Po przeczytaniu artykułu będziesz wiedział:
- na jakie elementy kampanii e-mail marketingowych zwrócić szczególną uwagę,
- jakie modyfikacje kreacji wdrażać, aby uzyskiwać lepsze wyniki,
- które elementy mogą dodatkowo zwiększyć wartość wskaźnika otwarć.
Prowadzenie efektywnych kampanii e-mail wymaga nie tylko zaangażowania, lecz także odwagi. Odnoszenie sukcesów na tym polu marketerzy zawdzięczają zarówno odpowiednim technologiom, które dbają o dostarczalność kampanii e-mail, jak i licznym testom, które pozwalają dobrać odpowiedni komunikat i styl właściwy dla danej bazy subskrybentów.
Poniżej przedstawiamy 8 wskazówek, dzięki którym Twoje działania na polu e-mail marketingu będą dużo skuteczniejsze.
1. Wysyłaj odpowiednie wiadomości do odpowiednich osób.
Subskrybenci znaleźli się na Twojej liście mailingowej dlatego, że obiecano im pewnego rodzaju korzyść. Często jest nią wyjątkowy prezent za zapis, w marketingowej nomenklaturze określany terminem “lead magnet”, ale może być nią również cykliczne otrzymywanie wartościowej treści. Prowadząc działania e-mail marketingowe pamiętaj, że są one doskonałą okazją do budowania relacji z odbiorcą, na którym Ci zależy. Poprzez newsletter dostarczasz użytkownikom najświeższych informacji z życia firmy i funkcjonowania całej branży. Zadbaj o to, aby treść jaką prezentujesz, była dopasowana do oczekiwań Twoich odbiorców. Posegmentuj bazę – każdej grupie wysyłaj to, co faktycznie może ją zainteresować. Potrzebujesz inspiracji, aby to zrobić?
- Wyznacz użytkowników w oparciu o datę urodzin i właśnie z ich okazji podeślij im okolicznościową wiadomość, pokazującą Cię jako serdecznego “przyjaciela” i umożliwiającą dokonanie zakupów w sklepie ze zniżką,
- Dziel użytkowników w oparciu o miasto, które zamieszkują, i informuj o lokalnych promocjach w sklepie znajdującym się najbliżej nich,
- Wykorzystaj dane odnoszące się bezpośrednio do Twojej firmy, takie jak data rejestracji czy średnia wielkość zakupów. Takie precyzyjne wyznaczenie użytkowników pozwoli Ci skierować do nich komunikat znacznie zwiększający prawdopodobieństwo podjęcia przez nich konkretnej interakcji.
DMA w swoim corocznym raporcie opublikowało, że targetowane e-maile odpowiedzialne są za 58% całego zysku. Weź to pod uwagę!
2. Personalizuj wiadomości e-mail.
Każda wiadomość, którą wysyłasz do subskrybenta, powinna być odpowiednio pod niego dopasowana. Odbiorcy oczekują coraz bardziej spersonalizowanych komunikatów. W związku z tym, analizując działania użytkownika, będziesz w stanie np. odpowiednio kreować e-maile tak, aby prezentować mu ofertę, którą już raz oglądał czy produkty podobne do tych, które już kupił.
Spersonalizowana wiadomość od Zalando na podstawie produktów w koszyku
VentureBeat przeprowadziło badanie, w którym marketerzy wskazali, o ile % wzrósł open rate ich wiadomości e-mail, kiedy zaczęli stosować personalizację. Średni wzrost OR wyniósł 15%.
Wpływ personalizacji e-maili na wskaźnik open rate. Dane: VentureBeat
3. Skup się na polu nadawcy.
Pierwszym elementem, na który podczas skanowania swojej skrzynki odbiorczej zwróci uwagę użytkownik jest Twoja nazwa nadawcy. Co zrobić, aby już na tym etapie wzbudzić zainteresowanie użytkowników?
- Pamiętaj o tym, aby komunikować się z nimi w stały sposób, wykorzystując tę samą nazwę nadawcy. Pozwoli to budować lojalność u odbiorców i da im pewność, że dana wiadomość pochodzi właśnie od Ciebie (z zaufanego źródła).
- Personalizuj swoje pole nadawcy – możesz zmienić nazwę swojej firmy na “żywą osobę” z Twojej organizacji. Pomoże Ci to pokonać tak zwaną automatyczną dyskwalifikację, podczas której użytkownicy, skanując swoją skrzynkę odbiorczą, odrzucają wszystkie wiadomości od firm. Dodatkowo pozwoli to nadać pewien rodzaj personalnej komunikacji, jaką prowadzisz z danym użytkownikiem.
- Unikaj używania adresu no-reply. Wciąż wiele firm stosuje taką formę komunikacji z odbiorcami. Użytkownicy oczekują od firm stałej komunikacji w mediach społecznościowych czy też za pośrednictwem komunikatora na stronie. Liczą też, że będą mogli skontaktować się z tobą w odpowiedzi na Twojego e-maila. Pamiętaj, że użytkownik chce się czuć wyjątkowo i mieć możliwość interakcji z firmą w najwygodniejszy dla niego sposób.
Badanie “E-mail marketing w Polsce” przeprowadzone przez REDLINK wskazuje, że nadawca to pierwszy element, na który zwraca się uwagę przy ocenie atrakcyjności e-maila – robi to aż 50% użytkowników. Dlatego poświęć trochę czasu, by dopracować to pole.
4. Pamiętaj o odpowiednim temacie wiadomości e-mail.
To kolejny, po nazwie nadawcy, element, który ukazuje się użytkownikowi. W tym przypadku kilka podstawowych rad i wskazówek pomoże Ci osiągnąć wyższy wskaźnik open rate:
- Staraj się, aby tematy Twoich e-maili nie przekraczały 50 znaków. ReturnPath wskazuje, że krótkie tematy charakteryzują się większym zainteresowaniem i są chętniej czytane przez użytkowników.
Ilość wyświetlanych znaków w tytule e-maila w zależności od klienta poczty
- Wyeksponuj benefit, jaki oferujesz użytkownikowi. Podkreślenie rabatu czy chociażby darmowej dostawy zawsze w większym stopniu zwróci uwagę odbiorcy niż tematy z ogólną informacją. Pamiętaj też, jaką siłę ma podkreślenie ograniczonej czasowo lub kończącej się oferty – uzmysłowienie odbiorcy, że czekają już ostatnie minuty/sztuki/miejsca często przynosi pozytywne efekty w wynikach kampanii.
przykład tematu e-maila o poprawnej długości
- Testuj nowe rozwiązania – warto np. sprawdzić jak działa używanie znaków specjalnych w tematach wiadomości. Penton Marketing przeprowadził test, który wykazał, że pomagają one w podnoszeniu wskaźnika otwieralności e-mail. Pamiętaj jednak o tym, że nie u wszystkich providerów pocztowych mogą się one wyświetlać w poprawny sposób, dlatego zawsze należy przetestować wysyłkę. Będziesz w stanie odpowiednio segmentować swoją bazę uwzględniając w jednej grupie znaki specjalne, a w drugiej je ignorując.
przykład tego, w jaki sposób ikona pomadki różni się na skrzynkach odbiorczych
5. Przygotuj odpowiedni preheader.
Czym jest preheader? To pierwsze zdanie wiadomości – jest istotnym elementem, który wpływa na otwieralność e-maili. Większość telefonów komórkowych automatycznie wyświetla tekst preheadera, a ponieważ około 50% (Emailmonday, 2018) wiadomości e-mail jest otwieranych właśnie na urządzeniach mobilnych, dobrze jest umieścić preheader w każdym wysyłanym e-mailu. Dobrym rozwiązaniem jest posłużenie się preheaderem do np. rozwinięcia tematu wiadomości czy też do zamieszczenia zwięzłej informacji, sugerującej dodanie adresu nadawcy do książki adresowej. Przykładowo, poczta Yahoo! pozwala użytkownikom na ustawienie odbierania wiadomości jedynie od zapisanych nadawców, dlatego tego typu zabieg może zwiększyć przyszły open rate Twoich wiadomości nawet o kilkanaście procent.
Istnieje jeszcze jeden ważny powód, dla którego zawsze powinieneś starannie dobrać preheader. Być może już wiesz, że każdy adres e-mail posiada swoją własną reputację. Jednym z czynników, które mogą wpływać na reputację, jest oznaczanie e-maili danego nadawcy jako spam. Z tego powodu, dodając preheader, dajesz odbiorcom możliwość pełnego zrozumienia treści newslettera i unikasz ryzyka uznania Cię za intruza.
6. Przycisk akcji w kreacji e-mail.
Przycisk akcji to bardzo ważny element, jednak nie przesadź z ich liczbą w kreacji. Zwykle zalecamy umieszczenie tylko jednego call to action na jeden mailing. Nie spowoduje to rozproszenia uwagi użytkownika, a prosty komunikat pozwoli zachęcić go do dalszej interakcji. To, o czym warto pamiętać to fakt, że na urządzeniach mobilnych palec odgrywa rolę myszki. Dlatego warto pod jego wielkość dopasować wszelkie przyciski, aby użytkownik nie miał problemu z kliknięciem.
7. Używaj niestandardowych rozwiązań.
Zadbaj o to, aby wysyłane przez Ciebie wiadomości wyróżniały się na tle wszystkich innych. Świetnym sposobem na to jest wykorzystanie w wiadomości różnego rodzaju animacji, które zawsze przynoszą większą interakcję ze strony użytkowników niż statyczne kreacje. Podkreślają to dane od Returnpath, wskazując, że wykorzystanie animacji przynosi wzrost liczby kliknięć o 30% oraz ponad 50% więcej konwersji z kampanii. Innym sposobem na podniesienie atrakcyjności e-maila jest zamieszczenie kreacji video z przedstawieniem produktu lub krótkim szkoleniem.
mailing z animacją GIF w wykonaniu sklepu ModCloth
mailing firmy Postmates dowożącej jedzenie
Jeszcze inaczej postanowiła wyróżnić się marka Brooks Brothers, która przełamała wszelkie standardy w zakresie stosunku grafiki do tekstu oraz samej wielkości grafiki. Takie odważne podejście – choć ryzykowne z punktu widzenia filtrów antyspamowych – zdecydowanie wyróżnia się na tle innych e-maili, jakie znajdujemy każdego dnia w skrzynkach pocztowych. Jednocześnie w piękny sposób prezentuje szeroki zakres kolorystyczny oferowanej kolekcji koszulek polo.
8. Automatyzuj swoje kampanie.
Wykorzystanie marketing automation umożliwia automatyzację i indywidualizację obsługi każdego potencjalnego klienta. Stosują go najlepsze w swoich branżach korporacje o 67% częściej, niż inne, mniej efektywne firmy (dane: ConversionLabs). Pomimo tego, że jest to komunikacja automatyczna, możesz zadbać o odpowiednią personalizację takich wiadomości. Analizując dane o użytkownikach, jesteś w stanie określić konkretne grupy swoich odbiorców, z którymi chcesz się komunikować. Dzięki temu możesz personalizować e-maile w taki sposób, aby były one postrzegane przez użytkowników jako wiadomości skierowane jedynie do nich.
Automatyzacja, poza samą oszczędnością czasu i zasobów, daje Ci korzyści, których nie byłbyś w stanie osiągnąć ze względów technicznych. Korzystając z systemu do e-mail marketingu, który posiada usługę automatyzacji, jesteś w stanie otrzymać:
- Możliwość przyspieszenia dotarcia klienta do produktu poprzez dynamiczną personalizację przesyłanej treści;
- Możliwość skuteczniejszej segmentacji dzięki danym behawioralnym;
- Możliwość oceny zaangażowania i chęci do zakupu na podstawie scoringu (przyznawania oceny na podstawie rodzaju aktywności na stronie);
- Okazję do skuteczniejszego lead nurturingu, czyli zwiększania zainteresowania produktem u tych, którzy póki co tylko mu się przyglądają;
- Możliwość budowania lojalności i zadowolenia klienta dzięki ofertom “szytym na miarę” (dane: ConversionLabs)
Dobrym przykładem na zastosowanie marketing automation są wszelkie kampanie, w których dzielisz się wiedzą z nowymi odbiorcami. Czy będą to wiadomości zawierające treści z bloga lub serię poradników dotyczących Twojej usługi, zależy tylko od Ciebie.
źródło: www.redlink.pl
przykład e-maila powitalnego
Podsumowanie
Odpowiednie wykorzystanie powyższych założeń pozwoli Ci lepiej dopasować wiadomości e-mail do swoich odbiorców. Będziesz w stanie budować silniejsze i trwalsze relacje ze swoimi subskrybentami oraz pogłębiać ich lojalność wobec marki. W rezultacie przywiązanie użytkowników przełoży się na zwiększony zysk ze sprzedaży Twoich produktów.
Jeżeli jesteś ciekaw najczęstszych powodów, przez które mailingi wpadają do SPAM-u, a tym samym tracą swoją skuteczność – przeczytaj o tym.
Chciałbyś korzystać ze skutecznego narzędzia do wysyłki e-mail, a jednocześnie z wiedzy doświadczonych ekspertów? Wypróbuj REDLINK.
Zostaw komentarz