E-merchandising. Czy poradzisz sobie z sukcesem?

08.07.2015 AUTOR: REDAKCJA

Jeśli dzięki działaniom marketingowym uda się sprawić, by potencjalny klient wszedł na stronę sklepu internetowego, można już mówić o sukcesie – ten sukces trzeba dobrze wykorzystać. Od momentu wejścia użytkownika na stronę, aż do dokonania przez niego płatności za zakupy, może się wiele wydarzyć. Najlepszy scenariusz przewiduje, że sprzedawca dzięki technologii będzie w stanie obsłużyć kupującego przez Internet tak, jakby to zrobił świetnie przeszkolony i doświadczony pracownik. Poznaj bliżej e-merchandising.

Produkt zawsze łatwy do odnalezienia

Rossmann w wynikach wyszukiwania w swoim e-sklepie najwyżej umieszcza te produkty, które spełniają kryteria wyszukiwania a jednocześnie są w drukowanym katalogu. Produkt obecnie promowany powinien być łatwy do odnalezienia na stronie sklepu internetowego.

  • Przy promocjach ograniczonych czasowo można stworzyć specjalną kategorię produktów, np.: „Aktualnie w promocji” i na stronie głównej sklepu zarezerwować miejsce na prezentowanie tych produktów (lub banneru kierującego do tej kategorii).
  • Przy promowaniu konkretnych produktów ważne jest, by klient po wejściu na stronę główną sklepu był w stanie odnaleźć ten produkt – np. dzięki sprawnej nawigacji i filtrowaniu.
  • Jeśli sprzedawca przeznacza konkretne środki finansowe na kampanie marketingowe – sytuacja, w której klient rzeczywiście w odpowiedzi na tę kampanię chce kupić produkt, i nie może go znaleźć – nie powinna się zdarzyć.

E-merchandising w zgodzie z wizerunkiem e-sklepu

Dla klientów zaczynających zakupy od strony głównej sklepu trzeba przygotować ofertę skrojoną wedle ich oczekiwań wobec marki. W zależności od tego, jak sklep chce przyciągnąć klienta, może na pierwszym planie prezentować poniższe oferty specjalne:

  • Konkurencję cenową: jeśli sprzedawca podkreśla przede wszystkim niskie ceny, w ofercie specjalnej i na stronie głównej sklepu znajdą się produkty najtańsze, będące aktualnie w promocji, które można kupić taniej niż u konkurencji.
  • Konkurowanie najwyższą jakością: jeśli sklep ma w ofercie produkty markowe, drogie, wysokiej jakości, w ofercie specjalnej powinny znajdować się np. najnowsze kolekcje czy produkty aktualnie reklamowane w innych kanałach marketingowych. Dla produktów przecenionych można stworzyć oddzielną kategorię, ale poza specjalnymi okazjami (sezonowe wyprzedaże), nie powinny być na pierwszym planie.

Ważne jest, by tych przekazów nie mieszać. Narzędzia e-merchandisingowe dają często niemal nieograniczone pole do działania przy rekomendowaniu produktów, umieszczaniu ich np. w podpowiedziach w oknie wyszukiwarki sklepowej czy budowaniu rankingów sprzedażowych.

Czasem warto stworzyć listę bestsellerów – żeby klienci mogli poznać najczęstsze wybory innych, np. w sklepie z drobnym AGD, w którym najbardziej liczy się stosunek jakości do ceny.

W innym przypadku lepszy dla wizerunku sklepu będzie np. ranking wg ocen użytkowników albo ranking wg najwyższej obniżki cen. Wszystko zależy od wizerunku, jaki chce budować wśród swoich klientów sklep internetowy.

E-merchandising – porównywalność ofert

Dla klientów wielu e-sklepów problemem jest jakość danych o produktach. Nie chodzi już nawet o fantazyjne, inspirujące opisy produktów – ale o prostą rzecz, jaką jest możliwość porównywania produktów między sobą. Cechy produktów podawane są w różnych jednostkach, np. długość – czasem w metrach, czasem w centymetrach, waga – raz w kilogramach, raz w gramach. Ubrania czasem mają rozmiary takie jak S, M, L albo – 34, 36, 38 itd.

Systemy do zarządzania informacjami o produktach często nie radzą sobie z danymi produktowymi słabej jakości. Dlatego ważna jest dbałość o jakość danych opisujących produkty, o wypracowywanie ich standardów. Często niestety sklepy muszą same radzić sobie z takimi problemami, zwłaszcza w przypadku ubrań, w przypadku których każda marka ma swoje wymiary odpowiadające konkretnemu rozmiarowi.

Nie wszystkie dane produktowe są równie ważne – różne badania, w tym także prowadzone przez FACT-Findera, pokazują, że najważniejszymi informacjami o produkcie są jego cena i kategoria (nic zaskakującego).

Wyodrębnienie najważniejszych danych dla danego produktu można pozostawić technologii, systemy nawigacji mogą tworzyć automatyczne filtry dla konkretnych kategorii (np. rozmiar, kolor, szerokość), a po analizie kliknięć użytkowników, filtry najpopularniejsze są umieszczane wyżej (w bardziej widocznym miejscu), a rzadziej klikane – niżej. Warto więc zadbać o jakość danych porównywanych przez najpopularniejsze filtry.

Najważniejsze w e-merchandising: usunąć przeszkody

Stosowanie najlepszych praktyk e-merchandisingu, to także inspirowanie klientów przez układanie produktów w specjalne kolekcje, tworzenie grup produktowych produktów na okazje takie jak np. ślub, urodziny dziecka, walentynki, święta, mistrzostwa świata w piłce nożnej – ograniczeniem powinny być tylko czas i fantazja sprzedawcy.

Najważniejsze zadanie e-merchandisingu to usunięcie przeszkód stojących przed potencjalnym klientem, a mogą nią być np. jego pomyłki w nazwie produktu wpisanej do wyszukiwarki (więc musi być odporna na błędy) lub problem ze znalezieniem produktu o konkretnych parametrach (więc trzeba dbać o jakość danych).

Dlatego przed uruchomieniem jakiejkolwiek kampanii reklamowej koniecznie trzeba prześledzić dokładnie ścieżkę zakupową użytkownika i sprawdzić, czy po obejrzeniu reklamy na pewno da sobie radę z zakupem.

Katarzyna Jeznach
PR & marketing manager, FACT-Finder

Czytaj również:

Dlaczego typografia jest tak ważna?

Czy Polacy są smart konsumentami?

Do góry!

Polecane artykuły

11.06.2019

Wiktor Mazur dołączył do zarządu ...

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail
 

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam