Jak zbudować swoją markę w sieci jako fotograf?

04.10.2016 AUTOR: Weronika Wrzesińska

Ok, zdecydowałeś się wystartować ze swoim biznesem jako fotograf. W jaki sposób pozyskać klientów i dać o sobie znać światu?

W dobie Internetu, fotograf który nie posiada strony internetowej i kanałów w mediach społecznościowych nie ma szans na osiągnięcie sukcesu i utrzymanie swojego biznesu. W tym artykule dowiesz się, co zrobić by zyskać popularność, klientów i powiększyć swoje zyski za pomocą narzędzi dostępnych w Internecie.

Zastanów się przez chwilę, co robisz przed jakimkolwiek zakupem? Prawdopodobnie to, co większość ludzi.

  • 81% kupujących przed dokonaniem zakupu przegląda internet, porównując produkty i czytając opinię innych – to samo dotyczy usług i produktów oferowanych przez fotografów – Źródło: GE Capital Retail Bank

Nie jest łatwo zwiększyć swoją rozpoznawalność i zyski, czy posiadać tłumy fanów w mediach społecznościowych, ale da się to osiągnąć. Nie od razu, nie bez wysiłku, ale na pewno jest to w Twoim zasięgu.

marketing dla fotografa

Zyski ze sprzedaży zdjęć w internecie rosną

W 2015 roku ilość użytkowników Internetu wynosiła 3,26 bilionów, czyli 40% populacji świata. Robi wrażenie. Oczywiście, nie każdy z nich to Twój potencjalny klient, ale bez obecności w sieci, nie da się obecnie zbudować swojej marki jako fotograf.

Do 2018 roku przewiduje się wzrost udziału sprzedaży internetowej o: 7.4% w roku 2016, 8.2% w 2017 i 8.8% w 2018 roku.. Niemały udział w tej sprzedaży stanowią materiały digital – w tym zdjęcia właśnie. A to chyba wystarczający powód, żeby docenić moc marketingu internetowego i pozostawić swój ślad w sieci?

marketing dla fotografa

Atrakcyjna strona internetowa zatrzyma klientów

Oczywistym jest, że fotograf powinien mieć swoją stronę www. Przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi zbudujemy ją szybko i bez większego wysiłku. Ludzie przyjmują, że to, co ładnie wygląda jest dobrej jakości. Podobnie działa to w przypadku portfolio. 38% osób wyłącza stronę www jeśli jest nieatrakcyjna wizualnie (źródło: raport Adobe: The State of Content: Expectations on the Rise October 2015). Należy więc poszukiwać szczegółów, które wyróżnią naszą stronę spośród ponad biliona innych.

marketing dla fotografa

Potencjalny klient nie wie, że jesteś profesjonalistą z ogromnym doświadczeniem i świetnym poczuciem humoru. Twoja strona musi powiedzieć to za Ciebie.

  • 64% osób odwiedzających naszą stronę internetową, chce zobaczyć informacje kontaktowe (Źródło: KoMarketing)
  • 52% osób odwiedzających naszą stronę internetową, chce zapoznać się z informacjami z zakładki „O mnie/O nas” (Źródło: KoMarketing)

Szanse na to, że ktoś trafi do sekcji kontaktowej na Twojej stronie są całkiem spore. Bądź dostępny tam, gdzie oczekuje tego klient. Telefon kontaktowy, adres e-mail, formularz kontaktowy – jak najbardziej. Pomyśl, czego jeszcze używamy na co dzień? Skype, WhatsApp, Facebook, Twitter – proste i powszechnie znane kanały komunikacji, bez których nie wyobrażamy sobie zarówno życia codziennego, jak i zawodowego, które swoją dostępnością zdominowały nasze komunikowanie się.

Jednak zakładka „O mnie” nie służy do opisania całej historii swojego życia. Krótko i interesująco – tego oczekują odwiedzający Twoją stronę. Dwa ciekawe akapity są lepszym rozwiązaniem niż dwie nudne strony – chyba, że Twoje dwie strony będą najbardziej porywającą historią w świecie fotografii. Umieść tu także informacje o swoim sprzęcie fotograficznym, miejscu i czasie, Twojej dostępności, aby uprzedzić pytania. Jest to także idealny sposób, aby odpowiedzieć na najczęstsze wątpliwości klientów.

marketing dla fotografa

Twórz różnorodne treści, aby zainteresować większą publikę

Czym jest content marketing? Blogi, filmy, prezentacje, podcasty, infografiki, artykuły – marketing treści przybiera różne formy. Możemy publikować je na swojej stronie, jak i innych portalach (SlideShare, Youtube, LinkedIn Pulse, Tumblr) albo blogach znajomych w formie gościnnych wpisów.

  • Content marketing pomaga pozyskać 3 razy więcej klientów niż tradycyjny marketing, kosztując przy tym 62% mniej 

Google indeksuje strony wg ich aktywności, dlatego powinieneś blogować tak często, jak to tylko możliwe, pamiętając przy tym o urozmaicaniu publikowanych treści. Dodanie zdjęć, filmów czy infografik sprawi, że wpisy są urozmaicone, wyglądają bardziej interesująco i zachęcają czytelnika do powrotu do strony.

  • Wizualny content zwiększa chęć użytkowników do czytania danej treści o 80%

marketing dla fotografa

Nie istniejesz w social media? Zapomnij o rozwoju swojego biznesu!

W branży usługowej idealną reklamą jest ta, za którą nie płacimy. Media społecznościowe są najlepszym kanałem dla realizacji takich działań. Wielu fotografów efektywnie powiększa swój biznes przy użyciu marketingu na Facebooku. Wystarczy 10-20 minut dziennie by wrzucając posta, czy zdjęcie, aby zauważyć wzrost rozpoznawalności. Dlaczego używać Facebooka skoro prowadzisz blog? Ponieważ tam są Twoi odbiorcy. Daje on szansę zaprezentowania się z innej strony, publikując prywatne zdjęcia „zza kulis” i pozwala klientom komentować Twoje fotografie czy wystawiać opinię na Twój temat. Dostajesz w ten sposób informacje, co interesuje Twoich odbiorców i zupełnie za darmo otrzymujesz najlepszą formę promocji – aprobatę klientów.

Warto także udzielać się w grupach w social media, związanych z branżą, by dotrzeć do grona osób o podobnych zainteresowaniach. Możesz zamieszczać tam linki do bloga czy portfolio, aby zwiększyć ruch na Twojej stronie. Jedynymi z najciekawszych grup na Facebooku są:

Fotografia moja pasja i przygoda (https://www.facebook.com/groups/fotografiamoja/?ref=br_rs), Fotografia – wiedza, inspiracje (https://www.facebook.com/groups/347385078734447/), Fotografia grupa (https://www.facebook.com/groups/fotografiagrupa/?ref=br_rs), czy Zdjęcia przed i po [Photography before & after] (https://www.facebook.com/groups/before.after.photo/?ref=br_rs).

marketing dla fotografa

Zwiększ rozpoznawalność i rozkręć biznes z pomocą SEO

Prawidłowe wykorzystanie SEO zwiększa szanse na wzrost rozpoznawalności w wynikach wyszukiwania (zarówno w Google, jak i Bing, Yahoo i innych przeglądarkach), a w prowadzeniu bloga jest naprawdę proste. Wystarczy zamieścić słowa kluczowe (wpisywane przez ludzi w  wyszukiwarkach internetowych) w tekście, tagach i opisach zdjęć czy filmów. Dzięki temu łatwiej będzie Cię odnaleźć. Kolejnym krokiem może być zmiana nazw wstawianych zdjęć, wykorzystując słowa kluczowe. Dla przykładu: zamiast wgrać zdjęcie „213421OK”, nazwać je „Zachód słońca Poznań”. Teraz podczas wyszukiwania zdjęć zachodu słońca w Poznaniu, klient trafi na Twoją stronę.

marketing dla fotografa

Branża fotograficzna bardzo szybko się rozrasta. Nie wszyscy jednak decydują się na promowanie swoich zdjęć w internecie. Promocja jest Twoją szansą, by być pierwszym fotografem, którego odnajdzie osoba szukająca fotografii podróżniczych w sieci. Google notuje 472 130 wyszukiwań najpopularniejszych polskich haseł dotyczących fotografii w miesiącu. Należą do nich:

  • fotograf – 165 000,
  • fotografia – 301 000
  • sesja zdjęciowa – 4 400,
  • sesja fotograficzna – 590,
  • sprzedaż zdjęć – 260,
  • najlepsze zdjęcia – 880.

marketing dla fotografa

Buduj listę mailingową, aby zgromadzić lojalnych klientów w jednym miejscu

Otrzymanie czyjegoś adresu e-mail jest równoznaczne z zainteresowaniem Twoją twórczością. To małe zaangażowanie może przynieść duże korzyści w przyszłości. Tym osobom należy się odwdzięczyć, oferując im specjalne promocje na zdjęcia, powiadamiając ich w pierwszej kolejności o nadchodzących projektach czy specjalnych ofertach. Można to zrobić za pomocą newslettera. Warto dodać także popup – nie da się go nie zauważyć, co zwiększa ilość zapisów.

Lojalni klienci są warci średnio 10x tyle, ile ich pierwszy zakup (źródło: Help Scout).

marketing dla fotografa

Ludzie kupią Twoje produkty czterokrotnie częściej, jeśli dostaną polecenie od znajomych

Promowanie Twojego biznesu przez samych klientów jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na reklamę. Zachęcaj innych do takiego działania, oferując w zamian darmowe zdjęcia lub zniżki na fotografie, czy oferowane usługi, np. sesje zdjęciowe. Klientów można do tego nakłaniać przez wysyłanie newslettera z prośbą o polecanie biznesu znajomym i informowanie o korzyściach (można też umieścić taką informację w BIO) czy publiczne podziękowania, np. poprzez Facebooka, osobom, które sprowadziły do Ciebie swoich znajomych. Mówienie im „największym komplementem jaki możecie mi dać, jest polecenie mnie swoim bliskim” jest wyraźnym znakiem, czego oczekujesz od swoich klientów.

marketing dla fotografa

Daj coś od siebie i ciesz się lawiną powracających klientów

Warto odwdzięczyć się swoim klientom za ich zaangażowanie w Twój biznes. Możliwości jest wiele. Możesz zaoferować im zniżki na kupowane zdjęcia lub darmową sesję fotograficzną, czy też przekazać swoje fotografie lub usługi w akcjach społecznych, które są dla Ciebie istotne. Takie działania przyciągają uwag, zachęcają klientów od interakcji i są świetnym sposobem na nawiązanie współpracy z innymi profesjonalistami. Sprezentowanie kilku darmowych zdjęć agencji turystycznej, może prowadzić do promocji przez nich Twojego biznesu, zakupu większej ilości zdjęć w przyszłości czy nawet polecenia Twojej osoby innym firmom z branży turystycznej.

marketing dla fotografa

Chcesz przyciągnąć nowych klientów? Stwórz konkurs na Facebooku!

Jest to świetny sposób na stworzenie „szumu” wokół Twojej osoby. Zachęcaj do udostępniania informacji o konkursie i dzielenia się nią z innymi, tak by dotarła do nowych potencjalnych klientów. Aby jednak konkurs prowadził do nowych leadów, musi być ściśle związany z Twoim docelowym rynkiem odbiorców. Facebook jest najbardziej popularnym kanałem społecznościowym, więc jest to idealne miejsce na przeprowadzenie konkursu. Nagrody muszą zachęcać do wzięcia udziału obecnych, jak i potencjalnych nowych klientów. Zaoferuj zniżkę na swoje zdjęcia, darmową sesję zdjęciową czy jednodniowe warsztaty fotograficzne. Jeżeli nagrodą będzie coś niezwiązanego z Twoją działalnością, np. kupon rabatowy na zakupy w sklepie odzieżowym, wówczas konkurs przyciągnie wiele osób, ale po jego zakończeniu szybko o Tobie zapomną.

marketing dla fotografa

Nawet 15 min po przeczytaniu tego tekstu możesz zacząć rewolucję

Niektóre z tych technik marketingowych możesz wykorzystać w przeciągu następnych 15 minut; inne wymagają większego zaangażowania czasowego. Z pewnością, jednym z pierwszych Twoich kroków będzie założenie strony internetowej. Piotr Kulczycki, CEO Photlera, również od tego zaczął. Jego strona World In My Lens (http://worldinmylens.com/) szybko zyskała popularność mimo wykorzystania jedynie kilku prostych zabiegów marketingu internetowego. Przede wszystkim jednak, jej najważniejszym atutem jest piękna prezentacja zdjęć z podróży, na co zwrócili uwagę odwiedzający ją ludzie.

Nie oczekuj jednak sukcesów z dnia na dzień. Jeśli zależy Ci na zbudowaniu solidnego biznesu, zacznij budować jego fundamenty już dziś, a szybciej zauważysz pozytywne efekty swojej pracy i rozwiniesz swój biznes w odpowiednim kierunku.

Reklama na portalach internetowych – czy warto?

Wywiad z Olgą Naparty (Redbull Polska) – content, który dodaje skrzydeł

Do góry!

Polecane artykuły

26.11.2020

Ładowarka do samochodów elektrycznych – jak wybrać model odpowiedni dla miejsc ...