Email marketing w e-commerce – 3 elementy, o których musisz pamiętać

04.10.2017 AUTOR: Eliza Bzdoń

Niewątpliwym atutem branży e-commerce jest to, że sklep działa właściwie nieprzerwanie – i nie ma znaczenia, czy jest to późna godzina nocna czy weekend czy też dzień ustawowo wolny od pracy. Większa elastyczność w porównaniu ze sklepami stacjonarnymi sprawia, że jest to coraz chętniej wybierany sposób na zakupy. Dlatego warto wykorzystać dużą popularność sklepów internetowych i wzmocnić swoje działania marketingowe. A w tym pomaga email marketing, który odpowiada za blisko 20% zakupów w sieci! (Custora)

Rynek e-commerce w Polsce – kilka słów o najnowszych statystykach

Rynek e-commerce w Polsce rozwija się w zaskakującym tempie. Według najnowszego raportu E-commerce w Polsce 2017, przygotowanego przez Gemius wynika, że ponad połowa Internautów kupuje w sieci, wybierając przy tym polskie sklepy.

 email marketing w e-commerce

E-commerce w Polsce 2017

 

Warto zauważyć, że zaciera się różnica wiekowa wśród kupujących, przy czym wiodącą grupę stanowią osoby w wieku 35-49 lat. Zdecydowana większość e-konsumentów mieszka w mieście, ma średnie lub wyższe wykształcenie i deklaruje dobrą lub średnią sytuację materialną. Ponad połowę kupujących stanowią kobiety (53%).

 email marketing w e-commerce

E-commerce w Polsce 2017

O czym pamiętać tworząc kampanie mailowe w e-commerce

Znając rynek e-commerce i wiedząc o tym, że polski e-konsument jest coraz bardziej świadomy swoich potrzeb i oczekiwań wobec sklepu internetowego, powinieneś na nowo spojrzeć na swoje działania email marketingowe w tej dziedzinie.

Poznaj 3 elementy, o których powinieneś pamiętać, jeśli chcesz wysyłać efektywne kampanie.

#1 Działaj według kalendarza

W ciągu roku masz mnóstwo okazji sprzedażowych. Oprócz tego możesz sam wymyślać, kiedy najlepiej zorganizować promocję. Mimo tego są daty, które warto szczególnie brać pod uwagę, tworząc strategię sprzedażową. Dlatego przygotuj kalendarz świąt i wydarzeń, w których masz zamiar brać czynny udział.

Taki kalendarz przyda Ci się z kilku powodów:

  • Przygotujesz plan promocji i akcji na cały rok
  • Mając plan, będziesz mógł przygotować komunikację z odpowiednim wyprzedzeniem
  • Obserwując, jak konkurencja reaguje na różnego rodzaju święta i wydarzenia, możesz czerpać inspiracje lub przygotować się na “walkę o klienta” 

Przygotowywanie działań według kalendarza pozwoli Ci zaplanować kampanię sprzedażową w taki sposób, żeby przynosiła najwięcej przychodów. Zobacz, jak krok po kroku zaplanować taką kampanię.

Najpierw zastanów się, jaką akcję przygotować w ramach danego wydarzenia/święta oraz jak długo powinna ona trwać. Dzięki temu będziesz już mieć najważniejsze elementy przyszłej komunikacji marketingowej.

Kolejnym krokiem jest przygotowanie hasła i kreacji graficznej, a także treści, jaką będziesz komunikować do swoich odbiorców. Wykorzystując raz jeszcze kalendarz, zaplanuj start działań w poszczególnych kanałach.

Biorąc pod uwagę email marketing pamiętaj, aby wysłać kampanię odpowiednio wcześniej. Nie każdy odbiorca przegląda codziennie swoją skrzynkę mailową, poza tym Twoja wiadomość może zostać “zasypana” innymi mailami lub w przypadku np. Gmaila trafić do rzadziej odwiedzanej zakładki “Oferty”.

Pamiętaj – zanim wyślesz swoją wiadomość – sprawdź, czy wszystkie elementy wyświetlają się poprawnie, a linki kierują do odpowiedniego miejsca.

#2 Segmentuj i personalizuj wysyłki

Jedną z przewag email marketingu nad innymi kanałami jest to, że może docierać do odbiorcy z dedykowanym komunikatem. Mając takie możliwości, aż żal nie wykorzystywać ich do wysyłki spersonalizowanej oferty. Odbiorcy lubią czuć się wyjątkowo, Twoim zadaniem jest im to poczucie wyjątkowości dać.

Warto wiedzieć, że zasada Pareto działa też w e-commerce: 20% często korzystających z Twojej oferty odpowiada za 80% przychodów e-sklepu. Dlatego doceniaj zaangażowanych odbiorców. Przez segmentację wyróżnij tych, którzy otwierali np. ponad 50% Twoich maili i zaoferuj im dołączenie do klubu lojalnościowego albo strefy VIP. Doceniaj niekoniecznie rabatami, gdyż najbardziej aktywna grupa i tak prawdopodobnie kupi u Ciebie ponownie. Nie warto więc tracić marży.

Segmentacja pozwoli Ci też wyróżnić grupę osób nieaktywnych. Do nich to warto wysłać kampanię aktywizacyjną, w której możesz zaproponować wysoki rabat na zakupy. Aby przynaglić ich do decyzji, rozważ przygotowanie promocji o ograniczonym czasie, np. 3 najbliższych dni. 

Kolejnym argumentem przemawiającym za segmentacją i personalizacją jest to, że kobieta i mężczyzna kupują w sieci w trochę inny sposób. Aby zapewnić im jak najlepsze doświadczenie związane z Twoją komunikacją mailową, weź pod uwagę to, że:

  • Kobiety wydają więcej pieniędzy na e-zakupy niż mężczyźni – jeśli znajdą produkt, który im się spodoba w akceptowalnej dla nich cenie
  • Kobiety najczęściej kupują w e-sklepach odzieżowych, obuwniczych, kosmetycznych, dekoratorskich, sklepach z biżuterią, czy sklepach spożywczych.
  • Mężczyźni z kolei kupują przez internet najczęściej elektronikę, software, samochody czy ubezpieczenia.
  • Kobiety szukają w sieci promocji, mężczyźni z kolei informacji o produkcie.
  • Mężczyźni kupują pierwszą rzecz, która spełni ich oczekiwania, kobiety za to szukają najkorzystniejszej oferty wśród innych e-sklepów.

Mając informacje o zwyczajach zakupowych Twoich e-klientów, możesz dostosować komunikację. Szczególnie przy eksponowaniu tych cech, które lepiej do nich przemówią. Na przykład do kobiet wyślij mailing, wyróżniając cenę, najlepiej po promocji; w mailingu do mężczyzn z kolei umieść kilka zdań opisujących dany produkt i jego funkcje.

#3 Wykorzystuj maile transakcyjne

Pamiętając o tym, że maile transakcyjne są 8 razy chętniej otwierane i klikane niż innego typu wiadomości, warto pokusić się o dodanie w nich wartościowych – z punktu widzenia sprzedaży – elementów. 

Dlatego oprócz dodania suchych informacji o realizacji zamówienia, postaraj się dany mail transakcyjny “ubrać” w elementy graficzne oraz dodatkowe treści zachęcające do dokonania kolejnych zakupów. Dzięki temu o wiele efektywniej wykorzystasz te automatyczne wiadomości. 

Co warto umieścić w wiadomości transakcyjnej:

  • Propozycje produktów komplementarnych do tych zakupionych – np. gdy klient kupił smartfon, zaproponuj mu etui lub szkło hartowane dopasowane do tego konkretnego modelu
  • Zaproszenie do klubu lojalnościowego i wskazanie, ile punktów mógłby uzyskać za to zamówienie
  • Propozycję zwiększenia wartości zamówienia – np. gdy klient kupił produkt o wartości 190 zł a od 200 oferujesz darmową dostawę – warto zaznaczyć to w mailu transakcyjnym.
  • Ikony social media – zwiększają wiarygodność i umożliwiają klientowi skontaktowanie się z Tobą za pomocą innych platform.
  • Wszelkie informacje o wygranych nagrodach czy laurach konsumenckich, a także linki do platform z opiniami – tym sposobem zbudujesz zaufanie u klienta. 

Warto też w mailach transakcyjnych umieszczać zachętę do pozostawienia opinii na temat realizacji zamówienia, a także link do śledzenia przesyłki.

Słowem…

Dzięki wykorzystaniu email marketingu możesz zwiększyć sprzedaż w swoim e-commerce. Warto przy tym stosować się do dobrych praktyk i pamiętać, aby traktować swoich klientów indywidualnie, bo tego też oczekują. I choć wzbogacenie email marketingu o segmentację, personalizację, dodanie elementów do wiadomości transakcyjnej i planowanie kampanii w oparciu o kalendarz może wydawać się czasochłonne, efekty tych działań mogą przynieść nawet 3800% zwrotu z inwestycji.

Artykuł powstał przy współpracy:

FreshMail

Pon-Pt: 8:00-17:00
(+48) 12 617 60 10
[email protected]

FreshMail to wszystko czego potrzebujesz aby wysyłać efektywne newslettery i mailingi. Intuicyjny system, piękne szablony, które łatwo dopasujesz do swoich potrzeb, rozbudowane raporty oraz wiele funkcjonalności, które pozwolą Ci łatwo i szybko tworzyć skuteczne kampanie email marketingowe. FreshMail to nie tylko niezawodny system do email marketingu, to także zespół profesjonalistów, specjalizujących się w kompleksowej obsłudze działań z zakresu email marketingu. Ludzie FreshMaila to eksperci z pasją podchodzący do swojej pracy i czerpiący satysfakcję z sukcesów swoich Klientów. Jednak nie sztuka nazywać się ekspertem, sztuka jest to udowodnić – nam się udało. Jesteśmy najczęściej nagradzaną agencją za kreatywne działania email marketingowe w Polsce.


Do góry!

Polecane artykuły

22.09.2020

Comarch e-Sale, jako e-commerce na dobry ...