Jak wiadomo – nie powinno oceniać się książki po okładce. W rzeczywistości jednak wychodzi różnie, prawda? Mailing rządzi się jednak innymi prawami. Powinien łączyć zarówno estetykę i merytoryczność treści. 2 w 1 – czyli przepis na sukces, konwersję i Open Rate.
Przykład estetycznego mailingu PayU
Nie wiesz od czego zacząć?
Najważniejsze to mieć pomysł i zamysł, by uzyskać efekt “wow”. Należy również pamiętać o tym, że obecnie skanujemy tekst, niż wczytujemy się wnikliwie w jego treść. Dlatego warto stworzyć czytelny układ Twojego newslettera i nie przesadzać z nadmiarem treści. Im mniej, a porządniej, tym lepiej.
Profesjonalna kreacja newslettera powinna składać się więc z kilku części – patrząc od góry:
- Temat i preheader
- Kreacja graficzna i call to action
- Link rezygnacji i link podglądu
- Stopka
Wymiary mailingu
Standardowo, szerokość mailingu powinna wynosić do 650 px, natomiast długość zależy od od Twoich potrzeb treściowych. Pamiętaj jednak, że w przypadku newslettera, za pierwsze wrażenie odpowiada górny prostokąt o wymiarach 650 px na 350 px. Jest to obszar, który będzie widoczny w większości programów pocztowych bez konieczności przewijania ekranu. To w tym polu powinny znajdować się najważniejsze treści mailingu, które odbiorca zauważy od pierwszych chwil przeglądania wiadomości.
Temat i preheader
Skoro znamy już techniczne aspekty tworzenia mailingu, przejdźmy do części bardziej kreatywnej, w której omówię każdą część szablonu wiadomości.
Temat wiadomości to pierwsze, co Twój odbiorca widzi, gdy otworzy skrzynkę mailową. Mamy naprawdę mało czasu by zachęcić odbiorcę do otworzenia naszej wiadomości i później, by go przekonać do określonej akcji. Jeżeli pierwsze wrażenie będzie negatywne, bez względu na to, jak wartościowa będzie treść, to istnieje ryzyko, że odbiorca nie zapozna się z nią. A nie na tym nam przecież zależy.
Jest więc wiele kwestii, które należy brać pod uwagę przy jego tworzeniu: długość, forma, treść, ale także znajomość swoich odbiorców, branża czy oferta.
Ważne jest, aby temat maila odzwierciedlał treść wiadomości i wyróżniał się jednocześnie na tle pozostałej korespondencji w skrzynce pocztowej. Jak to zrobić? Jest kilka kreatywnych rozwiązań, które możesz wprowadzić już teraz, np. użycie symboli unicode lub emoji.
Drugim ważnym elementem jest preheader, czyli pierwsze zdanie w mailingu, które jest widoczne w większości skrzynek pocztowych. Najlepiej, jeśli nawiązuje do tematu i stanowi jego uzupełnienie.
Przykład newslettera Mango, w którym skorzystano z preheadera
Możesz więc wykorzystać je jako dodatkowe miejsce na przekaz marketingowy, co może zasadniczo zwiększyć wskaźnik Open Rate. Dużą rolę odgrywa zwłaszcza przy mailach odbieranych na telefonach, gdzie czas decydowania o otwarciu wiadomości jest zdecydowanie krótszy, niż na komputerach.
Kreacja graficzna i call to action
Obraz wart jest więcej niż 1000 słów. Nie od dziś wiadomo, że kupujemy oczami. Dlatego tak bardzo ważne jest, abyś pokazywał swoje produkty w jak najlepszym ujęciu, z odpowiednim przybliżeniem (na tyle, na ile możesz sobie na to pozwolić w newsletterze) i podkreśleniem najważniejszych atutów.
Przykład mailingu Dorothy Perkins
Kluczowym dla Twojej rozpoznawalności, oprócz samego umieszczenia logotypu, jest to, aby kolorystyka maila była spójna z kolorystyką naszej strony www – dzięki takiemu zabiegowi, podświadomość odbiorcy natychmiast połączy te dwie kwestie w jedną całość.
Przykład mailingu Play
Gdzie szukać zdjęć?
Szukając nietuzinkowych zdjęć, w sieci masz do dyspozycji nie tylko Google, ale także szereg narzędzi wyspecjalizowanych w tym zakresie. Tutaj znajdziesz całe kompendium wiedzy o prawach autorskich i miejscach, gdzie szukać wartościowych zdjęć.
Call to action
Najważniejsze! Niezależnie od tego, jak wartościową informację masz do przekazania, musisz pamiętać, że mailing z zasady ma tylko zainteresować czytelnika, a całość komunikatu ma być dostępna w serwisie internetowym. Dlatego tak ważne jest, abyś użył wyraźnego przycisku call to action, który będzie kierował na odpowiednią stronę.
Zobacz przykład poniżej – marka Kate Spade, oprócz wyraźnego zakomunikowania promocji, poniżej umieszcza przycisk CTA, mówiący od razu, co należy zrobić.
Przykład mailingu z wyraźnym CTA – Kate Spade New York
Warto przy tym pamiętać, że raczej słabo zadziałają wezwania do działania w formie tekstowej i najlepiej wykorzystać duże graficzne przyciski. W dobie coraz częstszego sprawdzania poczty na urządzeniach mobilnych, jest to dziś zabiegiem niemal niezbędnym.
Jeśli w Twoich grafikach umieszczasz twarze lub całe sylwetki osób, możesz zastosować ciekawy trik. Spraw, aby te osoby patrzyły w kierunku CTA lub wskazywały na niego dłonią – wtedy naturalnie odbiorca popatrzy się w tym samym kierunku.
Link rezygnacji i link podglądu
Dodawanie linku rezygnacji to dobra praktyka w email marketingu – oznacza, że respektujesz zaufanie odbiorcy i dajesz mu możliwość rezygnacji z otrzymywania korespondencji w dowolnym momencie.
Chronisz tym samym swoją reputację jako nadawcy wiadomości. Zirytowani brakiem linku wypisu subskrybenci bardzo często oznaczają wiadomości jako spam, co jest silnym znakiem ostrzegawczym dla filtrów antyspamowych. Pamiętaj też, że filtry antyspamowe weryfikują, czy dana wiadomość posiada link rezygnacji. Jeśli nie, najczęściej jest przez nie zatrzymywana zanim dotrze do skrzynki odbiorcy.
Dobrą praktyką jest również, by napisać wprost – dlaczego dany mailing został wysłany do danego subskrybenta. Jak w przykładzie poniżej, gdzie marka TopSecret informuje subskrybentów, że wiadomości wysyłane są do osób, które podały swój adres mailowy na wymienionych stronach.
Przykład mailingu Top Secret z prawidłowym linkiem rezygnacji
Stopka
Ostatnim elementem Twojego mailingu, a jakże ważnym dla odbiorcy, jest stopka. To miejsce, w którym zawrzesz kluczowe informacje o swojej firmie, tak aby odbiorca nie miał wątpliwości, od kogo pochodzi dana wiadomość.
Jest to również ważne dla dostarczalności Twoich maili. Filtry antyspamowe dokładnie analizują, jaką część Twojego mailingu stanowi tekst, a jaką grafiki. Ich proporcja nie powinna być większa niż 1 do 1. Dlatego też możesz wykorzystać stopkę mailingu, aby zrównoważyć zdjęcia odpowiednią ilością tekstu.
Elementy stopki, o jakich musisz pamiętać, to przede wszystkim dane kontaktowe. Dodatkowo spółki handlowe są zobowiązane do umieszczenia nazwy firmy, adresu, numeru NIP, wpisu do rejestru, czy wysokości kapitału zakładowego.
W stopce możesz też poprosić, aby odbiorca dodał Twój adres nadawcy do zaufanych kontaktów. Wówczas Twoje wiadomości nie będą wpadać do spamu.
Stopka mailingu Travelist z prawidłowo uzupełnionymi informacjami oraz prośbą o dodanie adresu do książki adresowej
I to by było na tyle 🙂
Teraz wiesz już, jak stworzyć wspaniałe i pięknie konwertujące mailingi. Nic nie stoi na przeszkodzie, byś mógł samodzielnie projektować kreacje godne wielkich marek.
A jeśli potrzebujesz wsparcia, podpowiedzi, jak zaprojektować mailing – zajrzyj do bazy inspirujących newsletterów i znajdź szablon idealny dla Ciebie.
Artykuł powstał przy współpracy:
Pon-Pt: 8:00-17:00 FreshMail to wszystko czego potrzebujesz aby wysyłać efektywne newslettery i mailingi. Intuicyjny system, piękne szablony, które łatwo dopasujesz do swoich potrzeb, rozbudowane raporty oraz wiele funkcjonalności, które pozwolą Ci łatwo i szybko tworzyć skuteczne kampanie email marketingowe. FreshMail to nie tylko niezawodny system do email marketingu, to także zespół profesjonalistów, specjalizujących się w kompleksowej obsłudze działań z zakresu email marketingu. Ludzie FreshMaila to eksperci z pasją podchodzący do swojej pracy i czerpiący satysfakcję z sukcesów swoich Klientów. Jednak nie sztuka nazywać się ekspertem, sztuka jest to udowodnić – nam się udało. Jesteśmy najczęściej nagradzaną agencją za kreatywne działania email marketingowe w Polsce. FreshMail
(+48) 12 617 60 10
pomoc@freshmail.pl
Zostaw komentarz