Zanim opublikujesz na firmowym blogu kolejny wpis albo postawisz chociażby jedną literkę w edytorze tekstu, najpierw musisz znaleźć temat na artykuł. Lepiej, żeby był dobry, bo inaczej nie zaangażuje odbiorców. W tym tekście podpowiadam, jak znaleźć temat na artykuł, od którego czytelnicy nie oderwą wzroku.
Artykuł podzieliłem na dwie części:
Część 1. Narzędzia, dzięki którym znajdziesz temat na artykuł
Część 2. Konspekt, czyli jak opracować temat na artykuł
W pierwszej części znajdziesz przykłady kliku narzędzi, które pomogą Ci znaleźć temat na artykuł i opracować konspekt. W drugiej natomiast znajdziesz porady dotyczące tworzenia konspektów, które uporządkują temat i pomogą Ci napisać finalną wersję artykułu.
Część 1. Narzędzia, dzięki którym znajdziesz temat na artykuł
Analiza konkurencji przy wyborze tematu na artykuł
Research to podstawa każdego dobrego materiału. Dlatego, zanim napisałem artykuł pt. „Jak przygotować pitch deck. Kompendium startupowca” przejrzałem kilkadziesiąt tekstów poruszających ten temat i zacząłem zastanawiać się, jak napisać artykuł, który czytelnicy uznają albo za lepszy, albo za inny. W obu przypadkach wnoszący dodatkową wartość, której nie znaleźli, czytając w sieci podobne teksty o tworzeniu prezentacji dla inwestorów.
Zrobiłem to po prostu wpisując frazę „pitch deck” w okno wyszukiwarki.
Następnie przejrzałem, przeczytałem i przeanalizowałem wszystkie artykuły w tej tematyce dostępne na kilku stronach w wynikach wyszukiwania Google (przy mało popularnych słowach w języku polskim warto to zrobić w obu językach, polskim i angielskim, wybierając z panelu narzędzi język wyszukiwania) i przy każdym czytanym materiale zadałem sobie dwa pytania:
1. Co wartościowego znajduję w tym artykule?
2. Czego brakuje w tekście, a co mogę uzupełnić?
Oba pytania są ważne, a oto dlaczego:
1. Mocne strony. Zadając sobie pierwsze pytanie, znajdziesz w konkurencyjnym tekście jego mocne strony. Poznasz, które elementy artykułu są godne uwagi, które warto w jakiś sposób wykorzystać we własnym materiale oraz takie, które po prostu nie przemawiają do Ciebie – z nich nie skorzystasz z oczywistych względów. Jeśli jednak chodzi o elementy tekstu, po które mniej lub bardziej zdecydowanie warto sięgnąć, to po czym je poznasz?
Prawdopodobnie po jakimś pozytywnym uczuciu. Może po ekscytacji lub zainteresowaniu albo myśli „szkoda, że ja na to nie wpadłem”. Podobne odczucia towarzyszą mi, gdy widzę świetny tytuł, zgrabnie napisany lead, zwięzły i treściwy śródtytuł albo gdy konstrukcja artykułu jest spójna i z każdym akapitem wciąga mnie głębiej w świat przedstawiony przez autora. Wówczas zapisuję takie elementy w edytorze tekstu i pracuję nad konspektem.
Dokładnie w ten sposób zrobiłem, czytając artykuły na temat przygotowywania pitch decków. W większości tekstów dostępnych w sieci znalazłem przykłady takich prezentacji i stwierdziłem, że w moim artykule także muszą znaleźć się jakieś przykłady i się znalazły.
2. Unikalność. Analizując artykuł i zadając sobie pytanie „czego brakuje w tym tekście?”, uruchamiasz pokłady kreatywności. Zaczynasz wyobrażać sobie, jak wyglądać może Twój artykuł, co się w nim znajdzie, a czego nie ma w tekście konkurencji i jak na tej dodatkowej wiedzy skorzystają Twoi czytelnicy. Te wszystkie informacje wzbogacą materiał i sprawią, że będzie unikalny na tle innych podobnych artykułów, których w sieci jest tak wiele.
Wracając do tekstu pt. „Jak przygotować pitch deck. Kompendium startupowca”, zbierając materiały do tej publikacji nie zauważyłem, aby w którymkolwiek artykule wypowiadali się inwestorzy, a to przecież oni na co dzień oceniają pitch decki i najlepiej wiedzą, jak takie prezentacje powinny wyglądać. Pomyślałem więc, że zwrócę się do kilku przedstawicieli funduszy VC z prośbą o dokonanie oceny kilku pitch decków, na co zresztą przystali.
Według mnie właśnie te wypowiedzi sprawiają, że artykuł jest unikalny i mam nadzieję, że stanowią dla czytelnika dodatkową wartość, której nie znaleźli w innych tego typu tekstach.
Jestem przekonany natomiast, że między innymi to podejście do opracowania materiału oraz zastosowanie kilku zasad SEO, pomogły publikacji pojawić się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania w Google – a tam chce znaleźć się każdy autor publikujący w sieci.
Quora a temat na artykuł
Internauci zwykle poszukują w sieci rozwiązania swoich problemów albo źródła informacji, które uzupełni braki w ich wiedzy. Korzystają przy tym najczęściej z wyszukiwarki Google, popularnych serwisów społecznościowych albo z dedykowanych portali, takich jak Quora.
Quora to serwis Q&A (questions and answers), którego użytkownicy mogą jednocześnie zdawać pytania i udzielać odpowiedzi na inne, będące w obszarze ich specjalizacji. Dla copywriterów, content managerów, dziennikarzy i redaktorów, czyli słowem: dla twórców rozmaitych treści, Quora to niewyczerpane źródło inspiracji, które pomoże znaleźć temat na angażujący artykuł. Trzeba tylko wiedzieć, jak z niej korzystać – a nie jest to trudne!
Załóżmy, że sprzedajesz narzędzie do obsługi e-mail marketingu i że na firmowym blogu serwujesz czytelnikom wskazówki dotyczące prowadzenia skutecznych kampanii e-mail marketingowych. Szukając kolejnego tematu na artykuł, wpisujesz w oknie wyszukiwarki frazę „email marketing”, żeby po chwili poznać listę wyników, jak tę na poniższym obrazku:
Każde z pytań:
- Which email marketing service is the best? (z ang. Które narzędzie do e-mail marketingu jest najlepsze?)
- What are some email marketing tips and tricks? (z ang. Jakie macie wskazówki i porady dotyczące e-mail marketingu?)
- How does email marketing work? (z ang. Jak działa e-mail marketing?)
- What is the best low cost email marketing tool? (z ang. Które narzędzie do e-mail marketingu jest najlepsze i najtańsze?)
ma potencjał, by na jego podstawie napisać obszerny artykuł lub przynajmniej krótki wpis na blogu. Przykładowe nagłówki takich tekstów mogłyby prezentować się w ten sposób:
- 10 narzędzi wspierających e-mail marketing (W treści: opis narzędzi, ich plusy i minusy, przykłady zastosowania, efekty ich wykorzystania)
- Jak wykorzystać e-mail marketing? 45 wskazówek od praktyków (W treści: wskazówki od przedstawicieli firm, które przeprowadziły skuteczne kampanie e-mail marketingowe)
- Czym jest e-mail marketing. Kompendium dla początkujących (W treści: wyjaśnienie, czym jest e-mail marketing, jak i po co się go wykorzystuje, opis udanych kampanii)
- 5 bezpłatnych narzędzi, które zintegrujesz z naszym serwisem do e-mail marketingu (W treści: opis narzędzi, instrukcja integracji)
Po kliknięciu w dowolne pytanie zwykły użytkownik Quory widzi w zasadzie tylko dwa elementy: 1. nagłówek, czyli pytanie i przede wszystkim 2. odpowiedź na pytanie.
Autor treści natomiast zauważa pozostałe elementy i wie, jak z nich skorzystać.
1. Follow i Answers – liczba użytkowników, którzy śledzą wątek oraz liczba odpowiedzi to ważne wskaźniki, świadczące, czy temat nadal jest aktualny – poznasz to po wysokiej liczba followersów – oraz, czy jest ważny i popularny – poznasz to po wysokiej liczbie odpowiedzi. Resztę danych znajdziesz w punkcie 4. Question stats, o czym za chwilę.
Wybierając temat na artykuł sugerując się Quorą, warto zdecydować się na taki, który cieszy się dużą popularnością wśród użytkowników tego serwisu.
2. Odpowiedź – z punktu widzenia „zwykłego” użytkownika sekcja zatytułowana „odpowiedź” jest najważniejsza. Nie mam ku temu żadnych wątpliwości.
Czy jest równie ważna z punktu widzenia twórcy treści? Według mnie tak. Głównie dlatego, że sporą część odpowiedzi udzielają specjaliści w danym temacie, a ich wypowiedzi bardziej przypominają artykuł lub wpis na blogu niż krótki komentarz.
Warto z nich skorzystać, na przykład opracowując konspekt tekstu. Może się bowiem zdarzyć, że pod wpływem czyjejś odpowiedzi inaczej spojrzysz na dane zagadnienie i zechcesz rozwinąć artykuł w nieco innym kierunku niż początkowo zamierzałeś.
3. Powiązane pytania – algorytm Quory sugeruje użytkownikom, aby zerknęli na pytania i odpowiedzi powiązane z pytaniem, na które kliknęli. Dla twórcy treści powiązana pytania mogę natomiast stanowić kolejne wątki warte poruszenia w artykule. Weźmy na przykład pytanie „What are some email marketing tips and tricks?” i sugerowane podpowiedzi:
- Does email marketing work?
- What is the value of email marketing?
- What have been your top 3 performing email tips/tricks over the last 12 months?
- What is the best software for email marketing that has dynamic templates that allow you to send personalized emails?
Konspekt artykułu opartego na powyższych pytaniach mógłby wyglądać tak:
- Wstęp – czego czytelnik dowie się z tekstu,
- Wyjaśnienie, czym jest e-mail marketing,
- Opis korzyści, jakie osiągniesz korzystając z narzędzi do e-mail marketingu,
- 3 przykłady zastosowania e-mail marketingu, które sprawdziły się w mojej firmie (case study i wskazówki),
- Opis narzędzi, dzięki którym można personalizować szablony do wysyłki maili,
- Podsumowanie – punkty warte zapamiętania.
4. Question stats – w tej sekcji ważny jest właściwie jeden współczynniki, a mianowicie views, czyli odsłony, który określa, ile razy kliknięto dane pytanie. Ta informacja będzie jednak bezwartościowa, jeśli nie porównasz jej z innymi wynikami. Warto zatem kliknąć kilka powiązanych pytań i zestawić ze sobą uzyskane wyniki.
Następnie nie pozostaje nic innego jak wybrać te, które cieszą się wśród użytkowników największą popularnością i na ich podstawie stworzyć konspekt tekstu, a potem artykuł.
Narzędzia Google pomagają znaleźć temat na artykuł
Google oferuje kilka świetnych narzędzi, które powinny znaleźć się w skrzynce każdego autora. Głównie dlatego, że są proste w obsłudze (znajdziesz masę poradników w sieci), agregują dane o użytkownikach największej wyszukiwarki internetowej oraz udostępniają zaawansowane funkcje analityczne. Do takich narzędzi z pewnością należy opisywane poniżej Google Analytics.
1. Google Analytics
Google Analytics to internetowe narzędzie, które służy do analizy statystyk strony WWW. Poznasz dzięki niemu liczbę unikalnych użytkowników, miesięczną liczbę odwiedzin, a także po jakich frazach internauci trafili na Twoją witrynę. Jeśli na firmowej stronie prowadzisz bloga, to ta wiedza zdecydowanie Ci się przyda przy planowaniu kolejnych publikacji.
Jak dotrzeć do fraz wyszukiwanych przez Twoich użytkowników?
Krok 1. Zaloguj się do panelu Google Analytics i po lewej stronie na pasku nawigacji kliknij opcję „Pozyskiwanie”. Następnie wybierz kolejno: cały ruch i kanały.
Krok 2. Zmień zakres dat. Sugeruję, by był on szerszy. Ja zdecydowałam się na 12 miesięcy. Następnie przejdź na dół strony i spośród kanałów, które generują ruch wybierz „organic search”.
Krok 3. Przeanalizuj frazy kluczowe i wybierz te, na których chcesz wzmocnić lub zdobyć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Następnie napisz na ich temat tekst albo wejdź w szczegóły i przejdź do kolejnego kroku.
Krok 4. Wpisz w wyszukiwarce Google Analytics zaimek pytający (np. jak? co? gdzie?), żeby poznać pytania, które zadają Twoi użytkownicy. Następnie możesz je pogrupować i w ten sposób opracować konspekt artykułu, który rozwiąże popularne problemy Twoich czytelników.
2. Google Auto Suggest
Wybierając temat na artykuł, możesz też skorzystać z podpowiedzi Google, które pojawiają się, gdy w wyszukiwarce wpisujesz dowolną frazę. Ta opcja automatycznego uzupełnienia sugeruje podobne wyszukiwania, które często wpisują inni użytkownicy wyszukiwarki.
Bazując na tych podpowiedziach możesz na przykład opracować artykuł o cold mailach, w którym wyjaśnisz, czym w ogóle jest cold mailing (co to jest), na ile jest zgodny z RODO (rodo) oraz podasz kilka interesujących przykładów wykorzystania cold maili w kampaniach przeprowadzanych przez firmy (przykłady, B2B).
Sugestie od Google znajdziesz nie tylko wpisując frazę w wyszukiwarkę, ale także w samych wynikach wyszukiwania. Podpowiedzi znajdują się na dole strony.
Testuj różna narzędzia, dzięki którym znajdziesz temat na artykuł
Opisane w tym artykule narzędzia i metody, które ułatwiają znalezienie angażującego tematu na artykuł nie są nie jedynymi słusznymi sposobami, po które warto sięgać. W sieci znajdziesz propozycje również innych rozwiązań. Większość z nich opiera się na narzędziach analitycznych i serwisach społecznościowych. Poniżej krótka lista narzędzi i serwisów, które warto przetestować – być może któreś okażą się skarbnicą tematów.
1. YouTube
2. LinkedIn
3. SlideShare
4. Reddit
5. Grupy na Facebooku
5. Profile konkurencji w serwisach społecznościowych
6. Newslettery konkurencji
7. Answer The Public
8. Ubersuggest
9. BuzzSumo
Część 2. Konspekt, czyli jak opracować temat na artykuł
Znalezienie świetnie zapowiadającego się tematu na artykuł to jedynie część pracy, jaką copywriter, content manager, dziennikarz lub redaktor musi wykonać, żeby opracować materiał, który, miejmy nadzieję, zaangażuje odbiorców. Drugą część stanowi napisanie konspektu. Nie wszyscy jednak je piszą. Ja tak i Tobie polecam robić to samo.
Po pierwsze, uporządkujesz w ten sposób myśli i po drugie, zobaczysz, czy konstrukcja artykułu jest logiczna i przede wszystkim, czy ma potencjał zainteresować odbiorców. Konspekt to także pomocny dokument, gdy nad tekstem pracuje więcej autorów.
Konspekty, które przygotowuję zwykle składają się z 9 poniższych elementów:
Temat. Inaczej tytuł roboczy, nad którym aktualnie pracuję.
Opis i cel. Dwu- lub trzyzdaniowe streszczenie artykułu, dzięki któremu wiem, co chcę przekazać w treści. Na tym etapie zadaję sobie pytanie: „czego czytelnik dowie się, po przeczytaniu artykułu?”.
Odbiorca. Zawsze przed przystąpieniem do pisania zastanawiam się przez chwilę, do kogo artykuł będzie skierowany. Ważne, żeby to wiedzieć, bo różne grupy docelowe posługują się różnym słownictwem oraz ich potrzeby są odmienne. Inaczej przecież skonstruujemy artykuł na temat JavaScriptu skierowany do początkujących programistów, a inaczej do deweloperów, którzy pracuję w tej technologii od lat.
Szacowana objętość. Zwykle chcę wiedzieć, jak obszerny artykuł mam do napisania, bo to pozwala zaplanować pracę i określi czas potrzebny na opracowanie tematu.
Konspekt. Przygotowując konspekt wypisuję w punktach informacje, które powinny znaleźć się w tekście. Punkty odpowiadają śródtytułom lub sekcjom, które później pojawią się w artykule. Do każdego śródtytułu lub sekcji dopisuję kilka podpunktów, stanowiących rozwinięcie tematu. Niektóre punkty zapisuję w formie pytań. Opracowując konspekt, należy pamiętać, że nie wszystko zaplanujesz, więc nie staraj się szlifować tego dokumentu, jakby to miał być ostatni konspekt, nad którym pracujesz. W sposób można pracować nad założeniami w nieskończoność, nie pisząc ani słowa.
Słowa kluczowe. Korzystając z darmowego narzędzia Ubersuggest planuje słowa lub frazy kluczowe, dzięki którym użytkownicy będą mogli znaleźć artykuł.
Rozmówcy. Na tym etapie wiem już jak artykuł będzie wyglądać, więc szukam kilku rozmówców, z którymi się skontaktuję, żeby skonsultować treść i poprosić o komentarze. Oczywiście, nie zawsze jest to wymagane, na przykład, gdy piszesz na bazie własnego doświadczenia.
Źródła. W tej sekcji zapisuję wszystkie linki do podobnych tematów, które uznałem za wartościowe i z których być może będę korzystać przy pisaniu artykułu. Często pod tymi linkami zapisuję punkty, które warto wykorzystać we własnym tekście, na przykład forma podsumowania albo interesująca grafika.
Link do i od. Niemal w każdym artykule dodaję link do tekstu, który wcześniej ukazał się na stronie i w jakiś sposób łączy się z aktualnie publikowanym tekstem, bo na przykład stanowi kontynuację cyklu albo jego uzupełnienie.
Korzystając z powyższego schematu, opracowałem taki konspekt dla wcześniej wspomnianego artykuł pt. „Jak napisach pitch deck? Kompendium startupowca”.
Temat: Jak napisać pitch deck?
Opis i cel: Celem artykułu jest przedstawienie czytelnikom dobrych praktyk przy tworzeniu pitch decków, dzięki którym albo pozyskają inwestora, albo wygrają konkurs startupowy.
Odbiorca: Początkujący przedsiębiorca lub startupowiec, który planuje pozyskać fundusze od inwestora albo wziąć udział w konkursie startupowym lub branżowym.
Szacowana objętość: 3500-5000 słów.
Konspekt:
Wstęp – wyjaśnienie, czym jest pitch deck i co czytelnik znajdzie w artykule.
Część 1. Pitch decki na przykładzie polskich startupów – przykłady prezentacji, dzięki którym polskie startupy pozyskiwały finansowanie lub wygrywały konkursy + komentarze ich CEO.
Część 2. Pitch decki okiem inwestora – zaprezentować 12 pitch decków zagranicznych spółek + poprosić przedstawicieli polskich funduszy VC, by ocenili te pitch decki.
Część 3. Pitch deck model – wzór (szablon) pitch decka, na którym czytelnicy będą mogli się wzorować. Poprosić startupowca lub inwestora o ocenę modelu, by potwierdzić, czy model faktycznie jest właściwy.
Zakończenie – kilka wskazówek na temat wystąpień publicznych.
Słowa kluczowe: pitch deck
Rozmówcy: Dawid Mędrek, Aleksander Kuczek, Paweł Soluch, Marta Proksa, Maciej Balsewicz, Dimitri Khlopkov
Kilka słów na koniec
Inspiracją do napisania tego artykułu było wideo o znajdywaniu tematów, jakie Pat Flynn zamieścił na YouTube. Warto je obejrzeć, bo opowiada o metodach, których nie opisałem w tekście, a niektóre są bardzo interesujące (i również darmowe).
–
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, być może zechcesz przeczytać inne moje teksty. Proponuję Ci zacząć od:
Jak nawiązać kontakt z dziennikarzem? Poradnik dla małych i średnich firm
Jak znaleźć content managera do zespołu?
–
Zdjęcie główne artykułu powstało na bazie dwóch grafik:
Grafika wykonana przez Prosymbols z serwisu Flaticon
Grafika wykonana przez Freepik z serwisu Flaticon
Zostaw komentarz