Elementy dobrego mailingu

07.06.2017 AUTOR: Szymon Dyrlaga

W kampanii mailowej, tak samo jak we wszystkich formach marketingu, króluje hasło “wyróżnij się lub zgiń”.  Mimo to, każdy mailing powinien zawierać kilka obowiązkowych elementów, o których zawsze warto pamiętać. Dopiero w ich ramach powinieneś budować oryginalny przekaz. Poznaj elementy dobrego mailingu, by zwiększyć skuteczność swoich kampanii.

Spersonalizowany temat oraz preheader

O uwagę odbiorcy należy zabiegać od momentu jego wejścia na skrzynkę odbiorczą. Nie jest to proste, ponieważ na pocztę przeciętnego użytkownika przychodzą dziesiątki wiadomości dziennie, zaś na skrzynkę służbową pracownika trafia średnio aż 121.

Oczywistym jest, że spośród tak ogromnej ilości maili, odbiorcy otwierają tylko nieliczne. Dlatego tak ważny jest temat oraz preheader. Od nich w dużym stopniu zależy, czy e-mail zostanie “kliknięty”. Twój temat powinien w kilku słowach albo zaintrygować odbiorcę albo opisać korzyści zawarte w mailingu/newsletterze. Ponadto dobrą i skuteczną praktyką jest personalizacja, czyli bezpośredni zwrot do odbiorcy. Wykorzystaj ją, jeżeli tylko posiadasz informacje o swoich odbiorcach takie jak imię, płeć, miejsce zamieszkania itd. Według badań spersonalizowane maile generują aż sześciokrotnie większy dochód.

Zgodnie z danymi firmy FreshMail, najczęściej otwierane są e-maile z krótkim tematem –  zawierające do dwóch słów. Jeśli chcesz przekazać więcej, użyj do tego celu preheadera. Jest to pierwsze zdanie zawarte w wiadomości. Wykorzystaj go jako dopełnienie tematu. Na przykład jeżeli w temacie informujesz o promocji -50%, w preheaderze możesz napisać, jakich produktów dotyczy. Uwaga! Marketerzy często na samym początku mailingu zamieszczają zdanie “Zobacz ten e-mail w przeglądarce” lub “Jeżeli nie widzisz poprawnie tego maila, kliknij tutaj”. Nie jest to błąd, ale zamiast zachęcać do otwarcia wiadomości, zdanie to może wywołać efekt zgoła odmienny.

Przykład:

email marketing

Grafiki

Wykorzystuje je niemal każdy nadawca kampanii. Przykuwają wzrok i zwiększają CTR. Jednak ich skuteczność zależy od tego, czy będziesz przestrzegać pewnych zasad. Inaczej Twoje wiadomości mogą trafić do spamu.

Przede wszystkim nie przekraczaj wyznaczonych rozmiarów. Grafika powinna mieć maksymalnie 600 px. szerokości, ponieważ w przeciwnym razie może źle się wyświetlać na niektórych rozdzielczościach ekranu. Jest to o tyle ważne, że coraz więcej osób odbiera e-maile na urządzeniach mobilnych. Według statystyk jest to aż 54%. Wielu użytkowników po raz pierwszy otwiera wiadomości na smartfonach, by później wrócić do części z nich, korzystając już z komputerów. Dlatego musisz zadbać o dobre pierwsze wrażenie, które zatrzeć może źle dopasowana grafika.

Powinieneś też sprawdzić, czy aby cała wiadomość nie waży zbyt dużo. Im “cięższe” grafiki, tym większe ryzyko że e-mail wyląduje w spamie. Ponadto ważne jest, żeby wiadomość nie została zdominowana przez obrazy. Powinna zawierać też odpowiednią ilość tekstu. Nie zaleca się, by umieszczać go na grafikach, poza kilkoma wyjątkami. Programy antyspamowe mają za zadanie wyłapywać w e-mailach niektóre sformułowania, takie jak: “kup teraz”, “kliknij tutaj”, “oferta specjalna” i na tej podstawie orzekać, czy nie jest to spam. Takie zwroty, będące często CTA (o czym w dalszej części artykułu), warto umieścić właśnie na grafikach w postaci przycisków, by zasugerować odbiorcy, gdzie powinien kliknąć. Przy okazji stają się wtedy niewidoczne dla programów antyspamowych.

Podczas tworzenia mailingu, staraj się zawsze używać ALTów, czyli tekstowych opisów grafik, w razie gdyby te się nie wyświetlały. W niektórych programach pocztowych automatyczne zaciąganie grafik jest blokowane. Właśnie wtedy użytkownik widzi ALTy. Jeżeli go zaciekawią, istnieje większa szansa, że odblokuje grafiki. Gdy nie wstawisz ALTów, odbiorca zobaczy jedynie puste pola.

Call to action (CTA)

Każda kampania mailowa ma za zadanie wywołać jakąś reakcję odbiorcy. Dlatego niezbędnym elementem jest wezwanie do działania. Jest to przycisk, który ma za zadanie namówić odbiorcę do przejścia na stronę docelową kampanii. CTA na ogół sformułowane jest w postaci zachęty: “Kup teraz”, “Przejdź do sklepu”, “Kliknij tutaj”, “Pobierz” itp.

Wezwanie do działania powinno być umiejscowione w widocznym miejscu w górnej części e-maila i przyciągać uwagę. Odbiorca przeznacza jedynie kilka sekund na podjęcie decyzji, czy kliknie w link, przeczyta dalszą treść czy może po prostu wyjdzie z wiadomości. 80% jego uwagi skupia się na widoku ponad linią załamania e-maila, czyli na tym, co zobaczy od razu po otwarciu. Dlatego przycisk z CTA powinien od razu rzucać się w oczy i zachęcać do kliknięcia. Przestrzegając tych wskazówek, masz szansę zwiększyć wskaźnik kliknięć nawet o 45%.

Stopka

Element często, choć niesłusznie pomijany. Mailing bez stopki przypomina nieco list bez podpisu. Warto przecież poinformować odbiorcę, kto do niego pisze i jakie są jego dane kontaktowe. Pozostawienie ich w stopce jest w dobrym guście i zwiększa wiarygodność nadawcy. Ponadto jest to dobre miejsce nie tylko na informacje kontaktowe, ale również na ikonki social mediów, linki do regulaminu sklepu, polityki prywatności i innych dokumentów, które mogą przydać się odbiorcy, a odróżniają się od pozostałych treści e-maila.

Przykład:

email marketing

Kolejnym elementem umieszczanym na ogół w stopce (choć nie zawsze) jest link rezygnacji z subskrypcji. 

Link rezygnacji

Zgodnie z prawem nadawca mailingu powinien podczas każdej wysyłki informować odbiorców, że mogą zrezygnować z otrzymywania wiadomości i wskazać, w jaki sposób należy tego dokonać. Dobrym rozwiązaniem jest więc wstawienie linku rezygnacji, dzięki któremu adresat może jednym kliknięciem wypisać się z bazy danych. Utrudnianie komuś rezygnacji nie ma sensu. Osoby, które się na to zdecydowały, widocznie nie są zainteresowane ofertą firmy, więc i tak nie skorzystają z oferty i przestaną otwierać e-maile. Umieszczanie takiego linku poprawia reputację nadawcy i zwiększa zaufanie odbiorcy. Dzięki temu marketerzy mogą precyzyjniej dobierać komunikaty, ponieważ w bazie danych pozostają na ogół osoby zainteresowane ofertą firmy, które łatwiej przekonać do zakupu czy innego określonego działania.

Zastosowanie tych wszystkich elementów wraz ze wskazówkami sprawi, że Twój mailing będzie zachęcający dla adresata, a także bardziej komfortowy w użytkowaniu. Poprawi też Twoją reputację jako nadawcy. Efektem tego będzie zwiększona konwersja.

Artykuł powstał przy współpracy:

FreshMail

Pon-Pt: 8:00-17:00
(+48) 12 617 60 10
[email protected]

FreshMail to wszystko czego potrzebujesz aby wysyłać efektywne newslettery i mailingi. Intuicyjny system, piękne szablony, które łatwo dopasujesz do swoich potrzeb, rozbudowane raporty oraz wiele funkcjonalności, które pozwolą Ci łatwo i szybko tworzyć skuteczne kampanie email marketingowe. FreshMail to nie tylko niezawodny system do email marketingu, to także zespół profesjonalistów, specjalizujących się w kompleksowej obsłudze działań z zakresu email marketingu. Ludzie FreshMaila to eksperci z pasją podchodzący do swojej pracy i czerpiący satysfakcję z sukcesów swoich Klientów. Jednak nie sztuka nazywać się ekspertem, sztuka jest to udowodnić – nam się udało. Jesteśmy najczęściej nagradzaną agencją za kreatywne działania email marketingowe w Polsce.


Do góry!

Polecane artykuły

13.09.2019

AMA: Aplikacje Google bez tajemnic, czyli wszystko co musisz wiedzieć o pracy ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam