Wywiad z Andrzejem Świderskim (Euroflorist Polska) – czy kwiaciarnia ma szanse na powodzenie w e-commerce?

13.09.2016 AUTORZY: Andrzej Świderski, Michał Bąk,

Zacznę od dość kontrowersyjnego pytania. Mężczyzna i kwiaty, jak to się stało, że jesteś odpowiedzialny za rozwój e-commerce, w dość kobiecej branży? Idąc do kwiaciarni w 90% przypadków jestem obsługiwany przez kobietę.

Masz rację – idą do kwiaciarni masz bardzo dużą szansę, że po drugiej stronie będzie kobieta. Z kwiatami jest podobnie jak z gotowaniem. Kobiet udzielających się kulinarnie jest zdecydowanie więcej, ale to mężczyźni uważani są za najlepszych kucharzy. Branża florystyczna faktycznie skupia więcej kobiet, ale mężczyźni odnajdują się w niej naprawdę bardzo dobrze.

Euroflorist powstało jako firma rodzinna więc chcąc-niechcąc wrosłem w ten biznes od najmłodszych lat. Pamiętam jak z kolegą napisaliśmy i odpaliliśmy pierwszą kwiaciarnię internetową w 1999 roku i bardzo byliśmy z siebie zadowoleni kiedy udało nam się zaimplementować funkcjonalność koszyka i ustawić cały proces check out’u. W kolejnych latach mocno zainteresowałem się rozwojem tego serwisu aż dołączyłem do firmy zaraz po studiach. I tak to się stało, że zostałem tak jakby „on-line’nowym kwiaciarzem”.

w e-commerce

Kwiaty kojarzą się z produktem offline-owym. Jaka jest zatem tendencja wzrostu w Waszej branży, czy wyższa świadomość społeczeństwa, przekłada się na wzrost obrotów r/r?

W Polsce „konsumuje” się coraz więcej kwiatów. Dzieje się tak również dlatego, że są one teraz dostępne w innych kanałach dystrybucji m.in. w sieciach detalicznych. Dla nas to bardzo pozytywne zjawisko. Im częściej kupujesz kwiaty tym chętniej będziesz skłonny obdarować nimi drugą osobę – również na odległość. Wpływa to pozytywnie na nasz wzrost przychodów.

euroflorist

Trochę miejsca na reklamę. Jestem świeżo po ślubie, chciałbym zaskoczyć małżonkę. Jaki efekt WOW można uzyskać dzięki Wam? Jakie są najbardziej spektakularne zamówienia kwiatowe u Was?

Gratuluję i życzę szczęścia na wspólnej Nowej Drodze! Przesyłki kwiatowe to idealny sposób do zrobienia fantastycznej niespodzianki żonie! Wielkie „WOW” masz gwarantowane. Mamy mnóstwo ciekawych przypadków. W jednym z ostatnich zamówień Klient poprosił o obsypanie łóżka w hotelowym pokoju płatkami róż. Dużą ilością płatków róż. Można? Można! Zamawiający chyba był zadowolony ponieważ, po realizacji dostaliśmy zdjęcie odbiorczyni leżącej w tych płatkach z dopiskiem „Pozostałe zdjęcia zachowam dla siebie! :)”.

Od ponad roku, oprócz kwiatów, mamy w ofercie również torty. Ta grupa produktów rozwija się tak dynamicznie, że stworzyliśmy nawet osobny serwis (e-torty.pl), dzięki któremu możesz zamówić tort z dostawą w dowolnym miejscu w Polsce. Teraz możesz więc zrobić podwójne WOW i nie dość, że będzie pachnąco, to również słodko i bardzo smacznie!

Czy branża kwiatowa jest sezonowa? Jak sobie radzicie w różnych okresach w ciągu roku?

W ciągu roku mamy kilka bardzo intensywnych okazji, kiedy przeżywamy prawdziwe „oblężenie”. Realizujemy wtedy kilkadziesiąt tysięcy dostaw dziennie. Obsługa takiego takiej ilości transakcji nie byłaby możliwa bez odpowiednio skalowalnych rozwiązań teleinformatycznych. Na szczęście na przestrzeni lat udało nam się takowe stworzyć i z powodzeniem wdrożyć więc jesteśmy przygotowani na peak’i sprzedażowe. Ale nawet najlepszy system IT nie da rady jeśli nie będzie wsparty przez ludzi i w takich dniach każdy z naszej załogi daje z siebie 200%. Nie udałoby nam się gdyby nie zaangażowanie i oddanie całego Teamu. Na pocieszenie pozostaje fakt, że w wakacje mamy „sezon ogórkowy” i możemy odpocząć. 🙂

Branża meblarska, zabawkowa, zdrowej żywności co chwile wypluwa nowych graczy, powiedź dlaczego w Waszej branży nie ma nowych firm, które specjalizują się w wysyłce kwiatów? Zbyt mały rynek, zbyt duży próg wejścia?

Wbrew pozorom branża jest bardzo konkurencyjna. Pojawiają się nowe serwisy oferujące wysyłkę kwiatów jednak zazwyczaj są to strony kwiaciarni, które zaczynają przygodę ze sprzedażą przez internet. W praktyce nie jest to wcale takie proste i żeby robić to na dużą skalę potrzebne są spore inwestycje. Rynek cały czas się rozwija jednak do poziomu naszych zachodnich sąsiadów jeszcze trochę nam brakuje.

Czy będąc liderem w Polsce myślcie o kolejnych krajach, czy wchodzi w grę handel trans graniczny mając na uwadze krótką żywotność kwiatów?

Kwiaty cięte faktycznie charakteryzują się ograniczoną żywotnością jednak są sposoby na ich odpowiednia dostawę również zza granicy. Mamy już takie rozwiązanie w segmencie B2B gdzie dla kwiaciarń z nami współpracujących oferujemy możliwość zamówienia kwiatów ciętych bezpośrednio u holenderskich producentów. Kluczem jest tutaj dobrze skonstruowany proces logistyczny, który zakłada konfekcję i dostawę door-to-door w ciągu 48 godzin. Przesyłka jest odpowiednio zabezpieczona dzięki temu kwiatom podczas transportu nic się nie dzieje.

W pracy e-commerce managera jest kilka obszarów, na które zwracam uwagę i uważam je za szczególnie istotne. Przede wszystkim koncentracja. Bardzo ważną cechą dobrego e-commerce managera jest koncentracja na celach, które ma osiągnąć. To praca w bardzo szybko zmieniającym się otoczeniu. Dziesiątki maili dziennie, raportów i danych, które wymagają analizy i reakcji może wpłynąć na to, ze zbyt dużą uwagę przywiązujemy do  codziennych operacji i zapominamy o celach nadrzędnych. Dlatego e-commerce manager powinien zawsze mieć z „z tyłu głowy” gdzie ma być na koniec dnia. (…)

Jakie cechy uważasz za szczególnie ważne u e-commerce managera?

W pracy e-commerce managera jest kilka obszarów, na które zwracam uwagę i uważam je za szczególnie istotne. Przede wszystkim koncentracja. Bardzo ważną cechą dobrego e-commerce managera jest koncentracja na celach, które ma osiągnąć. To praca w bardzo szybko zmieniającym się otoczeniu. Dziesiątki maili dziennie, raportów i danych, które wymagają analizy i reakcji może wpłynąć na to, ze zbyt dużą uwagę przywiązujemy do  codziennych operacji i zapominamy o celach nadrzędnych. Dlatego e-commerce manager powinien zawsze mieć z „z tyłu głowy” gdzie ma być na koniec dnia.

Powinien być również otwarty i nieustannie badać i sprawdzać nowe możliwości pozyskiwania ruchu, testować nowe narzędzia. A jeśli uzna, że to nie działa – podjąć decyzję o zamknięciu projektu lub zakończeniu kampanii. Wiedza jest a wyciągnięcie ręki i jeśli tylko chcemy, możemy ją zdobyć.

Korzystanie z analityki jest również  istotne. Manager musi umieć badać, wyciągać wnioski i poprawiać procesy. To nieustanna „zabawa” z danymi, a dobrze wiemy, że w tej branży możemy zmierzyć prawie wszystko.

Dużą wagę ma dla mnie również zarządzanie zespołem i umiejętność delegowania. Ciężko jest zawojować świat on-line samemu, dlatego dobry team to najlepsze narzędzie w rękach e-commerce managera.

I na koniec jako wisienkę na torcie dodam odwagę. Powinien mieć „cojones” i nie bać się podejmowania decyzji.  Przecież nie popełnia błędów tylko ten, kto nic nie robiw e-commerce

Nie ma w Polsce specjalistycznych szkół, kursów poświęconych handlowi elektronicznemu. Jak zatem e-commerce manager może poszerzać swoje know-how?

Mamy za to wiele innych możliwości zdobywania wiedzy w tym zakresie. Jest sporo publikacji (książek, artykułów, wywiadów). Polecam w szczególności te związane z konkretnymi przypadkami. Na ich podstawie można się wiele nauczyć. Są też dostępne specjalistyczne, szkolenia, organizowane są konferencje, na których naprawdę można znaleźć dobre branżowe „mięso”. Wychodzę z założenia, że jeśli komuś naprawdę zależy na poszerzeniu know-how to bez problemu znajdzie sposób, aby uzupełnić wiedzę w zakresie e-ccommerce.

Obecność w wyszukiwarce i praca zarówno nad ruchem płatnym i organicznym to must have. Sporo inwestujemy w oba kanały i moim zdaniem są to filary każdego e-commerce’u.

Reklama produktów takich jak kwiaty. Jak tego dokonujecie? Czy w wyszukiwarce ludzie wpisują „wysyłka kwiatów” lub pokrewne frazy, czy raczej ruch budujecie na innych metodach jak np. content marketing.

Temat rzeka lub przynajmniej rozległy jak pole kwiatów;) Obecność w wyszukiwarce i praca zarówno nad ruchem płatnym i organicznym to must have. Sporo inwestujemy w oba kanały i moim zdaniem są to filary każdego e-commerce’u. Oprócz nich jest jednak cała masa możliwości pozyskiwania dobrze konwertującego ruchu. Działania poprzez content są dla nas również bardzo ważne. Kwiaty naprawdę wdzięcznym produktem jeśli chodzi o tworzenie treści i wykorzystujemy ten fakt publikując artykuły, produkując video, tworząc zdjęcia, grafiki lub ciekawe historie – jak ta o łóżku obsypanym płatkami róż. Bardzo przyjemnie się je konsumuje, dlatego dbamy o to, aby było ich jak najwięcej.

Andrzej Świderski jest prelegentem EastBiz.

Partnerem merytorycznym jest EastBiz.

eastbiz_2016_baner_300x300_1

 

Czytaj również:

Wywiad z Anetą Wawrzyniak (Raben Group) – Nasi Klienci mogą skupić się na tym co dla nich najważniejsze

Wywiad z Pawłem Fornalskim (IAI S.A) – nie mam ambicji być szefem wszystkich szefów w 100 spółkach

Wywiad z Marcinem Majznerem (Cupsell.pl) – wzrost obrotu sprzedawcy to nasz wspólny interes!

Do góry!

Polecane artykuły

04.12.2019

Pakiety Kurierskie dla ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam