Marketing i Biznes SEO/SEM Marketing przyszłości zaczyna się od integracji danych

Marketing przyszłości zaczyna się od integracji danych

Marketing przyszłości zaczyna się od integracji danych

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

integration-1364673_960_720W 2015 r. kwestie mobilne były najczęstszym tematem dyskusji, ponieważ przekroczyliśmy ciekawy punkt, w którym liczba wyszukiwań na urządzeniach mobilnych przekroczyła 50 proc. Czy w związku z tym w najbliższym czasie czekają nas zmiany w zakresie analityki internetowej i wykorzystania danych? Integracja danych to początek marketingu przyszłości.

marketing

Google Internal Data

Integracja danych – Proces efektywnego zarządzania biznesem w Internecie

Obecnie, aby efektywnie wykorzystać dane w procesie biznesowym, należy zwrócić uwagę na 3 ważne aspekty:

  1. pozyskiwanie aktualnych i dokładnych danych,
  2. posługiwanie się określonymi przez firmę unikalnymi KPI,
  3. optymalne automatyczne zarządzanie zakupem mediów w czasie rzeczywistym na podstawie danych.

marketing

A commissioned study conducted by Forrester Consulting on behalf of Google, April, 2015

Wyjściem do powyższych punktów jest integracja danych, która jest niezbędna do prawidłowego tworzenia miar i zakupu mediów.

marketing

 

Google Internal Data

Wszystkie inne wyzwania możemy potraktować jako drugorzędne, gdyż bez prawidłowych danych nie jesteśmy w stanie korzystać z szans i możliwości, jakie daje nam analityka w firmie. Chaos i dezintegracja danych spowodowana głównie przez wielkość urządzenia (multiscreen) oraz coraz bardziej skomplikowane procesy zakupowe są naszym głównym wyzwaniem w najbliższym czasie.

Czemu integracja danych?

Czemu w ogóle powstał taki problem jak integracja danych? Podczas działań w Internecie pojawił się problem wpływu online-to-offline i na odwrót. Słynny efekt ROPO jest tego najlepszym przykładem. Jednak cały czas w firmach offline oraz online są traktowane jako oddzielne byty, z oddzielnymi budżetami, celami i zespołami.

Zwrot przyszedł w momencie pojawienia się efektu mobile – gwałtownym wzroście ruchu z urządzeń mobilnych, przy jednoczesnej słabej sprzedaży. Powstało pytanie: inwestować w mobile czy trzymać się reklamy na desktopach? Mobile zmusił więc wszystkich do rozpoczęcia myślenia o integracji danych. Pojawiły się rozwiązania i narzędzia.

W takim razie, co najpierw i co potem?

Integracja danych to bardzo szerokie pojęcie. Możemy jednak wyodrębnić kilka obszarów wymagających integracji, tak aby w pełni wykorzystać dane pochodzące z różnych źródeł.

Te obszary to:

Cross-device, czyli wykorzystanie wielu ekranów jednocześnie przez użytkownika

Zjawisko cross-device jest bardzo powszechne. Mając z jednej strony bardzo silny trend mobile, a z drugiej skomplikowane zachowania konsumentów w obrębie urządzeń, musimy być w stanie zrozumieć faktyczną wartość poszczególnych urządzeń dla wyników naszego biznesu. Stąd tak istotnym elementem integracji jest łączenie elementów ścieżki zakupowej pomiędzy urządzaniami i zrozumienie ich wpływu na wskaźniki realizacji celów.

Online-to-offline (O2S), czyli migrowanie pomiędzy fizycznymi i wirtualnymi jednostkami firmy

Integracja świata realnego i wirtualnego to trudny temat, jak również kwestia precyzyjnego liczenia wpływu jednego na drugi. Jeżeli mówimy o integracji, najczęściej mamy na myśli 3 obszary:

  1. mierzenie efektu ROPO – poszukiwanie online, kupowanie offline, czyli jak nasze działania online wpływają na sprzedaż w fizycznych placówkach itp.;
  2. mierzenie efektywności działań online w stosunku do zamykania transakcji w innym kanale, np. finalizacja transakcji przez telefon;
  3. wykorzystanie danych offline (np. z CRM) do działań marketingowych online.

Brak tego typu danych prowadzi do bezpośredniego niedoszacowania działań online i tym samym błędnego odbierania efektywności marketingu. W konsekwencji dochodzi to błędnych decyzji i braku szans na trwałą przewagę konkurencyjną.

Integracja CRM, czyli łączenie danych wewnętrznych z narzędziami analitycznymi

Integracja narzędzi analitycznych z CRM jest krokiem, który pozwala nam zacząć wykorzystywać strategie marketingowe wobec segmentów klientów opartych na Życiowej Wartości (LTV). Umożliwia to świadome pozyskiwanie klientów o odpowiedniej wartości.

marketing

Google Internal Data

Integracja totalna, czyli docelowe rozwiązaniemarketing

Google Internal Data

Dopiero w momencie, w którym posiadamy wszystko w jednym miejscu, możemy wyciągać realne wnioski i podejmować efektywne decyzje marketingowe i biznesowe. Do takiej integracji totalnej potrzebna jest nie tylko technologia, ale przede wszystkim gotowość organizacji do zrozumienia zintegrowanych danych i korzystania z nich.

marketing

Google Internal Data

Integracja totalna pozwala również na automatyzację procesów. Jeśli posiadamy zintegrowane dane, możemy bez obaw podłączyć różnego rodzaju automaty, które zajmą się kupowaniem mediów. Pamiętajmy jednak, że im więcej wartościowych danych, tym lepiej działa automat.

Integracja danych – podsumowanie

Bez integracji nie ma co ruszać dalej, bo możemy narobić dużego bałaganu. Dopiero gdy przejdziemy przez ten temat, będziemy mogli rozmawiać o atrybucji, automatyzacji czy LTV.

marketing

Google Internal Data

Co warto zapamiętać?

  1. Integruj wszystkie możliwe dane.

  2. Wykorzystuj nowe narzędzia i możliwości obróbki danych.

  3. Twórz nowe miary efektywności działań.

  4. Płać za media na podstawie prawdziwego wkładu w przychody firmy.

  5. Rozbuduj świadomość analityczną i kompetencje wewnątrz firmy.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/seosem/najwazniejszy-aspekt-analityki-internetowej-segmentacja

5 wyzwań nowoczesnego public relations

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl