Festiwal SEO Katowice 2018 – relacja i opinie uczestników

16.05.2018 AUTOR: Paweł Kozłowski

Festiwal SEO „od kuchni”

Maj, w polskiej branży pozycjonowania, jest związany od kilku lat z organizowanym przez Artura Strzeleckiego katowickim festiwalem SEO. Jego szósta już edycja zgromadziła ponad 600 uczestników, którzy mieli okazję wysłuchać jedenastu prelegentów, w tym dwóch gości z za granicy – Christoph’a c. Cemperaz’a z LinkReseachTools oraz (zastępującego Francois Goube) Lionel’a Kappelhoff’a reprezentującego OnCrawl.

Jako, iż impreza z roku na rok się rozrasta i staje się coraz większym przedsięwzięciem logistycznym, warto oddać głos głównemu organizatorowi:

„Przygotowania do FSK tak naprawdę zaczynam już na rok przed.
Ustalam termin a następnie zapraszam prelegentów. Przez szereg
miesięcy omawiamy, co będzie przedmiotem prezentacji. W tym roku
najbardziej zadowolony jestem z tego, że każda prezentacja była
wartościowa i z każdej można było coś wynieść oraz, że zagraniczni
prelegenci dopisali swoją obecnością”. 

Warto w tym miejscu sięgnąć po pamiątkowe zdjęcia i filmy z poprzednich edycji – 2013, 2014, 2015, które pokazują ogrom pracy, jaki został włożony w to, aby festiwal z niszowego przedsięwzięcia wyrósł na wydarzenie, które przyciąga zarówno młodych adeptów SEO jak i „starych wyjadaczy” z Polski i innych krajów.

Przez ponad pięć godzin pieczę nad prezentacjami oraz właściwym przebiegiem tego, co dzieje się na scenie sprawował Sławomir Borowy i trzeba przyznać, iż jak zwykle wywiązał się z tego zadania idealnie – z klasą, odpowiednim dowcipem, a przede wszystkim nie przyćmiewając gości, którzy byli głównymi gwiazdami wydarzenia. Warto zauważyć, że w porównaniu do poprzedniego roku, organizatorzy postawili na jedną, jednak niezwykle istotną zmianę – to nie prowadzący zadawał pytania prelegentom, a uczestnicy, dzięki wbudowanym przy ich siedzeniach mikrofonom. Duży plus, zwiększający interakcję i możliwość dzielenia się przemyśleniami.

Festiwal SEO

Najciekawsze prezentacje Festiwalu SEO 2018

Jakie prezentacje zrobiły na mnie największe wrażenie – przede wszystkim te, które nie służyły teoretyzowaniu, a przedstawiały użytkową wiedzę. Pod tym względem na czoło wysunęły się dwie – Tomasza Wieliczko oraz Pawła Pawluka.

Pierwsza z nich to przedstawienie krok po kroku możliwości pozyskiwania linków na podstawie analizy konkurencji za pomocą popularnych narzędzi z naszej branży. Tu trzeba przyznać Xannowi jedno – nie bał się wystawić na krytykę oraz pytania, a zaprezentował konkretne działania na jasno określonej domenie. Jedyne, czego zabrakło to kuponów zniżkowy na punkty pewnego systemu wymiany linków ale miejmy nadzieję, Tomek udostępni je w następnej edycji (a przecież, jak wiadomo, nikt z seowców nie używa takich rzeczy, więc nie będzie tego dużo 😉 ).

Paweł Pawluk skoncentrował się na opisaniu procesu połączenia dwóch brandów finansowych aby uzyskać znaczny skok ruchu organicznego. Ktokolwiek działał w tej branży doskonale wie, jakie ograniczenia prawne niesie ona ze sobą, a także jak wielka konkurencja w niej panuje – ukłon w stronę autora za przedstawienie ciekawych pomysłów.

Moją uwagę przykuła również prezentacja Mateusza Michalika na temat międzynarodowego SEO – tematu coraz bardziej modnego w Polsce, ze względu na obsługę zagranicznych klientów, a także wchodzenia polskich e-commerców na rynki innych państw. Choć nie ze wszystkim się zgadzam (bo jak wiadomo jeden SEOwiec powie tak, drugi nie) wystąpienie wniosło bardzo wiele intrygujących uwag, a na pewno jest fantastycznym materiałem do przemyśleń.

Ciekawa, aczkolwiek pozostawiająca pewien niedosyt była również wypowiedź na temat ulubionych wtyczek WordPressowych Łukasza Żeleznego – muszę przyznać, iż temat dający do myślenia jednak liczę na powrót prelegenta na scenę w przyszłym roku i rozwinięcie swojej wypowiedzi – odnoszę wrażenie, iż zaprezentował tylko ułamek posiadanych na ten temat informacji oraz doświadczenia.

SEO

O czym rozmawiało się w kuluarach?

Festiwal SEO w Katowicach jest miejscem nie tylko wymiany wiedzy ale i możliwością spotkania ze znajomymi z branży z całej Polski, a także nawiązania nowych znajomości. Te często zamieniają się we wspólnie realizowane projekty bądź po prostu kontakty towarzyskie poszerzające horyzonty zawodowe. Jest to jedna z największych zalet imprezy – tylko tu, raz do roku, „starzy wyjadacze” jak i „młode SEOwce” mają szansę wymienić się uwagami, spostrzeżeniami, a także zweryfikować swoje doświadczenia i wiedzę. Z pewnością pomagają temu również stanowiska sponsorów, których reprezentują fachowcy z naszej branży, często stające się miejscem wymiany spostrzeżeń i taktyk.

Festiwal SEO

Opinie uczestników SEO festiwalu

Impreza była jak najbardziej udana, być może warto byłoby rozszerzyć ją o warsztaty z prezentowanych narzędzi – miło byłoby zobaczyć co do powiedzenia „w ogniu pracy” mają twórcy Screaming Froga, Semrusha czy też Ahrefs’a lub Majestic’a na tego typu zajęciach. Niemniej, z przyjemnością pojawię się za rok!

Na koniec relacji z tego jak najbardziej udanego wydarzenia, chcę oddać głos uczestnikom i prelegentom z których każdy odpowiedział na 3 pytania:

  1. Jakie są Twoje ogólne wrażenie z festiwalu?
  2. Co Ci się najbardziej podobało?
  3. Co nie i co byś zmienił / nad czym organizatorzy mogliby popracować?

Festiwal SEO Katowice, jest obecnie jedyną cykliczną imprezą branżową w Polsce i o ile wrażenia są pozytywne nadal  pozostaje też  rozczarowanie, bo trzeba czekać  rok na następną edycje 😉 

Najbardziej podoba mi się to że festiwal to tak naprawdę zjazd zdrowej „konkurencji”, gdzie praktycznie większość się bardzo dobrze zna, i nie ma walki kto ma większego 😉 

Jedyny element nad jakim należy popracować to jedzenie i picie w przerwach pomiędzy prezentacjami 😉 

Tomasz „Xann” Wieliczko – właściciel  https://xann.pl 

– Idea festiwalu, jak i większości dobrych konferencji branżowych, jest taka, aby nie tylko posłuchać prezentacji, ale także spotkać się z branżowymi specjalistami (zarówno w kontekście zawodowym, jak i towarzyskim). Odniosłem wrażenie, że tegoroczna edycja była ciekawsza od poprzedniej. Prelekcjom przysłuchiwałem się głównie z kuluarów oraz rozmawiałem z innymi uczestnikami i pod względem poziomu było z pewnością ciekawiej.

Trudno wymienić jeden konkretny aspekt. Świetne jest to, że przyjeżdżają ludzie z całej Polski, a także z zagranicy, z którymi ciężko by było się normalnie spotkać.

W przypadku prezentacji, dla których tłem jest konkretne narzędzie, przydałoby się szersze naświetlenie problemu, wskazanie dobrych praktyk, czy też knifów. Wiadomo, że twórca danego rozwiązania będzie forsował je jako rekomendowane, czy też najlepsze. Jednakże dobrze by było wynieść z takiej prezentacji też wiedzę, którą można wykorzystać bez zakupu danego narzędzia. Warto także pomyśleć na następny raz o jakiejś choćby skromnej gastronomii – jakiejkolwiek formie przekąsek na miejscu. To w końcu 6h w zamkniętej przestrzeni.

Na niektórych konferencjach równolegle prowadzone są praktyczne warsztaty. Warto to rozważyć na następny raz. Kolejna kwestia to być może wybór ścieżek – rozbicie na technical SEO, link building, keyword research itp.

Tak czy inaczej jest to jedno z ciekawszych wydarzeń w Polsce i za rok na pewno też przyjadę. Przy okazji podziękowania dla Artura Strzeleckiego i Sławka Borowego, bo wiem, że organizacja wydarzenia tego typu to ogrom pracy. Warto o tym pamiętać. Dziękujemy!

Szymon Słowik, specjalista SEO, współwłaściciel Takaoto.pro

– Wrażenia po festiwalu, jak po każdym, i jak zawsze, wielce pozytywne. Doskonała organizacja, fajni prelegenci, całe mnóstwo różnorodnych case’ów i przez to wiedzy. Zawsze można coś uszczknąć dla Siebie, podpatrzeć. Dużo tez kuluarowych rozmów, podziwiania rozwoju narzędzi senuto i semstorm.

Kilka prelekcji było bardzo ciekawych i dobrze przygotowanych: case scalenia dwóch serwisów – szczególnie pod kątem projektowym: co i jak ogarnąć, ile roboczogodzin to pochłonęło, na co szczególnei warto zwrócić uwagę. Występy związane z linkbuilding’iem tez uważam za interesujące.

Myślę, że więcej narzędzi mogłoby się reklamować – poza senuto czy semstorm mamy tez brand24 i sentione, clusterica. Podoba mi się mix wystąpień zagranicznych prelegentów – iw ogóle szacunek, że przyjeżdżają i powiedzą kilka słów. 

Czekam na przyjazd twórców Screaming Froga, Sitebulba – może to warto rozpatrzeć za rok.

Paweł „Zgred” Gontarek, Szef zespołu SEO, fabrykamarketingu.pl

– Jestem bardzo zadowolony. Festiwal SEO jak co roku przyciągnął setki specjalistów branżowych a tym samym masę moich znajomych i przyjaciół, z którymi miałem okazję spędzić czas. Połączenie aspektów socjalnych z profesjonalną organizacją stanowi połączenie idealne na piątkowy wieczór. Przybicie “piątki” z ludźmi, z którymi współpracuję na co dzień a spotykam raz na rok + możliwość posłuchania prezentacji stanowi dla mnie największą wartość tej imprezy.

Oczywiście ludzie, prezentacje, atmosfera. To super, gdy z uśmiechem na twarzy jesteś wśród tych którzy trzęsą polskim www 🙂

Organizacja jest na wysokim poziomie. Organizatorzy mają lata doświadczeń i logistycznie wszystko jest tak jak powinno być. Nic bym nie zmienił w tym zakresie. Jedyne co chciałbym kiedyś usłyszeć z prezentacji “tą jedną nutkę” która zrobi różnicę. Może za rok, może ktoś, może na festiwalu seo 🙂

Robert Niechciał, CEO Ignition.co

– W pierwszej kolejności podziękowania dla Artura Strzeleckiego za organizację. Widać było, że Artur bardzo dba o to aby wszystko wypadło perfekcyjnie. SEO Festiwal w Katowicach stał się takim świętem polskiej branży SEO, w którym po prostu trzeba wziąć udział. Jest to nie tylko okazja zdobycia wartościowej wiedzy, ale również spotkania ludzi z całej Polski.

W tym roku na SEO Festiwalu najbardziej podobało mi się to, że niezależnie od poziomu wiedzy każdy znalazł coś dla siebie. Były i przykłady konkretnych rozwiązań, można było znaleźć również sporo drobnych inspiracji do poprawienia czegoś czy wdrożenia niewielkich zmian. Co bardzo mi się podoba podtrzymane zostało zapraszanie gości z zagranicy, którzy wnoszą nieco inne niż nasze typowe spojrzenie.

Z każdym rokiem coraz trudniej jest powiedzieć co było nie tak. Organizatorzy bardzo słuchają uczestników i poprawiają wszelkie drobne niedociągnięcia. Najlepszym przykładem jest na to dobrze zorganizowany w tym roku kącik z napojami. Jeśli miałbym powiedzieć czego brakuje to jedynie co mi przychodzi do głowy to brak możliwości wykupienia transmisji na żywo lub nagrania dla tych, którzy nie dali radę być na miejscu w Katowicach.

Miłosz Kamskikamski.pl – zwolennik łączenia wielu kanałów pozyskiwania ruchu. Stawia na sprytne i mądre łączenie ze sobą white hat i black hat SEO. Pozycjonowaniem zajmuje się od 2007 roku. Od 2007 roku właściciel Innovatus.pl.

– Na festiwal mam przyjemność przyjeżdżać od samego początku. Z radością obserwuje jak ta impreza rozwija się z roku na rok. W tym roku organizator naprawdę postarał się i mieliśmy prelegentów zarówno polskich jak i zagranicznych.

Osobiście przyjeżdżam na festiwal dla ludzi, którzy nie tylko pojawiają się na scenie, jako prelegenci, ale też porozmawiać z osobami z naszej branży w kuluarach.

W tym roku wszystko było idealnie. Organizator naprawdę zadbał o wszystko i myślę, że nie dało się tego zrobić lepiej.

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek Ambasador Marki NutriProfits, Head of SEO www.mauermedia.pl

Autor

Paweł Kozłowski – niezależny konsultant SEO pawel-kozlowski.pl

PS Dziękuję Tomaszowi Wieliczko, Jakubowi Wiąckowi oraz SilesiaSem za możliwość wykorzystania ich zdjęć – karta w aparacie odmówiła mi posłuszeństwa i moje poszły w niebyt.

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail