Cała optymalizacja powinna skupić się na użytkowniku!

20.09.2018 AUTOR: Michał Bąk

Michał Bąk, Marketing i Biznes: Aktualnie jest duży trend na wszystko co związane z AI. Sztuczna inteligencja jest odmieniana przez wszystkie przypadki. Twoja prezentacja na Search Conference również dotyka tego tematu. Damian, powiedź proszę w jaki sposób wyszukiwarki będą korzystały z AI w przyszłości?

Damian Sałkowski, Senuto: Tak naprawdę już korzystają, wielopoziomowo. Nie do końca jako użytkownik zdajemy sobie z tego sprawę, ale rewolucja dzieje się na naszych oczach. Zgodzę się z Tobą, że AI odmieniana jest przez wszystkie przypadki, ale tego można się było spodziewać – ma ona zastosowanie w każdej dziedzinie gospodarki. Odpowiadając na pytanie dotyczące przyszłości – tak naprawdę nie wiadomo, moim subiektywnym zdaniem wyszukiwarka za pomocą AI skupi się na zmianie interfejsu czyli sposobu w jaki wyszukujemy. Wstukiwanie tekstu w klawiature jest bardzo niefektywe. Więcej powiem na konferencji.

 

Wczujmy się w sytuację MŚP, małe budżety, kolejne trendy spadają na nich jak grom z jasnego nieba. W jaki sposób właściciele małych firm, mogą dostosować się do tego wszystkiego? Czy czytanie blogów wystarczy?

W zasadzie mały przedsiębiorca coraz mniej działań zrobić będzie mógł samodzielnie. Z definicji wszystko jest co raz prostsze, ale w praktyce jest wszystkiego tak dużo (mówię tu o mediach i narzędziach), że nie sposób się w tym odnaleźć nie śledząc wszystkiego na bieżąco. Gdybym był małym przedsiębiorcą skupiłbym się na pozyskiwaniu wiedzy w zakresie rozumienia tego co kupuje od dostawcy zewnętrznego.

 

Wracając do Twojej prezentacji na Search Conference. Rozwój AI nie jest pozbawiony wad. Widzimy jakie błędy rykoszetem popełnia sztuczna inteligencja. Czy nie uważasz, że wyszukiwarka też będzie uczyć się w bolesny sposób, wykluczając jedne biznesy, a gloryfikując inne (czasami mylnie)?

W zasadzie wyszukiwarka robi to od dawna. Kolejne aktualizacje algorytmu (np. Pingwin, panda) gloryfikowały jedne biznesy a wykluczały drugie – nie zawsze w sposób sprawiedliwy. Kiedy podstawą algorytmu będzie AI czynniki algorytmiczne będą budowane na poziomie jednej frazy (poniekąd już tak jest), a nie całego indeksu. To da możliwość oceniania stron na zupełnie innym poziomie. Odsetek niewłaściwych ocen w tym przypadku powinien być znacznie niższy. Oczywiście na koniec sprowadza się to do mądrego wykorzystania technologii, ale Google mając tak dużo danych, z tak wielu lat powinien sobie poradzić.

 

Od zawsze algorytm wyszukiwarki był wielką niewiadomą, którą nawet samo środowisko SEO określa „niezbadane są wyroki wyszukiwarki” czy rozwój ML (machine learning) i AI spowoduje, że „warunki gry” będą bardziej przejrzyste?

Spowoduje coś zupełnie odwrotnego. Będą jeszcze mniej przejrzyste. Jeśli czynniki będą budowane na bazie pojedynczej fraz to ich analiza będzie bardzo utrudniona. Dodatkowo jeśli do głosu dojdzie AI niekontrolowana, która będzie tworzyć własne czynniki to trudno będzie tak naprawdę stwierdzić co decyduje o kolejności wyników na poszczególnych frazach.

 

Jedna z wyszukiwarek, mianowicie Yandex, próbowała wyeliminować ze swoich algorytmów linki, skupiając się głównie na contentcie oraz optymalizacji witryn. Czy wierzysz, że taka może być przyszłość najbardziej popularnej wyszukiwarki? W trosce o jakość wyeliminuje linkowanie, a będzie faworyzować content i techniczną optymalizację?

Myślę, że prędzej czy później to nastąpi. Jest to pewnie perspektywa kilku lat, ale niemalże pewna. Linki są elementem, który zbyt łatwo poddaje się manipulacji. Cała optymalizacja w przyszłości powinna skupiać się na użytkowniku, nie będziemy zatem optymalizować pod in-put (jak do tej pory) a pod out-put czyli czynniki, które bezpośrednio wpływają na użytkownika.

 

Czy Senuto, firma, którą współtworzysz ma w planach, wykorzystywanie AI, jeżeli tak to jakie są Wasze pomysły na wykorzystanie tej technologii?

Obecnie AI czy szerzej Machine learning wykorzystujemy do określania semantyki fraz budując z języka pisanego jego wektorową reprezentację. Nie znając zatem języka jesteśmy w stanie określić odległość wektorową pomiędzy dwoma dowolnymi wyrazami co w kontekście optymalizacji treści pod kątem SEO daje dość duże możliwości.

W drugiej kolejności zajmiemy się reengineering algorytmu Google za pomocą algorytmów do klasyfikacji. Ten projekt planujemy realizować z jedną z Polskich uczelni.


Materiał powstał przy współpracy z Search.conference.

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail