Marketing i Biznes IT Kobiety w startupach technologicznych

Kobiety w startupach technologicznych

Kobiety w startupach technologicznych

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Branże technologiczna i internetowa są zdecydowanie zdominowane przez mężczyzn, choć kobiety w żadnym wypadku nie odstają od nich zarówno pod względem analityczności umysłu, jak i przejawianej kreatywności. Skąd zatem wynikają dysproporcje w branży IT? Hipotez jest wiele. Dziś jednak przyjrzymy się nie owym hipotezom, lecz kobietom, które przełamują schematy i tworzą rentowne, innowacyjne startupy – zarówno w Polsce, jak i na świecie.

Jak kobiety mogą rozpocząć swoją drogę w IT?

Po pierwsze – kobiety i mężczyzn cechuje inne myślenie i z reguły preferują oni inny styl pracy, co zostało potwierdzone przez liczne badania psychologiczne. Zazwyczaj mężczyzn napędza rywalizacja, a kobiety – współpraca. Można jednak rzec, że kobiety mają problem z przedarciem się do tego męskiego świata i różnego rodzaju bariery napotykają tak naprawdę na każdym kroku swojej kariery. Z tego też powodu powstają takie inicjatywy, jak np. Geek Girls Carrots, czyli nasze polskie „Karotki” czy „Marchewki”. Założycielką tej globalnej organizacji jest Kamila Sidor i powstała ona w 2013 roku. Karotki regularnie organizują comiesięczne spotkania i szkolenia w ośmiu miastach, dla innych pań, mające ułatwić im karierę w zawodzie programisty. Jedną z najważniejszych wartości, jakie wnoszą Karotki, jest swobodna wymiana doświadczeń.

Kobiety kobietom, czyli Female Founders Poland

Female Founders Poland to inicjatywa Magdaleny Olczak, która swoje początki ma w 2016 roku. Powstała ona w odpowiedzi na realny deficyt, jakim jest brak środowiska czy miejsca, w którym przedsiębiorcze kobiety mogłyby wymieniać się swoimi doświadczeniami i uczyć się od siebie wzajemnie. Początkowo Female Founders Poland było jedynie grupą na Facebooku dla założycielek startupów technologicznych. Aktualnie zrzesza ono kobiety z całej branży, którym zależy na rozwoju i szukaniu nowych kontaktów, wymianie doświadczeń. Grupa ma na celu wprowadzenie dobrych praktyk do branży i m.in. walkę ze stereotypem, że kobiety cechuje wzajemna zazdrość. Dużą popularnością cieszą się także spotkania, m.in. z founderkami, które osiągnęły sukces i chętnie dzielą się przepisem na niego. Co ważne, dziewczynom zależy na tym, by zaszczepić chęć kreowania swoich biznesów już także w nastolatkach czy studentkach, stąd ich działalność edukacyjna.

Polki, które stworzyły przedsięwzięcia na skalę międzynarodową

Gdy mówimy o przedsiębiorczych Polkach, które odniosły sukces, warto wspomnieć nie tylko o takich startupach, jak: PRowly – kompleksowe narzędzie dla osób zarządzających wizerunkiem i komunikacją marki (którego pomysłodawczynią jest Joanna Drabent) czy Evenea – łatwy i intuicyjny w obsłudze serwis umożliwiający sprzedaż biletów online oraz promocję i obsługę wydarzeń (którego co-founderką jest Agnieszka Oleszczuk-Widawska). Warto wspomnieć także chociażby o Oli Sitarskiej, która już w wieku 16 lat stworzyła serwis fashionstyle.pl umożliwiający dziewczynom wcielenia się w postać modelki bądź projektantki mody, a który to w szybkim tempie zdobył ponad kilkaset tysięcy zarejestrowanych użytkowników. Równie duży sukces odniosła także Ola Lazar, twórczyni serwisu gastronauci.pl, obecnie sprzedanego za niebagatelną sumę hinduskim inwestorom z Zomato.

Kobiety w startupach technologicznych na świecie

Także na Zachodzie powstaje coraz więcej inicjatyw kobiet – powstał nawet projekt „Choose Possibility”, który zbiera dane na temat ich aktywności zawodowej i startupowej. I tak, jeszcze w 2009 roku procent startupów stworzonych przynajmniej przez jedną kobietę wynosił w USA zaledwie 9,5%. W 2014 roku ta liczba prawie podwoiła się do 18%. To zatem zachęcająca dla przedsiębiorczych kobiet statystyka, napawająca optymizmem. Najwięcej startupów założonych przez kobiety znajduje się w Nowym Jorku, tam aż co piąty startup został założony właśnie przez przedstawicielki „płci pięknej”. W Polsce sytuacja wygląda nieco gorzej, na szczęście na rynku działają  m.in. wspomniane wyżej fundacje i podmioty, które wyznaczają nowe trendy i mogą być zachętą dla kobiet do działania.

 

Jak pokazuje badanie „Breaking through. Arnessing the Economic Potential of Women Entrepreneurs” dostarczone przez Center for an Urban Future w marcu 2016 roku, w Nowym Jorku powstaje obecnie każdego dnia średnio 45 nowych biznesów, których właścicielami są kobiety. Kim jednak one są? Jakie kobiety z międzynarodowego środowiska startupowego warto znać? Jakie wniosły one wkłady w rozwój technologiczny – jakie dostarczyły narzędzia i jakie rozwiązały problemy?

Shan-Lyn Ma – założycielka i CEO w startupie Zola.

Serwis Zola pomaga parom, które zamierzają się pobrać, przede wszystkim dzięki temu, że umożliwia tworzenie dla gości list prezentów ślubnych. To zatem odpowiedź na konkretną i coraz częściej pojawiającą się wśród par młodych potrzebę. Zola pozyskała w trzech rundach finansowania dotacje w wysokości ponad 15 mln dolarów, bije rekordy popularności wśród nowożeńców i jest wciąż wzbogacana o nowe funkcjonalności.

kobiety w startupach technologicznych

Zola to startup wspierający narzeczonych w planowaniu ślubu

Arianna Huffington – założycielki i redaktor naczelna „The Huffington Post”.

Huffington zaczęła w 2005 roku, wraz z biznesmenem Kennethem Lererem, od tworzenia bloga i agregatora newsów na tematy m.in. ekonomiczne czy polityczne. Obecnie jej serwis jest wart pod 315 mln dolarów, a ona sama stała się jedną z najbardziej wpływowych osób w mediach. W rankingu 50 najbardziej wpływowych blogów świata przygotowanym w 2008 roku przez brytyjski tygodnik „The Observer”, blog „The Huffington Post” znalazł się na pierwszym miejscu zestawienia.

kobiety w startupach technologicznych

Amerykańska witryna „The Huffington Post” jest obecnie jednym z najpopularniejszych blogów

Olga Vidiseva – założycielka i CEO serwisu Shoptiques.

Vidiseva zdobywała swoje doświadczenie m.in. w Goldman Sachs. Jej inicjatywa – Shoptiques – to internetowy marketplace, który umożliwia użytkownikom zakup rzeczy (ubrań, butów, akcesoriów) z ekskluzywnych butików z całego świata. Shoptiques już w 2015 roku trafił na listę najlepiej rokujących startupów według Forbesa. Obecnie Shoptiques obsługuje ponad 5000 butików z 35 krajów z całego świata.

kobiety w startupach technologicznych

Shoptiques to jeden z najpopularniejszych sklepów internetowych kobiet z USA

Payal Kadakia – współzałożycielka i CEO startupu ClassPass

ClassPass rozwiązuje problem, jakim jest trudność w znalezieniu przez Internet interesujących zajęć sportowych w najbliższej okolicy użytkownika i niemożność zapisania się na nie online. Skąd powstał pomysł na narzędzie? Inspirację przyniosło samo życie – jego autorka Payal Kadakia bowiem sama napotkała na taki problem w trakcie poszukiwań szkoły baletowej dla siebie. ClassPass działa w systemie płatnych, miesięcznych subskrypcji i daje użytkownikom szeroki wybór intersujących zajęć sportowych.

Kobiety w startupach technologicznych

Jeden abonament, szeroki wybór zajęć – to właśnie ClassPass

Chociaż świat technologiiprogramowania jest przede wszystkim królestwem mężczyzn, coraz częściej zaznaczają w nim swoją pozycję także i kobiety. To pocieszające, gdyż wkład kobiet w tworzone produkty, odmienne spojrzenie, skupienie na najdrobniejszych szczegółach i kreatywność, mogą być nieocenione przy tworzeniu startupów. Także to same panie coraz częściej zdobywają się na odwagę i zakładają własne działalności. Dla kobiet szczególnie ważne są wsparcie i możliwość kooperacji, dlatego fakt, że powstaje coraz więcej organizacji wspierających kobiety, napawa dużą nadzieją i korzystnie wpływa na ekosystem startupów nie tylko na świecie, ale i na naszym rodzimym podwórku.

Artykuł powstał dzięki:

Coders Lab

Łącząc doświadczenie edukacyjne ze znajomością rynku pracy IT, Coders Lab umożliwia szybkie i efektywne zdobycie pożądanych kompetencji związanych z nowymi technologiami. Skupia się się na przekazywaniu praktycznych umiejętności, które w pierwszej kolejności są przydatne u pracodawców.

Wszystkie kursy odbywają się na bazie autorskich materiałów, takich samych niezależnie od miejsca kursu. Dzięki dbałości o jakość kursów oraz uczestnictwie w programie Career Lab, 82% z absolwentów znajduje zatrudnienie w nowym zawodzie w ciągu 3 miesięcy od zakończenia kursu.


CONNECTIS_

+48 22 222 5000
office.pl@connectis.pl

Złota 59
00-120 Warszawa

CONNECTIS_ jest spółką technologiczną świadczącą usługi z zakresu outsourcingu specjalistów, zespołów projektowych oraz procesów IT.


CONNECTIS_
łączy wyjątkowe doświadczenie, kompleksową znajomość branży oraz kompetencje specjalistów z klientami, aby pomóc im usprawniać projekty informatyczne i zwiększać wydajność procesów biznesowych.

Współpracujemy na szeroką skalę z liderami branżowymi w całej Europie z sektora m.in. finansowego, IT, konsultingowego, ubezpieczeniowego, energetycznego oraz telekomunikacyjnego. Codziennie wspieramy ich ponad 350 specjalistami w strategicznych projektach informatycznych.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl