Codziennie staramy się budować relacje, czy to w pracy, czy na zakupach lub na piątkowej imprezie z przyjaciółmi. Bez nawiązywania jakiejkolwiek relacji nie zaistniejemy, nikt nie będzie o nas wiedział i będzie nam trudniej funkcjonować w świecie. Siedząc zamkniętym w czterech ścianach, słuchając radia czy przeglądając różne portale internetowe i nie podejmując żadnej aktywności, tracimy na tym i to więcej niż nam się wydaje. Tak samo jest z markami. Jeśli marka nie wyjdzie poza ramy Internetu, zginie. Nikt nie pozna jej produktu, ani nie będzie dobrze kojarzyć czym dana firma się zajmuje, nie mówiąc już o tym jaką ma nazwę.
Tworzenie wizerunku w Internecie jest praktykowane i dobrze znane wszystkim. Jest już to standard, który marki bardziej lub mniej umiejętnie wykorzystują. Prowadzone przez specjalistów działania w social media, reklamowanie się na różne sposoby oraz budowanie internetowej relacji ze zbudowaną już społecznością, marki mają opanowane do perfekcji. Wiedzą jak to robić, wiedzą jak wybrnąć z kryzysu, a także wiedzą czym warto się chwalić, a co zachować dla siebie. Wszystko to dzieje się, po to, aby wywołać reakcję swoich odbiorców. Jednak czy te działania wystarczą do zbudowania trwałej i dobrej relacji między marką a klientem, czy partnerem? Oczywiście, że nie!
Właśnie tu, pojawia się miejsce na event marketing, który staje się coraz bardziej docenianą i popularną formą promocji marki. W firmach powstają specjalne działy, powstają agencje zajmujące się organizacją imprez firmowych zarówno tych wewnętrznych jak i zewnętrznych. Coraz częściej marki doceniają możliwości event marketingu i umiejętnie go wykorzystują. Event marketing od wielu lat ma spore znaczenie. W starożytności organizowane olimpiady miały na celu nawiązanie relacji oraz dostarczenie rozrywki mieszkańcom. Event marketing przez wiele lat kształtował się i nabierał coraz większego znaczenia. Tworzyły się pewne zasady, dotyczące tego jak i gdzie wykorzystać możliwości organizowania wydarzeń. Event stał się narzędziem wspierającym działania marketingowe i działania public relations. Z roku na rok można zaobserwować coraz więcej działań event marketingowych, co jest oznaką, że marki są świadome możliwości tego narzędzia i potrafią je odpowiednio wykorzystać.
Jak event marketing pomaga w budowaniu relacji?
Organizowanie różnych wydarzeń, których odbiorcą są nasi klienci, współpracownicy, czy partnerzy pozwalają na bliższe poznanie i kontakt bezpośredni. Jest to o tyle ważne, że w dobie Internetu, zapominamy często o kontaktach międzyludzkich, a przecież stwarzanie okazji do spotkania i łączenia przyjemnego z pożytecznym to idealny sposób na budowę długotrwałych relacji. Po przez organizację wydarzeń dajemy możliwość poznania marki i jej produktów czy usług. Stawiamy markę w dobrym świetle i budujemy wizerunek autentycznej, eksperckiej i przyjaznej dla odbiorcy marki.
Dobrym przykładem budowania skutecznej relacji jest jedna z firm kosmetycznych – Semilac. Marka prócz działań w social media organizuje spotkania dla swoich obecnych jak i przyszłych klientów. Ich grupą docelową są klientki indywidualne jak i kosmetyczki mające swój zakład kosmetyczny. Spotkania odbywają się w kilku miastach w Polsce, a prowadzącym jest dobrze znany Rafał Maślak, który spełnia rolę ambasadora marki. Podczas spotkań uczestnicy zdobywają wiedzę na temat produktów marki, mają okazję poznać i wypróbować produkt, a także mogą skorzystać z usługi stylizacji paznokci. W ten sposób marka informuje swojego odbiorcę o kilku rzeczach. Po pierwsze o tym czy się zajmują. Po drugie o tym jakie produkty posiadają. Po trzecie o tym, że prowadzą Akademię Semilac, gdzie uczą jak poprawnie wykonać stylizację paznokci i jak o nie dbać. Jedno wydarzenie, a mnóstwo informacji. Marka doskonale daje się poznać i dzięki temu ich relacje są długotrwałe i skuteczne. Kreowanie swojego wizerunku po przez event marketing jako marki odpowiedzialnej, eksperckiej i przyjaznej, przynosi efekty zaraz po wydarzeniu jak i w późniejszym czasie. W tym przypadku marka dosłownie wyciska wszystko, co event marketing daje.
Możliwości do budowy relacji jest mnóstwo, trzeba tylko wiedzieć kiedy i gdzie się pojawić lub zorganizować wydarzenie i jak wykorzystać możliwości eventu i marki. Stwarzanie okazji do poznania swojego odbiorcy jest dość istotnym elementem w życiu firmy. Zapraszanie na wydarzenia kluczowych klientów, czy partnerów jest niemalże obowiązkiem firmy. Nie wystarczy tylko zbudować dobre relacje, ale o relacje trzeba dbać i pielęgnować je, a właśnie organizacja wydarzeń, to idealna okazja do pielęgnowania zbudowanych wcześniej relacji. Jeśli marka nie będzie dbać o nawiązane relacje, to nie będą one długotrwale, a wypracowany wcześniej wizerunek jako przyjaznej marki, szybko może się zmienić w negatywny odbiór firmy przez klienta. Istotne jest, aby marka wychodziła poza ściany swojego biura i stwarzała możliwości do budowania, kontynuowania i polepszania wypracowanych relacji. Bez tego będzie trudniej funkcjonować w obecnym świecie.
Event marketing to nie tylko relacje zewnętrzne, ale również wewnętrzne. Jeśli firma integruje i dba o swoich pracowników, wtedy pracownicy dbają o to, by marka lepiej funkcjonowała. Praca staje się przyjemniejsza i przynosi oczekiwane efekty. Budowanie relacji po przez event marketing powinno odbywać się zarówno wewnętrznie jak i zewnętrznie. Wtedy wszystko będzie miało większy sens, a i korzyści będą lepsze dla obu stron.
„Marka, która buduje relacje po przez event marketing, wygrywa.”
Czytaj również:
https://marketingibiznes.pl/pr/event-jako-narzedzie-pr-2/
3 firmy, które wiedzą, jak pozyskiwać lojalnych klientów Red Bull, Zalando, Airbnb
Zostaw komentarz