Marketing i Biznes E-mail marketing Recepta na udaną sprzedaż – sprawdzone wskazówki dla ecommerce

Recepta na udaną sprzedaż – sprawdzone wskazówki dla ecommerce

Recepta na udaną sprzedaż – sprawdzone wskazówki dla ecommerce

Wszyscy marketerzy powtarzają jak mantrę: personalizacja – działa, targetowanie – działa, marketing automation – działa. Skoro tak, dlaczego więc tak mało firm chce wprowadzać te sprawdzone i działające rozwiązania do swoich firm? Strach przed nowym i nieznanym jest zawsze spory aczkolwiek w tym wypadku warto podjąć rękawicę, ponieważ przysłowiowo „gra jest warta świeczki”.

Polski ecommerce rozwija się w ogromnym tempie. Przewiduje się, że sprzedaż sklepów internetowych w Polsce wyniesie aż 60 mld złotych. Ten dynamiczny wzrost jest możliwy dzięki kilku czynnikom, z których najważniejszym jest zmiana podejścia samych konsumentów do zakupów przez internet. Zmiana sama w sobie nie mogłaby się dokonać gdyby nie narzędzia, które pomagają sklepom online zaopiekować się w pełni swoimi obecnymi i potencjalnymi klientami.

Pomimo tego, że narzędzia wspomagające sprzedaż online już od wielu lat z powodzeniem funkcjonują na rynku polskim, jak i na rynkach międzynarodowych, to wciąż wiele firm obawia się wprowadzenia nowych rozwiązań takich jak np.: marketing automation. Obaw jest wiele, najczęściej jednak powtarzane są argumenty związane z finansami, brakiem umiejętności i możliwości do wprowadzenia nowości. Czego by jednak nie mówić, to zautomatyzowanie procesów sprzedaży da, nawet w krótkim okresie czasu, wymierne efekty, bowiem systemy do marketingu automatycznego świetnie sprawdzają się w zbieraniu i precyzyjnej analizie danych.

By efekty były jeszcze szybsze, poniżej przedstawiamy kilka wskazówek sprawdzonych w ecommerce, które gwarantują sukces sprzedażowy.

Baza to podstawa

Aby prowadzić jakiekolwiek działania marketing automation, trzeba przede wszystkim zbudować bazę klientów (i potencjalnych klientów) do której wysyłane będą wiadomości. Pierwszym krokiem zatem do tworzenia własnych baz danych są automatyczne formularze kontaktowe, które będą pojawiać się na stronie i zachęcać do zostawienia adresu mailowego czy podania numeru telefonu. Ale sam kontakt to dopiero początek. Dzięki marketing automation śledzimy ruchy internautów na naszej stronie, zapisujemy ich preferencje i zainteresowania, by ostatecznie zaproponować dopasowane rozwiązania. Co ciekawe, potencjalny klient nie musi się zalogować na naszej stronie, aby go zidentyfikować. Dzięki specjalnym narzędziom jesteśmy w stanie poznać internautę bez jego logowania na naszej witrynie. Wszystko to jest możliwe, ponieważ narzędzia marketing automation obejmują identyfikację osób na stronie www, monitorowanie ich zachowań, automatyczne segmentacje i odpowiednie zarządzanie kontaktami z jednego miejsca.

Planuj komunikację

Marketing automation pozwala także zdecydowanie usprawnić obsługę klienta. Odpowiednio ustawiona komunikacja powinna być precyzyjna ale nienachalna. Zawsze warto zacząć od powitania nowych subskrybentów. Ustawienie wiadomości powitalnej zajmie niewiele czasu, a będzie gwarancją dobrego pierwszego wrażenia. Zatem o co jeszcze należy zadbać w kolejnych krokach ścieżki zakupowej naszych konsumentów? Właściwie zaplanowana segmentacja oraz przemyślany lead scoring kontaktów pozwalają uruchamiać konkretne akcje w odpowiedzi na adekwatne działania użytkownika. Segmentacji możemy dokonywać ze względu na odwiedzane przez użytkownika podstrony, źródła czy frazy, z jakich następuje wejście, czy ze względu na urządzenie używane do przeglądania witryny i wiele innych danych.

Przemyśl scenariusz

W zasadzie podstawą działania marketing automation są odpowiednio przemyślane scenariusze, które w efekcie końcowym mają prowadzić do finalizacji transakcji. Warto przemyśleć i stworzyć kilka różnych scenariuszy, które będą prowadzić naszych odbiorców do finalizacji transakcji. Systemy do  marketing automation, takie jak np. SAREhub, dostarczają kampanie scenariuszowe, które z łatwością wdrożymy do naszego e-commerce. System zadba o doświadczenia klientów również po dokonanych zakupach. Maile czy SMS-y transakcyjne dają klientowi poczucie bezpieczeństwa. Ze względu na wysoką otwieralność tych wiadomości możemy nieco urozmaicić ich czysto informacyjny charakter i wpleść w takie wiadomości elementy bardziej marketingowe.

Nie daj się zapomnieć

Wiadomości cykliczne niesamowicie mocno budują lojalność. Obojętnie czy to w formie maili, web pushy czy SMS-ów, wiadomości takie to doskonałe miejsce z jednej strony na przypomnienie o płatności czy zbliżających się terminach, a z drugiej na reklamę. Zawsze warto też patrzeć na wygodę klientów i dopasować komunikaty do ich preferencji. Wszystko to może być całkiem łatwe z pomocą marketing automation.

Reaktywuj klientów

Patrząc na efektywność działań sprzedażowych warto zauważyć, że dużo tańsze od zdobywania nowych leadów jest odpowiednie zaopiekowanie się tymi klientami, którzy od jakiegoś czasu nie są aktywni. Marketing automation pomaga właśnie w takich momentach. Wystarczy wprowadzić odpowiednie scenariusze wysyłek wiadomości w przypadku braku aktywności naszych odbiorców. W takich sytuacjach po x – dniach od czasu ostatniego zakupu, generowane przez system będą wiadomości automatyczne. System z łatwością wychwyci kontakty, które przestały wchodzić w interakcje z naszą marką i nie reagują na próby reaktywacji. Zgrupowanie takich kontaktów w jednym miejscu pozwoli wyłączyć je z niektórych działań i oszczędzić nasze zasoby, w tym cenny czas.

Ratuj porzucone koszyki

Uratowanie porzuconego koszyka – ta fraza odmieniana jest przez marketerów e-commerce  przez wszystkie przypadki. W takich sytuacjach na ratunek przychodzi właśnie marketing automation. Narzędzia marketing automation nie tylko pozwalają przypomnieć o przerwanych zakupach w określonym czasie od porzucenia koszyka, ale również zaproponować coś, co przekona klienta do powrotu! Ustawiając dynamiczne treści takiego przypomnienia, wyświetlamy użytkownikowi rzeczy pozostawione w koszyku lub produkty komplementarne. Poza spersonalizowaną ofertą możemy podarować mu unikatowy kod rabatowy, który skłoni go do powrotu. W pewnych okolicznościach — na przykład przy wysokiej wartości koszyka — korzystna dla nas będzie nawet propozycja darmowej dostawy. Jak przekazać informację? Mamy wiele możliwości: e-mail, push, SMS – w zależności od naszych preferencji.

Zarządzaj sprzedażą

Jak przebiega ścieżka zakupowa naszego e-klienta? Co dzieje się z gorącymi leadami i co ostatecznie skłania je do finalizacji transakcji? Alerty do działu sprzedaży ułatwiają naszym handlowcom wychwytywanie gotowych do zakupu leadów. Jednak to nie wszystko. Możemy przekazać zainteresowanego konkretnym produktem konsumenta do konkretnego handlowca, który najlepiej będzie znał się na danym temacie i znał produkt. Alerty do działu sprzedaży pozwalają również kontaktować się z zainteresowanymi w czasie rzeczywistym, np. podczas oglądania oferty przez użytkownika. 

Marketing automation to zbiór narzędzi i możliwości, które pozwalają zmaksymalizować sprzedaż przy równocześnie możliwie niewielkim nakładzie czasu. Ustawiając raz odpowiednie scenariusze i treści komunikatów musimy tylko je kontrolować i aktualizować, a system generalnie sam będzie wykonywał za nas całą pracę, budując tym samym zarówno lojalność i zadowolenie klienta, jak i zwiększając sprzedaż i zyski firmy.


Artykuł powstał przy współpracy z Digitree Group S.A.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl