W ciągu 5 lat rynek e-commerce osiągnie wartość brutto na poziomie 162 mld zł. Tak wynika z analizy przeprowadzonej przez PwC (PricewaterhouseCoopers). Z raportu dowiadujemy się także, które kategorie zyskają najwięcej i na co konsumenci zwracają uwagę podczas e-zakupów.
14% wynosi udział e-commerce w sprzedaży w Polsce
E-commerce jest obecnie jednym z najszybciej rozwijających się segmentów rynku nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Z raportu stworzonego przez PwC wynika, że ogólny udział e-handlu w sprzedaży w Polsce wynosi już 14%. Dla porównania według eMarketer, w 2019 r. rynek e-commerce stanowił 35% całego handlu detalicznego w Chinach, a według digitalcommerce360.com w USA w 2020 r. było to 21,3%. Pozostajemy zatem nieco w tyle względem światowych liderów gospodarczych, ale 14% to już naprawdę pokaźny wynik.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Trendy przyszłości w e-commerce. Szykują się wielkie zmiany w e-handlu
E-commerce zaczął rozwijać się jeszcze szybciej z powodu pandemii koronawirusa. Jest to jedna z nielicznych gałęzi gospodarki, która w trakcie obostrzeń epidemiologicznych generowała coraz większe dochody i mogła sobie pozwolić na zwiększenie zatrudnienia. Wskazują na to również specjaliści z PwC.
źródło: PwC
– Pandemia i kolejne lockdowny sprawiły, że wiele firm przyspieszyło proces transformacji cyfrowej, stawiając na rozwój kanałów online. W ostatnim roku grupa konsumentów korzystających z internetowej formy zakupów istotnie się zwiększyła. Co ważne, niemal 85% Polaków deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów. To będzie stały dwucyfrowy wzrost przez najbliższe lata – mówi Grzegorz Łaptaś, partner w zespole Strategy&Operations PwC.
źródło: PwC
Według tego samego raportu, najszybciej na znaczeniu rosnąć będzie sprzedaż produktów spożywczych, a także tych z kategorii zdrowie czy uroda.
Przez COVID-19 rynek e-commerce w Polsce zwiększył wartość o 20 mld zł
Pandemia koronawirusa udowodniła nam, że e-commerce to złote dziecko rewolucji cyfrowej i gdyby nie ono, nasza sytuacja ekonomiczna mogłaby być o wiele gorsza. Jeszcze w 2019 r. szacowano, że polski rynek e-commerce będzie wart 80 mld zł. Teraz wszystkie analizy i raporty, czy to PwC, czy Izby Gospodarki Elektronicznej, wskazują, że e-handel wart jest w Polsce aż 100 mld zł. To o ¼ więcej niż zakładano.
Eksperci PwC wskazują, że obecnie w Polsce ok. 150 tys. przedsiębiorstw sprzedaje swoje produkty czy usługi za pośrednictwem internetu. To jednak nadal stosunkowo niewielka liczba w porównaniu do krajów zachodniej Europy czy Ameryki Północnej. W najbliższym czasie najprawdopodobniej liczba sklepów internetowych w Polsce znacząco wzrośnie. Przede wszystkim na różnego rodzaju marketplace’ach – zwłaszcza Amazon i Allegro.
źródło: PwC
PRZECZYTAJ TAKŻE: Amazon kontra Allegro. Jak będzie wyglądać pojedynek serwisów?
Z raportu PwC dowiadujemy się, że ⅓ firm e-commerce, nawet jeśli posiada swoją własną witrynę, to sprzedaje również za pośrednictwem Allegro. Wkrótce do gry włączy się także Amazon.pl. Są to idealne kanały dotarcia zwłaszcza dla małych przedsiębiorstw. Taniej i teoretycznie prościej jest sprzedawać za pośrednictwem marketplace niż wypozycjonować się ze swoim sklepem internetowym w Google.
42% konsumentów rezygnuje z danej marki po złym doświadczeniu. Lekarstwem okaże się Amazon?
To, co przykuło moją uwagę w raporcie PwC to informacja o tym, że aż 42% polskich konsumentów jest w stanie zrezygnować z danej marki po jednym złym doświadczeniu. To bardzo interesujące dane, które uświadamiają, jak istotnym w e-commerce jest budowanie pozytywnego doświadczenia i wizerunku. Nie można pozwolić sobie na wpadkę, bo klient szybko zrezygnuje. Remedium na te bolączki zdaje się prokonsumencka polityka Amazon. Platforma ma niezwykle rygorystyczne wymagania wobec sprzedających – karząc np. za opóźnienia w wysyłkach. W momencie, w którym Amazon będzie zdobywać coraz więcej polskiego rynku e-commerce, sprzedawcy chcący znaleźć się na serwisie, będą musieli uważniej przyglądać się działaniom swojej firmy.
Jak wygrywać i zwiększać sprzedaż w e-commerce? Poza customer experience istotnym jest dywersyfikacja – bycie wszędzie – oraz strategia omnichannel. Ważne jest także aktywizowanie klientów oraz przywiązywanie ich do marki. Tutaj z pomocą przychodzą dwa narzędzia – review request na Amazon, pozwalający na wystawienie opinii sprzedawcy na marketplace czy chociażby CENTEO, które pomaga w budowaniu pozycji na Ceneo.pl. Eksperci PwC wyszczególniają jeszcze logistykę i łańcuchy dostaw. Klienci chcą mieć zamówiony produkt jak najszybciej. Tu ponownie widać przewagę i znaczenie marketplaces – Amazon posiada w Polsce sieć magazynów, a Allegro właśnie buduje centrum logistyczne pod Warszawą. Wszystko po to, aby zamówienie znalazło się u klienta możliwie jak najszybciej.
Zostaw komentarz