Marketing i Biznes IT Rekrutacja w IT. Co zrobić, by skuteczniej łowić talenty?

Rekrutacja w IT. Co zrobić, by skuteczniej łowić talenty?

Nowoczesne podejście do pracowników oraz prowadzenia procesów rekrutacyjnych to nie tyle wyróżniki, co konieczność w przypadku firm z branży IT. A przynajmniej tych przedsiębiorstw, które chcą sprostać obecnym wyzwaniom rynku pracy. Kluczem do osiągnięcia tego celu może być odpowiednie zaaranżowanie pierwszego kontaktu kandydata z firmą.

Rekrutacja w IT. Co zrobić, by skuteczniej łowić talenty?

Standardowa oferta pracy nie sprawdzi się w branży IT

Firmy, które rywalizują ze sobą w obszarze nowych technologii, nie mogą ograniczać się do poszukiwania pracowników poprzez publikację zwykłych ogłoszeń z listą standardowych benefitów. Tym bardziej, że w ich branży dla pracowników o krótkim stażu pracy bardziej od wysokości wynagrodzenia liczą się możliwości rozwoju. Proces rekrutacji musi więc być kompleksowo przemyślany, ponieważ związane z nim doświadczenia wpłyną na kształtowanie się opinii o całej organizacji.

Co motywuje pracowników IT do pozostania w swojej firmie?

Wyniki raportu z „Badania społeczności IT 2020” są jednoznaczne – połowę polskich specjalistów z branży informatycznej do pozostanią w aktualnym miejscu zatrudnienia motywuje przede wszystkim dobra atmosfera pracy. To sprawia, że rośnie waga konkretnych umiejętności oraz kompetencji miękkich, którymi powinni wyróżniać się kandydaci, żeby łatwo odnaleźć się w nowym zespole.

Tworząc wstępny profil kandydata do Fellowmind Academy, przeprowadziliśmy wewnętrzne badanie wśród konsultantów i ich liderów. Na podstawie wyników opracowaliśmy zespół kompetencji idealnych nowych członków zespołu. Usprawniliśmy tym samym proces poszukiwania talentów, jednocześnie pokazując naszym pracownikom, że ich opinia ma realny wpływ na rozwój organizacji – dodaje Tomasz Kozłowski, Bonair/Fellowmind.

A czego oczekują kandydaci do pracy w branży IT?

Z raportu „The State of Candidate Experience: 2020 Benchmarks” wynika, że zdaniem nawet 83% kandydatów opinia o firmie lub stanowisku może ulec diametralnej zmianie na skutek negatywnych doświadczeń związanych z przyszłym pracodawcą. Zaniedbanie candidate experience może więc być niezwykle kosztowne dla organizacji. W tej sytuacji warto odpowiedzieć sobe na pytanie, czego tak naprawdę oczekują kandydaci. Osoby zainteresowane pracą w IT na stanowiskach juniorskich już przy pierwszym kontakcie z rekruterem oczekują przede wszystkim szczegółowego opisu stanowiska (73%) oraz poszczególnych etapów rekrutacji (65%). Dopiero na kolejnej pozycji plasuje się wysokość wynagrodzenia, która jest ważna dla 51% osób, czego dowodzą dane pochodzące z raportu „Junior Candidate Experience 2021”. Transparentny proces rekrutacji i uczciwe przedstawienie oczekiwań pozwoliło w przypadku Bonair/Fellowmind osiągnąć niemal 78%-owy wskaźnik akceptacji oferty złożonej kandydatom.

– Zdając sobie sprawę z oczekiwań osób zainteresowanych pracą w branży IT, od początku istnienia Fellowmind Academy postawiliśmy na pełną transparentność procesu rekrutacji, który dodatkowo maksymalnie przyspieszyliśmy – cały proces rekrutacji, od momentu publikacji ogłoszeń, trwał zaledwie 3 tygodnie. Badania rynkowe pokazują, że blisko 60% kandydatów poświęci na wypełnienie formularza aplikacyjnego maksymalnie 10 min. W związku z tym zoptymalizowaliśmy formę zgłoszenia, aby usprawnić jego wypełnienie, pamiętając przy tym, że najczęściej odbywa się to na urządzeniu mobilnym. Podczas gdy większość osób (60%) oczekuje feedbacku po wysłaniu zgłoszenia w okresie od 1 do 2 tygodni, my wracaliśmy do zainteresowanych z informacją zwrotną niezwłocznie po każdym etapie rekrutacji – mówi Tomasz Kozłowski, Bonair/Fellowmind.

Komfort ważniejszy od stresu

Wielu rekruterów podczas rozmów kwalifikacyjnych weryfikuje umiejętność pracy pod presją czasu lub w stresujących warunkach. Firmy z branży IT starają się jednak, by procesy rekrutacyjne były bardziej przyjazne dla kandydatów. Dyskomfort lub stres potencjalnego pracownika często utrudniają jego realną ocenę, dlatego warto zadbać o odpowiednią atmosferę – zarówno podczas spotkań online, jak i rozmowy twarzą w twarz.

Zobacz też

– W naszej opinii kandydaci, którzy podczas spotkań rekrutacyjnych czują się komfortowo, znacznie lepiej ukazują swój potencjał. W trakcie Recruitment Day kandydaci zostali poinformowani, że w naszej firmie może znaleźć się miejsce dla nich wszystkich – już na samym początku chcieliśmy pokazać, że podstawową wartością Fellowmind Academy jest współpraca, nie rywalizacja. Dzięki temu sami kandydaci ocenili udział w dniu rekrutacyjnym bardzo pozytywnie, a także zapowiedzieli, że w razie niepowodzenia, będą próbowali swoich sił w kolejnych edycjach programu. Naszą ofertę skierowaliśmy do osób rozważających przebranżowienie i wykazujących chęć do rozwoju w nowej dziedzinie. Decyzja o zmianie profilu zawodowego wymaga odwagi. Zdecydowanie ją doceniamy, więc poprzez serię szkoleń i onboarding postanowiliśmy ułatwić nowym członkom zespołu wdrożenie do świata IT – podsumowuje Tomasz Kozłowski, Bonair/Fellowmind.

Branża technologiczna agreguje świadomych kandydatów, więc firmy chcące sprostać ich oczekiwaniom muszą podążać szlakiem innowacji. Dziś konieczne jest nie tylko sporządzenie konkurencyjnej oferty obejmującej atrakcyjne wynagrodzenie, bogaty pakiet benefitów czy możliwość pracy zdalnej, ale także zachęcający proces rekrutacyjny. To od niego zawsze rozpoczyna się przygoda z nowym pracodawcą.

O tym, jak ważne jest pierwsze wrażenie u kandydatów do pracy pisaliśmy już w artykule poświęconym rekrutacji osób z pokolenia Z. Zachęcamy do jego przeczytania.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl