Marketing i Biznes E-commerce GS1 ma sposób na wzrost konwersji w ecommerce… Jak działa?

GS1 ma sposób na wzrost konwersji w ecommerce… Jak działa?

GS1 ma sposób na wzrost konwersji w ecommerce… Jak działa?

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Każdy z nas kojarzy kody kreskowe. Z pozoru niewiele nam mówią, ale tak naprawdę, kody kreskowe zdradzają wiele przydatnych informacji o produkcie, w tym kraj producenta, numer wytwórcy lub dystrybutora. Kody kreskowe przydają się również w e-commerce. Przydzielaniem ich zajmuje się międzynarodowa organizacja GS1, która działa w 120 krajach, w tym w Polsce. GS1 oferuje kilka ciekawych rozwiązań, które mogą wyraźnie wpłynąć na poprawę wyników sprzedaży w sieci. 


Jak to wszystko się zaczęło? Krótka historia kodu kreskowego

Początków kodów kreskowych można szukać w supermarkecie Marsh w Troy w Ohio. Był 26 czerwca 1974 roku i to właśnie wtedy sprzedano pierwszy towar oznaczony kodem kreskowym.

Dziś nie wyobraźmy sobie życie bez tych kresek i cyferek na opakowaniach. Kod kreskowy służy do automatycznego odczytywania informacji. Szybko stworzono system globalnych oznaczeń, który zostałby przyjęty przez wszystkich producentów żywności oraz dystrybutorów na świecie.

Pojawiło się jednak zagrożenie, z którym trzeba było walczyć – z początku każdy producent mógł oznaczać produkty zgodnie z własnymi standardami. Dlatego w 1970 roku w USA zaczął działać Komitet ds. Jednolitego Kodu. W tym samym roku został opracowany system kodów uniwersalnych, który jest używany aż do dziś. W 1973 roku nastąpiło oficjalne zatwierdzenie kodu kreskowego UPC – Universal Product Code.

Europa nie zostawała daleko w tyle i w 1977 roku zaczęło działać Europejskie Stowarzyszenie Kodowania Towarów (EANA), które cztery lata później przekształciło się w IANA, a ich system zaczął obowiązywać międzynarodowo – Polska przyjęła ten standard w 1990 roku.

W 1998 roku organizacje EAN i UCC podjęły decyzję o pełnym połączeniu systemu UPC z systemem EAN, dzięki czemu zaczął funkcjonować jeden światowy system EAN UCC. Obecnie jest to standard GS1 a organizacja, która przydziela kody ma do zaoferowania wiele produktów i usług na miarę dzisiejszych czasów, które mogą wspomóc handel – w tym również w branży e-commerce.

Chcesz wiedzieć więcej o standardach i rozwiązaniach GS!? Czytaj więcej.

Czym tak naprawdę jest kod kreskowy i jak go dzielimy?

Kody kreskowe EAN/UPC są najbardziej popularnymi nośnikami danych GS1, stosowanymi od początku funkcjonowania systemu GS1. Ich generowanie i przydzielanie odbywa się z myślą o jednostkach handlowych, które będą skanowane głównie w punktach sprzedaży detalicznej.

Kody kreskowe zna każdy z nas, ale dziś to nie tylko wspomniane już kreseczki i cyferki, to symbol współczesnego języka biznesu, który obejmuje jednolite opisy oraz zasady kodowania, a także reguły interpretacyjne i sprzętowe.

Technologia stale się rozwija, a dziś w dobie powszechnego internetu, kiedy popularność sprzedaży online wzrasta z miesiąc na miesiąc, potrzeba bardziej innowacyjnych i nowoczesnych rozwiązań. Wszystkim wymaganiom stara się sprostać system GS1.

Do grupy EAN/UPC zaliczają się następujące rodzaje kodów kreskowych GS1. Najczęściej spotykane to:

  • EAN-13, najpopularniejszy z przydzielanych kodów, który występuje na produktach o zadeklarowanej masie, wadze czy pojemności;
  • EAN-8, kod przeznaczony dla produktów o niewielkich rozmiarach, na których nie mieści się EAN-13.
  • UPC-A, odpowiednik kodu EAN-13, przeznaczony na amerykański rynek.
  • UPC-E, odpowiednik kodu EAN-8, przeznaczony na amerykański rynek.

W sprzedaży internetowej również korzysta się z kodów kreskowych. W tym przypadku jest to Globalny Numer Jednostki Handlowej, który służy do jednoznacznej identyfikacji produktów sprzedawanych w sieci. Numer GTIN jest również obowiązkowym identyfikatorem w Google ShoppingAdWords.

No dobrze, wiemy już czym są kody kreskowe, dlaczego zostały wprowadzone i jak je dzielimy, ale jakie informacje możemy z nich wyczytać?

Pierwsze trzy cyfry oznaczają kraj producenta wyrobu. Dla przykładu – dla Polski jest to 590. Kolejne cztery cyfry mówią nam kto jest producentem lub dystrybutorem, a następnych pięć symbolizuje konkretny asortyment.

Co różni kod EAN od GTIN? Czytaj więcej!

Czym właściwie jest GS1 i co może zaoferować branży e-commerce?

GS1 to światowa organizacja z siedzibą w Brukseli i w Princeton, która zarządza systemem GS1. Inaczej mówiąc, jest to organizacja, która zajmuje się standaryzowaniem i przydzielaniem kodów kreskowych.

Od początków handlu, zawsze pojawiał się ten sam problem – jak katalogować produkty? Handlowcy od dekad szukali sposobu na to, jak charakteryzować, sprawnie opisywać i znajdować towary, których szukają. Właśnie w tym celu powstały kody kreskowe, które od ponad 40 lat są przypisane do każdego produkty, który zakupisz. To właśnie w tych kodach trzeba szukać informacji o produktowych, w tym ceny detalicznej, producenta, roku produkcji itp.

Kody kreskowe są obecne również w sprzedaży internetowej. Platformy sprzedażowe, takie jak chociażby Amazon czy eBay, muszą znaleźć sposób na skuteczne zarządzanie swoimi obszernymi katalogami produktów. Dzięki katalogowaniu, można lepiej odnajdywać produkty oraz uzyskać szerszy obraz sprzedaży.

Więcej informacji o organizacji i systemie GS1 znajdziesz na stronie internetowej organizacji.

GS1 SmartSearch i GS1 Cloud pomogą w osiągnięciu sukcesu w e-commerce!

Sprzedajesz produkty w internecie? Zapewne chciałbyś, aby Twoje towary i strona e-sklepu pojawiały się częściej i wyżej w wynikach wyszukiwania, a klienci chętniej korzystali z Twojej oferty? Można to zrobić, wdrażając niektóre z rozwiązań GS1.

W celu poprawy jakości oferowanych usług i zwiększeniu sprzedaży w e-commerce, GS1 daje właścicielom e-sklepów kilka ciekawych narzędzi.

Jednym z nich jest GS1 Cloud, który stanowi największe źródło informacji o produktach na świecie. To baza produktów, która w tym momencie zawiera ponad 100 milionów numerów GTIN, przeznaczonych dla przedsiębiorców.

Dzięki platformie, klienci mogą uzyskać dostęp do informacji o produkcie prosto od producenta, co zwiększy zaufanie przy zakupie. Skorzystają też sprzedawcy, którzy zminimalizują czas potrzebny na opisywanie towarów.

Drugim, chyba jeszcze ciekawszym udogodnieniem, jest SmartSearch. GS1 SmartSearch jest oficjalnym rozszerzeniem schema.org. To standard opisu produktu dla twórców stron internetowych, który pozwala na umieszczenie w nich wielu przydatnych danych.

To też nowy standard opisywanie produktów w sieci, który pozwala na połączenie numeru z zestawem atrybutów, używając tzw. danych strukturalnych, które z kolei zawierają bogate opisy towarów, wraz ze wszystkimi informacjami dotyczącymi cen, objętości, wagi, kolorów itp.

Dane strukturalne pod SEO ułatwią działanie robotów wyszukiwarek, które będą sprawniej indeksować produkty na stronach wyszywania i automatycznie umieszczać je wyżej w wynikach.

Korzyści dla e-commerce są ogromne, a w tym:

  • więcej odwiedzin na Twojej stronie WWW;
  • wyższe pozycje w rankingach wyszukiwania (zwiększenie SEO);
  • wyższa sprzedaż i zyski;
  • zmniejszenie współczynnika odrzuceń;
  • większe zaufanie Twoich klientów;
  • większa rozpoznawalność Twojej marki.

Badania przeprowadzone przez GS1 pokazując skuteczność standardu GS1 SmartSearch. Okazało się bowiem, że średni wzrost liczby użytkowników na produktach, na których zostały zaimplementowane dane strukturalne z GS1 SmartSearch wynosi 235%, a po odrzuceniu danych skrajnych, jest to 85% w porównaniu do produktów bez SmartSearch.

Jak wdrożyć te rozwiązania? Tego dowiesz się z innego naszego artykułu: Jak zwiększyć ruch na stronie, nie inwestując w ruch z wyszukiwarki? Wdrażamy SmartSearch oraz z instrukcji wdrożenia SmartSearch.


Ten artykuł powstał dzięki GS 1 Polska.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl