Jeśli wysyłasz kampanie mailingowe, to na pewno zależy Ci na tym, aby Twoi subskrybenci wykonali to, o co ich poprosisz. A najczęściej jest to prośba o przejście na stronę docelową, gdzie znajdują się szczegółowe informacje, czy produkt, który chcesz sprzedać.

Aby to Ci się udało, musisz skupić się na odpowiednim CTA. Jego wygląd, ułożenie czy treść mu towarzysząca, mają często duże znaczenie przy powodzeniu Twoich kampanii. W tym artykule postaram się odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących CTA.

Co to jest CTA?

CTA to akronim angielskiego wyrażenia Call to Action i oznacza Wezwanie do działania. Najczęściej przyjmuje formę linku kierującego do miejsca docelowego, czyli tam, gdzie chcesz by Twój klient trafił z Twojego newslettera.

Dlaczego dobre CTA jest takie ważne?

Chcąc, aby Twój odbiorca wykonał to, o co go poprosisz, powinieneś posłużyć się odpowiednią motywacją oraz maksymalnie ułatwić mu to zadanie. Wyraźne, rzucające się w oczy CTA sprawi, że Twój subskrybent od razu będzie wiedział, gdzie ma kliknąć i co się po tym stanie. A gdy do tego użyjesz CTA w formie przycisku, możesz zwiększyć jego klikalność nawet o 45%!

Jakie są formy CTA?

Najczęściej spotkasz CTA w formie graficznego przycisku. Ten rodzaj Call to Action jest najbardziej widoczny i wyróżniający się w tekście maila. Posiada cechy, które zwiększają szansę na kliknięcie go przez odbiorcę. Pierwszą cechą jest wielkość przycisku, który najczęściej jest większy niż otaczający go tekst. Dzięki temu jest lepiej zauważalny. Odróżniający się wygląd przycisku również zwraca uwagę odbiorcy.

Inną wersją graficznego przycisku jest zastosowanie ikony, która czasem przez sam wygląd mówi dokładnie, co należy zrobić i co stanie się później. Podam przykład ikony odtwarzania, czyli play, którą dobrze znamy. Umieszczenie tego rodzaju przycisku od razu sugeruje, że po kliknięciu włączy się jakiś film wideo.

Najprostszą formą CTA jest po prostu podlinkowany tekst. I z tego rodzaju wezwaniami się nieraz spotkasz. Pamiętaj tylko, aby tekst jakoś się wyróżniał (np. odcieniem) lub był podkreślony. Taki zabieg od razu sugeruje hiperłącze i informuje, że element jest klikalny.

Oprócz samego wyglądu CTA, można wyróżnić formy prostego wezwania (np. Sprawdź, Kup) jak i bardziej zaawansowanego (np. z wykorzystaniem języka korzyści). Tekst danego CTA również ma ogromne znaczenie dla konwersji, gdyż możesz być niemal w stu procentach pewny, że tekst na przycisku zostanie przez odbiorcę przeczytany.

W jaki sposób konstruować tekst CTA?

Przede wszystkim w taki sposób, aby odbiorca od razu wiedział, co powinien zrobić i co stanie się po kliknięciu w CTA. Czyli nie powinieneś stosować enigmatycznych “Kliknij tutaj”, albo “Pod tym linkiem”. Szczególnie, gdy nie towarzyszą temu treści, które to wyjaśniają. Lepiej sprawdzą się więc CTA typu “Załóż konto”, “Pobierz E-book”, czy “Kup teraz”.

Drugą ważną kwestią jest język korzyści. Mając tylko kilka zdań (i tak naprawdę kilka sekund uwagi odbiorcy), aby zachęcić do kliknięcia w CTA, ważne jest odpowiednie wyeksponowanie zalet wykonania tego zadania. Możesz więc wskazać np. na niższą cenę “Skorzystaj z promocji”, czy dodatkowy pakiet premium “Odbierz prezent”.


Ciekawym rezultatem zastosowania zmiany treści w CTA może pochwalić się Unbounce. Zmieniając zwrot do odbiorcy na pierwszą osobę liczby pojedynczej (czyli np. zamiast “Pobierz”, będzie “Pobieram”), zwiększyła się klikalność przycisku o 90%.

Jak stworzyć dobre CTA?

Pamiętaj, że Twoim celem jest zwrócenie uwagi odbiorcy na przycisk Call to Action, a następnie zachęcenie do kliknięcia i dokonania konwersji. Aby Ci się to udało, CTA powinno spełniać kilka założeń.

Po pierwsze powinno zwracać na siebie uwagę. Forma klikalnego przycisku w kontrastujących od treści kolorach oraz otoczona wolną przestrzenią zwiększy zauważalność CTA. Postaraj się, aby przycisk był większy od tekstu i miał wyróżniający się kształt.

Aby mieć pewność, że użytkownicy urządzeń mobilnych nie będą mieli problemu z kliknięciem palcem danego przycisku, postaraj się o to, aby był w odpowiednim kształcie i wielkości, najlepiej większej od tekstu w wiadomości oraz by różne przyciski nie były umieszczone zbyt blisko siebie. Minimalne wymiary CTA pod użytkowników mobile to 44px na 44px.

Gdzie umieszczać CTA w mailingu?

Bardzo ważne jest, aby CTA pojawiło się od razu po otwarciu wiadomości. Dlatego dobrym miejscem na umieszczenie przycisku jest tzw. Above the fold, czyli ponad linią załamania. Jest to taki obszar, który wyświetla się na ekranie bez konieczności scrollowania w dół. Na ten właśnie obszar Twoi odbiorcy poświęcają 80% swojej uwagi.

Jeśli treści w Twojej kampanii są dłuższe, możesz dla pewności umieścić też na końcu tekstu drugie wezwanie do działania, w formie przypomnienia.

Umieszczając CTA na obrazku lub zdjęciu, dobrze jest zastosować kilka trików. Jeśli używasz strzałek w swojej kreacji, postaraj się zwracać nimi uwagę na CTA. Z kolei gdy umieszczasz twarze lub sylwetki, spraw, aby albo wskazywały, albo patrzyły w kierunku Twojego CTA. Twój odbiorca naturalnie podąży za ręką lub wzrokiem danej postaci i skieruje się w stronę przycisku.

Podsumowanie

Wydawać by się mogło, że CTA to tylko mały element, nieistotny w całej kreacji mailowej. Jednak to właśnie on bardzo często decyduje o tym, czy Twój odbiorca ostatecznie kliknie, czy nie. Mam nadzieję, że przedstawione wskazówki pomogą Ci stworzyć dobrze konwertujące, ładne i rzucające się w oczy Call to Action.

Polecane Artykuły