Marketing i Biznes Marketing Jak skutecznie sprzedawać przez afiliację?

Jak skutecznie sprzedawać przez afiliację?

Jak skutecznie sprzedawać przez afiliację?

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Marketing afiliacyjny jest obecnie coraz popularniejszy w sieci, a działania reklamowe prowadzone w jego ramach nieustannie się rozwijają. Z punktu widzenia reklamodawców niezwykle istotny jest fakt, iż rozliczane są one w oparciu o wygenerowane efekty. Przystępując więc do danego programu partnerskiego płaci się za konkretnie osiągnięty cel. Co przede wszystkim powinno się wiedzieć na temat afiliacji, aby skutecznie móc sprzedawać za pośrednictwem tego kanału?

Programy afiliacyjne działają na zasadzie przynajmniej trójstronnej relacji pomiędzy reklamodawcą, właścicielem strony umieszczającym reklamy oraz odbiorcą owych treści reklamowych. Najczęściej pojawia się jednak jeszcze i czwarta strona, czyli sieć afiliacyjna, która pełni rolę pośrednika. Reklamodawca prowadząc swoje działania reklamowe może skorzystać z tego typu pośrednictwa lub też samodzielnie przekazać je do wydawców, tworząc własny program partnerski.

Obecnie programy partnerskie w Polsce prężnie się rozwijają. Nic dziwnego, że reklamodawcy coraz chętniej z nich korzystają, promując w ten sposób w Internecie swoje produkty czy też usługi. Przystąpienie do sieci jest bowiem bardzo kuszące ze względu na fakt, że płaci się tylko za konkretnie uzyskane efekty. Ponadto tego typu oddelegowanie działań marketingowych na wielu niezależnych partnerów może być nie tylko bardzo wygodne, ale również i niezwykle skuteczne.

Reklamodawca chcąc czerpać jak największe zyski z afiliacji musi wziąć pod uwagę wiele różnych czynników. Istotne jest odpowiednie przygotowanie założeń samego programu partnerskiego. Wyliczenie prowizji, którą możemy oddać partnerom, przygotowanie odpowiednich kreacji czy dobór odpowiedniego systemu trackingowego. Część z tych aspektów możemy oddelegować na sieć afiliacyjną, jeśli zdecydujemy się na współpracę z którąś z nich.

Marketing afiliacyjny – Wybór i przystąpienie do sieci afiliacyjnej

Organizacja programu partnerskiego wymaga nakładu czasu i pracy, dlatego też reklamodawcy najczęściej decydują się na przystąpienie do sieci afiliacyjnej. Obecnie na rynku istnieje ich już wiele, jest więc w czym wybierać. Jak to jednak zwykle bywa poziom usług przez nie oferowanych może być też różny – sieć sieci bowiem nie równa. Jej wybór ma naprawdę ogromne znaczenie w kontekście przyszłych zysków.

Na polskim rynku istnieje wiele sieci afiliacyjnych. Różnią się one miedzy sobą zarówno liczbą posiadanych wydawców jak i programów partnerskich. Jedne z nich oferują ich kilkadziesiąt, inne nawet kilkaset. Rozbieżności te zależą w dużej mierze od wielkości danej sieci oraz od jej wieku. Nie zawsze jednak przy wyborze należy kierować się wytycznymi mówiącymi o tym, że więcej znaczy lepiej. Takie myślenie może okazać się błędnym. Powody tego są przede wszystkim dwa. Po pierwsze, im większa sieć tym reklamodawca ma w niej liczniejszą konkurencję. Po drugie natomiast, im jest ona starsza, tym większe prawdopodobieństwo, że należy do niej spora grupa nieaktywnych już wydawców.

Wybór sieci afiliacyjnej nie jest zatem prosty. Ciężko jest jednoznacznie przewidzieć jak będzie wyglądała dana współpraca i która oferta tak naprawdę jest korzystniejsza. Oprócz dokonania samego porównania dostępnych na rynku propozycji warto zapoznać się z opiniami zamieszczanymi na forach oraz na różnych stronach poświęconych afiliacji. Może to okazać się naprawdę bardzo pomocne. Bez względu jednak na to reklamodawca wybierając daną sieć szczególnie powinien się zwrócić uwagę na takie kwestie, jak:

  • związek z tematyką sprzedawanego produktu/usługi – to czy do danej sieci należą wydawcy związani tematycznie z grupą docelową sprzedawanych produktów czy też usług, jest sprawą kluczową. Skuteczność kampanii reklamowej zależy przede wszystkim od tego czy zostanie ona skierowana do właściwych osób;
  • zasięg – dobra sieć afiliacyjna powinna również posiadać duży zasięg. Dzięki temu jej oferta będzie na tyle szeroka, że nie pojawi się problem ze znalezieniem odpowiedniego do danej kampanii reklamowej wydawcy, który będzie dopasowany do niej tematycznie i zarazem wartościowy;
  • komunikacja – jak w każdej relacji także i w tym wypadku istotną rolę odgrywa komunikacja z daną siecią afiliacyjną. Ważne jest aby przebiegała ona sprawnie i bezproblemowo. Sieć musi potrafić słuchać oraz rozumieć oczekiwania i strategię reklamodawcy. Tylko dzięki tym umiejętnościom, jak również i własnemu doświadczeniu, będzie w stanie zaproponować najlepsze rozwiązania;
  • elastyczność – dobra i owocna współpraca to także elastyczność oferty, którą daje sieć afiliacyjna. Wynika ona w sposób bezpośredni z umiejętności słuchania i rozumienia oczekiwań danego reklamodawcy oraz oczywiście ze sprostania im;
  • oferta – porównaj prowizje, jakie chcę pobrać od Ciebie konkretne sieci, może się okazać, że 1% w skali całego roku to będzie duża kwota;
  • aspekty techniczne – dowiedz się jak skuteczny jest system trackingowy danej sieci oraz jakie materiały reklamowe możesz za jej pośrednictwem udostępniać wydawcom.

Wybierając sieć afiliacyjną, a następnie przystępując do danego programu niezwykle istotne jest jednak zrozumienie, że sukces zależy od pracy każdego z partnerów. Wszystkie więc strony muszą wykazać się zaangażowaniem oraz potrafić współpracować ze sobą. Należy uświadomić sobie również, że korzyści jednego z partnerów leżą w interesie ogólnym. Niestety w praktyce wciąż jednak różnie z tym bywa.

Marketing afiliacyjny – stworzenie własnego programu partnerskiego

Reklamodawca chcąc sprzedawać przez afiliację może skorzystać z dostępnej na rynku oferty sieci afiliacyjnej lub też sam zdecydować się na stworzenie własnego programu partnerskiego. Jest to dodatkowa alternatywa, która może okazać się najlepszym rozwiązaniem. Taka opcja daje możliwości całkowitego dostosowania się pod konkretne zapotrzebowania reklamodawcy oraz większej kontroli nad tym, gdzie trafiają dane reklamy. Ponadto nie trzeba również płacić prowizji sieci afiliacyjnej za pośredniczenie w relacjach z wydawcami.

Stworzenie własnego programu partnerskiego w praktyce wcale nie jest takie proste i wymaga różnego rodzaju nakładów. Wiąże się to z wieloma skomplikowanymi zadaniami, które są niezwykle czasochłonne. Trzeba również posiadać pewną wiedzę oraz umiejętności w tym temacie. Ponadto obarczone jest to oczywiście także i dodatkowymi nakładami finansowymi.

Najważniejszym i najbardziej kosztownym zadaniem jest stworzenie systemu, który będzie śledził użytkowników poleconych przez naszych partnerów, zliczał ich transakcje oraz udostępniał dane o transakcjach i ruchu partnerom. Możemy zatrudnić do tego celu programistów, którzy stworzą taki system od podstaw lub skorzystać z rozwiązań dostępnych na rynku i dostosować je lekko do swoich potrzeb. W każdym razie obie te czynności wiążą się z większymi kosztami niż przystąpienie do sieci. Dodatkowo musimy zadbać o bieżącą obsługę systemu, tworzenie i aktualizację materiałów reklamowych oraz kontakt z wydawcami.

Bez względu na to czy reklamodawca zdecyduje się na skorzystanie z możliwości stworzenia własnego programu partnerskiego, czy też na współpracę z daną siecią afiliacyjną niezbędne jest dogłębne przemyślenie tematu. Przed podjęciem decyzji należy dobrze zastanowić która z możliwych opcji będzie korzystniejsza. Pomocna będzie tu z całą pewnością szczegółowa analiza wszystkich plusów i minusów oraz research dostępnych na rynku ofert sieci afiliacyjnych. Co ważne, możemy przystąpić nawet do kilku sieci…

Czytaj również:

Najciekawsze cytaty z magazynu Marketing & Biznes kwiecień 2015

Wywiad z Arturem Jabłońskim – ArturJablonski.com

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl