Marketing i Biznes Social media Jak promować trudne branże w social media?

Jak promować trudne branże w social media?

Jak promować trudne branże w social media?

Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i weź udział w najbardziej przedsiębiorczej konferencji w Polsce, Founders Mind 🧠

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Nikogo już nie dziwi sprzedaż produktów detalicznych w mediach społecznościowych. Jakie szanse na sukces sprzedaży mają jednak oryginalne branże? Duże! Trzeba tylko wiedzieć, w jaki sposób je promować.

Zegarki, biżuteria, ubrania – promocja tych produktów nie powinna być dużym wyzwaniem dla social media ninja. Do tzw. trudnych marek możemy zaliczyć te z branży elektrycznej, budowlanej czy sanitarnej. Reklamując je w Internecie, możemy spotkać się z trudnościami, szczególnie na początku. Jak to w wielu przypadkach bywa, najcięższy jest pierwszy krok. Po jego pokonaniu możemy szybko zbliżyć się do sukcesu.

Dobry research to podstawa

Na początku działań ważne jest dokładne zbadanie branży, którą będziemy się zajmować. Znajomość jej, jak i samej marki przyda się nie tylko w ustawianiu reklam, ale również w prowadzeniu komunikacji z klientami w mediach społecznościowych. Pomoże uniknąć kompromitacji w momencie, kiedy na Facebooku będziemy odpowiadać na pytanie klienta oraz pozwoli zaoszczędzić czas na gorączkowe zapoznawanie się ze specyfiką branży.

Zbadanie tematu na początku pracy to jeszcze nie wszystko. Osoba odpowiedzialna za komunikację danej marki powinna na bieżąco śledzić zmieniające się trendy, nowości, odnaleźć tematy, które cieszą się największym zainteresowaniem. I oczywiście, o czym nie należy zapomnieć, zrobić analizę konkurencji. A nuż będzie to cenne źródło inspiracji? Jeśli nawet nie, dowiemy się, jakie pomysły na komunikację marek mają inne firmy, a gdzie jest jeszcze pole do popisu dla nas.

Zaczynamy sprzedaż w Internecie

Według danych z 2014 roku opracowanych przez marketing-news.pl, największą popularnością wśród oferowanych w Internecie rzeczy cieszyły się akcesoria i odzież (80%), filmy i książki (77%), a także sprzęt AGD/RTV (66%). Z tego punktu widzenia sprzedaż produktów unikatowych opłaca się. Problem może pojawić się w momencie, kiedy sprzedajemy produkt na tyle oryginalny, że niewiele osób o nim wie. Wówczas proces sprzedażowy warto połączyć z kampanią promocyjną. Nieopłacane również wydaje się handlowanie przedmiotami, których sprzedaż jest ograniczona obostrzeniami np. materiały chemiczne, broń czy odczynniki. Ten fakt wiąże się z tym, że przewoźnicy na zgadzają się na przewożenie podobnych materiałów lub wynika to ze specyfiki prawa w danym miejscu. Jeśli jednak przekroczymy tę barierę, nic nie stoi na przeszkodzie, by rozpocząć komunikację takiej marki w Internecie.

Sprzedajemy na Facebooku

Po dogłębnym zapoznaniu się ze specyfiką branży, ważne jest dobranie odpowiednich kanałów komunikacji. Rozwój społeczności w Internecie sprawił, że pojawiło się mnóstwo portali społecznościowych, co nie znaczy, że ze wszystkich trzeba korzystać. Paradoksalnie okazuje się, że ludzie korzystają z coraz mniejszej ich liczby, a na pierwszym miejscu stoi tutaj Facebooku. Po wybraniu kanałów promocji, warto zdać sobie sprawę, że mitem jest przekonanie, iż prowadzenie komunikacji w mediach społecznościowych dla trudnej marki nie może sprzedawać. Otóż, o ile nie sprzedaje w sposób bezpośredni, wpływa na decyzje zakupowe. Działanie po omacku powinno być całkiem usunięte ze strategii działania, a narzędzia promocji dobrane zgodnie z insightami. Oprócz komunikacji w social media do prowadzenia działań wizerunkowych pozostaje do dyspozycji pełna gama innych narzędzi np. media relations, SEO, e-PR, marketing szeptany i wirusowy czy smart PR i wydarzenia w Internecie.

Przede wszystkim komunikacja z odbiorcą

­

Branża sanitarna z pewnością należy do tzw. trudnych branż. Przyjrzyjmy się teraz marce Cersanit i szczegółom prowadzenia jej fanpage.

Komunikacja z odbiorcą na Facebooku jest szansą na zbudowanie wartościowej relacji, która może zakończyć się wzrostem sprzedaży produktów. Trzeba jednak przygotować się na szczegółowe pytania zadawane przez użytkowników portalu. Na fanpage marki Cersanit pytania typu Jakie zaproponują mi Państwo wc stojące? czy Jak dobrać umywalkę do wc, tak aby móc postawić ją na blacie? są codziennością. Szybkie odpowiedzi moderatora na zadawane pytania zacieśniają relacje z odbiorcą, a co za tym idzie, mogą przybliżyć do realizacji założonego przez markę celu np. wzrostu sprzedaży. Prowadząc komunikację z fanem polegającą na doradzaniu, warto poprosić go o uszczegółowienie pytania. W tym przypadku – przesłanie zdjęć łazienki, ponieważ, jak łatwo się domyślić, trudno projektować wnętrza, nie znając nawet jego ogólnego wyglądu. Zdjęcia pozwalają na pewną wizualizację łazienki, łatwiej można zaproponować najlepsze rozwiązania.

W przypadku prowadzenia fanpage Cersanit moderatorowi zdarzało się przeprowadzać odbiorcę przez remont. Podczas znajomości odpowiadał na coraz trudniejsze pytania zadawane wraz z rozwojem prac. Pojawienie się próśb o rozwiązanie trudnej sytuacji po wcześniejszych odpowiedziach moderatora jest dobrym znakiem. Świadczy o tym, że praca nie poszła na marne, a maile i odpowiedzi okazały się pomocne.  Kiedy zmiana aranżacji ma się ku końcowi, a efekty świadczą o tym, że moderator dobrze wykonuje swoje zadanie, nie można się jednak zatrzymać. Kolejna wymiana zdań, propozycje, podpowiedzi i kolejne pytania są jak najbardziej wskazane. W przypadku prowadzenia fanpage marki Cersanit niejednokrotnie zmierzały do końca wiadomościami typu Zakupiłem kompakt wc carina oraz umywalkę caspia square, a teraz poszukuję deszczownicy. Proszę o propozycje. Odpowiadając na wiadomości na Facebooku czy Instagramie, od słowa do słowa, w prywatnej wiadomości można wyremontować łazienkę. Tym samym korzyści odnoszą obie strony. Użytkownik mediów społecznościowych, który otrzymał fachową pomoc podczas remontu oraz Cersanit, gdyż utrzymywanie relacji przez moderatora wpłynęło na sprzedaż produktów.

Czy ktoś chociaż przez moment pomyślał, że w Internecie nie da się sprzedać produktów tzw. trudnych marek? Okazuje się, że nawet to, co początkowo wydaje się niemożliwe, ma szanse na realizację. Na początku pamiętajmy o dokładnym zbadaniu branży oraz odpowiednim dobraniu komunikacji. Ważne jest także prowadzenie wartościowej komunikacji z odbiorcą, która może okazać się kluczem do sukcesu.

 

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/pr/to-ludzie-zmieniaja-biznes-a-marki-zmieniaja-ludzi

Bardzo liczę na zmianę mentalności środowiska start-upów – czyli rozmowa z Adamem Wardachem (Raffine.eu)

Wywiad z Filipem Duszczakiem – czasem trzeba też pozwolić pracownikowi uderzyć w ścianę, żeby poczuł jak to boli

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl