

strony docelowe - wymiar dodatkowy

Wystarczy, że wybierzesz wymiar dodatkowy. Ja najczęściej dodaję wymiar źródło/medium, dzięki czemu jestem w stanie sprawdzić nie tylko najbardziej dochodowe strony, ale również największe i najbardziej zyskowne źródła ruchu.

Pozyskiwanie > Cały ruch > Kanały

Ten raport umożliwi Ci szybką identyfikację najbardziej problematycznych i najbardziej opłacanych kanałów. Jeśli zauważysz zmiany w którymkolwiek ze wskaźników, powinieneś użyć tego raportu do identyfikacji przyczyn. Możesz tu porównać skuteczność bezpłatnych wyników wyszukiwania oraz płatnych, dzięki czemu zdecydujesz, na których działaniach powinieneś się skupić.

pozyskiwanie - kanały (1)

Odbiorcy > Technologia > Przeglądarki i systemy

Tego raportu możesz użyć do weryfikacji sprawności technicznej i dostępności Twojej witryny na różnych przeglądarkach. Jeśli wprowadziłeś jakąś zmianę na witrynie i dostrzeżesz zmianę wskaźników w tym raporcie, może to oznaczać, że strona na jednej z przeglądarek nie funkcjonuje prawidłowo. Wysoki współczynnika odrzuceń dla jednej z przeglądarek w tym raporcie oznacza, że strona zdecydowanie wymaga optymalizacji pod kątem konkretnej przeglądarki.

(Standardowych raportów jest oczywiście więcej niż opisane przeze mnie trzy tutaj. Jeśli masz więcej czasu i ochoty by zapoznać się z nimi, zapraszam na mojego bloga, gdzie opisałem aż 13 raportów i ich praktyczne zastosowanie.

Segmenty użytkowników w Google Analytics

Wyżej przedstawione raporty są bardzo podstawowe i prezentują uśrednione dane. Powszechnie wiemy, że średnie wartości to kłamstwo – dlatego szybko powinieneś zacząć dodawać do nich segmenty użytkowników.

Poświęć na segmenty 20 minut swojego czasu – przez ten czas zrozumiesz ich możliwości i wygenerujesz pierwszy raport przy ich użyciu.

Segmenty możesz nakładać na każdy z podstawowych raportów. Możesz skorzystać z utworzonych wcześniej lub w zależności od indywidualnych potrzeb, generować swoje własne.

Wróćmy do pierwszego omawianego przeze mnie raportu, czyli Zachowanie > Zawartość witryny > Strony docelowe. Załóżmy, że chcesz sprawdzić, jakie wartości przybiera współczynnik konwersji i odrzuceń dla powracających użytkowników.

segmenty

Kliknij na dodaj segment a z listy wybierz Powracający użytkownicy (lub dowolny inny segment, który będzie Ci aktualnie potrzebny).

segmenty lista

segment powracający użytkownicy

Raport zostanie zaktualizowany o nowe wartości.

(Jeśli szukasz więcej informacji na temat tworzenia własnych segmentów i masz na to więcej niż 20 minut, zapraszam Cię na mojego bloga – pod tym linkiem znajdziesz artykuł o segmentacji w Google Analytics.

Import zaawansowanych raportów oraz segmentów

Google Analytics daje wiele możliwości generowania własnych segmentów oraz raportów niestandardowych. Pozostawmy to jednak największym fanom, geekom i nerdom, a my skorzystajmy z gotowych rozwiązań stworzonych i udostępnionych przez innych.

Nie ma potrzeby powtarzać cudzej pracy. Zamiast tego warto skorzystać z opcji importowania – zarówno segmentów jak i zaawansowanych raportów. Na te opcje poświęć kolejne 20 minut.

Do galerii segmentów Google Analytics dostaniesz się po wejściu w listę segmentów. Obok przycisku +NOWY SEGMENT jest również przycisk Importuj z galerii. To tutaj znajdziesz utworzone przez członków społeczności Google Analytics segmenty.

importuj segmenty z galerii (1)

Raporty niestandardowe możesz generować wchodząc w zakładkę Dostosowanie w górnym menu. Tam też znajdziesz opcję Importuj z galerii, dzięki której zaimportujesz niestandardowe raporty na podobnej zasadzie, co segmenty Google Analytics.

To jednak nie wszystko.

Wchodząc pod ten link znajdziesz nie tylko gotowe do importu segmenty, ale również raporty i całe dashboardy. Jest z czego wybierać, więc przejrzyj je dokładnie i skorzystaj z tych, które najbardziej odpowiadają Twoim bieżącym potrzebom.

Właśnie spędziłeś godzinę z Google Analytics i poznałeś najważniejsze funkcje tego narzędzia. Mam nadzieję, że to była owocna lekcja – daj proszę znać, czy wszystko było zrozumiałe.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/seosem/bedac-brutalnie-szczerym-ucze-sie-na-swoich-bledach-wywiad-z-maciejem-lewinskim-akademia-analytics

Wywiad z Martą Eichstaedt (webcomm.eu) – największym technologicznym wyzwaniem jest prelegent

Wywiad z Andrzejem Świderskim (Euroflorist Polska) – czy kwiaciarnia ma szanse na powodzenie w e-commerce?

Do góry!

Polecane artykuły

21.05.2019

Te książki musisz przeczytać przed otwarciem ...

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail
 

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam