Okres świąteczny to doskonały czas dla firm działających w modelu B2C. A co w przypadku Business to Business? Czy warto wtedy pokusić się o promocję swojej działalności? Tak, choć należy to robić z większym wyważaniem. Szczególnie jeśli pracujesz w firmie międzynarodowej i nie każdy z Twoich partnerów obchodzi Święta Bożego Narodzenia. Wówczas życzenia “Szczęśliwego Bożego Narodzenia” wysłane do firmy z Izraela, mogą okazać się biznesowym faux pas.

Jednak jest kilka sprawdzonych sposobów na to, co warto wysyłać w B2B na Święta. I nie mam tu na myśli tylko życzeń. Zobacz, co to za sposoby.

1.  Vouchery do wykorzystania w kolejnym roku

Chcesz wykorzystać okres przedświąteczny, by sprzedać swoje usługi? Jednak zdajesz sobie sprawę, że mało kto myśli o podbijaniu nowych rynków, czy zdobyciu nowych umiejętności przed końcem roku? Raz, że myślami są już na pierogach u Babci Stasi, a dwa, wiele firm zwalnia tempo ze względu na wzmożony okres urlopowy swoich pracowników.

Co Ci pozostaje? Wykorzystaj sytuację, że część firm chce wykorzystać budżet pozostały im do końca roku i zaproponuj voucher do realizacji w najbliższych kilku miesiącach.

Pro Tip: Promuj swoją usługę przez połączenie email marketingu z reklamą w social mediach. Może się okazać, że popyt na tego typu voucher będzie wysoki.

Zobacz przykład, jak zrobiła to firma Socjomania.

B2B

2. Wzmocnij swój wizerunek – wykorzystaj działania CSR

Coś co na Zachodzie Europy jest właściwie standardem, nie tylko dla korporacji, ale również dla małych i średnich biznesów, w Polsce nadal raczkuje. Jest to działanie firm związane z CSR (corporate social responsibility). Okres świąteczny to wręcz idealny czas, by zaangażować swoich pracowników w różnego rodzaju akcje charytatywne.

Możesz też pójść nieco dalej i zachęcić swoich partnerów do wsparcia wybranej przez Ciebie działalności dobroczynnej. Do tego celu wykorzystaj email marketing i wyślij kampanię, która wzmocni Twój przekaz i zachęci do działania na rzecz np. NGO.

Dobrym przykładem jest tu działanie Szlachetnej Paczki, organizacji która skutecznie angażuje w swój projekt, nie tylko zwykłych ludzi, ale firmy, które wspierają tą nomen omen szlachetną ideę.

Przy okazji działania w dobrej sprawie, wzmocnisz więzi biznesowe.

3. Podziękowanie za współpracę

Niee…nie mam tu na myśli pozbycia się z klientów na Święta 🙂  Wręcz przeciwnie! Okres Bożego Narodzenia jest ściśle powiązany z końcem roku, dlatego w naturalny sposób kojarzy się z on z czasem na podsumowania minionych 12 miesięcy. Jest to dobra okazja, by podziękować partnerom za dotychczasową współpracę, zachęcając równocześnie do dalszego korzystania z usług Twojej firmy. Jeśli masz możliwość, wyślij specjalny prezent dla klientów. Mogą to być różnego rodzaju gadżety firmowe, słodycze czy alkohol.

Kolejna z akcji, którą warto podjąć, to umówienie spotkania z bardziej kluczowymi klientami.

Koniec roku to dobry okres, by wzmocnić więzi biznesowe. Organizowane spotkania wykorzystaj do tego, by Twoje relacje Business to Business przeobraziły się we współpracę Human to Human.

W wielu przypadkach współpraca układa się dobrze nie tylko ze względu na dobry produkt czy PR, ale dlatego, że jej wartość kreują pracownicy. Są to często kwestie umiejętności miękkich. Przykładowo dobrze nam się pracuje z “Jankiem ze sprzedaży”, bo zawsze jest zainteresowany “co tam słychać”, a “Pani Asia z księgowości” potrafi nam wyjaśnić fakturę, w której nie rozumiemy części kosztów.

4. Bądź bardziej osobowy

Kto lubi dostawać życzenia przez SMS, które są kopiuj-wklej z popularnych portali z wierszykami – ręka do góry. Jeśli więc nie lubisz tego w życiu prywatnym, tym bardziej nie stosuj tego w sprawach zawodowych.

Jeśli masz taką możliwość – spersonalizuj temat wiadomości z życzeniami tak, aby partner biznesowy widział, że była wysłana specjalnie dla niego. W systemach takich jak FreshMail możesz również spersonalizować nadawcę. Może się to szczególnie przydać podczas wysyłki e-kartek świątecznych, gdzie wiele firm śle je za pośrednictwem swoich handlowców. Przeczytaj więcej o tej możliwości w moim wpisie o personalizacji.

5. Dobierz temat wiadomości

Pamiętaj, że w grudniu walczysz o uwagę odbiorców z mnóstwem innych wiadomości. E-commerce zalewa skrzynki pocztowe swoimi ofertami. Nawet do ¼  wiadomości/kampanii  jest wysyłanych w okresie listopada i grudnia (badania FreshMaila). Dlatego powiedzenie “wyróżnij się albo zgiń” nabiera w tym czasie jeszcze większego znaczenia.

Dlatego dobrze jeśli temat maila będzie lekki, intrygujący i łatwo zapamiętywalny. Dobrym przykładem jest ten wysłany przez firmę Landingi.

B2B

6. Sprzedawać, czy nie sprzedawać…

…oto jest pytanie!

Co jeśli Twój biznes niewiele ma wspólnego z okresem przedświątecznym? W tym przypadku po prostu – nie sil się na specjalne promocje. Szczególnie jeśli wiesz, że to nie jest dobry czas, by sprzedawać swoje produkty. Sprzedaż zajączków wielkanocnych z czekolady, pod hasłem “kolejne Święta już za kilka miesięcy – bądź przygotowany już teraz” może tylko rozśmieszyć kupujących. Miej to na uwadze przy organizowaniu jakichkolwiek promocji, gdyż Twój komunikat może zabrzmieć. “Idą Święta, dawaj nam swoje pieniądze!”, a to bynajmniej nie wzbudza zaufania.

Podobny wydźwięk ma kampania jednej z marek odzieżowych, która zachęca do zakupów, ze względu na rozpoczęty Adwent.

B2B

Jednak co zrobić w zamian?

Pracując w branży B2B oferujesz swoje usługi firmom, które z kolei często pracują na zasadach Business to Customers. Wykorzystaj to i na swoim firmowym blogu przygotuj wpisy związane z przygotowaniem się do Świąt. Dzięki merytorycznym treściom, czy przydatnym poradom zadbasz o swoich partnerów, co wzmocni Twój wizerunek jako specjalisty w branży.

Zobacz jak zrobiła to firma FreshMail, która przygotowała przejrzystą infografikę, o tym jak przygotować e-biznes na Święta.

7. Podsumowanie roku

Pokaż w ciekawy sposób, co wydarzyło się w Twojej firmie w ostatnim roku. Pomyśl, co warto podkreślić. Co takiego udało się zrobić? Może było to stworzenie ważnego produktu z punktu widzenia klientów? Albo po prostu firma się rozwija i promocja siebie, jako lidera w branży może przekonać niedowiarków.

Warto się tym pochwalić i taką wiadomość wysłać w kampanii mailingowej. Zobacz jak zrobiła to firma Buffer.

B2B

Coraz bliżej Święta…

Do Świąt zostało już naprawdę mało czasu. To już ostatni dzwonek, by zająć się przygotowaniem kampanii mailingowej, a jak widać, nawet w branży B2B masz wiele możliwości. Wykorzystaj je czym prędzej!

Polecane Artykuły