5 wyzwań nowoczesnego public relations

28.05.2016 AUTOR: Adam Piwek

Dziennikarze, dziennikarze, dziennikarze – takie spojrzenie na public relations musi odejść w zapomnienie. Dzisiaj wyzwania, przed jakimi staje PR – niezależnie od wielkości firmy, czy organizacji – wymagają zdecydowanie innego podejścia do budowania komunikacji lub wizerunku. Zmieniają się odbiorcy, dlatego potrzebna jest redefinicja dotychczasowych narzędzi.

Promowanie wizerunku, dostarczanie informacji i reprezentowanie firmy lub osoby – to zdaniem ankietowanych GfK Polonia 3 najczęstsze obszary działania specjalistów z szeroko rozumianej branży public relations. Niezależnie od społecznego postrzegania, to biznesowe zaczyna się zmieniać. Coraz popularniejszy trend content marketingowy, wprost odwołujący się przecież do znanego od dawna content PR, nowe wyzwania stające przed przedsiębiorstwami, czy po prostu większa dywersyfikacja oczekiwań interesariuszy sprawiają, że PR musi się nieustannie rozwijać. Tylko do czego powinien dążyć?

Wyzwanie 1: inny odbiorca – różne oczekiwania

Na rynek wchodzą kolejne pokolenia odbiorców, których model konsumpcji mediów i kontaktu z markami coraz bardziej różni się od charakteryzującego ich poprzedników. Z tego powodu dostosowanie nie tylko treści, ale także odpowiednio dobranego przekazu i pola jego prezentacji może okazać się kluczowe. X poszukujące nowego sensu życia, Y zakochane w nowych technologiach i R wychowujące się w XXI w., zwane „pokoleniem relaksu od marek”, oczekują całkowicie innych zachowań. Kluczem do prowadzenia skutecznego PR będzie ponadto poznanie poszczególnych cech odbiorcy, z którym będziemy rozmawiać. Z całą pewnością budowanie wielopokoleniowego wizerunku będzie jednym z nowych wyzwań, przed jakim staną nie tylko specjaliści od komunikacji i reklamy.

Wyzwanie 2: nowa mediocentryczność

Jak dzisiaj postrzegamy działania PR-owców? Głównie przez pryzmat wycinków z gazet, wzmianek telewizyjnych i radiowych, czy poprzez obecność marek na portalach. Mediocentryczność w coraz większym stopniu przesuwa się nie tylko w stronę sieci, ale też niezależnych, zamkniętych społeczności, funkcjonujących we własnym obiegu informacyjnym. Wąskie specjalizacje, ściśle sprofilowane tematy zainteresowań i nowe podejście do mediów – nie miejsca do publikowania przekazu, ale do prowadzenia dialogu z interesariuszami – to z całą pewnością niedalekie wyzwania, które czekają na specjalistów od PR, contentu, czy tworzenia szeroko rozumianych treści.

Wyzwanie 3: społeczne oddziaływanie i odczuwanie

Marka to już nie tylko logo, wyobrażenie, świadomość klienta, ale przede wszystkim osobiste odczucia i doświadczenia. Nie chodzi tutaj wyłącznie o proces zakupowy, miłe skojarzenia z reklamą, ale o konkretne działania, a także brak dysonansu między deklarowanymi wartościami a ich codzienną realizacją. Wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju w procesy firmowe, również oparte na komunikacji i public relations (choćby z racji wysokich deklaracji etycznych pokolenia Y), może wymusić na wielu organizacjach konieczność podniesienia rękawicy. W przyszłości będą wygrywać wiarygodni oraz ci, którzy będą budować kontakt z marką na bazie osobistych doświadczeń – czy to z wykorzystaniem rozwiązań eventowych, czy technologicznych, takich jak chociażby rozszerzona rzeczywistość.

Wyzwanie 4: wnętrze równie ważne

Luka kompetencyjna i coraz bardziej odczuwalny brak specjalistów – oto jedno z wyzwań, przed jakimi już stają pracodawcy w coraz większej liczbie branż. Z tego powodu dbałość o pracowników, specjalistów i ekspertów, których ma w swoich szeregach firma, stanie się jednym z istotnych wyzwań. Utrzymanie i szkolenie pracownika z doświadczeniem jest o wiele tańsze niż ciągłe poszukiwanie i wdrażanie kolejnego. Zmotywowani pracownicy są także dobrymi ambasadorami marki – również w obszarze produktowym. Dlatego motywacja ludzi związanych z firmą i dbałość o employer branding będą jedną z istotnych potrzeb, jakie będą musieli zaspokoić PR-owcy zajmujący się komunikacją wewnętrzną.

Wyzwanie 5: synergia ekspertów

Przyszłość to zdecydowanie czas specjalistów, często bardzo wąsko wyspecjalizowanych. Jednak kluczem do ich sukcesu, niezależnie od formy powiązania z marką czy przedsiębiorstwem, będzie umiejętność skutecznej współpracy. Międzyzespołowe wyzwania dotyczące realizacji celów biznesowych staną się podstawą budowania bieżącej pracy wielu przedsiębiorstw. To siła kompetencji, wiedzy i umiejętności, a także otwartości na potrzeby interesariuszy i ich zaspokajanie będzie coraz częściej decydowało o sukcesie komunikacyjnym.

Nowe formy komunikacji z otoczeniem, otwartość, autentyczność, dialog i rozumienie potrzeb odbiorców – choć zawsze były to istotne wartości – dzisiaj stają się swoistym fundamentem nowego spojrzenia na public relations. Nie chodzi tu wcale o określenie go mianem 3.0, 3.5 czy 4.0. Z całą jednak pewnością spektrum działań w tym obszarze powinno rozwiązywać nie tylko marketingowe, ale też szeroko rozumiane biznesowe problemy organizacji.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/pr/wyroznij-wizerunek-swojej-firmy-i-konkuruj-z-najlepszymi

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail