Social media i email marketing jak to połączyć?

19.07.2017 AUTOR: Renata Gajoch-Bielecka

Nie tak dawno temu, zobaczyłam na jednej z grup na Facebooku dyskusję o tym, gdzie lepiej prowadzić komunikację z klientami – w social mediach czy poprzez email marketing. Padały różne odpowiedzi. Niektórzy stwierdzili, że wybór jest oczywisty – ogromny ruch w Internecie generują social media i to w nie trzeba inwestować swój czas i budżet. Jednak jeden z komentujących słusznie zauważył, iż do zalogowania się czy to na Facebook, czy Instagram, Snapchat itd., należy użyć adresu email.

Dla porównania, 97% polskich Internautów korzysta z poczty elektronicznej, a 14 mln użytkowników Facebooka odpowiada za zasięg 59% użytkowników Internetu w Polsce.

Co jednak chciałabym podkreślić to to, że nie widzę by te dwa kanały miały jakkolwiek ze sobą konkurować. Istnieje między nimi wiele zależności, a co za tym idzie, możliwości połączenia ich sił, by osiągnąć efekt synergii. Jak to zrobić? Tego dowiesz się w dzisiejszym poście.

Integracja kanałów

Niestety, ale wielu marketerów połączenie email marketingu i social mediów traktuje po macoszemu i przykładowo taką integrację widzi w dodaniu do newslettera ikonek social mediów, które są zamieszczane w stopce i mogą wyglądać np. w taki sposób:

Według ostatnich badań FreshMaila aż 41,6% marketerów dodaje do kampanii mailingowych linki do social mediów.

Muszę Cię wyrwać ze słodkiej nieświadomości i przestrzec przed integracją tylko na takim poziomie “zaawansowania”. Klikalność tych elementów wynosi zaledwie 0,20% ! Zatem mając dużą ilość subskrybentów, nie licz na dynamiczny przyrost followersów po dodaniu ikonek, do których subskrybenci po prostu są już przyzwyczajeni i często nie zwracają na nie uwagi.

Dlaczego na początek przytaczam taki przykład? Ponieważ do integracji social mediów i email marketingu łatwo podejść szablonowo.

A sposobów na ciekawe połączenie tych kanałów jest całe mnóstwo i marketera ogranicza tylko wyobraźnia i czas 🙂

Konkurs

Myślisz konkurs – mówisz social media? To bardzo dobrze!

Jest to prosta i przyjemna forma zaangażowania Twoich fanów, która nie tylko zwiększa zasięg marki, ale może przysporzyć Ci nowych subskrybentów. Zanim zaczniesz takowy organizować przemyśl dokładnie, jaki jest jego cel. Poniżej kilka podpowiedzi co warto rozważyć:

  • czy chcesz wzmocnić zaangażowanie swoich fanów,
  • czy chcesz zwiększyć sprzedaż,
  • czy chcesz docenić lojalnych klientów,
  • masz zamiar sprawdzić, jakie są preferencje fanów,
  • chcesz pozyskać nowe osoby na swoją listę mailingową.

Przygotuj konkurs, który nie ma wysokiego progu wejścia. Przykładowo uzasadnienie odpowiedzi dlaczego Ty masz wygrać voucher na 50 złotych wymaga stosunkowo małego zaangażowania fanów, ale już nagranie 5 minutowego filmu, w którym przekonasz dlaczego te 50 złotych należy się Tobie – jest już wymagającą formą i wiele osób na samym początku zrezygnuje z wzięcia udziału w konkursie.

Aby zebrać subskrybentów podczas takiego konkursu dodaj w formularzu zgłoszeniowym dwa okienka. W jednym będzie miejsce na odpowiedź na pytanie konkursowe, a w drugim miejsce na podanie adresu email.

Ważne! Nie zapomnij dodać check boxa ze zgodą na wysyłanie informacji handlowych.

Liczba followersów a subskrybentów

 Kierując spójne komunikaty zarówno w social mediach jak i w newsletterach Twoja strategia marketingowa będzie o wiele skuteczniejsza.

Tym odbiorcom, którzy jeszcze nie dołączyli do Twojej listy mailingowej pozwól zapisać się prosto z fanpage’a na Facebooku. Skorzystaj z wtyczek i zamieść formularz zapisu jako jedną z zakładek. Jest szansa, że osoby odwiedzające Twoją stronę w tym serwisie odwiedzają nie tylko Timeline, ale i inne podstrony (zdjęcia, wydarzenia, wideo czy właśnie formularz zapisu). Aby formularz konwertował jeszcze lepiej, pamiętaj o: 

→ wymienieniu korzyści związanych z zapisem,

→ umieszczeniu odpowiedniego call to action,

→ umieszczeniu odpowiednich zgód marketingowych.

Warto, od czasu do czasu, wspomnieć o zaletach zapisu na newsletter w mediach społecznościowych. Dzięki temu w prosty sposób zyskasz nowych subskrybentów. Zobacz jak zrobiły to marki urwis.pl i gdzienaweekend.pl

Możesz również wykorzystać wtyczkę na Facebooku do zapisu na newsletter.

Przykład jak robi to Zalando na swoim fanpage’u.

Pamiętaj, że social media to idealny kanał do angażowania i komunikowania się ze swoimi fanami, jednak prowadzenie na nim akcji stricte sprzedażowych, nie jest do końca dobrym pomysłem. Przyjmij zasadę, że treści sprzedażowych w social mediach nie powinno być więcej niż 20% wszystkich tworzonych przez Ciebie komunikatów.

Zatem jak prowadzić działania wygrzewające leada i prowadzące do sprzedaży? Właśnie za pomocą email marketingu. Nie bez kozery ten kanał przynosi średnie ROI na poziomie 3800%, co oznacza, że jedna zainwestowana złotówka przynosi 38 złotych zysku.

Liczba subskrybentów a followersów

A co jeśli w Twojej firmie masz do czynienia z sytuacją odwrotną – tzn. posiadasz znaczną bazę subskrybentów, ale cierpisz na niedostatki w kanałach społecznościowych? 

Zobacz kilka możliwości, dzięki którym zwiększysz ruch.

  1. Na początku postu napisałam, że dodanie ikonek social mediów jest już w pewnym sensie “opatrzone”, jednak podejdź do tego zagadnienia w nieco inny sposób. Od czasu do czasu zachęć odbiorców newslettera, by śledzili Cię na innych kanałach. Zobacz w jak prosty, i ciekawy zarazem sposób, zrobił to Paweł Tkaczyk:

2. Wykorzystaj połączenie newslettera i Facebooka do zwiększenia widoczności i zasięgu swoich ofert mailowych. Oto prosty poradnik w trzech krokach jak to zrobić:

1. Wyślij newsletter do swojej grupy odbiorców – najlepiej z informacją o zniżce, czy akcji organizowanej przez Twoją firmę.

2. Po kilku lub kilkunastu godzinach dodaj na fanpage’u informacje o prowadzonych działaniach. Co ważne wykorzystaj te same (lub bardzo podobne wizualnie) grafiki. Możesz dodatkowo podkreślić, że odbiorcy z newslettera dostali informację już wczoraj wieczorem, przez co dodatkowo zachęcisz fanów do zapisu na newsletter.

3. W tym samym dniu utwórz wydarzenie dotyczące aktualnej promocji. Kiedy użytkownik do niego dołączy, akcja ta pojawi się jego znajomym w aktualnościach Facebooka. To prosta i darmowa metoda na zwiększenie zasięgu. 

Wykorzystaj hashtagi. Dodawaj je na początku tematu wiadomości, tak by były widoczne. Niech dotyczą szerzej prowadzonej kampanii w mediach społecznościowych, w których najczęściej korzysta się z tego rodzaju znaczników. Taką akcję przeprowadziła firma Bonami.

Następnie użyj tego samego hashtagu w social mediach, by komunikacja pozostała spójna w różnych kanałach.

 

Podsumowanie

Integracja email marketingu i social mediów nie musi być skomplikowana, wręcz przeciwnie dla marketera może to być świetne wyzwanie wyzwalające kreatywność 🙂 Podchodząc do tego w taki sposób, masz o wiele większą szansę na osiągnięcie sukcesu.

Artykuł powstał przy współpracy:

FreshMail

Pon-Pt: 8:00-17:00
(+48) 12 617 60 10
[email protected]

FreshMail to wszystko czego potrzebujesz aby wysyłać efektywne newslettery i mailingi. Intuicyjny system, piękne szablony, które łatwo dopasujesz do swoich potrzeb, rozbudowane raporty oraz wiele funkcjonalności, które pozwolą Ci łatwo i szybko tworzyć skuteczne kampanie email marketingowe. FreshMail to nie tylko niezawodny system do email marketingu, to także zespół profesjonalistów, specjalizujących się w kompleksowej obsłudze działań z zakresu email marketingu. Ludzie FreshMaila to eksperci z pasją podchodzący do swojej pracy i czerpiący satysfakcję z sukcesów swoich Klientów. Jednak nie sztuka nazywać się ekspertem, sztuka jest to udowodnić – nam się udało. Jesteśmy najczęściej nagradzaną agencją za kreatywne działania email marketingowe w Polsce.


Do góry!

Polecane artykuły

15.07.2019

Jak tworzyć i sprzedawać kursy internetowe – Maciej Aniserowicz ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam