SEMKRK #9 Big – relacja i wywiady z uczestnikami

07.06.2018 AUTOR: Paweł Kozłowski

SEMKRK #9 Big pod względem organizacyjnym

Maj to dla polskiej sceny SEO miesiąc wyjątkowy. Po Festiwalu SEO w Katowicach przyszedł czas na drugie ważne wydarzenie, czyli krakowskie spotkanie branżowe  SEMKRK #9 Big. W przypadku pierwszego eventu, Artur Strzelecki organizuje imprezę stricte SEO’wą. Natomiast Krzysztof Marzec (organizator drugiej imprezy) zaprasza gości związanych z szeroko rozumianym SEM’em (którego częścią jest oczywiście SEO). Daje to szanse na nieco szersze spojrzenie na generowanie ruchu oraz sprzedaży na stronach internetowych – nie tylko poprzez wyniki organiczne ale też płatne, email marketing oraz inne formy walki o uwagę potencjalnego klienta.

SemKRK

Podobnie jak na Festiwalu SEO, widzowie mieli okazje wysłuchać dwóch prezentacji gości zagranicznych – Dixona Jonesa (global brand ambassador at majestic, a specialist search engine to analyse influence) na temat link buildingu oraz Sama Marsdensa (SEO & content manager at deepcrawl) związanej z audytem On-Site.

SemKRK

Zaglądając „za kulisy” SEM KRK należy oddać głos organizatorowi, który wyjaśni dlaczego numer edycji nie zgadza się z faktyczną liczbą spotkań oraz ilu ludzi z branży tym razem udało się zgromadzić :

Pierwsze semKRK odbyło się 16.03.2016 roku. Obecna edycja była 10, mimo numeru 9 w nazwie. (Ta różnica powstała tuż po 3 wydarzeniu, kiedy to zorganizowaliśmy edycję #3.5 tylko dla studentów.) Jesteśmy bardzo zadowoleni z tegorocznej edycji semKRK. Jest to dla nas wielkie wyzwanie, bo nie jesteśmy agencją eventową, ani nie mamy dedykowanego działu do organizacji takich wydarzeń. Frekwencja dopisała mimo długiego weekendu, zainteresowanie prezentacjami było znacznie większe niż rok temu. Na sali było 480 osób. Pierwszy raz mieliśmy zagranicznych gości, a uczestnicy – z całej Polski – zadali podczas prelekcji aż 181 pytań, które otrzymały aż 1000 głosów. Raporty z Brand24 będziemy czytać jeszcze przez kilka dni -dodaje Krzysztof Marzec z DevaGroup.

SemKRK

Najciekawsze prezentacje SEM KRK

Spośród czternastu prezentacji, jakie można było usłyszeć tego dnia, moją szczególną uwagę przykuły cztery, dotyczące bardzo ważnych aspektów pozycjonowania. Zarówno jeśli chodzi o warsztat pracy jak i kontakty z klientami.

Idąc chronologicznie, należy zwrócić uwagę na rzadko poddawane dyskusji w Polsce zagadnienie, na które zwrócił uwagę Robert Niechciał, czyli: wpływ Sandboxa oraz odległości linkowanej strony od domen, które jako pierwsze crawluje Google (seed). W tym przypadku mamy do czynienia z klasycznym 3 x 3 x 3 czyli 3 miesiącami, gdy Google trzyma stronę w „piaskownicy” i walczymy aby z niej wyjść, 3 walki o pozycje i 3 autorytetu domeny. Co ciekawe, Robert dodał, iż jego zdaniem, kluczowa dla mocy linku jest ilość stron jakie „po drodze” musi pokonać robot Google, przy crawlowaniu od domen o najwyższym stopniu zaufania (wystąpienie znajdziesz pod tym linkiem).

SemKRK

Kolejna prezentacja, która zwróciła moją uwagę to „Case x-kom: ruch organiczny napędzany wydarzeniami – connecting people” Michała Barczyka. Pokazał on, iż nie tylko serwisy newsowe mogą generować ruch za pomocą wiadomości „na czasie”. Na przykładzie jednego z modeli telefonów Nokia, krok po kroku przedstawił zestaw działań, jaki mogą podjąć e-commerce’y w celu uzyskania czytelników, a co więcej, iż jest to skuteczna strategia linkbuildingowa. Real Time Marketing w połączeniu z SEO daje świetne wyniki.

SemKRK  

Paweł Gontarek, znany wszystkim jako „Zgred”, powiedział o czymś niezwykle ważnym na styku: pozycjoner – klient – czas i budżet, jaki jest potrzebny do osiągnięcia założonych efektów. Niezwykle ciekawe przykłady: domeny po filtrach i karach, serwis po włamie i inne nietypowe sytuacje zostały okraszone konkretnymi danymi o przedziałach czasowych oraz kosztach. Tego typu SEO „mięso”, jak i kilka artykułów Pawła z jego bloga, to doskonała lektura do przekazywania jej potencjalnym firmom chcącym zacząć kooperację.

SemKRK

Ostatnia z prezentacji o której chciałbym wspomnieć, to „Machine Learning & Data Science w SEO – Rozszyfrowujemy Rank Brain”, która ukazała SEO od strony programistycznej i analizy danych. Damian Sałkowski w jasny sposób, krok po kroku, objaśnił jak w dzisiejszych czasach należy traktować pozycjonowanie oraz konkurencję. Czyli używać języków programowania i narzędzi do obróbki danych oraz wyciągać z tego wnioski. Podobało mi się również to, że zwrócił uwagę, iż branża branży nie jest równa. Coś co zadziała przy stronach afiliacyjnych z branży porno, niekoniecznie może wypozycjonować duży sklep handlujący lodówkami, a white hatowe techniki, dające TOP 3 korporacji taksówkarskiej, mogą często przepalić budżet podczas pozycjonowania bardziej black hatowych branż. (wystąpienie znajdziesz pod tym linkiem)

SEM KRK charytatywnie

Warto również wspomnieć, iż podczas opisywanego wydarzenia miała miejsce charytatywna licytacja gadżetów, związanych luźno z branżą SEO. Szczególnie aktywnie zapisał się tu Sławomir Borowy (prowadził licytacje), a także LInkhouse i Mateusz Dela.

SemKRK

SEM KRK – podsumowanie

Patrząc na poprzednie edycje organizatorzy zaliczyli bardzo duży progres. Miejsce gdzie odbywało się spotkanie jest bardzo komfortowe, nie brak wokoło możliwości napicia się piwa, czy zjedzenia czegoś smacznego. Dopisała pogoda, prelegenci oraz widzowie więc wypada życzyć równie udanych kolejnych edycji.

Na koniec, tradycyjnie, oddaję głos kilku wybranym osobom biorącym udział w SEMKRK #9 Big. Każda z nich odpowiedział na trzy pytania:

SemKRK

Damian Sałkowski CEO w Senuto

1. Jakie ogólne wrażenie z SEMkrk?

SemKRK to wydarzenie, na którym udało mi się wystąpić po raz trzeci. Za każdym razem wracam tu z ogromnym sentymentem i chęcią pokazania czegoś nowego. To jedyne takie spotkanie z branży, które w tak dobry sposób łączy networking i zdobywanie wiedzy. Unikalność miejsca, w którym odbywa się wydarzenie powoduje, że nawet w trakcie prezentacji można prowadzić fascynujące rozmowy w kuluarach. Wracając do wystąpień, konferencja nie jest mono tematyczna i obejmuje swoim obszarem zarówno SEO i SEM. Dzięki temu każdy znajdzie coś dla siebie, a dodatkowo zobaczy świat wyszukiwarki z drugiej strony, nie tej, którą ogląda na co dzień.

2. Co ci się najbardziej podobało?

Na moją uwagę zasłużyły trzy rzeczy:

a) Miejsce – stara zajezdnia to świetne miejsce na tego typu imprezę. W środku luźna przestrzeń na około 500 osób, a na dodatek afterparty odbywać się może zaraz za drzwiami, w morzu leżaków. Przy pogodzie jaką mieliśmy, to idealne rozwiązanie.

b) Organizacja – Krzysztof i cały zespół DevaGropu zadbali o to, aby prelegenci i uczestnicy byli dobrze poinformowaniu. No i umówmy się – na której konferencji rozdają darmowe piwo?

c) Ludzie – szeroka tematyka wydarzenia sprawia, że przyjeżdżają tu ludzie na co dzień zajmujący się zarówno PPC jak i SEO. To świetna okazja aby wymienić się poglądami.

3. Co ci się nie podobało i co byś zmienił / nad czym organizatorzy mogliby popracować?

W zasadzie trudno mi znaleźć taką rzecz, ale gdybym miał coś doradzić, to dwie rzeczy:

a) Nagłośnienie – na końcu sali nie zawsze idealnie wszystko słychać. Organizatorzy stanęli na wysokości zadania i w połowie sali pojawiły się wielkie ekrany, które poprawiały widoczność. Jednak problemy z dźwiękiem nie wynikają chyba z winy organizatorów, a ze specyfiki miejsca, w którym odbywało się wydarzenie.

b) Długość prezentacji/liczba prelegentów – luźny charakter imprezy sprawia, że pod koniec sala jest nieco przerzedzona. Problem mogłyby rozwiązać krótsze prezentacji lub mniejsza liczba prelegentów. Choć rozmawiając z osobami występującymi pod koniec, nie usłyszałem, by przeszkadzała im mniejsza frekwencja.

W ogólnym rozrachunku SemKRK jest to moja ulubiona impreza i jeśli organizatorzy zaufają mi po raz kolejny, chętnie przyjadę wystąpić, w innym przypadku na pewno będę jako uczestnik.

SemKRK

Karolina Satchowicz, SEO Project Manager, Linkhouse.pl

1. Jakie ogólne wrażenie z SEMkrk?

Bardzo dobre. Konkretne case studies, poparte liczbami, wykresami i z wyczerpującym komentarzem. Podoba mi się podejście dzielenia się wiedzą bez strachu o to, czy konkurencja to wykorzysta. Dodatkowo sporo prezentacji na temat przydatnych narzędzi w przestrzeni wystawienniczej. To była dobrze spędzona środa.

2. Co ci się najbardziej podobało?

To, że na każda edycję zapraszany jest gość z zagranicy i że polskie wystąpienia są pełne treści i porad do wykorzystania od razu.

3. Co ci się nie podobało i co byś zmienił / nad czym organizatorzy mogliby popracować?

Nad zapewnieniem posiłku w trakcie jednej dłuższej przerwy. Straciłam dwie prezentacje, bo po prostu zrobiłam się głodna i musiałam wyjść z konferencji (śmiech).

SemKRK

Sławomir Borowy, CEO, asante.pro

1. Jakie ogólne wrażenie z SEMkrk?

Organizacja – jak zawsze – na wysokim poziomie. Miejsce też bardzo przyjazne, pozwala równolegle na słuchanie prelekcji, jak i integrację. Duże zróżnicowanie tematów pozwala wybrać te najbardziej interesujące pod kątem własnych specjalizacji.

2. Co ci się najbardziej podobało?

Skoro clou SemKRK (obok branżowej integracji) są prelekcje, to wśród nich należy wybrać najciekawsze. Ten wybór będzie nieco krzywdzący, bo mamy zróżnicowaną wiedzę, problemy i strategie, dlatego osobiste odczucia będą często zupełnie inne… a moje? “Dinozaur” Cezary Glijer popisał się energetyczną prezentacją, w której jednak forma nie przerosła treści, a skupiła uwagę i zmusiła do myślenia i planowania działań SEO ze znacznym wyprzedzeniem w kolejnych latach.  Drugi fantastyczny moment to prelekcja Damiana Sałkowskiego. Obserwowanie specjalisty nieco “odpływającego” na scenie w meandrach algorytmu rank brain, było po prostu czystą przyjemnością. Zrozumienie przedstawionego materiału wymagać będzie oczywiście większego zaangażowania niż samo wysłuchanie prelekcji, jednak Damian obiecuje przygotować dedykowaną publikację.

3. Co ci się nie podobało i co byś zmienił / nad czym organizatorzy mogliby popracować?

Polskie konferencje SEM od dłuższego czasu dotyka problem “powtarzalności twarzy”. Jesteśmy coraz lepsi w robieniu fajnego “show”, jednak przy ograniczonym czasie wydarzeń, osoby mniej, a często zupełnie nieznane, a jednak pracujące z ciekawymi projektami, o których mogliby opowiedzieć, rzadko przebijają się na scenę. 

Nie da się ukryć, że dla wielu uczestników, to właśnie nazwiska prelegentów są magnesem motywującym do udziału w wydarzeniu, co jednak gdyby zamiast nazwisk, przyciągały nas tematy?

SemKRK

Michał Barczyk, SEO & Analyst Team Leader x-kom / al.to, właściciel agencji MediaWIN

SemKRK po raz kolejny pozytywnie zaskoczył. Impreza cieszy się coraz większą popularnością wśród specjalistów SEO/SEM, ale nie tylko. Autentyczna wymiana praktycznej wiedzy, przemyślane i dopracowane prezentacje prelegentów oraz fantastyczna, przyjazna atmosfera – to elementy, które są warte szczególnej uwagi.

Do dziś dobrze pamiętam pierwsze spotkanie semKRK, które odbyło się na początku 2016 roku w krakowskiej kawiarni Pauza in Garden. To co do dzisiaj znacząco wyróżnia semKRK, na tle innych konferencji, to barcampowy klimat. Bezpośrednie dzielenie się wiedzą, panel dyskusyjny oraz integracja pozwalająca uczestnikom stać się częścią tego wydarzenia, a nie tylko biernymi słuchaczami.

SemKRK wraz z Festiwalem SEO idealnie wpisują się w deficyt spotkań dotykających technicznych zagadnień SEO/SEM oraz analityki internetowej.

Czy chciałbym coś zmieniać? Raczej nie, choć nie powiem marzy mi się kiedyś w Polsce światowej klasy, kilkudniowa impreza pokroju dmexco, Marketing Festival czy Brighton SEO. Kto wie może kolejny wyższy poziom konferencji po semKRK i semKRK big – semKRK week?

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail