Marketing i Biznes E-commerce Lista TOP 500 sklepów w Google. Znamy liderów branży e-commerce w Polsce. Nowe badanie pokazuje, kto rządzi w SEO

Lista TOP 500 sklepów w Google. Znamy liderów branży e-commerce w Polsce. Nowe badanie pokazuje, kto rządzi w SEO

Rozmiar i biznesową siłę polskich sklepów internetowych można mierzyć na różne sposoby – poczynając od ilości towarów i klientów, na wynikach finansowych kończąc. A gdyby tak spojrzeć na sklepy internetowe przez pryzmat ich widoczności w Google? W końcu w tym biznesie wysokie pozycje w wyszukiwarce ściśle łączą się z ruchem na stronie, a ten – ze sprzedażą. Sporządzenia rankingu widoczności polskich sklepów internetowych w Google podjęła się firma Senuto. Ich tegoroczny raport sporo mówi o kondycji rodzimego rynku e-commerce. Opracowanie powstało pod patronatem Marketing i Biznes.

Lista TOP 500 sklepów w Google. Znamy liderów branży e-commerce w Polsce. Nowe badanie pokazuje, kto rządzi w SEO

Tumisu / pixabay.com

Raport „e-commerce w Polsce 2021. Sklepy internetowe z najlepszym SEO” przedstawia listę 500 e-sklepów, z uwzględnieniem ich całkowitej widoczności w Google, liczby fraz kluczowych w TOP10 i TOP50 wyszukiwarki, wielkości serwisu itd. Dane zostały opracowane przy pomocy narzędzi analitycznych Senuto.

Oto kilka kluczowych wniosków z raportu:

  • W samym 2020 roku powstało w Polsce co najmniej 6370 nowych sklepów e-commerce. W sumie w polskim Google istnieje obecnie ponad 87 tys. takich sklepów.
  • Najbardziej popularne kategorie tematyczne sklepów internetowych w Polsce to Dom i ogród oraz Styl i moda.
  • Średni wiek polskiego sklepu internetowego to 7,8 lat.
  • Allegro generuje ok. 69 milionów wizyt miesięcznie z samego ruchu pochodzącego z Google! Czyni go to niekwestionowanym liderem wśród wszystkich sklepów e-commerce w Polsce.

Mogą Cię zainteresować

10 najsilniejszych polskich e-commerce

W pierwszej 10 rankingu, poza Allegro, znaleźli się inni giganci polskiego handlu internetowego: OLX, Ceneo, Empik czy MediaExpert. 

Pełna lista 10 e-sklepów z najlepszą widocznością w polskim Google wygląda następująco:

  • allegro.pl (widoczność całkowita w Google ok. 69 mln, 3,7 mln fraz w TOP10 wyszukiwarki)
  • ceneo.pl (widoczność 19,5 mln, 2,8 mln fraz)
  • olx.pl (widoczność 36,3 mln, 1,7 mln fraz)
  • empik.com (widoczność 6,7 mln, 0,5 mln fraz)
  • mediaexpert.pl (widoczność 6,5 mln, 0,15 mln fraz)
  • doz.pl (widoczność 4,1 mln, 0,2 mln fraz)
  • castorama.pl (widoczność 4,8 mln, 0,15 mln fraz)
  • euro.com.pl (widoczność 5,2 mln, 0,18 mln fraz)
  • aptekagemini.pl (widoczność 3,6 mln, 0,1 mln fraz)
  • zalando.pl (widoczność 5,2 mln, 0,2 mln fraz)

 

TOP 500 sklepów internetowych w Polsce (większy rozmiar po kliknięciu)

Witryny, które zajęły pierwsze trzy pozycje, należą do kategorii tematycznej Multistore, jednak w samym TOP10 można zauważyć spore rozróżnienie – mamy tu sklepy z kategorii Sztuka i rozrywka (Empik), Technologia i komputery (MediaExpert, Euro), Dom i ogród (Castorama), Styl i moda (Zalando) oraz Zdrowie i fitness (Doz, Apteka Gemini).

Mogą Cię zainteresować

Silna pozycja sklepów z branży Zdrowie

Uwagę zwraca obecność w TOP10 aż dwóch sklepów, zajmujących się sprzedażą leków i suplementów. Czy znaczy to, że Polacy łykają za dużo tabletek? Niekoniecznie – biznesy z branży medycznej mają ograniczone możliwości reklamowania się, w związku z czym inwestycja w pozycjonowanie w Google jest dla nich jedną z najlepszych opcji na promocję.

– Aptekagemini.pl to witryna, która buduje swoją widoczność w wyszukiwarce od 2007 roku. Jest to druga największa apteka internetowa w Polsce, która swój rajd w Google rozpoczęła na dobre w połowie 2016 roku. Od tego czasu liczba słów kluczowych zmieniła się z 22 tysięcy do 125 tysięcy fraz kluczowych tylko na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania – pisze w raporcie Senuto jeden z ekspertów SEO, Jakub Trybuła.

Które kategorie e-commerce są najbardziej popularne w Polsce?

Rozpatrując biznes w sieci pod kątem jego konkurencji, należy brać pod uwagę przede wszystkim kategorię tematyczną. W oczywisty sposób Zalando nie będzie walczyć w Google o te same frazy kluczowe, co Media Markt – ale już E-obuwie owszem.


Ranking liderów kategorii Ogrodnictwo. Źródło: raport “e-commerce w Polsce 2021”

– Im wyższa liczba sklepów w danej kategorii, tym potencjalnie większa konkurencja w danej niszy. Istnieją jednak branże, w których mimo małej liczby podmiotów, konkurencja jest wysoka, ponieważ o najwyższe pozycje walczą giganci. Na rynku znajdą się również takie kategorie, w których mimo dużej liczby sklepów konkurencja jest stosunkowo niska, ponieważ serwisy te nie mają mocnego SEO – czytamy w raporcie.

Najbardziej popularnymi kategoriami sklepów e-commerce w Polsce są:

  • Dom i ogród (16,7% rynku)
  • Styl i moda (13,11% rynku)
  • Sztuka i rozrywka (8,61% rynku)

Ile sklepów internetowych powstaje w Polsce?

Według analiz Senuto, w 2020 roku w Polsce powstało co najmniej 6370 nowych e-sklepów. Intuicja podpowiada, że za tak dużą liczbę nowych internetowych biznesów odpowiada pandemia koronawirusa. Wraz z nią handel zaczął przenosić się do sieci ze zdwojonym tempem, a co sprytniejsi wyczuli szansę na szybki zarobek i założyli własne sklepy internetowe.

 

Otóż okazuje się, że w tym przypadku intuicja niekoniecznie pokrywa się z faktami.

Jak widać na wykresie w raporcie „e-commerce w Polsce 2021”, w 2019 i 2018 roku powstało więcej sklepów niż w roku, w którym wybuchła pandemia. 

Autorzy raportu zaznaczają, że niektóre sklepy założone w 2020 mogły jeszcze nie zostać zaindeksowane przez Google, więc dokładna ich liczba będzie znana dopiero za jakiś czas – tym niemniej raczej nie można mówić o zjawisku „boomu e-sklepów”, spowodowanego koronawirusem.

Raport Senuto, który powstał pod patronatem Marketing i Biznes, można pobrać tutaj.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl