Marketing i Biznes Biznes Dlaczego typografia jest tak ważna?

Dlaczego typografia jest tak ważna?

Dlaczego typografia jest tak ważna?

Prowadzisz firmę? Rozwiń swój biznes podczas konferencji Founders Mind

Sprawdź szczegóły!

Content marketing stał się jednym z podstawowych sposobów na utrzymanie stałych i pozyskiwanie nowych klientów. Generowanie treści prowadzi do sprzedaży i zysków firmy. Choć sama treść zawarta w materiałach marketingowych jest niezwykle ważna, to kolejnym istotnym aspektem w content marketingu stała się typografia. Co ciekawe, zwykle nie przykłada się do niej wagi, choć bez wątpienia odgrywa ona dużą rolę w umacnianiu wizerunku marki, wzbudzając zainteresowanie produktem i podkreślając główne przesłanie komunikatu reklamowego.

Czym jest typografia?

– Czym się zajmujesz?

– Jestem typografem.

– Ach, topografem. Czyli pracujesz z mapami, tak…?

– Nie, nie. Jestem typografem, pracuję z tekstami.

– Tekstami… czyli piszesz?

Typografia to, najprościej mówiąc, używanie i prezentacja znaków pisarskich zarówno w druku, jak i na ekranie monitora. Najistotniejszym elementem opracowania typograficznego jest zachowanie dobrej czytelności tekstu. W praktyce oznacza to taki dobór wszystkich parametrów typograficznych, aby odbiorca mógł odczytać tekst szybko i bez problemów. Typografią jesteśmy w stanie nadać odpowiedni charakter tekstowi, wzmocnić wizualnie myśl autora, pokazać emocje, zaciekawić odbiorcę czy po prostu nadać wyższy poziom estetyczny warstwie słownej.

Elementy typografii

To, co kojarzy nam się z typografią, to przede wszystkim font i kolor. Ale elementów wchodzących w obręb zagadnień związanych z typografią jest o wiele więcej. Poniżej kilka z nich:

  • krój pisma – zasadniczo jest to najbardziej istotny element typografii. Jest jednym z trzech podstawowych, obok stopnia i odmiany, parametrów każdego fontu. Określa charakterystyczny wygląd i unikalność każdej rodziny fontów oraz stanowi o konkretnym rozpoznawalnym wyglądzie (niezależnie od wielkości znaków) czy ich atrybucie pogrubienia, pochylenia, szerokości itp. Przykładami podstawowych krojów są Georgia, Arial, natomiast wśród bardziej kreatywnych i ciekawych możemy znaleźć Noteworthy czy Questa;
  • font – często błędnie nazywany czcionką – jest to termin określający w typografii cyfrowej plik informatyczny, który zawiera dane dotyczące jednej rodziny pisma (takie jak szerokość, wysokość i rozmiar liter), zakodowane w określony sposób (OpenType, PostScript, TrueType itp.);
  • tracking (inaczej gęstość składu) – wpływa na gęstość tekstu, jest równomiernym odsuwaniem lub przybliżaniem do siebie znaków w skali całego tekstu;
  • kerning (inaczej podcinanie) – to ustalenie właściwego światła między parą znaków;
  • justowanie – wyrównanie łamu, np. do lewej, do prawej lub obustronnie;
  • interlinia – przestrzeń pomiędzy dwoma wierszami złożonego tekstu.

Każdy z powyższych elementów jest bardzo ważny w typografii i ma istotny wpływ na efekt końcowy, czyli wygląd i odbiór tekstu. Większość ludzi raczej koncentruje się jedynie na wyborze fontu i korzysta z ustawień automatycznych programów do edycji tekstu, co w rezultacie daje dość schematyczny rezultat. Zachęcam do eksperymentowania z ustawieniami pozostałych elementów typograficznych – może to przynieść ciekawe i wartościowe efekty.

Dlaczego typografia jest tak ważna?

Przede wszystkim typografia może mieć bardzo duży wpływ na odbiór wizerunku Twojej firmy, usługi lub produktu przez Twoich klientów. W pierwszej kolejności czytelnik odbiera ogólne wrażenie treści, które klient ma dopiero zamiar przeczytać, dopiero chwilę później skupia się na jej części merytorycznej.

Wylane bloki tekstowe mogą prezentować elegancję i wyrafinowanie, a w połączeniu z bardziej zdecydowanym szeryfowym fontem pomogą uderzyć w sedno sprawy, jakim jest wrażenie dobrego designu, profesjonalizmu i wzbudzenie zaufania do produktu.

typografia

typografia

www.sassiholford.com/category/diary/

Kroje pisma wzorowane na ręcznie rysowanych literach w połączeniu z fontami w stylistyce 3D mogą być idealnym rozwiązaniem w przypadku pokazania dobrego humoru lub zabawy, które najczęściej cechują produkty przeznaczone dla dzieci.

typografia

www.lupuslibri.pl/2015/08/jestem-miasto-krakow.html

Poniżej również przykład, który ma za zadanie przedstawić poważne podejście do tematyki charytatywnej dzięki użyciu stonowanych i dających wrażenie osadzonych fontów, mających wzbudzić poczucie bezpieczeństwa.

typografia

www.awwwards.com/best-websites/you-help-haiti/

Prawie niemożliwym jest odbiór każdego z powyższych przykładów bez wywołania danego ładunku emocjonalnego i wrażenia, które towarzyszyłby podczas przeczytania każdego z rodzaju informacji w tekście.

Drugim powodem, który przyczynia się do wzrostu znaczenia typografii, jest „zatrzymanie” ludzi przy czytaniu. Zbyt wiele stylów fontów, za dużo kolorów albo „przesadna” kreatywność mogą być przytłaczające.

I wreszcie trzeci powód: architektura informacji, która pomaga czytelnikowi „poruszać się” po tekście. Pogrubiony tekst zwraca uwagę, listy punktowane lub numerowane ułatwiają organizację i segregację ważnych informacji, kolory nasycają przekaz, wyróżnione nagłówki informują o rozpoczęciu nowego fragmentu, a zachowanie odpowiedniej stylistyki pomaga zachować wrażenie spójności w obrębie tekstu, co w efekcie również daje czytelnikowi jasny komunikat o tym, że nadal czyta lub już zakończył czytanie danego fragmentu publikacji.

Król i jego korona

Mówi się, że treść jest królem, a typografia jego koroną. Dowodem na to są liczne badania, które odsłaniają znaczenie typografii i pokazują, jakie czynniki najbardziej wpływają na czytelność tekstu.

Jedną z kultowych postaci, które prowadziły badania nad funkcjonalnością druku, jego czytelnością, szybkością i komfortem czytania, był profesor Bror Zachrisson. Najciekawsze wnioski, jakie wysnuł po przeprowadzonych eksperymentach, to:

  • tekst złożony krojem szeryfowym jest zazwyczaj gorzej odczytywany niż podobne teksty składane krojem bezszeryfowym. Warto wziąć to pod uwagę podczas dobierania kroju przy krótkich komunikatach i hasłach nagłówkowych – te z założenia powinny być szybko odczytywane;
  • mniejszy kontrast między tłem a znakiem niekorzystnie wpływa na czytelność tekstu. Dobrze jest zatem dobrać odpowiedni kolor fontu do danego koloru tła;
  • częste korzystanie z komputera pozytywnie wpływa na szybkość odczytywania tekstów z ekranu. Można uwzględnić ten fakt, gdy znamy target odbiorców tekstu;
  • teksty składane krojem szeryfowym zapamiętujemy lepiej niż te składane krojem bezszeryfowym, co ma spore znaczenie w tekstach długich.

Z kolei w jednym z badań przeprowadzonych przez Michaela Bernarda okazało się, że najbardziej czytelnymi na ekranie krojami pisma są Verdana i Courier (12 pt) oraz Arial (14 pt). To tłumaczy, skąd pomysł na takie, a nie inne zestawienie domyślnych ustawień większości edytorów tekstowych, prawda?

Jeszcze innym przykładem są badania przeprowadzone przez M.A. Tinkera i D.G. Patersona, które wykazały, że czytelnicy wolą czytać tekst złożony pismem prostym niż pochyłym. Natomiast skład wersalikami uważany jest przez większość biorących udział w eksperymencie za nieczytelny.

Jak widać, mamy dostęp do sporej palety możliwości, aby skutecznie wpłynąć na zamierzony odbiór treści. Może więc warto zastanowić się nad niewątpliwym sensem, korzyściami i wdrażaniem w większości działań projektowych narzędzia komunikacyjnego, jakim jest typografia?

Artykuł pochodzi z grudniowego wydania Marketing & Biznes. Chcesz być z nami na bieżąco? Koniecznie ściągnij bieżący numer https://marketingibiznes.pl/luty-2016/

autorka: Katarzyna Kaczyńska – Graphic Designer w Mind Progress Group. Specjalizuje się zarówno w grafice cyfrowej, jak i DTP.

Czytaj również:

Od bankruta do milionera, czyli historia sukcesu Brand24.pl

Architektura informacji – sposób na zwiększenie ruchu i ilości konwersji na stronie.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl