SmartSearch od GS1 to dobry sposób na zwiększenie ruchu na stronie internetowej. To nowy standard opisów produktów, który sprawia, że informacje o nich w e-sklepie są poukładane zgodnie z globalnym schematem. To z kolei sprawia, że produkty są wyżej pozycjonowane w wynikach wyszukiwania. Czym tak naprawdę jest SmartSearch, jak działa, i jak go wdrożyć? Tego dowiesz się w naszym artykule.
Co to jest GS1 SmartSearch?
SmartSearch to wprowadzony przez międzynarodową organizację GS1, zupełnie nowy standard opisywanie produktów w internecie, który powstał po to, aby ułatwić poszukiwanie produktów w Internecie, wspierać handlowców i zwiększyć zyski w branży e-commerce, wspomagając wyszukiwanie towarów.
Dzięki temu, kupujący mogą łatwiej znaleźć to, co ich interesuje i porównać z innymi produktami. Inaczej mówiąc, SmartSearch umożliwia opisywanie produktów w sposób bogatszy i bardziej przystępny dla popularnych wyszukiwarek internetowych. Producenci korzystający ze standardu SmartSearch mogą umieścić indywidualne cechy swojego produktu i opisać go w sposób bardziej dokładny oraz wyróżniający na tle konkurencji.
Chcesz wiedzieć więcej? Obejrzyj wideo i zobacz, czym jest SmartSearch!
Jak działa GS1 SmartSearch?
GS1 SmartSearch jest oficjalnym rozszerzeniem schema.org, czyli standardu opisu produktów, przeznaczonych dla twórców stron internetowych. Dzięki GS1 SmartSearch, każdy, kto prowadzi sprzedaż online, może połączyć identyfikator produktu, czyli numer GTIN (Globalny Numer Jednostki Handlowej) z zestawem atrybutów, używając danych strukturalnych.
Są to dane zapisane z wykorzystaniem specjalnych znaczników, tak aby zostały lepiej zrozumiane przez roboty wyszukiwarek.
Dzięki danym strukturalnym robot wyszukiwarki, który skanuje całą sieć, trafia na Twoją stronę WWW i łatwiej rozpoznaje, jakie produkty oferujesz.
Lepsze rozpoznanie produktów pozwala z kolei na umieszczenie ich wyżej w wynikach wyszukiwania.
Korzyści dla e-commerce są oczywiste – lepsza widoczność produktów dla potencjalnego klienta oznacza większą sprzedaż i ruch na stronie internetowej
Jakie korzyści daje opisanie produktów zgodnie z GS1 SmartSearch?
Przedstawiliśmy Ci główne korzyści korzystania ze standardu GS1 SmartSearch – to z założenia wyższe pozycje dla produktów w Twoim e-sklepie i więcej wejść na stronie. Łatwo można się domyślić, że to przekłada się na większą sprzedaż i zysk.
Ale jak to wygląda w praktyce?
Robot wyszukiwarki trafia na Twoją stronę internetową i szybko rozpoznaje produkty opisane standardem SmartSearch, który ułatwia mu pełne zrozumienie, co tak naprawdę sprzedajesz.
Kiedy robot zrozumie to, z czym ma do czynienia, łatwiej mu będzie zindeksować produkt i automatycznie umieści go wyżej w wynikach wyszukiwania.
Dzięki temu klient sprawniej znajdzie to, czego szukał. Korzyści dla Twojego e-sklepu są oczywiste, to przede wszystkim:
- więcej odwiedzin na Twojej stronie WWW;
- wyższe pozycje w rankingach wyszukiwania (zwiększenie SEO);
- wyższa sprzedaż i zyski;
- zmniejszenie współczynnika odrzuceń;
- większe zaufanie Twoich klientów;
- większa rozpoznawalność Twojej marki.
Poprawne wdrożenie opisywanego standardu nie wpływa w żadnym stopniu na wygląd strony, a jedynie na sposób wyświetlania w przeglądarce internetowej.
Czy nowy standard GS1 SmartSearch naprawdę jest taki skuteczny?
Wyższe pozycje, większe zasięgi, więcej odwiedzin na stronie i większe zyski… to marzenie wielu sprzedawców. SmartSearch oferuje wszystko, ale czy na pewno jest aż tak skuteczny? Przyjrzyjmy się badaniom i kilku liczbom. Badania skuteczności nowego standardu zostały przeprowadzone przez GS1, w oparciu o statystyki z wyszukiwarki google.pl, z której korzysta aż 98% Polaków. Sprawdzano takie współczynniki jak:
- liczby użytkowników,
- liczby odsłon,
- współczynnika odrzuceń.
W samym badaniu zgodziło się wziąć udział kilkadziesiąt firm, ale ostatecznie zostało wybranych pięć z nich.
W każdym przypadku do sklepów wdrożono po pięć produktów opisanych standardem SmartSearch. Przez 30 pierwszych dni analitycy z GS1 obserwowali produkty bez wdrożenia danych strukturalnych, po czym przez 30 kolejnych dni badano je po zaimplementowaniu standardu SmartSearch. Co się okazało?
Dane zaskakują. Średni wzrost liczby użytkowników na produktach z wdrożonym GS1 SmartSearch wynosił aż 235%. Po odrzuceniu danych skrajnych, można przyjąć, że średni oczekiwany wzrost liczby użytkowników powinien wynosić 85%.
To bardzo dobry wynik!
Z kolei narzędzie Google Analytics pokazało, że dla wszystkich sklepów, średni udział ruchu organicznego w strukturze całego ruchu wyniósł 63%. Można więc śmiało założyć, że dane strukturalne opisane standardem GS1 SmartSearch wpływają na wzrost ruchu organicznego i naprawdę skutecznie zwiększają pozycję produktów w wyszukiwarce internetowej.
Dodatkowo, badanie pokazało, że w wyniku wdrożenia GS1 SmartSearch współczynnik odrzuceń spadł średnio o 16,7% dla wszystkich uczestników badania.
Chcesz znać bardziej szczegółowe dane? Zapoznaj się z całym raportem GS1!
Wdrażamy SmartSearch – działasz w e-commerce? Powinieneś to przemyśleć!
Zainteresował Cię standard opisywania produktów online SmartSearch? Teraz z pewnością chciałbyś się dowiedzieć, jak wdrożyć go w swoim e-sklepie. Nic prostszego!
Wdrożenie standardu polega jedynie na dodaniu fragmentu kodu do strony e-sklepu. Dane strukturalne GS1 SmartSearch są zapisywane w formacie JSON, pomiędzy znacznikiem <SCRIPT> i </SCRIPT>, który może znajdować się gdziekolwiek w sekcji <HEAD> lub <BODY> kodu HTML.
Wdrożenie jest proste i wymaga jedynie podstawowej wiedzy programistycznej, a na koniec zostanie Ci jedynie umieszczenie opłaty licencyjnej za dostęp do bazy produktów.
Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj pełną instrukcję wdrożenia GS1 SmartSearch.
Zostaw komentarz