Nie ma wątpliwości, że email marketing to jeden z najlepiej konwertujących sposobów komunikacji marketingowej, a jednocześnie niezwykle tani w prowadzeniu. Niemniej jednak, żeby przynosił oczekiwane efekty, powinien zawierać pewien niezbędny element – bazę adresów, do których wysyłane są kampanie.
Zbierać bazę możesz na wiele sposobów. Przez wtyczki, API, w stopce swojego maila, poprzez oferowanie treści premium czy rabatów dla nowych subskrybentów, bądź u stawiając płatną kampanię zbierającą leady. Dziś skupię się na najbardziej podstawowym sposobie pozyskiwania bazy mailowej, a mianowicie formularzu zapisu do newslettera.
O tym, dlaczego warto zainteresować się tego rodzaju sposobem zbierania leadów, pisaliśmy już w jednym z wcześniejszych wpisów. Dziś skupię się na tym:
- jaki powinien być formularz zapisu do newslettera,
- jakie elementy powinny się w nim pojawić, żeby był on nie tylko bezpieczny, ale zachęcający do pozostawienia swojego maila,
- a także zgodny z wymaganiami RODO.
Wyróżniający się
Pamiętaj, że Twój formularz powinien być przede wszystkim widoczny. W erze Internetu bardziej skanujemy treści niż je dokładnie czytamy. Dlatego rzucający się w oczy formularz zatrzyma wzrok Twojego odbiorcy na dłużej.
Tworząc wygląd formularza zwracaj uwagę na kolory, jakie pojawiają się na Twojej stronie. W dobrym tonie, jest takie zaprojektowanie formularza, żeby jego wygląd nie gryzł się z resztą. Jeśli nie wiesz, jakie kolory do siebie pasują i jakie emocje ze sobą niosą, zobacz mój wpis na ten temat.
Przykład wzoru formularza zapisu do newslettera, stworzonego w Kreatorze Formularzy we FreshMailu
Łatwy do odnalezienia
Odbiorca, który nie znajdzie Twojego formularza tam, gdzie się go spodziewa, może po prostu zrezygnować z dalszego szukania. Decydujące jest tu miejsce umieszczenia formularza.
Wnioski z badań Nielsen Norman Group wskazują na to, że większość z nas porusza się po stronach kreśląc wzór litery F.
Zatem gdzie powinieneś umieścić swój formularz, by odbiorca go zauważył?
- Na górze strony (w formie paska pod głównym menu, jako slajder)
- Po prawej stronie (szczególnie w górnej części strony – najlepiej ponad linią załamania – eng. above the fold)
- Na dole strony (pod wpisem na blogu, w stopce, czyli tam gdzie odbiorcy szukają dodatkowych informacji)
Prosty
Nie przesadzaj z ilością pól do wypełnienia. Dwa pola do wypełnienia to maksimum, później “krzywa” konwersji z formularzy opatrzonych większą ilością pól zwykle idzie w dół. Pamiętaj, że jedno pole należy przeznaczyć do wpisania adresu mailowego, z kolei dodatkowe możesz wykorzystać do pierwszej personalizacji odbiorców, prosząc np. o imię, region zamieszkania, czy oznaczenie płci.
Zachęcający
Chcesz zwiększyć liczbę subskrybentów zapisujących się do Twojego newslettera? Zaoferuj treści dodatkowe, rabat czy innego rodzaju prezenty za zapis. Chcesz jeszcze lepszych efektów? Wyeksponuj zachętę tak, aby odbiorca od razu wiedział, dlaczego warto dołączyć do twojej społeczności. Możesz też posłużyć się metodami psychologicznymi i wykorzystać społeczny dowód słuszności.
Bezpieczny
Zabezpiecz się przed botami i spamerami i spraw, by do Twojej bazy zapiszą się tylko osoby, które będą chętnie otwierać Twoje maile. Stosując double opt-in “odsiejesz” te adresy, które zapisały się do bazy z błędem, literówką lub w ogóle nieistniejące. Ustawienie potwierdzenia zapisu do newslettera uchroni Cię również przed zapisaniem się do bazy osób, które nie wyraziły zgody na otrzymywanie od Ciebie maili.
Drugim sposobem na zabezpieczenie się przed zalaniem niepotrzebnymi adresami jest ustawienie captchy. I choć z jednej strony może to być przeszkoda dla zapisującego się (a jak wspomniałam wcześniej – formularz powinien być jak najbardziej prosty), to czasami warto ten mechanizm wykorzystać.
Zobacz więcej sposobów na bezpieczny formularz zapisu do newslettera.
Zgodny z przepisami
Jednym z zaleceń jest, by dodawać wymagane zgody już w formularzu zapisu. Pamiętaj, że muszą to być dwa oddzielne checkboxy – jeden zawierający informację o przetwarzaniu danych osobowych w celach marketingowych, drugi o wysyłce informacji handlowych. Nie zapomnij też, że od maja 2018 roku wchodzą w życie zmiany związane z RODO i dobrze jest już teraz przygotować swój formularz tak, aby był zgodny z nowymi zaleceniami.
Niektórzy marketerzy, gdy oferują odbiorcy jakąś wartość, np. ebook, nie informują na poziomie zapisu, że dany adres zostanie dodany do newslettera. Taka praktyka nie będzie mogła być stosowana, trzeba będzie wyraźnie zaznaczyć, że odbiorca zapisuje się do newslettera.
Nie zapominaj o użytkownikach mobilnych
Pamiętaj, że coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych. Miej to na uwadze tworząc formularz zapisu i postaraj się, aby pola do wpisywania danych nie były zbyt małe, tekst niewyraźny, a checkboxy niewygodne do zaznaczania.
Artykuł powstał przy współpracy:
Pon-Pt: 8:00-17:00 FreshMail to wszystko czego potrzebujesz aby wysyłać efektywne newslettery i mailingi. Intuicyjny system, piękne szablony, które łatwo dopasujesz do swoich potrzeb, rozbudowane raporty oraz wiele funkcjonalności, które pozwolą Ci łatwo i szybko tworzyć skuteczne kampanie email marketingowe. FreshMail to nie tylko niezawodny system do email marketingu, to także zespół profesjonalistów, specjalizujących się w kompleksowej obsłudze działań z zakresu email marketingu. Ludzie FreshMaila to eksperci z pasją podchodzący do swojej pracy i czerpiący satysfakcję z sukcesów swoich Klientów. Jednak nie sztuka nazywać się ekspertem, sztuka jest to udowodnić – nam się udało. Jesteśmy najczęściej nagradzaną agencją za kreatywne działania email marketingowe w Polsce. FreshMail
(+48) 12 617 60 10
pomoc@freshmail.pl
Zostaw komentarz