Marketing i Biznes Bez kategorii Agencje SEO. Czym są, czym się zajmują, w czym mogą pomóc, a także kiedy warto je wybrać?

Agencje SEO. Czym są, czym się zajmują, w czym mogą pomóc, a także kiedy warto je wybrać?

Agencje SEO. Czym są, czym się zajmują, w czym mogą pomóc, a także kiedy warto je wybrać?

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Agencje SEO to jeden z najpopularniejszych typów agencji marketingu internetowego na rynku. Są one wybierane dosyć często — jeśli chcemy promować się poprzez pozycjonowanie witryny w internecie. Czasami jednak nie wiemy do końca, czym tak właściwie są, na jakiej zasadzie funkcjonują i kiedy warto je wybierać. W tym tekście odpowiadamy zatem na te pytania, a także podpowiadamy, czym różnią się od agencji marketingowych i interaktywnych oraz jakie konkretnie usługi świadczą. 

 

Czym są agencje SEO i czym się zajmują?

 

Agencje SEO to popularny typ agencji marketingu internetowego. Są one wyspecjalizowane w pozycjonowaniu stron internetowych i takie właśnie główne usługi świadczą. Agencje SEO są pod względem popularności trzecim tuż po ogólnych agencjach marketingowych i agencjach interaktywnych najpopularniejszym rodzajem wybieranym przez użytkowników. Są jednak najbardziej specjalistycznym typem agencji i świadczą usługi pozycjonowania na najwyższym poziomie. 

Mogą one oferować zarówno kompleksowe usługi pozycjonowania, jak i wykonywać konkretne czynności związane z SEO. Aby z nimi współpracować, nie musimy szczególnie znać się na pozycjonowaniu, marketingu internetowym czy spełniać jakichkolwiek konkretnych wymogów. 

Na rynku agencje SEO działają przeważnie w modelu cyfrowym. Oznacza to, że możemy korzystać z ich usług bez konieczności osobistych wizyt w placówce stacjonarnej, a wszystkie usługi zamówimy zdalnie przez internet. Agencje SEO proponują również różne typy rozliczania pozycjonowania. Najpopularniejszym jest pozycjonowanie abonamentowe, gdzie płacimy konkretną miesięczną sumę abonamentu, a w trakcie trwania umowy agencja zobowiązuje się w zamian za to wykonywać regularnie, co miesiąc konkretną ilość prac pozycjonerskich. Czasami możemy również skorzystać z pozycjonowania za efekt, gdzie płacimy agencji jedynie wtedy, kiedy osiągnie dla nas ustalony cel. 

Coraz częściej możemy również korzystać z rozliczania hybrydowego, gdzie część opłaty stanowi pozycjonowanie abonamentowe, a część efektowe. Płacimy zatem w takim modelu rozliczeniowym miesięcznie konkretną sumę za wykonywanie konkretnych czynności, a dodatkowo, jeśli agencja osiągnie dany cel pozycjonowania, wypłacimy jej premię. Rozwiązanie takie wykorzystuje zarówno korzyści pozycjonowania abonamentowego oraz efektowego i minimalizuje zagrożenia, jakie niesie rozliczanie się za efekt. Agencja w takim modelu działania przykłada się do pozycjonowania strony, gdyż regularnie otrzymuje od nas wynagrodzenie, a dodatkowo jest ono prowadzone w konkretnym celu. 

 

Jakie usługi świadczą?

 

Ogólnie agencje SEO świadczą dwa typy usług. Są to usługi związane z pozycjonowaniem stron internetowych, które stanowią główny trzon działalności, a także usługi dodatkowe powiązane z marketingiem internetowym. 

Przede wszystkim agencje SEO oferują wykonywanie audytów SEO, czyli sprawdzanie stron internetowych pod kątem pozycjonowania. Oferują również wykonywanie kompleksowej usługi pozycjonowania strony internetowej, gdzie zamawiamy usługę, a agencja całościowo zajmuje się promowaniem witryny w wyszukiwarce Google. Możemy zamawiać też poszczególne usługi takie jak optymalizacja serwisu, linkowanie zewnętrzne czy SEO copywriting. 

W agencjach SEO do dyspozycji otrzymujemy również różne typy pozycjonowania. Może być to pozycjonowanie globalne pod konkretne słowa kluczowe, pozycjonowanie lokalne, szerokie czy brandowe. Praktycznie tylko i wyłącznie od nas zależy, w jakiej formie ustalimy współpracę z konkretną agencją SEO. Te chętnie dostosowują się do potrzeb klientów tak, aby usługa była trafiona i dobrze dopasowana. 

Agencje SEO świadczą również dodatkowe usługi związane z ogólnie pojętym marketingiem internetowym. Ma to na celu dostarczenie klientom innych często wykorzystywanych usług tak, aby nie musieli korzystać ze współpracy z innymi agencjami. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, ale jaką dodatkową ofertę znajdziemy w agencjach tego typu? Choć nie jest ona taka sama we wszystkich agencjach, najczęściej będzie to tworzenie, konfigurowanie i obsługa kampanii reklamowych Google Ads, a także Facebook Ads. Agencje SEO mogą świadczyć również usługi z zakresu copywritingu, content marketingu czy inbound marketingu. Mogą też prowadzić nasze media społecznościowe, a także tworzyć i pozycjonować wizytówkę na Google Maps. Usługi dodatkowe są coraz częściej proponowane w szerokim zakresie – tak szerokim, w jakim jest to możliwe w danej agencji SEO

 

Kiedy warto je wybierać?

 

Choć agencję SEO możemy zatrudnić w każdej sytuacji i mogą nam pomagać nam na różne sposoby, warto korzystać z ich usług zwłaszcza w kilku konkretnych przypadkach. 

Przede wszystkim będzie to sytuacja, kiedy pozycjonowanie strony internetowej jest naszym głównym sposobem digital marketingu i chcemy promować naszą markę głównie właśnie w taki sposób. Dzięki temu będziemy mogli skorzystać z usług na najwyższym poziomie, a także otrzymać najbardziej kompetentną pomoc. 

Agencje SEO będą również dobrym wyborem, jeśli korzystamy z kilku różnych strategii reklamy internetowej, wśród których znajduje się pozycjonowanie Wrocław. W takich wypadkach znacznie lepiej jest zlecić usługę pozycjonowania agencji SEO i dokupić dodatkowe usługi związane z digital marketingiem w jednej firmie. Pozycjonowanie stron internetowych jest zdecydowanie najbardziej założonym i skomplikowanym procesem reklamowym, a więc na nim powinniśmy się skupić. Inne działania reklamowe takie jak content marketing czy obsługa kampanii reklamowych, mogą być skutecznie wykonywane przez dużo większą liczbę agencji. Z pozycjonowaniem stron internetowych, mogą jednak mieć pewne problemy, a więc w pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o to, aby najtrudniejsze zadanie wykonywała najbardziej kompetentna agencja.

Agencje SEO oprócz wysokiej specjalistyczności pod kątem pozycjonowania, świadczą również wiele usług związanych z ogólnym digital marketingiem. Nie powinniśmy o tym zapominać i również możemy wykorzystać ten fakt na kilka sposobów. Z agencji SEO warto zatem korzystać, jeśli mamy “pod ręką” rzetelną, solidną i sprawdzoną agencję SEO, a chcemy wdrażać inne metody digital marketingu. W takiej sytuacji lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie ze sprawdzonej i zaufanej agencji SEO posiadającej liczne pozytywne recenzje aniżeli szukanie typowo agencji interaktywnej. 

 

Jak współpracować z agencją SEO?

 

Jeśli dowiedzieliśmy się już nieco informacji na temat samych agencji SEO, a także usług jakie oferują i zdecydowaliśmy się je wybrać, warto również dowiedzieć się jak współpracować z takimi agencjami, aby współpraca ta układała się komfortowo i efektywnie. Wbrew pozorom istnieje kilka ciekawych podpowiedzi, które nam w tym pomagają. 

Przede wszystkim, jeśli nawiążemy już współpracę z agencją SEO, powinniśmy wykonać brief. Jest to krótki minimalistyczny dokument techniczny, który przekazujemy agencji marketingowej na początku współpracy z nią. Zawieramy tam wszystkie dotychczasowe ustalenia, parametry reklamy, a także informacje o naszej marce i oczekiwania. Możemy doprecyzować również wiele kwestii tak, aby nie pozostawały one jedynie w sferze dyskusji. Stworzenie takiego dokumentu może być doskonałym sposobem podsumowania wszystkich ustaleń. Może również być załącznikiem do umowy, którą podpiszemy tak, aby wszystkie ustalenia były zawarte i jasno na piśmie. 

Wykonanie briefu ma wiele zalet. Przede wszystkim zapobiegania nieporozumieniom, a także nieprawidłowościom. Nawet jeśli nie powstaną one celowo, a będą wynikiem niedomówień, nadal poniesiemy tego konsekwencje. Brief ułatwia również pracę, a także zwiększa skuteczność całego procesu reklamowego. Dzięki niemu możemy zatem realnie wpływać na sukces naszej kampanii reklamowej. 

Jeśli rozpoczniemy już poprawnie współpracę z agencją SEO, warto również zaproponować jej swoją pomoc. Przeważnie nie robimy tego i oczekujemy na efekt. Pomoc w procesie pozycjonowania jest jednak na wagę złota i jest bardzo mile widziana przez agencje, które zajmują się naszą stroną internetową. Jeśli zatem posiadamy czas, a także podstawowe umiejętności możemy porozmawiać z pracownikami agencji i uzgodnić pewne działania, które będziemy wykonywali. Mogą być to proste działania takie jak umieszczanie contentu na stronie, linków do strony w internecie czy kierowanie ruchu na pozycjonowaną stronę. W ten sposób możemy odciążyć agencję SEO, która będzie mogła zająć się innymi bardziej skomplikowanymi sprawami, z którymi sobie już na pewno sami nie poradzimy. Choć nie jest to konieczne, im bardziej zaangażujemy się w pozycjonowanie naszej strony internetowej, tym lepiej będzie przebiegało. 

Ważnym elementem współpracy z agencjami SEO jest również raportowanie, czyli otrzymywanie raportów dotyczących tego, jakie prace zostały wykonane i jak rozwija się nasza witryna. Element ten również warto ustalić w briefie już na początku współpracy tak, aby nie dochodziło w późniejszym czasie do nieporozumień. Powinniśmy dokładnie określić, na jakich informacjach nam zależy i w jaki sposób chcemy być informowani o postępach w pracy. Jeśli zależy nam jedynie na ogólnych informacjach, co dzieje się z witryną, możemy zażyczyć sobie takich informacji przesyłanych od czasu do czasu wraz z podstawowymi statystykami strony internetowej. Jeśli jednak chcemy mieć ścisły nadzór nad całym procesem, warto ustalić częste i szczegółowe raporty dotyczące wszystkich płaszczyzn pozycjonowania. 

Istnieje również kilka wskazówek odnośnie tego, czego nie powinniśmy robić przy współpracy z agencją SEO. Przede wszystkim nie powinniśmy pośpieszać jej i ponaglać, a także wymagać natychmiastowych efektów czy działań. Powinniśmy odczekać tyle ile jest wskazane w umowie. Najczęściej z góry wiemy, jakie działania wykona agencja SEO w konkretnym czasie. Nie powinniśmy również wykonywać żadnych prac przy witrynie ani manipulować nią bez zgody i wiedzy agencji, gdyż może to zaszkodzić pozycjonowaniu. Nie powinniśmy również zmieniać agencji SEO po krótkim czasie, jeśli nie zauważymy spektakularnych zmian. Należy pamiętać, że pozycjonowanie jest procesem długotrwałym i często nieprzewidywalnym, a więc na efekty będziemy musieli poczekać.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl