Marketing i Biznes Bez kategorii Czy portale randkowe nadal sprawdzają się w obecnym świecie? Miłość online w 2023

Czy portale randkowe nadal sprawdzają się w obecnym świecie? Miłość online w 2023

Czy portale randkowe nadal sprawdzają się w obecnym świecie? Miłość online w 2023

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Wraz z nieustannym rozwojem internetu i miejsca, jakie zajmuje w naszym życiu, coraz częściej zaobserwować możemy także przyspieszony rozwój aplikacji oraz portali randkowych, które bez cienia wątpliwości możemy dzisiaj nazwać jednym z najpopularniejszych sposobów nawiązywania znajomości i budowania relacji w XXI wieku.

Jednak ich historia jest znacznie dłuższa, niż mogłoby się nam wydawać. Pierwowzorem dzisiejszych ogłoszeń na portalach randkowych, były ogłoszenia zamieszczane w miejscowych prasach, już w 1700 roku naszej ery (Lapham’s Quarterly). Od tego czasu sposób poznawania nowych osób i randkowania zmienił się nie do poznania.

Jak wiele zmian zaszło w tym czasie? Jak wielką wartość w naszym życiu mają dziś portale randkowe? Czy możemy spodziewać się, że niebawem przejdą w niepamięć, jak anonse zamieszczane w prasie drukowanej?

Jak wyglądało pierwsze nawiązywanie znajomości przez internet?

Jednym z pierwszych popularnych sposobów do nawiązywania znajomości w internecie, był „Chat IRC” – (Internet Relay Chat), a pierwszy Polski serwer przyłączony został do sieci EFNet już w 1993 roku.

Aby móc korzystać z IRC, należało jedynie uruchomić konto użytkownika, podać swój pseudonim i podać adres serwera IRC, na którym zamierzamy rozpocząć poszukiwanie nowych znajomości. Bez wątpienia sposób ten zapadł w pamięci każdemu, kto miał okazje skorzystać z tego rozwiązania.

Jednak od tego czasu, poznawanie nowych osób znacznie się zmieniło. Diametralnie zmieniła się także ilość użytkowników korzystających z portali randkowych.

Wyniki badań przeprowadzonych przez Digital Care pokazują nam jasno — z aplikacji randkowych korzysta 31% Polaków, co oznacza, że swoje konto na portalu randkowym zakłada średnio co trzeci Polak. Statystyki te zwiększają się nieustannie, ponieważ jeszcze w 2014 roku, z aplikacji randkowych korzystała w Polsce zaledwie co siódma osoba (GEMIUS, 2014).

Jak podaje serwis Udana Randka w statystykach na temat portali randkowych w 2023 roku, większość użytkowników serwisów randkowych to mężczyźni (59%), a aż 60% wszystkich użytkowników za powód odwiedzenia portalu randkowego podaje chęć poznania kogoś, z kim będą w stanie stworzyć stały związek.

Biorąc pod uwagę te dane nasuwa się pytanie, jak portale randkowe wpływają na nasze życie, skąd pojawiło się tak ogromne zainteresowanie nimi i co właściwie pragniemy osiągnąć z ich pomocą.

Dlaczego aplikacje i portale randkowe są coraz popularniejsze?

Nie ma wątpliwości, że portale randkowe są w dzisiejszym świecie jednym z najczęściej wybieranych sposobów na nawiązanie nowych znajomości. Ilość internetowych użytkowników portali systematycznie zwiększa się z roku na rok.

Szacuje się, że w 2016 roku, z internetowych portali randkowych przynajmniej raz w życiu skorzystało 240,9 mln użytkowników, podczas gdy w 2021 roku liczba ta osiągnęła znaczący przyrost, bo aż 323,9 mln użytkowników. Od tego czasu do chwili obecnej, ilość ta ponownie zwiększyła się do 366 milionów (Statista.com).

Co konkretnie miało wpływ na ten drastyczny wzrost zainteresowania?

Kwarantanna

W 2022 roku Firma SensorTower przedstawiła analizę, w której pod uwagę wzięto 25 najlepszych aplikacji randkowych. Wskazywała ona na 4% wzrost liczby pobrań od IV kwartału 2019 r. do IV kwartału 2020 r. i aż 24% wzrost przychodów od IV kwartału 2019 r. do IV kwartału 2020 r.

Za prawdopodobną przyczynę tego wzrostu podaje się blokady związane z pandemią COVID-19, podczas której wiele państw nałożyło na swoich rodaków konkretne ograniczenia związane z możliwością opuszczania własnych mieszkań i tym samym, spotykania się z nowymi osobami.

Łatwiejszy dostęp dla młodszej grupy wiekowej

Nie sposób nie zauważyć, że dziś, kontakt z technologią mają coraz młodsze osoby. Jak pokazuje nam raport przeprowadzony przez serwis Childwise, pośród 2167 brytyjskich dzieci w wieku od 5 do 16 lat, aż 53% z nich nie tylko miało regularny dostęp do telefonów, ale także posiadało swoje własne urządzenia.

Raport wskazuje także na to, że pierwsze własne telefony, dzieci otrzymują już w wieku około 7 roku życia. Biorąc pod uwagę niemal nieograniczony dostęp do urządzenia, zapoznanie się z technologią już wieku kilku lat i jednoczesny stały dostęp do internetu, coraz mniej osób dziwi fakt, że młodsze osoby możemy dziś spotkać praktycznie w każdej części internetu.

Wraz z napływem młodszego grona użytkowników do internetu, natychmiastowo zmniejszył się także średni wiek użytkowników portali. Obecnie szacuje się, że wynosi on 20 lat (SensorTower).

Stale rosnąca liczba portali randkowych

Kolejnym kluczowym aspektem, który bez wątpienia ma ogromny wpływ na role portali randkowych w naszym życiu, jest stale zwiększająca się ilość serwisów pojawiających się w internecie.

Możemy zaobserwować dziś regularny wzrost ilości dostępnych serwisów randkowych w Polsce. W 2014 roku było ich około 80 (Newsweek, 2014), podczas gdy dziś dostępnych mamy ponad dwa razy tyle.

W samych Stanach Zjednoczonych znaleźć możemy ponad 2500 internetowych portali randkowych, a z każdym rokiem przybywa ich około 1000. Ilość wszystkich serwisów randkowych szacuje się obecnie na około 8000, jednak z każdym miesiącem liczba ta wciąż się zwiększa (Online Dating Magazine).

Coraz częściej powstają także specjalne rankingi portali randkowych, które przygotowują serwisy takie jak Najlepsza Wersja. Z ich pomocą bez problemu znaleźć można listę zweryfikowanych portali i aplikacji randkowych, wśród których zazwyczaj wymieniane są wszystkie zalety i wady konkretnych portali, aby nowy, potencjalny użytkownik miał możliwość świadomego podjęcia wyboru.

Odeszliśmy więc na dobre od czasów, gdy poza kilkoma najbardziej znanymi portalami randkowymi, użytkownicy internetu nie mieli innego wyboru. Obecnie coraz częściej wspomina się o problemie związanym z paradoksem wyboru.

Jak przeczytać możemy w książce „The Paradox of Choice. Why More is Less”, której autorem jest Barry Schwartz, eliminując większość wyborów konsumenckich, jesteśmy w stanie zmniejszyć niepokój pojawiający się podczas zakupów. Oznacza to, że im większą ilość możliwości mamy przed sobą, tym znacznie trudniej będzie nam podjąć decyzję.

Paradoks wyboru doskonale widoczny jest także podczas korzystania z serwisów randkowych. Im większy wybór posiada użytkownik, odwiedzający portal randkowy, tym większa szansa na to, że trudniej będzie mu wybrać odpowiednią osobę.

Tym samym, poszukiwania osoby, z którą z chęcią spędzimy wspólnie czas, stają się coraz trudniejsze i często powodują większe niezadowolenie, niż przed ich rozpoczęciem.

Dostęp dla osób LGBTQ

Wraz z coraz większym zaangażowaniem środowisk LGBTQ w ułatwianie nawiązywania znajomości osobom z tych grup, powstały serwisy randkowe, które dedykowane są osobom z tego środowiska.

Jak podaje serwis Pew Research, aż 55% dorosłych osób ze środowiska LGBTQ przyznało, że korzystało z aplikacji randkowej, podczas gdy ilość dorosłych osób heteroseksualnych korzystających z serwisów randkowych szacuje się na 28%.

Aż 21% dorosłych użytkowników LGBTQ przyznało także, że udało im się stworzyć związek lub poślubić kogoś, poznanego za pomocą serwisu randkowego, w porównaniu do zaledwie 11% dorosłych osób heteroseksualnych (Pew Research).

Jakie rodzaje portali randkowych wybieramy?

Zapoznając się z raportem Mark Brooks, możemy zauważyć, że podczas wybierania dla siebie portalu randkowego, uwaga użytkowników coraz częściej skupia się wokół jednego z czterech rodzajów serwisów randkowych.

Tradycyjne i popularne serwisy randkowe

Są to serwisy, które szczycą się największą popularnością i właśnie z tego powodu są one najczęściej wybierane. Użytkownicy pragną założyć swoje konto w miejscu, w którym nie będą musieli martwić się o to, czy serwis zapewni im odpowiednią ilość nowych osób zainteresowanych poznaniem kogoś.

Przelotne znajomości

Ten rodzaj serwisów skierowany jest do osób, które pragną nawiązać szybkie i natychmiastowe znajomości, bez większego zagłębiania się w poznawanie drugiej osoby.

Nastawione na małżeństwo lub długoterminowe relacje

Trzecim rodzajem najczęściej wybieranych serwisów randkowych są te, które w przeciwieństwie do powyższych, nastawione są na umożliwienie użytkownikom spokojnego i powolnego poznawania się.

Osoby korzystające z nich często zainteresowane są budowaniem długotrwałej relacji, odrzucając na bok serwisy oferujące natychmiastowe znajomości bez większej przyszłości.

Niszowe

Serwisy randkowe z tej grupy najczęściej skierowane są do konkretnych, wąskich grup docelowych. Spotkać tam możemy użytkowników prezentujących wybrane wartości polityczne, religijne lub życiowe, użytkowników z wybranych grup społecznych, wiekowych i zawodowych, lub między innymi wielbicieli wybranego rodzaju seksu, jak np. serwisy randkowe dla wielbicieli BDSM.

Czego oczekujemy zakładając konto w serwisie randkowym?

Znajdując dla siebie odpowiedni serwis randkowy, użytkownicy pragną spełnić swoje fantazje lub pragnienia. Jednak jakie konkretnie są najczęstsze oczekiwania?

Zgodnie ze statystykami, większość użytkowników zakładających konta na portalach randkowych robi to w celu znalezienia osoby, z którą będą w stanie stworzyć poważny związek – 38,4% mężczyzn, 44,1% kobiet.

Mniejsza część użytkowników robi to po to, aby poznać nowych znajomych – 10,4% mężczyzn, 12,4% kobiet. Nieco więcej użytkowników pragnie nawiązać niezobowiązującą znajomość – 22,6% mężczyzn, 14,8% kobiet.

Ciekawostką mogą okazać się osoby, które w założeniu konta na portalu randkowym upatrują możliwości poznania kogoś, kto zaoferuje im darmowe wyjście do restauracji – 2,9% mężczyzn, 0,8% kobiet. Zjawisko to popularnie określane jest mianem Sneatingu.

Część użytkowników zakłada konto na portalach randkowych, aby wzmocnić swoją samoocenę – 7% mężczyzn, 5,3% kobiet. Pozostałe przypadki to 18,7% mężczyzn i 22,6% kobiet (SimpleTexting, 2017).

A jak wygląda to w praktyce skuteczność aplikacji i portali?

Jednak, jak często bywa w życiu, oczekiwania nie zawsze idą w parze z rzeczywistymi efektami. Jak długo utrzymują się relacje, zawarte za pomocą portali randkowych?

Największa grupa to osoby, które spotkają się ze sobą maksymalnie dwa razy – 23,7%. Biorąc pod uwagę powyższe dane, w których większość osób deklarowała zainteresowanie stworzeniem długoletnich związków, możemy tutaj zauważyć, że w rzeczywistości, znacznie bliżej im do grupy osób, poszukujących kogoś, do niezobowiązującej znajomości.

Może zainteresować Cię także artykuł: Jak najpopularniejsze portale randkowe dla samotnych zachęcają do dołączenia w ich szeregi

Osoby spotykające się poniżej 6 miesięcy, to aż 14,5%. Następną grupą są osoby, których relacja utrzymuje się od 6 do 12 miesięcy – 7,2%.

Związki powyżej jednego roku, to aż 14,7%. Nieznacznie mniejszą grupą są osoby, które dzięki portalom randkowym, poznały drugą połówkę, z którą postanowiły wziąć ślub – 13%. Pozostałe przypadki to aż 26,9% (SimpleTexting, 2017).

Co najczęściej wpływa na wybór partnerów?

Warto także wziąć pod uwagę, co konkretnie sprawia, że decydujemy się na rozpoczęcie relacji z drugą osobą. Wciąż nie ma jednogłośnej decyzji, po jakim czasie podejmujemy zdanie na temat drugiej osoby, jednak większość dotychczasowych badań pokazuje nam, że pierwsze 15 sekund jest kluczowym momentem wpływającym na przebieg znajomości (EduBroker).

To właśnie wtedy druga osoba podświadomie wyrabia sobie pierwszą i często kluczową opinię na nasz temat. Podczas spotkań na żywo, najczęściej brane pod uwagę są:

  • Słowa
  • Głos
  • Mimika (gestykulacja)

W tym momencie zaobserwować możemy także pojawienie się dwóch efektów – „efektu pigmaliona”, podczas którego pomijamy wszystkie negatywne strony drugiej osoby, skupiając się jedynie na samych pozytywnych, lub „efektu golema”, który jest przeciwieństwem wcześniej wspomnianego efektu.

Jednak, podczas korzystania z serwisów randkowych, w większości przypadków trudno wziąć pod uwagę głos lub wypowiadane słowa. Na co więc zwracamy największą uwagę?

Pierwszą rzeczą, która pomaga nam w podjęciu decyzji na temat tego, czy zamierzamy dać szansę drugiej osobie, jest jej zdjęcie profilowe. Według statystyk Simple Texting, aż 33,5% mężczyzn największą uwagę zwraca na zdjęcie profilowe, podczas w przypadku kobiet, jedynie 20,6% z nich uważa to za kluczowy element profilu.

Wspólne możliwości znajdują się na drugim miejscu. 21,5% mężczyzn i 19,1% kobiet w pierwszej kolejności zwraca uwagę na to, czy potencjalny znajomy może mieć z nami jakieś wspólne plany.

Kolejnym aspektem są wspólni znajomi. Posiadanie wspólnych znajomości ważniejsze jest dla mężczyzn – 2,5%, kobiety interesują się tym nieznacznie mniej – 1,2%. Nieco ważniejszy okazuje się wiek drugiej osoby. 6,7% mężczyzn i 5,1% kobiet zwraca na niego uwagę w pierwszej kolejności.

Pozostaje nam jeszcze pisemny sposób prezentowania siebie. Opis profilu jest tym, co przyciąga w pierwszej kolejności 19,2% mężczyzn i aż 30,6% kobiet, warto więc zwrócić na to uwagę podczas tworzenia własnego konta na portalu randkowym (SimpleTexting, 2017).

Przewidywania na przyszłość. Czy czekają nas kolejne lata korzystania z serwisów randkowych?

Biorąc pod uwagę stale zwiększającą się ilość użytkowników aplikacji i portali randkowych, coraz łatwiejszego dostępu do internetu i urządzeń elektronicznych, stale rosnącą ilość serwisów randkowych i wielu innych aspektów, absolutnie nie powinniśmy spodziewać się, że ten sposób na nawiązywanie nowych znajomości odejdzie w niepamięć.

O tym, że pozostanie on z nami na długo, ewoluując dodatkowo tak, aby przyciągał do siebie jeszcze większą liczbę użytkowników, świadczyć mogą także przychody serwisów randkowych oraz olbrzymia, międzynarodowa popularność Tindera. W 2015 roku globalne przychody osiągnięte za pomocą aplikacji randkowych osiągnęły poziom 1,6 miliarda dolarów (Appfigures, Blackstone Group, IAC, Spark Networks, Toptal).

Od tego czasu przychody te zwiększyły się znacznie, osiągając poziomy

  • 1,64 mld – 2016 r.,
  • 1,98 mld – 2017 r.,
  • 2,62 mld – 2018 r.,
  • 3,17 mld – 2019 r,
  • 3,63 mld – 2020 r.,
  • 4,59 mld – 2021 r.,
  • 4,94 mld – 2022 r.

Zgodnie ze stale rosnącymi corocznymi przychodami, rok 2023 w żadnym wypadku nie powinien być tutaj wyjątkiem. Co oznacza to dla użytkowników?

Z pewnością to, że randkowanie online jeszcze na długi czas zagości w życiu użytkowników, przyciągając do siebie co roku kolejne osoby, które pragną odszukać miłość, stworzyć długoterminową relację, poznać kogoś do niezobowiązującej przygody, lub zwyczajnie umówić się na darmową kolację.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl