To nie prawda, że programista, tester oprogramowania, administrator sieci, czy inne osoby związane z szeroko pojętą branżą IT zdobywają pracę tylko i wyłącznie dzięki swoim „twardym umiejętnościom”. Jak ważne są kompetencje miękkie w IT?
Natalia Urbańska – Dyrektor HR Divante
Jakie wg Ciebie kompetencje miękkie są najbardziej pożądane w branży IT?
W związku z zespołowym charakterem pracy, kluczowe są umiejętności z zakresu komunikacji, współpracy w grupie, a także umiejętność dawania i przyjmowania informacji zwrotnej. Umiejętności te są istotne z punktu widzenia powodzenia projektu, a także rozwoju samego pracownika, jak i całego zespołu.
Kiedy rekrutujesz pracownika do działu IT na co zwracasz szczególną uwagę?
Najważniejszy jest potencjał. Kandydaci w 100% idealni prawie się nie zdarzają, zatem zwracamy uwagę na osoby, które są ambitne, chcą się uczyć nowych rzeczy i wykazują predyspozycje do szybkiego rozwoju. Istotne jest też dopasowanie do kultury organizacyjnej i wspomniane umiejętności miękkie, ponieważ tych właśnie często trudniej się nauczyć niż umiejętności technicznych.
Jak Twoim zdaniem powinien rozwijać w sobie/uczyć się umiejętności miękkich pracownik IT?
Nic nie zastąpi praktyki. Im więcej doświadczenia z pracy przy projektach, niekoniecznie komercyjnych – w przypadku młodszych kandydatów znaczenie będą miały także projekty studenckie, działalność w kołach naukowych czy wolontariat – tym więcej okazji ma kandydat, aby opanować umiejętności miękkie. Pomocne będą również publikacje branżowe lub udział w szkoleniach z zakresu wybranych kompetencji.
Jakie dasz rady osobie, która zaczyna poszukiwania pracy?
Jeśli tylko masz okazję, próbuj swoich sił w projektach zespołowych i realizuj indywidualne zlecenia, by nabrać doświadczenia. Zadbaj o portfolio na Githubie – często przesłanie próbki kodu czy przykładowego projektu do analizy przyspiesza proces rekrutacyjny. Liczy się też aktualny profil w serwisach typu LinkedIn, który zwiększa widoczność kandydatów. Warto też uczęszczać na spotkania grup programistycznych czy branżowych, których obecnie jest coraz więcej w dużych miastach – nie tylko dlatego, by być na bieżąco z nowinkami i rozwijać umiejętności techniczne, ale też z uwagi na networking i możliwość wymiany doświadczeń. Coraz częściej tego typu spotkania organizowane są w siedzibach firm, co daje dodatkową okazję by poznać potencjalnego pracodawcę. Np. u nas w Divante 22 lutego odbędzie się Product Design Meetup – Wro Open Design, spotkanie poświęcone tematyce PWA (Progressive Web Apps) i Open Source na przykładzie case study naszego produktu.
Wojciech Karwowski – Prezes Zarządu SEMSTORM
Jakie wg Ciebie kompetencje miękkie są najbardziej pożądane w branży IT?
Branża IT niesamowicie wyewoluowała przez okres mojej pracy zawodowej. Na początku kojarzyła się głównie z ludźmi w kraciastych koszulach, którzy siedzieli zamknięci w piwnicach pełnych monitorów. Teraz każdy projekt technologiczny wymaga nie tylko administratorów czy programistów. Potrzebny jest zespół ludzi, którzy potrafią i chcą ze sobą współpracować. Dlatego uważam umiejętność pracy w zespole za najważniejszą kompetencję miękką.
Drugim aspektem ważnym w każdej pracy jest skuteczne zarządzanie czasem. Najistotniejsze w projektach IT jest dla mnie to, aby były dowożone na czas i posiadały jak najmniej błędów. Bez priorytetyzacji zadań i planowania zespoły nie mają najmniejszej szansy na sukces.
Na trzecim miejscu stawiam na zdolność do jasnego komunikowania się. Jest to szczególnie istotne przy metodologii Agile, gdzie istotne jest sprawne porozumiewanie się z klientem. Osoba techniczna musi posługiwać się tym samym językiem co nietechniczny współpracownik lub product owner posiadający wizję rozwiązania.
Nie możemy zapominać także o innych zdolnościach. Samodzielność, chęć pogłębiania wiedzy, zdolność do krytycznego myślenia czy asertywność są także bardzo ważne. Tak naprawdę w IT przydają się te same kompetencje miękkie, co dla większości innych, kreatywnych zawodów.
Kiedy rekrutujesz pracownika do działu IT na co zwracasz szczególną uwagę?
Proces rekrutacji rozbijam na dwa etapy. Najpierw chcę poznać kandydata podczas luźnej rozmowy. Sprawdzam, jak opowiada o swoich doświadczeniach, zainteresowaniach i planach. Zwracam uwagę na sposób komunikacji. Nasza rozmowa przede wszystkim powinna się „kleić” i nie zawierać wewnętrznych sprzeczności. Ważna jest dla mnie także mowa ciała, która potrafi niejednokrotnie przekazać bardzo dużo informacji.
Drugim etapem jest test wiedzy. Został on opracowany w taki sposób, aby poruszać podstawowe tematy z programowania i IT. Nie zależy mi w tym przypadku, aby kandydat odpowiedział bezbłędnie na wszystkie pytania. Chcę przede wszystkim dowiedzieć się, w jaki sposób myśli, jak dochodzi do rozwiązania. Niektóre osoby, gdy nie znają odpowiedzi, od razu się poddają – nie tędy droga! Jest to dla mnie wskazówka, że mogą sobie słabo radzić pod presją czasu w sytuacji stresowej. Znacznie bardziej cenię kandydatów, którzy starają się wywnioskować odpowiedź. Nawet jeśli na końcu okaże się, że jest ona błędna, doceniam starania.
Jak Twoim zdaniem powinien rozwijać w sobie/uczyć się umiejętności miękkich pracownik IT?
Proces rozwijania umiejętności miękkich jest przede wszystkim bardzo trudny. Jak każdy proces zajmie sporo czasu i zachodu, zwłaszcza jeśli zachowania nie współgrają z osobowością. Znacznie prościej jest rozwinąć kompetencje twarde.
Tak naprawdę wszystko rozbija się o doświadczenie i krytyczną ocenę własnych starań. Nawet najlepsze szkolenie nie pomoże sprawnie zarządzać czasem, o ile nie będzie poparte wieloma godzinami prób… i błędów. Najlepsze rady nie pomogą być bardziej komunikatywnym, jeśli pracownik będzie przekonany o własnej nieomylności. Wszystkie gry kompetencyjne można od razu wyrzucić do kosza, jeśli nie pójdzie za nimi trening w życiu zawodowym i codziennym.
Najlepiej jest uzbroić się w cierpliwość i mieć całkiem sporo pokory. Świetnie, jeśli ktoś inny jest w stanie oceniać z boku postępy. A przede wszystkim trzeba uzbroić się w cierpliwość.
Jakie dasz rady osobie, która zaczyna poszukiwania pracy?
Osoba bez doświadczenia przede wszystkim powinna pokazać, że chce i potrafi się uczyć. Ważne jest też to, czy jest otwarta na nowe idee i gotowa do ciężkiej pracy, także nad sobą. Nie polecałbym przesadnego skupiania się na umiejętnościach miękkich – każdy rekruter będzie sobie zdawał sprawę, że jest tu jeszcze sporo do przepracowania. Przede wszystkim jednak trzeba zadbać o spójny odbiór doświadczenia, prezentacji i tego, co pracownik mówi.
Przykładowo niespójny odbiór jest wtedy, gdy przyjdzie do mnie na rozmowę osoba po liceum/studiach i będzie mi jasno komunikować, że ma umiejętność pracy w sytuacji stresowej, ale głos się jej łamie ze zdenerwowania, a ręce drżą. Takie sprzeczności wśród osób, które mają pierwszą lub drugą rozmowę, pojawiają się dość często. Czasem wynika to z naturalnego stresu i nie jest szczególnie szkodliwe. Niekiedy jednak tworzy rozdźwięk, który nokautuje kandydata.
Natomiast poza kompetencjami sugerowałbym przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej. Nikt nie oczekuje od potencjalnego pracownika bezbłędnej znajomości historii firmy, jej procesów itd. Natomiast zdarza się, że kandydat nawet nie ma pojęcia, do jakiej firmy przyszedł. Takie faux-pas dyskwalifikuje go jako przyszłego pracownika.
Marcin Laskowski – Co-Founder, CEO Kingit
Jakie wg Ciebie kompetencje miękkie są najbardziej pożądane w branży IT?
Mogłoby to wydawać się dziwne to takich wymaganych kompetencji miękkich w IT jest bardzo dużo. Umiejętność pracy zespołowej, kreatywność, łatwość w wyrażaniu myśli, umiejętność słuchania drugiej osoby, zdolność do zarządzania sobą i swoją pracą, asertywność czy zdolność do przekazywania wiedzy. To taki pewnego rodzaju zestaw kompetencji, który jest bardzo pożądany na rynku. W tej chwili tworzymy aplikacje bardzo rozbudowane, piękne, funkcjonalne. Nie jest to praca jednej osoby, a całego zespołu różnych specjalistów, którzy muszą potrafić znaleźć wspólny język by stworzyć bardzo dobry produkt.
Kiedy rekrutujesz pracownika do działu IT na co zwracasz szczególną uwagę?
Rekrutacja to sprzedaż. Tak jak osoba mająca pomysł na nowy biznes powinna być gotowa do elevator pitch, tak kandydat powinien potrafić opowiedzieć o swoich dokonaniach w pracy bez najmniejszego problemu. Liczy się też zachowanie podczas rozmowy i zaangażowanie w sam proces rekrutacji. Niezwykle ważne jest również dotrzymywanie umówionych terminów czy to wysłania CV, rozwiązania zadania czy daty samego spotkania. Dotrzymywanie terminów oczywiście dotyczy nie tylko potencjalnego kandydata ale i pracodawcy. Natomiast weryfikacja umiejętności miękkich jest sprawdzana podczas bezpośredniego spotkania kandydata z pracodawcą.
Jak Twoim zdaniem powinien rozwijać w sobie/uczyć się umiejętności miękkich pracownik IT?
Przede wszystkim analiza – w czym jestem dobry, w czym słabszy, co mówią o mnie w danych dziedzinach koledzy i koleżanki z którymi współpracuję na co dzień. Następnie trzeba wyjść ze strefy komfortu i zacząć przykładać dużą wagę do swoich „braków” 🙂 Myślę też, że osoby związane z HR w danej firmie będą mogły najlepiej pokierować i udzielić pewnego rodzaju wskazówek jak danej umiejętności konkretna osoba może się nauczyć.
Jakie dasz rady osobie, która zaczyna poszukiwania pracy?
Zadbanie o Personal Branding to podstawa. Dobrze wypełniony profil na Linkedin oraz Goldenline ułatwia znalezienie twojej osoby rekruterom. W przypadku developerów oczywiście bardzo dobrym zagraniem jest umieszczenie swojej próbki kodu na Github. Jeśli kandydat/kandydatka ma kilka firm – „faworytów” u których chciałby pracować to polecam przygotowanie kodu pod firmę. Mam na myśli sytuację, w której firma X działa w branży Fintech to na miejscu kandydata przygotowałbym pewnego rodzaju portfolio kodu związane właśnie z branżą Fintech. Zbieranie referencji od swoich współpracowników, czy w przypadku osób zaczynających swoje kariery zawodowe – firm w których było się na stażu również jest bardzo pomocne. Po wykonaniu powyższych kroków zwróciłbym się z informacją o swoich poszukiwaniach do kilku rekruterów oraz szukałbym możliwości spotkania twarzą w twarz z firmami na różnego rodzaju meetupach czy konferencjach. Właśnie tam od razu możemy zaprezentować nie tylko swoje kompetencje twarde ale i umiejętności miękkie.
Adam Matysiak CTO w software house HighSolutions
Jakie wg Ciebie kompetencje miękkie są najbardziej pożądane w branży IT?
Każde stanowisko bądź rola w zespole wymaga innych kompetencji miękkich. Myślę jednak, że są kompetencje uniwersalne, które są tak samo pożądane na każdym stanowisku, w każdej branży: umiejętność bardzo dobrej i konkretnej komunikacji; poczucie odpowiedzialności za swoją pracę i projekty w których bierze się udział; asertywność; czy umiejętność pracy w zespole.
W branży IT w/w cechy są szczególnie ważne, gdyż bardzo często pracujemy w zespołach, często zdalnie (albo chociaż częściowo) i wysokiej jakości komunikacja jest fundamentem, na którym trzeba oprzeć firmę.
Drugą kluczową kompetencją, wg mnie, jest poczucie odpowiedzialności za swój wkład w firmę. Nie uzyskamy awansu, jeśli nie będziemy zaangażowani w to co robimy. Nie uzyskamy go też, gdy nie będzie nam zależało na wykonaniu jak najlepiej naszej pracy. Ani gdy nie będziemy umieli przyznać się do błędów i nie będziemy wyciągnąć wniosków.
Warto też zauważyć, że inne kompetencje miękkie powinien posiadać Project Manager, inne Junior Developer, a inne Senior Developer. A właśnie soft skille mogą być przewagą młodych osób, które wkraczają na rynek IT, gdyż doświadczenie i umiejętności dopiero nabędą, a wiele kompetencji miękkich można nabyć wcześniej, co będzie stanowiło przewagę na rynku pracy.
Kiedy rekrutujesz pracownika do działu IT na co zwracasz szczególną uwagę?
Z mojego punktu widzenia, jako dyrektora technicznego, najważniejszą cechą jakiej szukam u kandydatów jest pasja do tego co robią, a także chęć ciągłego rozwoju. W zasadzie im większa chęć, tym lepiej. W końcu sky is the limit :).
Staram się także wybadać czy dany kandydat w poprzedniej pracy wykazywał poczucie odpowiedzialności za swoje projekty, a także czy potrafił „pchać” sprawy do przodu (get things done). To są niezmiernie ważne cechy, uniwersalne na każde stanowisko.
Patrzymy również na poziom języka angielskiego, umiejętność pisania artykułów (warto wykorzystać każdą osobę w firmie do tworzenia content marketingu), a także czy osoba zaraża pozytywną energią :).
Jak Twoim zdaniem powinien rozwijać w sobie/uczyć się umiejętności miękkich pracownik IT?
Najlepszym sposobem jest oczywiście praktyka. Ważne są również rozmowy ze swoim przełożonym, by cały czas dostawać konstruktywny feedback, by móc rozwijać swoje umiejętności (twarde i miękkie).
Internet jest świetnym źródłem wiedzy, także warto poszukać artykułów, prezentacji i kursów na ten temat. Dostępnych ich jest bardzo dużo, zarówno płatnych jak i bezpłatnych, po polsku i po angielsku.
Warto także chodzić na różnego rodzaju spotkania dotyczące tej tematyki (polecam serwis meetup.com), by nie tylko słuchać prelekcji, ale także uczestniczyć w warsztatach, gdzie można się sprawdzić w konkretnych sytuacjach i otrzymać informację zwrotną jak daliśmy radę.
Jakie dasz rady osobie, która zaczyna poszukiwania pracy?
Najważniejsze jest znalezienie tego, co nas najbardziej interesuje i sprawia przyjemność. Wtedy praca zawsze będzie naszą pasją, więc według niektórych – nigdy nie będziemy pracować :). Bardzo ważne jest doświadczenie i podjęcie działań by je zdobyć.
Także gdy jesteśmy początkującym programistą – postarajmy się by nasze portfolio zawierało jak najwięcej projektów, a nie tylko jeden czy dwa.
Bardzo ważne jest również poszukanie informacji na temat firmy, by nasza wiadomość z CV się wyróżniała i zawierała informacje, czemu uważamy że będziemy pasować do tej firmy. Niestety często dostajemy wiadomości z CV kandydata, nawet bez zdania komentarza. Niestety taki pierwszy kontakt może nie doprowadzić już do drugiego, także jest to bardzo ważne, a mam wrażenie, że wszyscy skupiają się na CV, a za mało na jego otoczce.
Dla przykładu – ostatnio zgłosiła się do nas osoba na stanowisko marketingowca. I mimo że mieliśmy już zatrudnioną osobę na to stanowisko, jej wiadomość zrobiła na nas tak dobre wrażenie, że postanowiliśmy się z nią spotkać i nawiązaliśmy współpracę. Ale gdyby jej wiadomość była standardowa, prawdopodobnie by z tego nic nie wyszło. Dlatego warto poświęcić trochę więcej czasu by zrobić wszystko by wyróżnić się z tłumu.
A na koniec ostatnio porada – dużo się uśmiechaj i myśl pozytywnie. To pomaga!
Aleksandra Pszczoła – Założycielka i CEO firmy Bee Talents
Jakie wg Ciebie kompetencje miękkie są najbardziej pożądane w branży IT?
Budując relację z Klientem powinniśmy czuć się jego partnerem, który doradza i proponuje najbardziej korzystne rozwiązania. Kluczem do ustawienia partnerskiej relacji są umiejętności miękkie, które pozwalają nam budować zaufanie i efektywnie realizować cele. Takie kompetencje są elementami efektywnej komunikacji. Wyróżniłabym wśród nich między innymi aktywne słuchanie i umiejętność udzielania informacji zwrotnej np. dotyczącej postępów naszej pracy, czy opisującą status projektu nad którym pracujemy.
Kiedy rekrutujesz pracownika do działu IT na co zwracasz szczególną uwagę?
Wszystko zależy od roli jaką dany kandydat będzie pełnił w firmie. Bardzo istotne jest czy będzie miał kontakt z klientem, jakim językiem będzie się posługiwał oraz czy będzie miał niezależne stanowisko. Warto również pamiętać, że branża IT jest bardzo dynamiczna, dlatego nierzadko, przydatną cechą jest również szybka adaptacja do zmian. Ponadto rekruterzy, którzy są często pierwszym filtrem CV, przykładają ogromną wagę do sprawdzenia wiarygodności kandydatów oraz ich znajomości firmy do której aplikują.
Jak Twoim zdaniem powinien rozwijać w sobie/uczyć się umiejętności miękkich pracownik IT?
Na rynku dostępnych jest wiele metod: od specjalistycznych warsztatów, przez webinary czy artykuły. Niektóre firmy oferują swoich pracownikom budżety szkoleniowe, które można wykorzystać na poszerzenie swojej wiedzy nie tylko obszarów technicznych, ale również kompetencji miękkich. Dla wielu programistów, chrztem bojowym jest moment w którym zostają liderami zespołów. Warto jednak pamiętać, że każda taka osoba, zanim zostanie liderem, powinna odbyć szkolenie kompetencyjne, które pomoże jej świadomie podjąć decyzję o awansie. Bywa, że niektórzy nie zdają sobie sprawy z jaką odpowiedzialnością i podziałem zadań, wiąże się praca lidera. Niestety, z takim wdrożeniem spotkałam się tylko w nielicznych firmach.
Jakie dasz rady osobie, która zaczyna poszukiwania pracy?
Przede wszystkim należy dobrze zdefiniować czego się szuka, w jakiej roli i jakiego rodzaju firmie, siebie widzimy. Dobrze jest zmapować sobie potencjalnych pracodawców i zobaczyć, czym się kierujemy przy wyborze. W dalszej kolejności jest cierpliwość, zarówno pod względem oczekiwania na idealną ofertę, ale również pod względem zdefiniowania naszych własnych oczekiwań, które mogą się zmieniać pod wpływem naszych zawodowych doświadczeń.
Jak widzisz kompetencję miękkie w IT są niezwykle istotne. Przygotowując się do rozmów kwalifikacyjnych sięgnij również do naszych poradników: praca w IT dla juniora oraz pierwsza praca w IT.
Zostaw komentarz