Jak założyć sklep internetowy? 4 decyzje do podjęcia na start

06.03.2017 AUTOR: Joanna Wójcik

Jak wynika z raportu Barometr eCommerce 2016, przygotowanego przez Sociomantic Lab, wartość polskiego rynku ecommerce tylko w ciągu najbliższych 5 lat podwoi się. Brzmi optymistycznie? Nic dziwnego, że własny sklep internetowy był w naszym kraju w 2016 roku drugim najpopularniejszym pomysłem na biznes.

Jeśli Ty również zdecydowałeś spróbować swoich sił jako przedsiębiorca i założyć własny sklep internetowy dobrze trafiłeś. Opracowaliśmy dla Ciebie 5 głównych pytań, przed którymi prędzej czy później staje większość właścicieli ecommerce. Pamiętaj nigdy nie ma dobrych czy złych odpowiedzi, po prostu sprawdź która z nich jest najbliższa w Twojej sytuacji.

Platforma e-commerce darmowa czy płatna?

Skorzystanie z bezpłatnej platformy wydaje się kuszącą możliwością dla wszystkich tych, którzy nie dysponują zbyt dużą kwotą na rozkręcenie własnego e-biznesu. Niestety nawet w przypadku darmowych rozwiązań ecommerce, tzw. open source, nie każdy może sobie na nie pozwolić. Dlaczego?

Czas

Przede wszystkim postawienie w pełni funkcjonującego e-sklepu w oparciu o darmowe narzędzia e-commerce wymagają sporej inwestycji wolnego czasu, czy to Twojego jeśli jesteś programistą czy programisty, któremu będziesz musiał zapłacić za zakodowanie sklepu. Jak pokazuje przykład jednego z Klientów Elivo, może to być miesiąc, ale też dłuższy okres, w zależności od tego jaką agencję wybierzesz i jakich funkcjonalności oczekujesz.

Jeśli, np. chcesz tylko sprawdzić czy Twój nowy asortyment ma szansę się sprzedać, dużo lepszą opcją będzie skorzystanie z płatnych, ale nadal bardzo tanich platform jak Shoplo czy Shoper, na których samodzielnie postawisz piękny, w pełni funkcjonujący sklep w kilka minut czy godzin a nie tygodni.

Koszty

Zanim zadecydujesz czy wybrać płatną czy bezpłatną platformę, uważnie przekalkuluj wszystkie koszty. Rozwiązanie jak Magento czy PrestaShop jest bezpłatne, ale tylko jeśli chodzi szkielet sklepu. Większość rozszerzeń, których będziesz potrzebować, aby obsłużyć w swoim e-commerce płatności czy obsługę magazynową i tak jest płatna. Więc dodatkowe koszty na pewno się pojawią i mogą być trudne do przekalkulowania na samym początku.

Sprzedaż ciągła czy model subskrypcyjny?

W sklepie internetowym możesz sprzedać tak naprawdę wszystko, począwszy na kursach internetowych, na specjalistycznych urządzeniach kończąc. W zależności od tego jakie produkty planujesz sprzedawać musisz także wybrać czy zdecydujesz się na model sprzedaży ciągłej, w której codziennie sprzedajesz klientom swoje produkty, czy pokusisz się o sprzedaż w modelu subskrypcyjnym.

Ten drugi model staje się coraz częstszy, w przypadku, gdy dana marka ma już skupioną wokół siebie zaangażowaną społeczność, czego dowodem jest np. ogromna popularność JoyBox, prowadzonego przez magazyn Joy.

Powracalność klientów

Mogłoby się wydawać, że model sprzedaży ciągłej pozwoli Ci więcej zarobić, w końcu Twoi klienci będą kupować codziennie. Jednak nie koniecznie tak się stanie jeśli Twój sklep nie będzie się niczym wyróżniał na rynku a konkurencja zabije go ceną.

Model subskrypcyjny przyjdzie Ci z pomocą zwłaszcza w przypadkach asortymentu, który łatwo zmieniać na inny lub musi być kupowany regularnie, jak np. odżywki dla sportowców, kawa, herbata, maszynki do golenia czy catering dietetyczny.

W tym przypadku główną rolę odgrywa odpowiednie ogranie marketingowe sklepu, gdyż kluczowe są doświadczenia płynące z kontaktu z nowymi produktami i ekscytacja związana z oczekiwaniem na nie. Warto pamiętać, że w przypadku długoterminowych, np. 6-miesięcznych subskrypcji zagwarantujesz swojemu sklepowi stały dopływ środków.

Metody dostawy, Poczta Polska, kurier czy Paczkomat?

Dobrą odpowiedzią na to pytanie jest – to zależy od ilości paczek, które nadajesz i ceny jaką wynegocjujesz z daną firmą kurierską lub brokerem usług pocztowych. Nadal nie tak wiele firm może i chce sobie pozwolić na bezpłatną przesyłkę dla wszystkich klientów właśnie ze względu na wysokie koszty dostarczenia produktów.

Jak pokazują wyniki raportu E-commerce w Polsce 2016 Gemius dla e-Commerce Polska, możliwość darmowego zwrotu produktu i możliwość otrzymania go bezpośrednio do domu lub pracy są dla klientów e-sklepów najważniejsze.

Źródło: Raport E-commerce w Polsce 2016 Gemius dla e-Commerce Polska

Na to zwróć uwagę wybierając kuriera lub usługi pocztowe

Decydując się na daną firmę kurierską lub usługi pocztowe, zwłaszcza podpisując długoterminową umowę, zwróć szczególną uwagę na potencjalne koszty dodatkowe w przyszłości i politykę danej firmy jeśli chodzi o rozwiązywanie typowych problemów:

  • sytuacje, w których paczka lub list zostanie zawieruszony w transporcie,
  • produkt ulegnie uszkodzeniu,
  • klient odmawia jego przyjęcia z różnych przyczyn.

 

Metody płatności, płatność przy odbiorze czy system płatności elektronicznych?

Jak wynika z cytowanego już raportu Gemius, ankietowani zdecydowanie preferują szybki przelew przez serwisy płatności (np. Dotpay, PayU, Przelewy24 itp.) w zakresie płacenia za zakupy dokonane w sieci. Rośnie również popularność płatności za pomocą kart płatniczych (21% ankietowanych), jednak dla większości klientów nadal najważniejsza jest możliwość zapłacenia za zakupy bezpośrednio przy odbiorze.

Źródło: Raport E-commerce w Polsce 2016 Gemius dla e-Commerce Polska

W przypadku, gdy oferowane przez Ciebie produkty są bardzo trudno dostępne na rynku i szybko się sprzedają, możesz zaryzykować ograniczenie form płatności w Twoim sklepie do tych z najniższą prowizją za pojedynczą płatność. Podobnie, gdy masz już ugruntowaną pozycję terminowego i konkurencyjnego cenowo sklepu, jak np. Zooplus, w którym nadal jedyną formą płatności jest przelew tradycyjny.

Jednak, gdy działasz w bardzo konkurencyjnej branży, jak np. odzieżowa zwróć uwagę, że dostępność wielu form płatności jest wskazywana jako jeden z kluczowych czynników wyboru danego sklepu.

Mam nadzieję, że przytoczone informacje pomogą Ci podjąć właściwe decyzje jeśli chodzi o założenie własnego e-sklepu. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze sklepem internetowym przeczytaj też artykuł E-commerce od podstaw. Powodzenia!

Czytaj również:

Regulamin sklepu internetowego – odpowiedzi na najczęstsze pytania

Sklep internetowy a GIODO, najważniejsze pytania i odpowiedzi

https://marketingibiznes.pl/e-commerce/4-fakty-z-nowelizacji-ustawy-o-ochronie-konkurencji-i-konsumentow-wazne-dla-e-sklepu

Do góry!

Polecane artykuły

18.11.2019

3×3 = więcej

13.11.2019

Dlaczego projekty, organizacje i firmy ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam